Permalänk
Medlem

Ersätta projektor med tv

Hejsan

Jag och sambon har insett att vi vill komplettera projektorn med tv. Eller så trodde vi det fram tills att vi såg att det fanns 75" tv för under 20 000kr. Plötsligt kunde vi bli av med en del eländig kabeldragning och sånt trist. Vår projektorbild är 110" vilket är ganska perfekt. Men den försvinner när vi stänger av projektorn. Vi har en 40" tv från 2007 som var budget redan då men den presterar bild och lite ljud och det är allt vi har önskat från den.

Det vi undrar över är om en så pass stor tv kommer att dominera ett vardagsrum allt för mycket? Finns det någon annan här som har en tv samma storlek och vill berätta hur det fungerar rent estetiskt (sånt är viktigt för mig).

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga hur mycket en 75"are dominerar ett rum utan att ha storleken och utformingen på rummet. I min förra lägenhet hade jag en 55" i vardagsrummet, vilket dominerade rummet kraftigt för enda sättet att möblera var att göra tv till centrum, och det var inte ett jättestort vardagsrum. I nya lägenheten sitter samma tv i ett hörn i sovrummet, i en garderob, otrolig skillnad i dess närvaro i rummet.

Tips är att mäta ut 75" i kartong / papp och provmöblera med den.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Ja jag hade nog också tagit kartong eller liknande och prov möblerat rummet, en mkt bra ide'.

Permalänk
Medlem

Eller ännu bättre, zomma projektorn så bilden blir 75" så behövs inga kargonger eller annat hemmafix

Permalänk
Medlem

Haha bästa svaret

Hade glömt av den här tråden pga det fina vädret. Vi har nog bestämt oss för att satsa vettigt, dvs en bra "mindre" tv nu på 50" och ta klivet mot ny projektor till vintern då lampan antagligen har gjort sitt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Haha bästa svaret

Hade glömt av den här tråden pga det fina vädret. Vi har nog bestämt oss för att satsa vettigt, dvs en bra "mindre" tv nu på 50" och ta klivet mot ny projektor till vintern då lampan antagligen har gjort sitt

Skickades från m.sweclockers.com

Vad ska TVn matas med för material då?
Har ni ens digital-TV?

50 tum är ganska litet om man sitter på ett "normalt" avstånd, dvs. 3-4 meter.
Eller alltså, det beror på vad man är van vid och vilken upplevelse man vill ha. Kvalitén på det som visas är givetvis viktig. Är den låg så vill man helst inte ha det så stort.

Bilder på hur det ser ut hemma i folks vardagsrum kan du hitta på minhembio.com

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag har 65'' i vardagsrummet och den ser enorm ut...i någon vecka. Det är ok att titta på film men på men jag har en duk 2,2m bred som efter flytt inte har kommit upp. Tänkte att jag skulle klara mig med den nya, stora TVn, men man vänjer sig vid att den är stor snabbt. När vintern kommer så blir det till att få upp duken. För film är skillnaden stor nog för att kabel-och annat strul är värt det. Tycker dessutom att 65" är lite väl stort för att titta på rapport på. Hade jag valt lösning idag hade det blivit en mindre tv för vardagsbruk (45-55") och duk/projektor för film (även sport).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vad ska TVn matas med för material då?
Har ni ens digital-TV?

50 tum är ganska litet om man sitter på ett "normalt" avstånd, dvs. 3-4 meter.
Eller alltså, det beror på vad man är van vid och vilken upplevelse man vill ha. Kvalitén på det som visas är givetvis viktig. Är den låg så vill man helst inte ha det så stort.

Bilder på hur det ser ut hemma i folks vardagsrum kan du hitta på minhembio.com

Tre hål i väggen ComHem.
Jag tycker nog inte det är litet med 50", jag vill minnas att vi hade 28" 4:3 tv när jag växte upp på ungefär samma avstånd Men egentligen tittar vi inte på tv utan har den kanske mer som bakgrundsljud. Tror att tvn var igång under fotbolls EM senast och innan dess nån gång vintras/våras Så det är ingen jättehög prio, däremot ser vi mycket på film och serier och för det har vi projektorn.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns ingen större anledning till att låta en 200+ Watt lampa stå och brinna i en 300+ Watts plastchassi med fläktar som surra hela dagarna för att få lite "bakgrundsljud". Särskilt inte som den praktiska livslängden på lampan gör att bilden mattas avsevärt efter ett par tusen timmar. Plus att bilden ser ut som skräp ifall man inte mörklägger.

Så behåll gärna en slit-och-släng-TV för den biten. Sedan kör man projektorn när det gäller.

Permalänk
Medlem

Har en 80" TV, tycker det utklassar en projektor rätt hårt, samt att man inte behöver tänka på vart man placerar den, duk osv.

Kör på en TV, worth it!

Permalänk
Medlem

Vill du ta en bild på din uppsättning? Sambon blev lite styv här av att höra om din 80" men jag är skeptisk

Skickades från m.sweclockers.com