Hjälp mig att hitta det perfekta trådlösa nätverket [mobilt internet /mod]

Permalänk
Avstängd

Hjälp mig att hitta det perfekta trådlösa nätverket [mobilt internet /mod]

Hjälp mig att hitta det perfekta trådlösa nätverket!

Inga översittare här, jag är sämst på allt som har med datorer att göra så håll till godo...

Jag vill inte att någon ska kunna logga in på mitt nätverk, det är bara jag som har tillgång till det... Sedan vill jag ha ett snabbt trådlös nätverk som sällan har problem... Jag kommer flytta runt mycket (Ibland så långt som hundratals mil), om man har router så kommer man få problem med nätverksmottagningen?

Hur ska jag göra? (Allt som har med bredbandsbolaget att göra kommer jag ignorera).

§3.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Är det mobilt bredband (via mobilnätet) eller ett vanligt trådlöst nätverk (anslutet till någon annan typ av uppkoppling) du är ute efter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiWo:

Är det mobilt bredband (via mobilnätet) eller ett vanligt trådlöst nätverk (anslutet till någon annan typ av uppkoppling) du är ute efter?

Ingen aning, det som passar mig bäst, helst med så lite problematik som möjligt utifrån det jag skrev i trådstarten.

Jag vill att ingen ska kunna beslagta routern så jag blir utan internet till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 733215:

Hjälp mig att hitta det perfekta trådlösa nätverket!

Inga översittare här, jag är sämst på allt som har med datorer att göra så håll till godo...

Jag vill inte att någon ska kunna logga in på mitt nätverk, det är bara jag som har tillgång till det... Sedan vill jag ha ett snabbt trådlös nätverk som sällan har problem... Jag kommer flytta runt mycket (Ibland så långt som hundratals mil), om man har router så kommer man få problem med nätverksmottagningen?

Hur ska jag göra? (Allt som har med bredbandsbolaget att göra kommer jag ignorera).

Med tanke på dina förkunskaper om datorer och nätverk, så vore nog det bästa för dig att leja något företag som ordnar till det åt dig. Stor risk att det blir pannkaka av allt om du börjar klabba själv, med för dig obegripliga råd från det här forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gaist:

Med tanke på dina förkunskaper om datorer och nätverk, så vore nog det bästa för dig att leja något företag som ordnar till det åt dig. Stor risk att det blir pannkaka av allt om du börjar klabba själv, med för dig obegripliga råd från det här forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man inte bara köpa ett trådlöst nätverk där man bara stoppar in en sak i en USB port liknande variant sedan är man uppkopplad på internet utan router och liknande så man kan flytta omkring i hela Sverige utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 733215:

Kan man inte bara köpa ett trådlöst nätverk där man bara stoppar in en sak i en USB port liknande variant sedan är man uppkopplad på internet utan router och liknande så man kan flytta omkring i hela Sverige utan problem?

Menar du mobilt bredband (WWAN) eller trådlöst nätverk (WLAN)?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 733215:

Kan man inte bara köpa ett trådlöst nätverk där man bara stoppar in en sak i en USB port liknande variant sedan är man uppkopplad på internet utan router och liknande så man kan flytta omkring i hela Sverige utan problem?

Det du tänker på är Mobilt Bredband.

Vill påstå att du då har två hyfsade alternativ att välja mellan.

Antingen så köper du en speciell USB-sticka eller liknande (har ibland lite sladd) som kopplar upp sig på nätet. Köpes oftast genom telefonoperatörer och brukar kallas just för mobilt bredband.
Exempelvis: http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr...

Eller så uppgraderar du ditt telefonabbonemang till obegränsad surf (eller hur mycket du nu behöver), kopplar in din telefon i datorn och använder den som internetuppkoppling.

Har själv gjort det sistnämnda vid exempelvis flytt innan internetleverantören fixat internet till mig.

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du mobilt bredband eller wifi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska du bara vara inom Sverige? Du skrev hundratals mil och så långt är inte Sverige. Så länge du ska vara inom Sverige är det enklaste för att ha internet hela tiden att skaffa en mobil bredbandsrouter. Det svåra är att få ett abonnemang som har så mycket data att man kan använda det som ett hemmabredband utan att bry sig om hur mycket data man förbrukar.

Permalänk
Avstängd

@733215:

Du vet jag inte vilken stad du bor eller hur du tänker hur du vill använda det.

Tele2 är bra om du bor i Stockholm.
Telenor är bra om du bor i Göteborg.

Om vi prata om 4G har själv provat och kommit fram till detta.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

@733215:

Du vet jag inte vilken stad du bor eller hur du tänker hur du vill använda det.

Tele2 är bra om du bor i Stockholm.
Telenor är bra om du bor i Göteborg.

Om vi prata om 4G har själv provat och kommit fram till detta.

Om vi säger Malmö?

Permalänk
Medlem

Kommer du i huvudsak befinna dig i större städer/sammhällen när du far runt? Olika operatörer är olika bra på en given plats. När du nu ska fara runt och inte på förhand vet vilken operatör som erbjuder bäst teckning på de platser du avser att besöka skulle jag säga: Köp ett mobilt bredband med kontantkort. Valfri opperatör (förutom just bredbandsbolaget då). Välj då hellst en annan operatör än den du har i telefonen, så har du 2 alterativ nör du väl sitter på plats. Det blir lite trial & error.

När du sen vet vad som funkar smäller du på med ett abonemang som innehåller den datamängd du räknar med håller i längden. Gissningsvis det som kostar mest...

Alternativt som föreslagits ovan: Kör med mobilen som internetaccess. Med ett abonemang som klarar dataförbrukningen. På så vis har du bara 1 sak att hålla reda på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 733215:

Om vi säger Malmö?

Jag känner inte till något företag som har sitt i Malmö.

4G finns inte över allt i landet om det finns så kanske det inte är den Hz som är snabbas nu har jag inte koll på vilken Hz som är snabbas.

Men jag skulle ändå kunna rekommenderar Tele2 då dom har större datamängd och man kan ju testa om den inte funkar bra kan man byte mot något annat företag det fick jag göra.

Men jag har ingen koll om du ska resa utanför Sverige hur det funkar i andra länder.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@733215:

Du vet jag inte vilken stad du bor eller hur du tänker hur du vill använda det.

Tele2 är bra om du bor i Stockholm.
Telenor är bra om du bor i Göteborg.

Om vi prata om 4G har själv provat och kommit fram till detta.

4G täckningen skiljer ingenting mellan Tele2 och telenor, då de har gemensamt nät genom Net4mobility. 3g är en helt annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Skaffa en Iphone 6s med bra surfabbonemang. Sådär.. Nu har du det bäst.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Är det 4G som gäller i hela Svealand & Götaland? Är det bästa alternativet för mobilt bredband utan router och sådan skit? Bara sätta in 4G USB liknande grejen i datorn sedan kan man surfa och röra sig var som helst i hela Götaland/Svealand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 733215:

röra sig var som helst i hela Götaland/Svealand?

Nej. Täckningskartor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gaist:

4G täckningen skiljer ingenting mellan Tele2 och telenor, då de har gemensamt nät genom Net4mobility. 3g är en helt annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skiljer sig ingenting i jämförelse både ekonomiskt och hur bra det är?

Permalänk
Avstängd

Äh, tror jag tar Telenor... Väääälkommen till Teleeenor!

Hur mycket kostar/månad 4G mobilt internet som man bara stoppar in en USB liknande i laptopen sedan surfar man bara utan router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 733215:

Äh, tror jag tar Telenor... Väääälkommen till Teleeenor!

Hur mycket kostar/månad 4G mobilt internet som man bara stoppar in en USB liknande i laptopen sedan surfar man bara utan router?

Varför kontaktar du inte bara Telenor och frågar?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |