Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Välbyggt kan det väl vara, även om designen har en miss?
(dvs 6-pin istf 8-pin PCI-ström) .

Det är mera en lek med ord. Både design och komponenter hänger ihop tycker jag. Bygger man ett kort som inte ens klarar de mest grundläggande spec's är inte 'Välbyggt' det första ord jag skulle använda för att beskriva kortet. Skulle du kalla en bil som ramlar isär efter 2 meter för välbyggd enbart därför att komponenterna i sig var bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror inte att det är kretskortets fel, AMD:s kort har 6 st VRM:r som kan ge 100 ampere styck vilket motsvarar ca 600W.
RX480:s kretskort verkar väldigt välbyggt.
https://m.reddit.com/r/Amd/comments/4o6hhr/amd_radeon_rx_480_...
GTX1060:s ser lite hafsigt ut.
Nej jag tror att det tyvärr är så, att effekten drar iväg snabbt för Polaris vid högre frekvenser.
Man kan dock få fina resultat med lite lägre spänningar i vissa fall.

Semantisk fråga. Överklockningspotentialen är ytterst marginell på referenskortet dels pga kylare men framför allt pga strömbegränsningen på kortet. På med en 8-pin och valfri brandsläckare så borde saken vara klar.

Men ja, det verkar ju helt klart som att AMD inte förberedde sina partners ordentligt, vilket är en tabbe. Fan kan de aldrig få till en bra release för?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sapphire RX 480 Nitro+ verkar prestera ganska exakt som ett GTX 980 referens om dessa siffror stämmer:

https://imgur.com/a/sw5u3#rfPxYci

Naaajs, precis vad vi vill se I så fall blir det som jag tror, att 480 OC blir jämbördig 1060 i DX11, men knäcker den i DX12/Vulkan på bekostnad av lite mer ström och värme. Om detta stämmer med priset vi sett så tycker jag det är ett bra kort och det klara valet även i Sverige.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sapphire RX 480 Nitro+ verkar prestera ganska exakt som ett GTX 980 referens om dessa siffror stämmer:

https://imgur.com/a/sw5u3#rfPxYci

Slurp! Nu börjar mitt överklockande hjärta att slå!

Frågan är om 1420MHz verkligen är gränsen eller om det är en snabb överklock och frågan är om strömförsörjningen slår i taket mjukvarumässigt (dvs att ett BIOS skulle kunna ge ännu högre överklockningar).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Det är mera en lek med ord. Både design och komponenter hänger ihop tycker jag. Bygger man ett kort som inte ens klarar de mest grundläggande spec's är inte 'Välbyggt' det första ord jag skulle använda för att beskriva kortet. Skulle du kalla en bil som ramlar isär efter 2 meter för välbyggd enbart därför att komponenterna i sig var bra?

Lite som Volkswagens diselgate.. dvs Volkswagen bygger bara "skit bilar" (Audi Porsche osv).. dom klarar ju inte upp till nivåerna på utsläppen ens.

Är väl snarare att korten är för hårt pressade och det gör att korten drar mer än vad som är tänkt? (lösningen på Volkswagens problem är ju samma? minska effekten på motorerna så dom släpper ut mindre avgaser)

Sen håller jag väl med om att det är snålt att spara in på såna saker. När man ligger så väl nära gränsen som man gör! Man kan ju undra hur nära gränsen man låg när man planerade kortet från början? Hur mycket sämre kortet var tänkt att vara än det är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Slurp! Nu börjar mitt överklockande hjärta att slå!

Frågan är om 1420MHz verkligen är gränsen eller om det är en snabb överklock och frågan är om strömförsörjningen slår i taket mjukvarumässigt (dvs att ett BIOS skulle kunna ge ännu högre överklockningar).

Apropå Slurp! http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-nitro-rx-480-4g-p385438...

