Blocky broken black ... Trasig svärta OLED TV/HBO

Permalänk

Blocky broken black ... Trasig svärta OLED TV/HBO

Hej,

Se bifogad bild för problemet. OBS förstora bilden och se snubbens arm för att se felet tydligt.

Köpte en LG55EG920V Oled. Enda problemet hittills är banding i undervattensscener på PS4 vilket nog har landat i att LG säger att det ligger inom spannet man får räkna med. Så min första fråga blir vem vad avgör och hur tar man bäst vidare sådant? Konsumentverket? (Har postat om det tidigare).

Men igår skulle jag kolla GoT via HBO också med PS4 och det svarta/mörka scenerna är f-n mig sjukt risiga. Det svarta liksom hoppar och ser ut som när solen glimrar i havet (om havet vore svart)... Det består av blockiga rutor. OwnIT, min bredbandsleveerantör (100mbit) föreslår att testa att brygga förbi brandvägg och alla regler samt protokoll men det gör ingen skillnad alls! HBO har inga tekniker på plats idag...

Felet med de svarta mörka scenerna går även att se på min ASUS datormonitor men p g a storleken är mindre på den skärmen blir det aldrig lika kritiskt. Till saken hör att Mockingjay part 1 när de flyr ned i skyddsrummen via trappan en bit in i filmen - den scenens svärta har samma problem på LG TVn men inte alls på datorns ASUS skärm.

Netflix fungerar bra på både dator och TV men k a n ibland uppvisa samma problem med svärta men då verkar det reparera sig snabbt till nästa scen?
Nån som kan tala om vad som är felet? Går det att göra nåt åt? Framförallt är det en "trasig" TV?

/Mem

Permalänk
Medlem

Kan det helt enkelt vara så att strömmat har usel kvalitet och tack vare att du har en bra TV så ser du kompressions artefakterna tydligt ?
Har du testat med en bra bluray ?

Permalänk
Hedersmedlem

@Memmaatre2: Jag vet att LGs OLED-apparater har haft små problem att visa de absolut mörkaste nyanserna med korrekt ljusstyrka, men då borde det inte uppstå fyrkantiga block i bilden. Min gissning är också att dataströmmen klipper bort detaljerna i de mörkaste delarna av bilden.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

@Casgar: Ja har börjat förstå att det handlar om kompression men slängde in en DVD idag och ja... se bifogad bild.

Baad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memmaatre2:

@Casgar: Ja har börjat förstå att det handlar om kompression men slängde in en DVD idag och ja... se bifogad bild.

Baad

Det där ser helt galet ut.
Nu kan ju iofs. även DVD'er ha usel kvalitet, men inte så där illa.

Har du testat olika ingångar ?

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta ser fullt normalt ut för den kompressionsgrad som gäller för strömmande tjänster. Jag är till och med förvånad att det är så pass bra som det ser ut. HBO är inte en kvalitetstjänst ifall vi talar om bildkvalitet.

Blu-ray-utgåvorna är ordentligt mycket bättre även om kompression kan upptäckas även där. Men det kan vara värt att satsa på dem ifall GoT är en prioritet.

Däremot är LG:s tidigare OLED och även 920-modellen inte de bästa på skugghantering då det finns både posteriseringsproblem (bitupplösningen är lägre nära svart) och ett bandningsproblem med hur OLED-panelen fungerar på den generationen apparater. Det gör att det finns situationer där vissa mörka scener alltid ser riktig dåliga ut.

Sedan måste man förstås se till att man har satt dynamikomfånget rätt på sin TV så att man inte sitter med en svartnivå som är för ljus. Problemet med tjänster som HBO är att man aldrig kan verifiera detta eftersom de inte skickar ut testmönster.

Permalänk

Du har som du säger postat om det tidigare.
I en av trådarna nämns DVE-skivan, har du köpt den än?

Att börja gasta om Konsumentverket innan du ens testat med en annan (riktig) blurayspelare tycker jag också känns ganska knasigt. Du behöver inte köpa filmer om det känns dyrt, finns fortfarande en del videobutiker faktiskt.

Visa signatur

««« »»»