Skumma MAC-adresser i Telias router TG799vac

Permalänk
Medlem

Skumma MAC-adresser i Telias router TG799vac

Jag undrar om någon här kan hjälpa mig. Har Telia ADSL, TV och Technicolor TG799vac i några veckor nu och har den senaste veckan haft problem med att förbindelsen, både trådat & trådlöst, kopplas ner. Kommer tillbaka igen och sedan blir det likadant.
När jag kollar i webverktyget för routern, under "devices" hittar jag en mängd devicer och skumma MAC-adresser. T.ex Liteon Technology, LG Electronics, HTC, Samsung, samtliga är listade som trådade och jag har inga enheter av de märkena anslutna trådat. Har en Samsung soundbar ansluten via det trådlösa.
Är det någon annan som råkat ut för samma sak och har någon lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

@Hhallehn: Stäng av det trådlösa gästnätverket.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

PS. stäng av gästnätverk/sätt lösenord på ditt nätverk

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Är redan avstängt. Det borde väl inte visas som att det är trådat i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Byt lösenord på wifit och se om läget förändras. Samt starta om routern så att listan med enheter rensas

Permalänk
Medlem

@jocke92: Nu har jag fabriksåterställt routern, bytt lösenord men får samma resultat. Det skumma är att det är inte på det trådlösa jag ser skumma MAC-adresser utan på det trådade.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hhallehn:

@jocke92: Nu har jag fabriksåterställt routern, bytt lösenord men får samma resultat. Det skumma är att det är inte på det trådlösa jag ser skumma MAC-adresser utan på det trådade.

Long-shot kanske, men du har ingen extra trådlös AP ansluten till routern via kabel? Isåfall hade det varit praktiskt trådlösa enheter, men de frågar ju om DHCP via kabel till routern.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hhallehn:

@jocke92: Nu har jag fabriksåterställt routern, bytt lösenord men får samma resultat. Det skumma är att det är inte på det trådlösa jag ser skumma MAC-adresser utan på det trådade.

Gör reset igen och koppla ur nätverkskablarna ,kolla att listan är tom och anslut sen en kabel i taget och se vad routern tycker att du anslöt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Hhallehn: Missade det. Har du en AP eller enhet som agerar öppen hotspot i nätverket och som förmedlar IP från din router kommer de då listas som "trådade".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ser du något samband mellan avbrotten i förbindelsen och när dessa enheter dyker upp?
Det låter ju nästan som då man avaktiverar snooping på port i en switch, att någon annans utrustning börjar agera DHCP server och tilldelar dig en lokal ip adress i deras lokala nätverk. Är det endast under avbrotten du ser dessa enheter skulle det kunna förklara en del.

Kolla också vad du har för extern ip adress då det fungerar samt då det inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hhallehn:

@jocke92: Nu har jag fabriksåterställt routern, bytt lösenord men får samma resultat. Det skumma är att det är inte på det trådlösa jag ser skumma MAC-adresser utan på det trådade.

Hur många trådade enheter? Är det bara datorer eller vad är det för enheter?