Permalänk
Medlem

Hur fånga wi-fi i TV med enbart LAN?

Finns smart lösning för att fånga trådlöst wi-fi till min TV som bara har trådbunden ingång? Typ någon adapter som man kan stoppa in nätsladden från TV:n i som sen har en mottagare för wi-fi? Det finns ju USB-varianter, men det kommer inte funka på TV:n.

Permalänk
Medlem

Det finns gott om dem internationellt. Inte så många på den svenska marknaden. Här är den enda jag har erfarenhet av. Använde dem på jobbet för 6st kassaaparater där det inte var möjligt att dra ethernet.

Netgear WNCE3001
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1007911

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Det finns mängder, de kallas trådlös "brygga". Finns 248 olika modeller på prisjakt. Har själv inte använt någon.
Se till att "brygga" är ikryssat och kolla här: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s277593912&o=lokal_rank...

Permalänk
Rekordmedlem

Många routrar kan också konfigureras om till brygga/klient men kolla i så fall manualen innan köp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Sorry att hoppa på tråden här med en egen fråga, men tycker det är så pass relaterat att det ändå känns onödigt att starta en ny tråd.

Har en liknande situation: min syster vill koppla en TV-box med en RJ45-anslutning till sitt WiFi i lägenheten. Det är tyvärr för långt för att dra kabel från hennes router på ett smidigt sätt.

Bland alla träffar i prisjaktsökningen som teejee länkade finns massor med WiFi-accesspunkter och WiFi-extenders som försvårar letandet efter den typ av produkt som jag är på jakt efter.
Tänkte höra om nån haft någon erfarenhet av t.ex. TP-Link TL-WA801ND, då den verkar kunna göra det jag frågar efter?

Permalänk
Medlem

@Boulund

https://www.inet.se/produkt/5402014/tp-link-tl-pa411kit?utm_s...
Powerline är nog ett bra alternativ till ditt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meega:

@Boulund

https://www.inet.se/produkt/5402014/tp-link-tl-pa411kit?utm_s...
Powerline är nog ett bra alternativ till ditt ändamål.

Tack för svaret! Jo, Powerline är eventuellt ett alternativ. Jag har dock inga bra erfarenheter av powerline-lösningar och av produktrecensionerna att döma har de flesta andra inte det heller. Ser powerline-lösningen snarare som en sista utväg.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boulund:

Hej!

Sorry att hoppa på tråden här med en egen fråga, men tycker det är så pass relaterat att det ändå känns onödigt att starta en ny tråd.

Har en liknande situation: min syster vill koppla en TV-box med en RJ45-anslutning till sitt WiFi i lägenheten. Det är tyvärr för långt för att dra kabel från hennes router på ett smidigt sätt.

Bland alla träffar i prisjaktsökningen som teejee länkade finns massor med WiFi-accesspunkter och WiFi-extenders som försvårar letandet efter den typ av produkt som jag är på jakt efter.
Tänkte höra om nån haft någon erfarenhet av t.ex. TP-Link TL-WA8de01ND, då den verkar kunna göra det jag frågar efter?

Den viktigaste att ta reda på är hur de lokala förhållandena ser ut, ur många andra wifinät finns inom radioräckvidd och hur mycket dämpas signalen av byggnaden ?
TP-linken du länkar har dessutom bara 2,4GHz och kan man köra på 5GHz så är det mycket prestanda att vinna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den viktigaste att ta reda på är hur de lokala förhållandena ser ut, ur många andra wifinät finns inom radioräckvidd och hur mycket dämpas signalen av byggnaden ?
TP-linken du länkar har dessutom bara 2,4GHz och kan man köra på 5GHz så är det mycket prestanda att vinna.

Ja du har helt rätt, men tror du inte bandbredden räcker gott för hennes ändamål här ändå? Hur mycket bandbredd behöver IP-TV egentligen? Tror hon har en sån här: Arris VIP2853.

Övrig utrustning i hemmet kör på 802.11ac direkt från routern så det känns lugnt. Tror inte hon har mer än 100/10-lina ändå, så mer än så behövs egentligen inte (just nu i alla fall).

Edit: Enligt Wikipedia ska det med råge räcka med <30 Mbit/s för HDTV och lite annat. Känns inte som om det är bandbredden som är begränsningen här. Det viktigaste av allt är att det är pålitligt och inte krånglar en massa (vilket så klart talar emot alla andra lösningar än kabel, men men...).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boulund:

Ja du har helt rätt, men tror du inte bandbredden räcker gott för hennes ändamål här ändå? Hur mycket bandbredd behöver IP-TV egentligen? Tror hon har en sån här: Arris VIP2853.

Övrig utrustning i hemmet kör på 802.11ac direkt från routern så det känns lugnt. Tror inte hon har mer än 100/10-lina ändå, så mer än så behövs egentligen inte (just nu i alla fall).

Edit: Enligt Wikipedia ska det med råge räcka med <30 Mbit/s för HDTV och lite annat. Känns inte som om det är bandbredden som är begränsningen här. Det viktigaste av allt är att det är pålitligt och inte krånglar en massa (vilket så klart talar emot alla andra lösningar än kabel, men men...).

Bandbredden på anslutningen är inget problem men den säger inget om hur wifi fungerar och stabil latens är många gånger viktigare än bandbredd om tv ska fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bandbredden på anslutningen är inget problem men den säger inget om hur wifi fungerar och stabil latens är många gånger viktigare än bandbredd om tv ska fungera bra.

Ja det är också helt klart en faktor att ta hänsyn till. Vi testar wifi-biten så ser vi om det duger tror jag! Tack för din tid!

Permalänk
Medlem

jag kör powerline till min tivo funkar skitbra, och jag har den billigaste köpt för fyra år sen.@Boulund:

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Fungerar powerline så är det i regel en betydligt bättre lösning än trådlöst. Beroende på hur många andra som kör 2.4GHz i närheten kan det vara riktigt usel prestanda då 2.4GHz i realiteten bara har tre kanaler som inte stör varandra. Med grannar i närheten (typ hyreshus) kan det blir riktigt uselt. En powerline som sitter på samma fas borde definitivt fungera bättre.