Val av lösning för lagringsserver

Permalänk
Medlem

Val av lösning för lagringsserver

Hej forumet!

Jag står i planerna att bygga om min lagringsserver, både för att utöka utrymme och datasäkerhet.

I nuläget har jag 3x2TB (WD Green) JBOD med spegling av all viktig data till en annan maskin med 1x2TB (WD Green).

Finns det någon lösning där jag dynamiskt kan utöka med flera diskar, utan att förlora all data om en disk rasar? Nertid för ombyggnad av paritet är inget problem då det inte är någon känslig data. Kör helst på det operativsystemet jag har nu, dvs Windows Server 2008 R2.

Moderkortet jag ska bygga på nu har 6 SATA-portar. Helst ska jag kunna klämma in en SSD också, men det är inte Prio 1. Undviker helst inköp av hårdvara (undantaget hårddiskar såklart) men kan säkert få fram en budget om det löser problem med datasäkerheten.

Vad rekommenderar forumet? Framförallt avseende vilka hårddiskar jag bör köpa och hur dessa ska sammanlänkas.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@JamesBanana: Varför JBOD istället för Raid 5 eller 10? Om du vill utöka och vara säker på att ingen data förloras, då är väl första steget att gå bort från JBOD som har lika stor redundans som ett öppet elskåp i en storm.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Captain_Spock: Det är planen! Anledningen till att det ligger som en JBOD nu är för att det var enklaste lösningen för att kunna expandera med fler diskar utan att behöva kopiera datan någon annanstans.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Borde kanske ta en titt på snapraid, är något jag tänkte använda ifall jag kommer mig för att ersätta min nuvarande server med mjukvaru raid 1.

http://www.snapraid.it/compare

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Hej forumet!

Jag står i planerna att bygga om min lagringsserver, både för att utöka utrymme och datasäkerhet.

I nuläget har jag 3x2TB (WD Green) JBOD med spegling av all viktig data till en annan maskin med 1x2TB (WD Green).

Finns det någon lösning där jag dynamiskt kan utöka med flera diskar, utan att förlora all data om en disk rasar? Nertid för ombyggnad av paritet är inget problem då det inte är någon känslig data. Kör helst på det operativsystemet jag har nu, dvs Windows Server 2008 R2.

Moderkortet jag ska bygga på nu har 6 SATA-portar. Helst ska jag kunna klämma in en SSD också, men det är inte Prio 1. Undviker helst inköp av hårdvara (undantaget hårddiskar såklart) men kan säkert få fram en budget om det löser problem med datasäkerheten.

Vad rekommenderar forumet? Framförallt avseende vilka hårddiskar jag bör köpa och hur dessa ska sammanlänkas.

Skulle föreslå att du satsar på ett par raidavsedda diskar i valfri storlek och försöker hålla dig till dem. När/om du behöver bygga ut så bygger du en ny server. 6x4TB i raid5 skulle vara trevligt exempelvis. Sedan skaffar du en 8TB Seagate Archive disk och backar mot den. När de åtta terabyten är fulla köper du en ny 8TB disk osv. Då får du samma ålder på allting vilket kan kännas tryggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Hej forumet!

Jag står i planerna att bygga om min lagringsserver, både för att utöka utrymme och datasäkerhet.

I nuläget har jag 3x2TB (WD Green) JBOD med spegling av all viktig data till en annan maskin med 1x2TB (WD Green).

Finns det någon lösning där jag dynamiskt kan utöka med flera diskar, utan att förlora all data om en disk rasar? Nertid för ombyggnad av paritet är inget problem då det inte är någon känslig data. Kör helst på det operativsystemet jag har nu, dvs Windows Server 2008 R2.

Moderkortet jag ska bygga på nu har 6 SATA-portar. Helst ska jag kunna klämma in en SSD också, men det är inte Prio 1. Undviker helst inköp av hårdvara (undantaget hårddiskar såklart) men kan säkert få fram en budget om det löser problem med datasäkerheten.

Vad rekommenderar forumet? Framförallt avseende vilka hårddiskar jag bör köpa och hur dessa ska sammanlänkas.

Se min spec på filserver, köp liknande fast givetvis med up2date komponenter.
Min har rullat 4 år utan en enda issue, sjukt nöjd med mina WD Red diskar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb