Uppgradering av förstärkare

Permalänk
Medlem

Uppgradering av förstärkare

Hej,

Jag tänkte höra om någon har några tips på förstärkare runt 5000kr, jag kan gå lite högre också om det är så att det ger lite extra skjuts för pengarna. Begagnat kan jag tänka mig men då skulle jag gärna vilja ha tips på specifika sidor att titta på och även kanske just prisvärda förstärkare att leta efter.

Tanken är att uppgradera systemet del för del och jag börjar med förstärkaren för att sedan sikta in mig på Klipsch RP-280F.
Idag har jag följande utrustning:

Marantz PM6005
Cambridge DacMagic 100
Monitor Audio Bronze B4

Har ni några tips? Jag är öppen för det mesta!

Mvh

Sebastian

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av sebbeharry:

Hej,

Jag tänkte höra om någon har några tips på förstärkare runt 5000kr, jag kan gå lite högre också om det är så att det ger lite extra skjuts för pengarna. Begagnat kan jag tänka mig men då skulle jag gärna vilja ha tips på specifika sidor att titta på och även kanske just prisvärda förstärkare att leta efter.

Tanken är att uppgradera systemet del för del och jag börjar med förstärkaren för att sedan sikta in mig på Klipsch RP-280F.
Idag har jag följande utrustning:

Marantz PM6005
Cambridge DacMagic 100
Monitor Audio Bronze B4

Har ni några tips? Jag är öppen för det mesta!

Mvh

Sebastian

Primare i21 på blocket för 5500kr. Den är bra och stark. Och ett riktigt fint bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebbeharry:

Begagnat kan jag tänka mig men då skulle jag gärna vilja ha tips på specifika sidor att titta på

www.hifimagasinet.com
www.rehifi.se
www.hifiguru.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stort tack! Ska kolla lite recensioner på Primare i21 samt på sidorna som tipsat! Grymt uppskattat! Har ni modeller ni vill tipsa om så är det bara att slänga ut! Tack igen.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebbeharry:

Stort tack! Ska kolla lite recensioner på Primare i21 samt på sidorna som tipsat! Grymt uppskattat! Har ni modeller ni vill tipsa om så är det bara att slänga ut! Tack igen.

Hur många analoga signalkällor använder du ? Tänkte på att du kanske kan skaffa ett slutsteg och sedan sno ihop ett enkelt passivt försteg (variabel dämpsats) till dacen om det är det enda du lyssnar från.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur många analoga signalkällor använder du ? Tänkte på att du kanske kan skaffa ett slutsteg och sedan sno ihop ett enkelt passivt försteg (variabel dämpsats) till dacen om det är det enda du lyssnar från.

Använder endast dacen, där kör jag usb från mina enheter med musik och toslink från tvn.
Kan du utveckla lite mer? Har inte full koll på slutsteg och försteg, antar att min förstärkare i dagsläget tillhandahåller både och just nu?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Fyndjägare

Denna också.

Musical Fidelity A3.5 Förstärkare och CD http://www.blocket.se/vi/67841927.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebbeharry:

Använder endast dacen, där kör jag usb från mina enheter med musik och toslink från tvn.
Kan du utveckla lite mer? Har inte full koll på slutsteg och försteg, antar att min förstärkare i dagsläget tillhandahåller både och just nu?

Försteg är den del som ger dig reglagen, tidigare förstärkte det svaga signaler tex från en grammofon men idag så finns det oftast inget behov av att förstärka något för att få en linjesignal.
slutsteget tar emot en linjesignal och förstärker den med en fixerad faktor tex 20x och driver högtalarna och det har alltså inga reglage man normalt sett kan använda för att påverka ljudet vid dagligt användande det kan ha nivåtrimmar och liknande men de är inte designade för att vara lätta att ha som volymkontroll.
slutsteget har i princip bara en av/på knapp.
Du har säkert sett nått liknade det här >

att bygga ett passivt försteg själv är väldigt enkelt och billigt om man vill, kostar från 50 kr om man inte har andra krav än funktionen för det går ju att lägga det i en skokartong eller inte ha nån låda alls
man behöver egentligen bara en potentiometer och en kabel för enklaste typen >

Men har man bara nån liten låda eller en snygg träplanka eller nått annat passande så kan det se bra ut och ändå vara nästan gratis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord, de som har riktigt dyr hifi har nästan alltid ett försteg som har alla in/utgångar och volymreglage och ett slutsteg där all kraft levereras till högtalarna? Och "billigare" utrustning har allt detta i en integrerad förstärkare? Har jag förstått det hela rätt?

Stort tack för alla svar!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebbeharry:

Så med andra ord, de som har riktigt dyr hifi har nästan alltid ett försteg som har alla in/utgångar och volymreglage och ett slutsteg där all kraft levereras till högtalarna? Och "billigare" utrustning har allt detta i en integrerad förstärkare? Har jag förstått det hela rätt?

Stort tack för alla svar!

Ja i princip, men har man en stor anläggning har man troligen många slutsteg, jag har 5 slutsteg bara för framkanalerna till mitt datorljudsystem eftersom högtalarna delas aktivt, 2 diskant, 2 bas/mellanregister och 1 till sub. (så ser det ut just nu iallafall) sedan tillkommer surroundbiten.
Men 4-6 kanaler för huvudljudet fram är inte särskilt ovanligt men allt styrs oftast av samma försteg. Det finns en mängd olika kombinationer och ju mer man delar på apparaterna desto mer flexibelt blir systemet som helhet och man kan byta ut/uppgradera den sämsta delen eller där man vill förbättra av nnå annan anledning.
Sätter man för och slutsteg i samma låda blir det en integrerad förstärkare, lägger man även in en radio blir det en receiver.
Ett försteg kombinerat med radio kallas preceiver.
Slutsteg har tidigare inte haft så mycket finesser men det finns idag slutsteg med dsper inbyggt men de har ännu inte fått nått vedertaget namn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Tack för informationen, det klargjorde en hel del!

Hur stor uppgradering är NAD C356BEE från min nuvarande? Eller bör jag satsa på något ännu kraftigare när jag väl köper?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju att du ska börja med att byta högtalarna. Själv har jag ännu inte lyckats höra några så pass påtagliga skillnader mellan olika förstärkare att jag skulle kunna pricka det i ett blindtest.

"Bra" anledningar att uppgradera förstärkaren är att få mer headroom effektmässigt och att man saknar funktionalitet inför planerade uppgraderingar av resten av anläggningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebbeharry:

Spännande! Tack för informationen, det klargjorde en hel del!

Hur stor uppgradering är NAD C356BEE från min nuvarande? Eller bör jag satsa på något ännu kraftigare när jag väl köper?

Naden är nog mer ett steg i sidled än uppåt men jag har inte jämfört dem, storleksmässigt är det ingen skillnad alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du kan inte uppgradera förstärkaren, det är bortkastade pengar. Pröva själv att göra ett blindtest mellan din Marantz och det dyraste du kan hitta - du kommer garanterat inte att kunna skilja dem åt. Varför? Förstärkare är inte high-tech. Man förstår hur de funkar och hur man gör dem felfria - det har man kunnat sedan 70-talet. Alla som är kompetent gjorda (vilket de flesta är) "låter" likadant.

Marknadsföring, däremot, försöker konstant hitta på massa mystik och trams bakom förstärkare för att försöka kunna sälja nya. Eftersom det inte skett några förbättringar på tiotals år har man försökt hitta på nya sätt att sälja mer. Tyvärr funkar det också, eftersom vanliga människor inte kan stå emot reklam.

Vill du ha bättre ljud så köp nya högtalare. Och köp sådana som funnits länge, då vet du att de är ett vinnande koncept. Såna som bara säljs under korta perioder för att sedan ersättas av något annat? Suger.

Permalänk
Medlem

Nja, alltså det finns små skillnander mellan förstärkare. Poängen är dock att de är väldigt små. Ta t.ex. MoLT som gör väldigt rigorösa FE-tester. Där lyckas faktiskt testpanelen detektera (i många fall) när en annan förstärkare introduceras i uppspelningskedjan. Mätmässigt (tonkurva, distorsion) går det också att skilja olika apparater åt.

Men ställt mot rum och högtalare så är påverkansgraden från förstärkaren, i regel, kanske i storleksordningen enstaka procent. Självklart givet att den är kraftfull nog och byggd för att rent tekniskt klara ut det uppdrag man ålägger den. Säg någon/några enstaka procent till på källa/DAC. Sen 50/50 av kvarvarande på rum och högtalare. IMO.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar! Jag tänker bara att det känns som att systemet inte är balanserat med en förstärkare som är relativt svag (40w per kanal i 8ohm) med högtalare för omkring 10000kr. Jag har alltså ingen större koll, jag har heller inte lyssnat på någon dyrare förstärkare (läs 10k+).

Jag vill kunna spela relativt högt utan att ljudbilden förändras, det är väl mitt krav.

Har ni några prisvärda högtalare jag kan titta på så vore det guld också, begagnat är av intresse för att få så mycket som möjligt för pengarna. Omkring 10000kr kan jag tänka mig att lägga.

Tack!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jag lyssnar! Jag tänker bara att det känns som att systemet inte är balanserat med en förstärkare som är relativt svag (40w per kanal i 8ohm) med högtalare för omkring 10000kr. Jag har alltså ingen större koll, jag har heller inte lyssnat på någon dyrare förstärkare (läs 10k+).

Jag vill kunna spela relativt högt utan att ljudbilden förändras, det är väl mitt krav.

Har ni några prisvärda högtalare jag kan titta på så vore det guld också, begagnat är av intresse för att få så mycket som möjligt för pengarna. Omkring 10000kr kan jag tänka mig att lägga.

Tack!

Watt angivelsen säger nada om hur det låter. Åk provlyssna på en Luxman med 20w så kan jag lova dig att du kommer blunda när du läser watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Du kan inte uppgradera förstärkaren, det är bortkastade pengar. Pröva själv att göra ett blindtest mellan din Marantz och det dyraste du kan hitta - du kommer garanterat inte att kunna skilja dem åt. Varför? Förstärkare är inte high-tech. Man förstår hur de funkar och hur man gör dem felfria - det har man kunnat sedan 70-talet. Alla som är kompetent gjorda (vilket de flesta är) "låter" likadant.

Marknadsföring, däremot, försöker konstant hitta på massa mystik och trams bakom förstärkare för att försöka kunna sälja nya. Eftersom det inte skett några förbättringar på tiotals år har man försökt hitta på nya sätt att sälja mer. Tyvärr funkar det också, eftersom vanliga människor inte kan stå emot reklam.

Vill du ha bättre ljud så köp nya högtalare. Och köp sådana som funnits länge, då vet du att de är ett vinnande koncept. Såna som bara säljs under korta perioder för att sedan ersättas av något annat? Suger.

Det går att höra nyanserna på dem olika märken. Frågan är mer om man är intresserad eller inte intresserad att höra skillnaden. Tänker inte orka argumentera utan säger bara som sådan skillnaderna finns, det är upp till en själv att avgöra om man vill stänga öronen eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Du kan inte uppgradera förstärkaren, det är bortkastade pengar. Pröva själv att göra ett blindtest mellan din Marantz och det dyraste du kan hitta - du kommer garanterat inte att kunna skilja dem åt. Varför? Förstärkare är inte high-tech. Man förstår hur de funkar och hur man gör dem felfria - det har man kunnat sedan 70-talet. Alla som är kompetent gjorda (vilket de flesta är) "låter" likadant.

Marknadsföring, däremot, försöker konstant hitta på massa mystik och trams bakom förstärkare för att försöka kunna sälja nya. Eftersom det inte skett några förbättringar på tiotals år har man försökt hitta på nya sätt att sälja mer. Tyvärr funkar det också, eftersom vanliga människor inte kan stå emot reklam.

Vill du ha bättre ljud så köp nya högtalare. Och köp sådana som funnits länge, då vet du att de är ett vinnande koncept. Såna som bara säljs under korta perioder för att sedan ersättas av något annat? Suger.

Jag håller med mycket av vad du skriver, men jag måste säga att uppgraderingen jag gjorde från en NAD C340 (50W RMS) till en Sansui AU-8500 (60W RMS) gjorde otroligt mycket för ljudet. Högtalarna i fråga är ett par Yamaha NS-1000M. Jag hade sagt att det beror på vad man uppgraderar från/till samt vad man använder för högtalare. Har man ett par low end högtalare och byter förstärkare kommer man nog inte höra stor skillnad, men om man blir "bottlenecked" av en svag förstärkare kommer man märka ett garanterat lyft med en bättre förstärkare.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Onkyo TX-NR5007. 25kg monster med sjukt mycket inställningar. 5-6k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Så med andra ord, de som har riktigt dyr hifi har nästan alltid ett försteg som har alla in/utgångar och volymreglage och ett slutsteg där all kraft levereras till högtalarna? Och "billigare" utrustning har allt detta i en integrerad förstärkare? Har jag förstått det hela rätt?

Stort tack för alla svar!

En integrerad stereoförstärkare är för/effektsteg i samma enhet. Finns även extremt dyra stereoförstärkare från till exempel Burmester som kostar äckligt mycket pengar. Dem kostar mycket på grund utav det byggs i liten kvantitet och komponenterna i sig är dyra och processen till färdig produkt kan kosta väldigt mycket i bara tillverkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ljudskillnader på förstärkare men en liten förstärkare är alltid en liten förstärkare, fysikens lagar gäller oavsett fabrikat, endera är förstärkaren liten elelr intre, sedan finns det en del tillverkare som friserar siffrorna åt olika håll men det finns inga magiska småförstärkare som kan spela starkt kan de spela starkt så ger de helt enkelt mer effekt än det tillverkaren angivit.
Hursomhelst så finns det egentligen bara 2 storleksklasser av förstärkare, de som räcker till och de som är för små, gränsen är i praktiken ungefär över eller under 300W i 8 ohm i medeleffekt för en sån förstärkare brukar klara nära 1kW i peak och då slipper man dynamikkomprimering av transienterna.
Det är däremot ointressant om det är 50 eller 80W uteffekt för det lär ingen höra nån särskild skillnad på om inget annat skiljer förstärkarna åt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jag lyssnar! Jag tänker bara att det känns som att systemet inte är balanserat med en förstärkare som är relativt svag (40w per kanal i 8ohm) med högtalare för omkring 10000kr. Jag har alltså ingen större koll, jag har heller inte lyssnat på någon dyrare förstärkare (läs 10k+).

Jag vill kunna spela relativt högt utan att ljudbilden förändras, det är väl mitt krav.

Har ni några prisvärda högtalare jag kan titta på så vore det guld också, begagnat är av intresse för att få så mycket som möjligt för pengarna. Omkring 10000kr kan jag tänka mig att lägga.

Tack!

Finns fina nya alternativ med inom din budget.

Demo ex till riktigt fint pris. Annars kostar lillebror Q500 12k, kanske lite utanför din budget, värt pengarna, KEF är väldigt bra på att återge fint ljud
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/hogtalare/g...

Här får man mycket högtalare för pengarna även fast högtalaren kostar 1k mer.
http://www.hembioconsult.se/hogtalare/golvhogtalare/wharfedal...

Är ett väldig ansenligt brittiskt märke som håller hög klass.
http://www.hembioconsult.se/hogtalare/golvhogtalare/acoustic-...

Populär britt som brukar gå hem
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/hogtalare/g...

Permalänk
Medlem

Spännande! Ska titta på högtalarna och se vad jag kan läsa om dem

Tack!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Spännande! Ska titta på högtalarna och se vad jag kan läsa om dem

Tack!

Blev en del brittiskt, tycker britterna gör bäst högtalare.

Om du vågar lägga lite mer så finns det ett par Audio Physic till bra pris. Det här är en riktig lyx högtalare. Otroligt fint hantverk från Tyskland med ett rätt så fint mellanregister. Det är riktiga WAF högtalare som ser små ut, medan ljudet är verkligen hifi.
http://www.ljudupplevelser.se/audio-physic-classic-10-kampanj...

Bara ett alternativ ifall du får ett infall över att det kanske blir tråkigt i längden över att enbart spela högt. Tycker bra ljud är bättre i längden än enbart högt ljudtryck.

Permalänk
Medlem

Självklart vill jag ha mer än att bara spela högt så det är kul att du ger mig tips! Har tidigare tittat på nya serien från Monitor Audio, även lyssnat i butik och de låter trevligt!

Spännande tips där från Audio physics, skall kollas upp!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Självklart vill jag ha mer än att bara spela högt så det är kul att du ger mig tips! Har tidigare tittat på nya serien från Monitor Audio, även lyssnat i butik och de låter trevligt!

Spännande tips där från Audio physics, skall kollas upp!

Annars finns det fina stativhögtalare.
Om du gillade MA finns ju silver 2 för runt 9k, det är ju rätt så stora för den som gillar stort. AP högtalarna är ett kupp, nämnvärt är att det behövs en någorlunda bra förstärkare annars är det som att köpa en Ferrari och köra i ettans växel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har ju högtalare som är lättdrivna och trögdrivna.
Du kan ju aldrig driva ett par högtalare med en undermålig förstärkare och tro att du ska uppnå så lite dist som möjligt, dessutom kan du skada dina högtalare om skillnaderna är för stora.
Precis som mrgraffe skrev så gäller fortfarande fysikenslagar även om de finns de tillverkare som stämplar drömsiffror på sina produkter.

Sen vet jag inte vad du menar med spela högt men kan du dra upp volymen till behagligt hög volym med så lite distortion som möjligt så har du bra grejor anser jag.
Man vill ju gärna kunna dra på lite till den musiken man gillar men fortfarande bibehålla så mycket av välljudet som det går.

Skrivet av buddaz:

Watt angivelsen säger nada om hur det låter. Åk provlyssna på en Luxman med 20w så kan jag lova dig att du kommer blunda när du läser watt.

Skickades från m.sweclockers.com