Permalänk

Finns även två stycken till synes identiska 8g Nitro+, men det skiljer en hundring i pris mellan dem. (3099 resp 3199).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna video kan vara värd att se om man väljer mellan 4GB och 8GB. Jag skulle personligen ta 8GB alla dagar i veckan. Väldigt trist med första indikationen hos CDON att 8GB versionen av Nitro+ kostar 500:- mer. Borde väl skilja $20 i pris mellan dem kan man ju tycka. Men förhoppningsvis finns det att köpa ett 8GB Nitro+ för 2500:- innan i höst då först blir RX 480 prisvärt i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Haha vafan vill se flera tredjepartskort på både 480 och 1060!! Även hög tid att släppa 470!! Detta blev ju intressant:)

Vill se mer grundutförliga reviews på alla nya kort:D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av altair4:

Denna video kan vara värd att se om man väljer mellan 4GB och 8GB. Jag skulle personligen ta 8GB alla dagar i veckan. Väldigt trist med första indikationen hos CDON att 8GB versionen av Nitro+ kostar 500:- mer. Borde väl skilja $20 i pris mellan dem kan man ju tycka. Men förhoppningsvis finns det att köpa ett 8GB Nitro+ för 2500:- innan i höst då först blir RX 480 prisvärt i mina ögon.

https://www.youtube.com/watch?v=HYb7FYfIc2g

Intressant att 4GB kortet börjar prestera markant sämre i en del spel efter att man spelat en stund, nu vill man i vart fall se fler rewievs på 4GB korten innan man bestämmer sig men att han tar med 4K öht. är ganska ointressant tycker jag, RX 480 tävlar inte i den klassen med tanke på att det är ett kort i mellanklassen.

Saxat från Legits
"
We were very interested in seeing how the AMD Radeon RX 480 would perform with 4GB and 8GB of memory and we were pleasantly surprised with the results. The AMD Radeon RX 480 4GB didn’t suffer nearly as bad as we thought it would and with the memory overclocked from 7Gbps to 8Gbps the overall performance of the Radeon RX 480 4GB was very comparable to the 8GB card.

The market is flooded with Radeon RX 480 8GB cards right now at $239, but if your budget it tight you might want to wait for one of the more affordable AMD Radeon RX 480 4GB cards at $199. The AMD Radeon RX 480 8GB should also be of interest to those that want to run an AMD CrossFire setup as the larger 8GB frame buffer would likely be more important than here on a single card. If you are worried about performance we highly suggest looking for a Radeon RX 480 with 8Gbps of memory bandwidth as there is a performance difference to be seen between the 7Gbps cards with 224 GB/s of memory bandwidth and the 8Gbps cards with 256 GB/s of memory bandwidth!
"
http://www.legitreviews.com/amd-radeon-rx-480-4gb-versus-rade...

EDIT: Hmm.... Är det ett prisfall på gång? http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s278502756&o=produkt_pr...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon999:

Nej, det är bara skojarföretaget "Eucomtech" som satt svinlåga priser.
De har behandlats här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1430165-eucomtech-webbu...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Nej, det är bara skojarföretaget "Eucomtech" som satt svinlåga priser.
De har behandlats här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1430165-eucomtech-webbu...

Aha! Tack.

Permalänk
Medlem

Nu är det här bara en spekulation från en medlem från reddit men ändå lite intressant vy på det hela:

"Here's my speculation on the matter.

Typically, cards launch in 3 waves. The first wave is your reference card. Wave two is your reference PCB with custom cooler. These often ship on or shortly after launch day. Wave three is your fully custom card, with custom PCB and power delivery. This can be 1-3 months after launch, and it's where you get your truly custom cards like EVGA FTW/Classified, MSI Lightning, or Sapphire Toxic.

For the RX 480, we got wave 1 and we're about to enter wave 3. Why no wave two? I got hammered for saying this before, but based on some prior AIB comments, it seems that after the power draw fiasco, the wave 2 cards (reference PCB with custom cooler, set to launch mid-July) were shelved. AMD wanted minimum single 8-pin connector on any partner card to avoid furthering this issue.

For the 1060, seems waves 1 and 2 are launching simultaneously."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Nu är det här bara en spekulation från en medlem från reddit men ändå lite intressant vy på det hela:

"Here's my speculation on the matter.

Typically, cards launch in 3 waves. The first wave is your reference card. Wave two is your reference PCB with custom cooler. These often ship on or shortly after launch day. Wave three is your fully custom card, with custom PCB and power delivery. This can be 1-3 months after launch, and it's where you get your truly custom cards like EVGA FTW/Classified, MSI Lightning, or Sapphire Toxic.

For the RX 480, we got wave 1 and we're about to enter wave 3. Why no wave two? I got hammered for saying this before, but based on some prior AIB comments, it seems that after the power draw fiasco, the wave 2 cards (reference PCB with custom cooler, set to launch mid-July) were shelved. AMD wanted minimum single 8-pin connector on any partner card to avoid furthering this issue.

For the 1060, seems waves 1 and 2 are launching simultaneously."

Skickades från m.sweclockers.com

Representanter från Sapphire har sagt till OCUK att det beror på den stora efterfrågan på referenskort. Partners måste helt enkelt använda alla GPUer till referenskort för att få ut kort till alla som bokat.

/Knight

EDIT: Dom har även förnekat att det skulle vara några problem med partnerkorten (från Sapphire iaf). Dom har allt klart men inga GPUer att sätta på korten.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightmare:

Representanter från Sapphire har sagt till OCUK att det beror på den stora efterfrågan på referenskort. Partners måste helt enkelt använda alla GPUer till referenskort för att få ut kort till alla som bokat.

/Knight

EDIT: Dom har även förnekat att det skulle vara några problem med partnerkorten (från Sapphire iaf). Dom har allt klart men inga GPUer att sätta på korten.

Är det känt något om hur bra det går för Global Foundries att tillverka kretsar? TSMC, som AMD använde tidigare, hade ju alltid rejäla problem så fort en ny nod skulle börja användas. Att åtgången på Polaris-kretsar är stor är det ju ingen tvekan om, väldigt många produkter kommer ju använda kretsen men om det även är tillverkningsproblem som ställer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är det känt något om hur bra det går för Global Foundries att tillverka kretsar? TSMC, som AMD använde tidigare, hade ju alltid rejäla problem så fort en ny nod skulle börja användas. Att åtgången på Polaris-kretsar är stor är det ju ingen tvekan om, väldigt många produkter kommer ju använda kretsen men om det även är tillverkningsproblem som ställer till det.

Jag hittar tyvärr inte källan nu men jag läste att AMD får ca dubbelt så många wafers från GF mot vad Nvidia får från TSMC. Noden GF använder är ju inte heller ny. Det är Samsungs beprövade 14nm nod och detta gör att om AMD behöver producera ännu mer wafers kan de vända sig till Samsung.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightmare:

Jag hittar tyvärr inte källan nu men jag läste att AMD får ca dubbelt så många wafers från GF mot vad Nvidia får från TSMC. Noden GF använder är ju inte heller ny. Det är Samsungs beprövade 14nm nod och detta gör att om AMD behöver producera ännu mer wafers kan de vända sig till Samsung.

/Knight

Sant det förstås. Och det låter ju riktigt bra med förstås.

Bra ändå att GF verkar ha klarat tillverkningen bra, även om Samsung varit före med samma teknik så är det inte samma företag som tillverkar. Får hoppas det går smidigt när det är dags för Vega också. Jag har väntat länge nog på nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag vågar prata för de flesta i tråden att vi vill ha några smaskiga nyheter om >490?

Nvidia släppte nyheter om Titan så nu är det AMD's tur att kontra!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vågar prata för de flesta i tråden att vi vill ha några smaskiga nyheter om >490?

Nvidia släppte nyheter om Titan så nu är det AMD's tur att kontra!

Jag tror AMD (Lisa) snackade om Vega på delårsrapporten (tror det var) i natt. Hittar inget om det dock..

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sapphire RX 480 Nitro+ verkar prestera ganska exakt som ett GTX 980 referens om dessa siffror stämmer:

https://imgur.com/a/sw5u3#rfPxYci

Det ser fantastiskt bra ut om det stämmer. +20% eller något sådant. Isf kan man kalla det för geforcedödaren. Fast jag väntar på "riktiga" benches.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det ser fantastiskt bra ut om det stämmer. +20% eller något sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar kosta mer än vi först trodde dock:
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-nitro-rx-480-8g-p385438...
3099:-

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Typ 100kr mer än vad jag trodde. Trodde inte att det skulle nå ner till 2700.

Verkar som 4GB kommer. http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-nitro-rx-480-4g-p385438...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Svenska butiker prissätter dåligt med bör tilläggas, bättre att kolla på europeiska butiker istället tills våra butiker förhoppningsvis rättar till prissättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Svenska butiker prissätter dåligt med bör tilläggas, bättre att kolla på europeiska butiker istället tills våra butiker förhoppningsvis rättar till prissättningen.

Det är väl ändå den svenska prissättningen som är viktig för svenska kunder och eftersom det mestadels är svenskar här så är det väl det vi får utgå ifrån?

edit: Var tydligen 4GB versionen som jag såg igår.
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-nitro-rx-480-4g-p385438...
2590:- ser mycket bättre ut!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är väl ändå den svenska prissättningen som är viktig för svenska kunder och eftersom det mestadels är svenskar här så är det väl det vi får utgå ifrån?

edit: Var tydligen 4GB versionen som jag såg igår.
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-nitro-rx-480-4g-p385438...
2590:- ser mycket bättre ut!

Den svenska prissättningen är orimligt hög. Vilket är värt att påpekas. Kan man köpa från grannländerna så får man mer för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Nu är det här bara en spekulation från en medlem från reddit men ändå lite intressant vy på det hela:

"Here's my speculation on the matter.

Typically, cards launch in 3 waves. The first wave is your reference card. Wave two is your reference PCB with custom cooler. These often ship on or shortly after launch day. Wave three is your fully custom card, with custom PCB and power delivery. This can be 1-3 months after launch, and it's where you get your truly custom cards like EVGA FTW/Classified, MSI Lightning, or Sapphire Toxic.

For the RX 480, we got wave 1 and we're about to enter wave 3. Why no wave two? I got hammered for saying this before, but based on some prior AIB comments, it seems that after the power draw fiasco, the wave 2 cards (reference PCB with custom cooler, set to launch mid-July) were shelved. AMD wanted minimum single 8-pin connector on any partner card to avoid furthering this issue.

For the 1060, seems waves 1 and 2 are launching simultaneously."

Vilken subreddit?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilken subreddit?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4tdpi6/what_is_the_reas...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Rx 480 från asus finns listad på inet nu kostar "bara" 3.999kr hmm.. det priset var ju intressant.

https://www.inet.se/produkt/5402835/asus-radeon-rx-480-8gb-st...

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Rx 480 från asus finns listad på inte nu kostar "bara" 3.999kr hmm.. det priset var ju intressant.

https://www.inet.se/produkt/5402835/asus-radeon-rx-480-8gb-st...

Ha det gött

Jag hoppas verkligen det där är ett placeholder pris för annars har ju Inet fått fnatt. Verkar gå på 3300 i UK.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Rx 480 från asus finns listad på inte nu kostar "bara" 3.999kr hmm.. det priset var ju intressant.

https://www.inet.se/produkt/5402835/asus-radeon-rx-480-8gb-st...

Ha det gött

herregud haha... max 3000kr för dem..