Permalänk

vilken gaming mus ska man skaffa?

Tjenare sweclockare! nu är det så att min nuvarande data mus börjar att glappa i sladden så ska nu ta och skaffa något bättre/ nyare. Vilken sorts mus ska man ha? spelar mycket CS:GO men annars är det mest fps spel som blir av.

Sitter och funderar på Logitech G502 Proteus Spectrum då min nuvarande är en logitech den med. dock vet jag inte vilken modell då det inte står. men den är stor iallafall.

Hjälp mig gärna med detta!
Mvh

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på då det är väldigt personligt. Men jag har en g502 och gillar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Tjenare sweclockare! nu är det så att min nuvarande data mus börjar att glappa i sladden så ska nu ta och skaffa något bättre/ nyare. Vilken sorts mus ska man ha? spelar mycket CS:GO men annars är det mest fps spel som blir av.

Sitter och funderar på Logitech G502 Proteus Spectrum då min nuvarande är en logitech den med. dock vet jag inte vilken modell då det inte står. men den är stor iallafall.

Hjälp mig gärna med detta!
Mvh

Ända som du kan göra är att åka till närmsta butik och prova men själv så gråter jag tårar över att Ace edge 3200 inte längre finns kvar (förutom några kina kopior som är rent skräp)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Alltid kört med Logitech. Först MX510 sedan en MX518, efter det en G400 som nu ligger nerpackad då jag för ca 1 år sedan köpte mig en MXMaster.

De tre första är i princip samma mus, men med förbättrad optik för varje senare modell.

Logitech kan sina möss helt enkelt!

Skrivet av norrby89:

gråter jag tårar över att Ace edge 3200 inte längre finns kvar

Huuja, tack gode för att den musen inte längre finns. Den musen hade allvarliga problem med tracking och mjukvaran ska vi inte tala om.. Men den låg faktiskt skönt i handen och var ju jäkla billig. "man får vad man betalar för" kunde inte stämma mycket bättre på den musen.

Edit* För att förtydliga:
Vet att musen hade en "lift" funktion där man ställer in höjden mellan mus och musmatta, var detta felinställt kunde musen "hacka" och "frysa" på skärmen. Men problemet var att den helt plötsligt kunde få för sig att svänga vänster eller kanske höger, när man inte rörde musen. Två andra polare hade samma problem och vi alla provade olika typer av musmattor, men problemet kvarstod.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

EC1-A

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Jag gick också igenom: MX510, MX518, G400 och G500, när nu G500:an började glappa i USB-kontakten så fick det bli G900 Chaos Spectrum. På tok för dyr egentligen, men jag har inte hittat några andra möss jag trivts med. Riktigt bra mus. Dock är den för både vänster och högerhänta så den är inte riktigt lika skön, råkar högerklicka ibland för knappen är på samma höjd som vänster, annars guld.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar logitech G700s riktig bra trådlös mus. Hade razer innan men den strula bara så fick den utbytt 2ggr på garanti så fick välja G700s som ersättning och är riktigt nöjd med den musen nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Det är väldigt personligt de där. Är själv inne på min 3dje deathadder irad, har haft problem med att mouse1 krånglar och dubbel, trippel, osv osv, -klickar vid enkelklick och tycks ej gå att hålla in men musen sitter så ruskigt bra i handen så jag får väl bara finna mig i att det är en slitvara. Dom går ofta att hitta under femhundringen också så har inga planer på att byta....än..

Sambon sitter på nå konstigt "budget skräp" som påminner mycket om den klassiska gamla copperheaden och mot all förmodan fungerar den hur bra som helst, 2 års användning och inget som visar på att den ska ge upp. Vet tyvärr dock inte vad det är för mus men den tycks fungera prima iaf.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Huuja, tack gode för att den musen inte längre finns. Den musen hade allvarliga problem med tracking och mjukvaran ska vi inte tala om.. Men den låg faktiskt skönt i handen och var ju jäkla billig. "man får vad man betalar för" kunde inte stämma mycket bättre på den musen.

Edit* För att förtydliga:
Vet att musen hade en "lift" funktion där man ställer in höjden mellan mus och musmatta, var detta felinställt kunde musen "hacka" och "frysa" på skärmen. Men problemet var att den helt plötsligt kunde få för sig att svänga vänster eller kanske höger, när man inte rörde musen. Två andra polare hade samma problem och vi alla provade olika typer av musmattor, men problemet kvarstod.

Hmm hade en i 5 år utan några problem. ända som va med den var att sladden började glappa men jaa efter 5 år. men vet att mjukvaran va skit men det va inget som påverkade mig iallafall då det inte va något jag direkt använde mig av.

samt vet att det finns en hel del trådar med väldigt mycket gott om dom! sen får man också tänka på att när den väl fanns så kan jag nog lova att mjukvaran va skit till så gott som alla möss på den tiden. Samt ska inte glömma att när dom testade den här på Sweclockers så fick den prisvärd! samt dom skrev så gott som bara gott om den

men närmsta man kommer den underbara mus idag är qpad 5k och 8k men är lite av en annan prisklass också.

EDIT: va bara tvungen att bara för att jag å började googla runt efter andra liknande möss så fick jag precis veta vad jag kommer göra så fort teknikmagasinet öppnar imorgon!

https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/moss...

SÅ EXTREMT LYCKLIG!!!!

och sorry för offtopic !

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hade ungefär samma fråga egentligen men jag letar efter något som liknar Corsair vengeance M95
http://www.webhallen.com/datorer_och_tillbehor/173927-corsair...
Hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

men närmsta man kommer den underbara mus idag är qpad 5k och 8k men är lite av en annan prisklass också.

Och båda de två har värdelös sensor.

Men det är ganska uppenbart att nästan alla i såna här trådar helt verkar skita i den imo viktigaste delen (sensorn).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Och båda de två har värdelös sensor.

Men det är ganska uppenbart att nästan alla i såna här trådar helt verkar skita i den imo viktigaste delen (sensorn).

allt är en smaksak, vafan sitter själv på en 50kr mus som jag köpte från geek's appen (liknande konstruktion som edge 3200 och qpad mössen) och den har funkat helt felfritt för mig. men då är jag långt ifrån lika seriös med mitt spelande idag jämfört med förr. men då kräver jag att handen ska ligga perfekt på musen och är bara denna skit mus och edge 3200 som lyckats med det än så länge.

sen som sagt allt beror på vad man har för smak, samt kan tänka mig att är man en casual gamer så spelar inte sensorn så stor roll jämfört med om man spelar mer seriöst.

samt tänk på att iallafall 5k är en mus som är 7 år gammal också (så länge dom inte släppt flera versioner med samma namn dvs)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Razer naga eller logitech mx518

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

allt är en smaksak, vafan sitter själv på en 50kr mus som jag köpte från geek's appen (liknande konstruktion som edge 3200 och qpad mössen) och den har funkat helt felfritt för mig. men då är jag långt ifrån lika seriös med mitt spelande idag jämfört med förr. men då kräver jag att handen ska ligga perfekt på musen och är bara denna skit mus och edge 3200 som lyckats med det än så länge.

sen som sagt allt beror på vad man har för smak, samt kan tänka mig att är man en casual gamer så spelar inte sensorn så stor roll jämfört med om man spelar mer seriöst.

samt tänk på att iallafall 5k är en mus som är 7 år gammal också (så länge dom inte släppt flera versioner med samma namn dvs)

Fanns bra sensorer för 15+ år sen, det är ju fan jobbigt att bara surfa med sketen sensor eftersom musen inte far som man tänkt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.