Varför väljer utvecklare DirectX?

Permalänk
Medlem

Varför väljer utvecklare DirectX?

Hej!

Har en fråga.

Varför utvecklas spel i dx när opengl/vulkan finns? Är det för att spelen skall funka på xbox? Eller stödjer xbox opengl med? Borde den ju kunna göra? Doom finns väl på xbox...

Borde ju vara mycket smartare att använda en öppen standard. Eller vad är det jag har missat?

Ett ännu större mysterium är Apples Metal. Coolt namn men poänglöst.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Släpptes inte Vulkan i februari? Tar ju flera år att göra ett spel, antagligen än längre om man går bort från vad man kan och gör nå nytt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hej!

Har en fråga.

Varför utvecklas spel i dx när opengl/vulkan finns? Är det för att spelen skall funka på xbox? Eller stödjer xbox opengl med? Borde den ju kunna göra? Doom finns väl på xbox...

Borde ju vara mycket smartare att använda en öppen standard. Eller vad är det jag har missat?

Ett ännu större mysterium är Apples Metal. Coolt namn men poänglöst.

Nu har jag inte mycket kunskap om detta, men kan det vara så att DirectX har mycket större stöd rent generellt bland utvecklare, det finns mycket resurser och verktyg att tillgå och drivrutiner är optimerade för det etc.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Hej!

Har en fråga.

Varför utvecklas spel i dx när opengl/vulkan finns? Är det för att spelen skall funka på xbox? Eller stödjer xbox opengl med? Borde den ju kunna göra? Doom finns väl på xbox...

Borde ju vara mycket smartare att använda en öppen standard. Eller vad är det jag har missat?

Ett ännu större mysterium är Apples Metal. Coolt namn men poänglöst.

Skrivet av BergEr:

Släpptes inte Vulkan i februari? Tar ju flera år att göra ett spel, antagligen än längre om man går bort från vad man kan och gör nå nytt.

Det låter ju rimligt att utvecklare inte hunnit ta del av det ännu, eftersom Vulcan släpptes tidigare det här året. Jag tror dock att det kommer att slå bra på marknaden, helt klart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B450-F || Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 || Gigabyte WF OC RTX 2060 Rev 2.0 || Corsair Vengeance 16GB @3200MHz || Corsair CX650M || Samsung 860 EVO 500GB || Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Släpptes inte Vulkan i februari? Tar ju flera år att göra ett spel, antagligen än längre om man går bort från vad man kan och gör nå nytt.

Skrivet av Emilushen:

Det låter ju rimligt att utvecklare inte hunnit ta del av det ännu, eftersom Vulcan släpptes tidigare det här året. Jag tror dock att det kommer att slå bra på marknaden, helt klart.

OpenGL har väl vart ute sedan 1992?

Varför inte bara använda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

OpenGL har väl vart ute sedan 1992?

Ja precis vad jag tänker.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

OpenGL har väl vart ute sedan 1992?

Varför inte bara använda det?

de flesta spel går att starta med openGL?

genom att lägga till "-opengl" som startprefix så kan många spel iaf köras med openGl.

dock har det förr presterat lite sådär jämfört med directX i windowsmiljö men även ibland fungerat bättre än directX
hur det fungerar i linux vet jag inte men där är det ju bara openGL som gäller

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

DirectX har under åren haft bättre verktyg och dokumentation och framförallt support vilket gjort API:t ledande på PC. Det är först nu i och med Vulkan som det kommit en riktig konkurrent som faktiskt kan minska DirectX övertag. Dock kommer det ju ta tid, som någon innan även nämnde, då det tar tid att utveckla spel. Att middlewares och olika spelmotorer får stöd kommer snabba upp övergången för både DirectX 12 och Vulkan.

Vulkan-implementationen i DOOM var riktigt bra och väl utförd och ett tecken på att API:t är redo för strid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

OpenGL har väl vart ute sedan 1992?

Varför inte bara använda det?

Många spel klarar av openGL också, allt från t.ex Valve går väl på det utan problem?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Kort summering:
OGL hade klart försprång och var störst på 90-talet. Sen började ett krig mellan Silicon Graphics och Microsoft när MS ville ha en del av kakan.
Kriget tog en vändning någon gång i början på 00-talet då prestandan gick över till DX fördel. Från den tiden och framåt las framförallt ATI och Nvidias utvecklingspengar på drivrutiner till att få ut mest av just DX medan OGL hamnde i skymundan.
OGL Hade en massa interna problem i SGI vid den tiden och en massa tillverkare gick ihop och bildade Khronos som tog över skeppet. OGL började komma ikapp men DX hade ett grymt försprång och MS la mycket fokus på att bibehålla ställningarna. När MS började göra DX Windows-beroende istället för hårdvaruberoende (9.0c och bakåt) så började det muttras hos utvecklarna men det har inte påverkat särskilt mycket inom PC-världen ännu, däremot mobilmarknaden.
Vulkan är väl tänkt att ändra på den trenden, något som blir intressant att se.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Minst pengar att tillverka och mest pengar att tjäna, så enkelt är det

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Minst pengar att tillverka och mest pengar att tjäna, så enkelt är det

I och med Vulkan så blir detta tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Borde ju vara mycket smartare att använda en öppen standard. Eller vad är det jag har missat?

Det är väl som med all annan FOSS, att den största fördelen även är en enorm nackdel. Att använda sig av DirectX är förmodligen avsevärt mycket enklare eftersom det finns en viss standard i jämförelse med OpenGL/Vulkan där alla är fria att använda mjukvaran på vilket sätt de vill. En följd av att det är just en öppen standard är bl.a. kompatibilitetsproblem.

Linux och OSX (som nu skippar Vulkan till förmån för Metal) är en väldigt nischad marknad och det lönar sig antagligen inte att anpassa spelen till dessa operativsystem så varför använda Vulkan? Microsoft har ju även varit ganska flitiga med att hjälpa till när det kommer till DirectX eftersom det gynnar dem och stärker deras ställning på spelmarknaden.

Vad anser du själv vara de största för- och nackdelarna med Vulkan respektive DirectX?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är väl som med all annan FOSS, att den största fördelen även är en enorm nackdel. Att använda sig av DirectX är förmodligen avsevärt mycket enklare eftersom det finns en viss standard i jämförelse med OpenGL/Vulkan där alla är fria att använda mjukvaran på vilket sätt de vill. En följd av att det är just en öppen standard är bl.a. kompatibilitetsproblem.

Linux och OSX (som nu skippar Vulkan till förmån för Metal) är en väldigt nischad marknad och det lönar sig antagligen inte att anpassa spelen till dessa operativsystem så varför använda Vulkan? Microsoft har ju även varit ganska flitiga med att hjälpa till när det kommer till DirectX eftersom det gynnar dem och stärker deras ställning på spelmarknaden.

Vad anser du själv vara de största för- och nackdelarna med Vulkan respektive DirectX?

Nu hänger jag inte med. Ska opengl/vulkan inte gå att köra under osx?

Tror Linux är nischad marknad just för att spel inte utvecklas till det. Hade alla nya spel gått att köra på Linux hade betydligt fler migrerat, och företagen hade börjat utveckla andra typer av program till Linux. Varför betala för ett os när ett lika bra öppet finns?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nu hänger jag inte med. Ska opengl/vulkan inte gå att köra under osx?

Tror Linux är nischad marknad just för att spel inte utvecklas till det. Hade alla nya spel gått att köra på Linux hade betydligt fler migrerat, och företagen hade börjat utveckla andra typer av program till Linux. Varför betala för ett os när ett lika bra öppet finns?

Självklart kommer OpenGL och Vulkan fungera under OSX. Men det konkurrerar med Apples egna Metal.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nu hänger jag inte med. Ska opengl/vulkan inte gå att köra under osx?

OSX stödjer OpenGL givetvis. OSX/iOS kommer däremot inte få något officiellt Vulkan stöd pga Apple är Apple och vill enbart köra sin egna standard, Metal. Lyckligtvis finns projektet MoltenVK.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Självklart kommer OpenGL och Vulkan fungera under OSX. Men det konkurrerar med Apples egna Metal.

Det är exakt det dem inte kör. Apple har gått ut och sagt att de inte kommer stödja Vulkan, vilket är rätt svinigt imo.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Nu hänger jag inte med. Ska opengl/vulkan inte gå att köra under osx?

Tror Linux är nischad marknad just för att spel inte utvecklas till det. Hade alla nya spel gått att köra på Linux hade betydligt fler migrerat, och företagen hade börjat utveckla andra typer av program till Linux. Varför betala för ett os när ett lika bra öppet finns?

Även om svårighetsnivån med att köra ett Linux-baserat OS minskat sedan Ubuntu kom så är det fortfarande för komplicerat för de flesta användare, speciellt när något måste göras via CLI. Det, samt att så pass mycket mjukvara saknas, är stora problem för Linux framfart.

Personligen hoppas jag på en förändring men det är ett svårt läge. Android har ju lyckats bättre och det faktum att vanliga användare inte ens fattar att det är Linux-baserat lär nog hjälpa till.

Permalänk
Avstängd

Anledningen är väl ungefär samma som varför företag väljer windows över Linux i så stor utsträckning: Kvalitet och support och kanske framför allt trygghet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hej!

Har en fråga.

Varför utvecklas spel i dx när opengl/vulkan finns? Är det för att spelen skall funka på xbox? Eller stödjer xbox opengl med? Borde den ju kunna göra? Doom finns väl på xbox...

Borde ju vara mycket smartare att använda en öppen standard. Eller vad är det jag har missat?

Ett ännu större mysterium är Apples Metal. Coolt namn men poänglöst.

Hoppas att det blir en ändring på det med åren. Själv skulle jag vilja ha Vulkan som huvud API i spel så man slipper bli tvingad till ett OS man inte vill använda, typ Windows 10

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

För att microsoft kastar directX + pengar till alla spelföretag för att dem ska använda deras och stänga ute linux och OS X.

#foliehattenpå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Även om svårighetsnivån med att köra ett Linux-baserat OS minskat sedan Ubuntu kom så är det fortfarande för komplicerat för de flesta användare, speciellt när något måste göras via CLI. Det, samt att så pass mycket mjukvara saknas, är stora problem för Linux framfart.

Personligen hoppas jag på en förändring men det är ett svårt läge. Android har ju lyckats bättre och det faktum att vanliga användare inte ens fattar att det är Linux-baserat lär nog hjälpa till.

Det går att åtgärda svårigheterna med linux. Ju populärare det blir, desto mer dnergi läggs på det. Som med Android som går att använda helt utan kommando. Så den motiveringen har jag svårt att hålla med om. Sen kommer det alltid finnas användare och "power-users". Många vet inte ens hur man installerar ett program i Windows.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Det går att åtgärda svårigheterna med linux. Ju populärare det blir, desto mer dnergi läggs på det. Som med Android som går att använda helt utan kommando. Så den motiveringen har jag svårt att hålla med om. Sen kommer det alltid finnas användare och "power-users". Många vet inte ens hur man installerar ett program i Windows.

Hittills har ingen lyckats med det, och det finns heller ingen direkt plan att få fler användare vad jag sett. Sedan är det nog många Linux-användare som inte vill att Linux som plattform växer av olika anledningar, folk som vill känna sig unika eller har andra åsikter. Jag har själv stött på många sådanna personer, både innan jag började använda Linux (Ubuntu 2004), medans jag använde Linux primärt men även efteråt. Någon måste betala för att öka intresset.

Desto fler vet hur de installerar program i Linux än med Linux-distros samtidigt. Android är speciell då mycket av OS:et är utelåst för användaren och man har ett UI som går att använda genom att peta med ett finger. Hade det varit mer avancerat än så hade det nog misslyckats även om det lägre priset för Android, vilket ger billiga budgettelefoner, gjort mycket för att plocka marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

Väldigt få använder Mac/Linux för spel och kanske därför utvecklarna struntar i använda OpenGL/Vulkan.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Även om svårighetsnivån med att köra ett Linux-baserat OS minskat sedan Ubuntu kom så är det fortfarande för komplicerat för de flesta användare, speciellt när något måste göras via CLI. Det, samt att så pass mycket mjukvara saknas, är stora problem för Linux framfart.

Personligen hoppas jag på en förändring men det är ett svårt läge. Android har ju lyckats bättre och det faktum att vanliga användare inte ens fattar att det är Linux-baserat lär nog hjälpa till.

Det finns ju ingenting som säger att man ens behöver röra CLI som en användare av Linux.
De flesta programmen kan man ju installera via sin distros package manager som faktiskt är en användarvänlig fördel till Linux jämfört med Windows IMO.
Det största hindret för Linux framfart som desktop-OS tror jag snarare är det enkla faktumet att i stort sett inga desktop-datorer kommer förinstallerade med Linux.
Det är ju såklart vad Steam OS försökte göra men... ja det gick ju som det gick.

Det kan ju låta lite löjligt för oss här på Sweclockers men i det stora hela är det en minoritet som ens skulle fundera på att ens installera om Windows på sin dator och ännu mindre byta till ett helt nytt operativsystem!
Så det är ju som med hönan och ägget när det gäller Linux tyvärr, men förhoppningsvis kan Vulkan göra Linux (Ubuntu?) till ett alternativ för OEM's så småningom.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Det finns ju ingenting som säger att man ens behöver röra CLI som en användare av Linux.
De flesta programmen kan man ju installera via sin distros package manager som faktiskt är en användarvänlig fördel till Linux jämfört med Windows IMO.
Det största hindret för Linux framfart som desktop-OS tror jag snarare är det enkla faktumet att i stort sett inga desktop-datorer kommer förinstallerade med Linux.
Det är ju såklart vad Steam OS försökte göra men... ja det gick ju som det gick.

Det kan ju låta lite löjligt för oss här på Sweclockers men i det stora hela är det en minoritet som ens skulle fundera på att ens installera om Windows på sin dator och ännu mindre byta till ett helt nytt operativsystem!
Så det är ju som med hönan och ägget när det gäller Linux tyvärr, men förhoppningsvis kan Vulkan göra Linux (Ubuntu?) till ett alternativ för OEM's så småningom.

Klart man behöver använda CLI, alltid är det något som inte fungerar som man måste in och rätta till. Mycket av dessa saker borde rimligtvis kunna undvikas om Linux någonsin blir ett seriöst alternativ för den stora användarskaran för desktop och laptop.

Problemet med de olika distronas pakethanteringssystem är att de saknar mjukvara folk vill använda. Och pakethanteringssystemet har en tendens att få problem med installerade paket, sådanna som ska installeras såväl som repos.
De är rätt smidiga dock, personligen hade jag gärna sett något liknande apt till windows för att hantera uppdateringar till såväl OS som övrig mjukvara.

Så länge det inte finns något Linux-baserat OS som kan utmana och framförallt folk vill använda kommer det gå trögt. Nu finns det ju en del datorer att välja på samtidigt men jag förstår helt klart vad du menar och förväntar dig här. Skulle jag köpa en laptop idag så är det väl fortfarande risk att en eller flera komponenter i den inte kommer stödjas vilket tvingar mig att köra Windows istället.

Jag är inte säker på det, i och med Windows 8 och framåt där OS-uppdateringar sker lite annorlunda (och billigare) mot tidigare så verkar intresset betydligt högre nu än vad det varit tidigare. Och dessutom fler som gör det och vill göra det. Men på Windows 7-tiden och bakåt var det mer sällsynt, där håller jag nog ändå med dig.

Vulkan är en viktig komponent för att minska tröskeln för Linux-distros, API:t verkar ligga bra till när man jämför med DirectX 12 och såväl utvecklare som konsumenter är ju dessutom intresserade. Läget är bra men risken är nog stor att DirectX och Windows lär ha kvar sitt övertag.

Som gammal Linux-användare så återvänder jag gärna men finns mycket som måste förbättras innan jag återvänder. Får man dit mjukvaran så har man verkligen kommit långt och, med lite (mycket?) tur så ligger Vulkan verkligen rätt i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

OSX stödjer OpenGL givetvis. OSX/iOS kommer däremot inte få något officiellt Vulkan stöd pga Apple är Apple och vill enbart köra sin egna standard, Metal. Lyckligtvis finns projektet MoltenVK.

Skrivet av philipborg:

Det är exakt det dem inte kör. Apple har gått ut och sagt att de inte kommer stödja Vulkan, vilket är rätt svinigt imo.

Vilket är snudd på dårskap. Det sätter verkligen köppar i hjulen för Vulkans potential och cementerar Apples obskyritet. Vulkan kunde bli Apples stora chans till att göra OS X till ett spel-OS att räkna med och därmed bredda Mac rätt rejält. Varför hatar de spel? Varför hatar de sig själva?

Skrivet av anon5930:

Även om svårighetsnivån med att köra ett Linux-baserat OS minskat sedan Ubuntu kom så är det fortfarande för komplicerat för de flesta användare, speciellt när något måste göras via CLI. Det, samt att så pass mycket mjukvara saknas, är stora problem för Linux framfart.

Personligen hoppas jag på en förändring men det är ett svårt läge. Android har ju lyckats bättre och det faktum att vanliga användare inte ens fattar att det är Linux-baserat lär nog hjälpa till.

Fast Android är inte så mycket ett Linux-OS utan snarare ett Google-OS, precis som att PS3- och PS4-OS:et snarare är ett PS-OS än ett FreeBSD-OS, precis som att bankautomater är just bankomater snarare än Windows-maskiner. Poängen är att tekniken de bygger på inte alls har något med slutprodukten att göra. "Produkten Lunix" är något man installerar på en dator, vilken som helst. Android, Playstation och bankomater är mer eller mindre slutna system.

Jag ser två stora hinder för Vulkans utveckling. Dels Apples avbräck, vilket gör att Vulkans stora behållning, att det ska fungera på alla skrivbords-OS, omintetgörs. Men med lite tur kan MoltenVK släta över det.
Det andra är att någon kommersiell aktör måste driva på spel på Linux på bred front. Valve verkade kunna bli den aktören, men de sitter med tummen i röven och verkar inte ha några ambitioner om någonting alls längre.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hittills har ingen lyckats med det, och det finns heller ingen direkt plan att få fler användare vad jag sett. Sedan är det nog många Linux-användare som inte vill att Linux som plattform växer av olika anledningar, folk som vill känna sig unika eller har andra åsikter. Jag har själv stött på många sådanna personer, både innan jag började använda Linux (Ubuntu 2004), medans jag använde Linux primärt men även efteråt. Någon måste betala för att öka intresset.

Desto fler vet hur de installerar program i Linux än med Linux-distros samtidigt. Android är speciell då mycket av OS:et är utelåst för användaren och man har ett UI som går att använda genom att peta med ett finger. Hade det varit mer avancerat än så hade det nog misslyckats även om det lägre priset för Android, vilket ger billiga budgettelefoner, gjort mycket för att plocka marknadsandelar.

Wow... väldigt dyster bild av läget.... kanske ligger något i det, men jag tror ändå att många vill att Linux ska bli mer lättillgängligt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vilket är snudd på dårskap. Det sätter verkligen köppar i hjulen för Vulkans potential och cementerar Apples obskyritet. Vulkan kunde bli Apples stora chans till att göra OS X till ett spel-OS att räkna med och därmed bredda Mac rätt rejält. Varför hatar de spel? Varför hatar de sig själva?

Fast Android är inte så mycket ett Linux-OS utan snarare ett Google-OS, precis som att PS3- och PS4-OS:et snarare är ett PS-OS än ett FreeBSD-OS, precis som att bankautomater är just bankomater snarare än Windows-maskiner. Poängen är att tekniken de bygger på inte alls har något med slutprodukten att göra. "Produkten Lunix" är något man installerar på en dator, vilken som helst. Android, Playstation och bankomater är mer eller mindre slutna system.

Jag ser två stora hinder för Vulkans utveckling. Dels Apples avbräck, vilket gör att Vulkans stora behållning, att det ska fungera på alla skrivbords-OS, omintetgörs. Men med lite tur kan MoltenVK släta över det.
Det andra är att någon kommersiell aktör måste driva på spel på Linux på bred front. Valve verkade kunna bli den aktören, men de sitter med tummen i röven och verkar inte ha några ambitioner om någonting alls längre.

Ja, Valve gav mig hopp med steamOs...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli