Permalänk
Medlem

Börjar tröttna på Bahnhof

Har en stationär dator kopplad med nätverkskabel direkt till vägguttaget. Sen jag för några år sen valde Bahnhof (istället för Servanet = ingår i hyran), så har det mer och mer börjat krångla på sistånde. Ville ha snabbare internet, men tar hellre ett segare utan krångel!

Idag känns det som måttet är rågat. Förut har jag fått Internetåtkomst saknas och varit utan mellan nån timme till nån dag och sen har det fungerat igen. Idag fungerade det imorse och sen har det inte fungerat till och från på hela dan (mest inte fungerat). Och det står att jag har Internetåtkomst, men ingen hemsida kan visas. Testat både med Firefox och IE och samma visa.

Det sjuka är att jag har en kompis i huset bredvid och en i huset snett emot mig och dom har inga problem. Varken idag eller förut. Dom har Servanet! Känns förjäkligt att betala för nått som krånglar och andra inte betalar och inte har problem heller.

Nån som känner igen sig. Vad göra? Gå tillbaka till Servanet?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Bahnhof är en leverantör av fiber, du kommer ha exakt samma fel med andra bolag.
"Internetåtkomst saknas" låter mera som om du har problem din dator och inte med fiber

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vad säger Bahnhof om problemet?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Fråga din kompis om han kan komma över med sin dator och testa hos dig.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Felsök istället, jobbigt om du byter op och inser att problemet följer med

Permalänk
Medlem

Som folk har nämnt ovan så kör alla bredbandsleverantörer genom samma fiberlina med samma fiberomvandlare så det kommer garanterat inte fixa sig om du byter operatör.. det du betalar för är kundservice, hastighet och routing i princip samt andra "unika" tjänster som t.ex. den kostnadsfria VPN som bahnhof har.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

@pirpen: testa att ominstallera windows, installera senaste drivrutiner för ditt nic, byt nätverkskabel.

alternativt testa annan pc.

Om du inte har testat detta skulle vi lika gärna kunna ha som utgångspunkt i den här tråden att felet beror på dig/din dator - på exakt samma sätt som du verkar förutsätta att felet sitter hos Bahnhof.

Du går fortfarande via Servanets stadsnät fastän du har Bahnhof. Det är ytterst sällan fel på accessen när det gäller fiber. Om det är fel på fiber är det nästan alltid mellan din lgh och switchen i ditt hus.

Det är extremt ovanligt att en ISP har ett större fel som varar mer än några få timmar, eller dagar. om så vore fallet skulle du kunna läsa om det på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Kunde skrivit att jag har en gammal bärbar också. Har provat med den och det blir samma sak. Sen gör jag inget med datorerna, utan helt plötsligt fungerar internet igen. Ibland går det månader mellan problemen och ibland nån vecka. Står inget om störningar på Varken Bahnhofs eller Servanets hemsidor.

Ringer mina kompisar och kollar och är dom hemma, så nog fasen fungerar deras internet.

Edit: Tänker också såhär. Om det bara är problem ibland, så borde det inte vara datorn/datorerna eller kabeln som det är fel på!? Men jag har inte så bra koll på uppkoppling och leverantörer. Såg faktiskt att det kommit en ny lan drivare till mitt moderkort, så ska prova med den!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Tack för svar!

Kunde skrivit att jag har en gammal bärbar också. Har provat med den och det blir samma sak. Sen gör jag inget med datorerna, utan helt plötsligt fungerar internet igen. Ibland går det månader mellan problemen och ibland nån vecka. Står inget om störningar på Varken Bahnhofs eller Servanets hemsidor.

Ringer mina kompisar och kollar och är dom hemma, så nog fasen fungerar deras internet.

då är det säkerligen din router som inte är frisk, testa med en annan.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

då är det säkerligen din router som inte är frisk, testa med en annan.

Han kör ju utan router...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

då är det säkerligen din router som inte är frisk, testa med en annan.

Läs första raden i ts igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Tack för svar!

Kunde skrivit att jag har en gammal bärbar också. Har provat med den och det blir samma sak. Sen gör jag inget med datorerna, utan helt plötsligt fungerar internet igen. Ibland går det månader mellan problemen och ibland nån vecka. Står inget om störningar på Varken Bahnhofs eller Servanets hemsidor.

Ringer mina kompisar och kollar och är dom hemma, så nog fasen fungerar deras internet.

Edit: Tänker också såhär. Om det bara är problem ibland, så borde det inte vara datorn/datorerna eller kabeln som det är fel på!? Men jag har inte så bra koll på uppkoppling och leverantörer. Såg faktiskt att det kommit en ny lan drivare till mitt moderkort, så ska prova med den!

Varför hör du inte med dina grannar och ser om de upplever liknande problem? Att nätet fungerar bra för dina vänner som bor på annat håll är knappast en bekräftelse på att det är Bahnhof som är upphov till problemen. Det kan finnas många felkällor, t.ex. ditt egna nätverksuttag, husets inkoppling till fibernätet, mjukvaruproblem etc. etc.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

mm kan de vara skadad fiberlina in till dig

De har jag själv haft fick konstiga avbrott helt enkelt den levde sitt eget liv
har Bahnhof själv sen är det här Fiberstaden som sår för linan
fick hjälp av Bahnhof att felsöka och dom såg att det var fel på min lina ner till routern
så fiberstaden fick skicka ut folk som fixa de

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

måttet 'rågat innan du ens har tagit kontakt med Bahnhof?. du får la ringa dom så dom får felsöka..

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ingen router du kan koppla in och prova med i stället för att växla kabel mellan olika datorer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Som folk har nämnt ovan så kör alla bredbandsleverantörer genom samma fiberlina med samma fiberomvandlare så det kommer garanterat inte fixa sig om du byter operatör.. det du betalar för är kundservice, hastighet och routing i princip samt andra "unika" tjänster som t.ex. den kostnadsfria VPN som bahnhof har.

Beror ju ändå på var felet ligger. Problem med förbindelse behöver inte vara begränsat till fiber eller mediakonverter i fastigheten, det kan ju lika gärna ha sitt ursprung i Bahnhof egna infrastruktur. För någonstans tar ju Bahnhof trots allt över trafiken. Eller?

Men innan man spekulerar bör TS såklart fösöka utesluta fel innanför hemmet och därefter kontakta leverantören, vem vet de kanske ser att de har fel (händer ibland) eller så får man tala om det för dem (händer oftare).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Tack för svar!

Kunde skrivit att jag har en gammal bärbar också. Har provat med den och det blir samma sak. Sen gör jag inget med datorerna, utan helt plötsligt fungerar internet igen. Ibland går det månader mellan problemen och ibland nån vecka. Står inget om störningar på Varken Bahnhofs eller Servanets hemsidor.

Ringer mina kompisar och kollar och är dom hemma, så nog fasen fungerar deras internet.

Edit: Tänker också såhär. Om det bara är problem ibland, så borde det inte vara datorn/datorerna eller kabeln som det är fel på!? Men jag har inte så bra koll på uppkoppling och leverantörer. Såg faktiskt att det kommit en ny lan drivare till mitt moderkort, så ska prova med den!

Det kan inte vara så att det är glapp i kabeln eller i själva kontakten du har i väggen?

Permalänk
Medlem

Tack igen för tips och svar!

Kanske överreagerade och det kan ju vara mycket orsaker till problem med en dator. Tycker dock jag borde ha problem hela tiden, om det vore vissa saker. Glapp i kabeln eller kontakten kan det förvisso vara.

Jag la in dom senaste lan drivarna till mitt moderkort igår. Dom släpptes 2016-06-16. Vet dock inte inte varför det kom nya? Men nu fungerar internet igen!

Kommer ta kontakt med Bahnhof om det jäklas igen..

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Tack igen för tips och svar!

Kanske överreagerade och det kan ju vara mycket orsaker till problem med en dator. Tycker dock jag borde ha problem hela tiden, om det vore vissa saker. Glapp i kabeln eller kontakten kan det förvisso vara.

Jag la in dom senaste lan drivarna till mitt moderkort igår. Dom släpptes 2016-06-16. Vet dock inte inte varför det kom nya? Men nu fungerar internet igen!

Kommer ta kontakt med Bahnhof om det jäklas igen..

Men du kanske skulle ta och skaffa en router ändå...

Skickades från m.sweclockers.com