Fiberinstallation: 1 dosa ute, 1 omvandlare inne. Kan det avståndet vara stort?

Permalänk

Fiberinstallation: 1 dosa ute, 1 omvandlare inne. Kan det avståndet vara stort?

Idag så monterade dom en kopplingsdosa för fibern ute på husväggen,hål i väggen och omvandlaren på andra sidan hålet.

Jag frågade om man kunde ha dom långt isär varandra och han svarade nej... Jag tror man kan detta och frågar därför er?

Om man vill få detta omplacerat, är det en elektriker eller vad är det för folk som utför denna typ av jobb?

(Jag ville gå in med fibern under huset, för lätt kunna gå vidare i färdigdragna rör upp till vinden där teknikcentralen är. Det hade varit skönt att slippa ha omvandlaren under huset och istället omplacerat den uppe på vinden ihop med övriga prylar.)

Permalänk
Medlem

Ta dit en elfirma eller tele/fiber firma som kan kolla och lämna förslag/pris. Inte alla elfirmor som svetsar fiber. Sätta ett fiberuttag bredvid och koppla vidare. Men uttagen blir fortfarande kvar på väggen vilket inte är snyggt.

Därför skulle jag inte rört prylarna. Ta istället dit någon som snyggt kan dra en eller flera nätverkskablar med uttag. 1 till routern och en bort till TV:n. Eller om du är händig gör det själv

Man kan också skarva fibern, men då är man ute på hal is den dagen det strular. Leverantören vill inte att man rör deras installation. Så teoretiskt är vidarepatchning av fibern också fel. Men lite som att koppla ADSL i andra jacket. Bara koppla tillbaka när det strular.

Tycker personligen det är lustigt att man inte fått välja var den ska sitta/själv dra vidare slang som de kan blåsa i. Men verkar fungera lite olika med leverantörer.

Ta en bild på boxen och berätta vilket stadsnät.

Permalänk

Enda dom gjord är montera skarvdosan på utsidan, och omvandlaren på insidan och troligen en tråd mellan dessa.

Dom har inte blåst hit fibertråden än i mark-slangen.

Med andra ord borde det ju vara god chans nu att omplacera omvandlaren på vinden och be dom dra om den tråd mellan dosorna. Det var mer att det lät som att den inte fick vara lång, att den skulle hållas kort och rak, enbart genom muren.

Ska ta kort på den imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Enda dom gjord är montera skarvdosan på utsidan, och omvandlaren på insidan och troligen en tråd mellan dessa.

Dom har inte blåst hit fibertråden än i mark-slangen.

Med andra ord borde det ju vara god chans nu att omplacera omvandlaren på vinden och be dom dra om den tråd mellan dosorna. Det var mer att det lät som att den inte fick vara lång, att den skulle hållas kort och rak, enbart genom muren.

Ska ta kort på den imorgon.

Tråd? Du måste mena fiberpatch? Bild

Då har du ju en chans att få det riktigt ordnat. Men skulle pratat med installatörerna först så att det inte blir oklarheter när de ska blåsa in en. Annars är det som sagt det bästa en firma som har lite koll på fiber.

Permalänk
Medlem

Vänta tills det är färdiginstallerat och köp då en lång fiberpatch och gör som du tänkt.

Permalänk

Det vanliga sättet är väl att leverantören blåser fiber till skarvdosan på utsidan av väggen, därefter dras en patchkabel genom väggen för att koppla in i fiberkonvertern. Borde alltså inte vara några problem att köpa en längre patchkabel eller som vissa säger att få dit en tekniker som skarvar en i den längd du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullkorven:

Det vanliga sättet är väl att leverantören blåser fiber till skarvdosan på utsidan av väggen, därefter dras en patchkabel genom väggen för att koppla in i fiberkonvertern. Borde alltså inte vara några problem att köpa en längre patchkabel eller som vissa säger att få dit en tekniker som skarvar en i den längd du vill ha.

Kommer inte att gå, fibern kommer kontakteras vid CPEn. Däremot kan du köpa en patchkabel och ett skarvdon. Mest troligen kommer de sätta dig LC kontakter.

så mha. skarvdonet kan du förlänga fibern.

Om de nu inte låser fast CPEn så du inte kommer åt att lossa den eller fibern från sfpn.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Kommer inte att gå, fibern kommer kontakteras vid CPEn. Däremot kan du köpa en patchkabel och ett skarvdon. Mest troligen kommer de sätta dig LC kontakter.

så mha. skarvdonet kan du förlänga fibern.

Om de nu inte låser fast CPEn så du inte kommer åt att lossa den eller fibern från sfpn.

Det där är lite olika, jag har skarvdosa ute på väggen, fick en 15m fiberpatch med en SC kontakt i den ena änden. Den andra änden skulle stickas ut till skarvboxen, där den rakskarvades. Änden med kontakt fick jag sätta där jag ville, och där placerade jag mediakonvertern!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Det där är lite olika, jag har skarvdosa ute på väggen, fick en 15m fiberpatch med en SC kontakt i den ena änden. Den andra änden skulle stickas ut till skarvboxen, där den rakskarvades. Änden med kontakt fick jag sätta där jag ville, och där placerade jag mediakonvertern!

Skickades från m.sweclockers.com

aha, och varje husägare får borra själv genom vägg, isolering osv?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

aha, och varje husägare får borra själv genom vägg, isolering osv?

I "min" fiberförening är det så! Detta varierar dock hur mycket man skall/får göra själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som fibertekniker åt dalaenergi och det vi gör är att om kund vill ha den på ett ställe så drar vi fiber raktfram dit och skarvar i CPE(Mediaomvandlarn) vi sätter ingen box på utsidan. Det måste see kanska fult ut enligt mig att ha en extra box på utsidan.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Jag skulle dra en cat6 kabel där i från till routern och sen vidare upp på vinden och låta det sitta där då det blir enklare för alla den dagen det händer något där.

Visa signatur

En trött jäkel.