Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW - kondensatorer!

Permalänk
Medlem

Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW - kondensatorer!

Hejsan.

Det är dags för min underbara Samsung att byta kondensatorer pga. seg uppstart och blinkar en bra stund tills den "mår" bra igen och jag har sett/googlat lite runt att det är kondensatorer som är dåliga och behöver bytas. Nu är det så att jag är ingen expert inom elektronik och jag har någon som är bra på glöda så problemet med glödningen är ingen orsak. Dock är problemet att jag inte vet vilka kondensatorer jag skall beställa. Har försökt läsa lite andra trådar men haft det väldigt svårt att förstå och just nu därför skriver jag här och undrar om det är någon som vet precis vilka och vart jag kan beställa det :)?

EDIT:

Hittade dessa:

https://www.elfa.se/sv/aluminiumelektrolyter-1000-uf-25-vdc-r...

https://www.elfa.se/sv/aluminiumelektrolyter-680-uf-25-vdc-ru...

https://www.elfa.se/sv/aluminiumelektrolyter-330-uf-25-vdc-ja...

skall dessa fungera?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Avstängd

@Baarry:

Har själv samma skärm.

Är det att skärmen flimrar?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Yes, endast på starten då skärmen har varit avstängd på ett tag. Liksom tar 1 minut tills den att liksom "värma upp" så blir den normal igen. Men lite irriterande i början helt enkelt. Tänkte lika bra fixa det?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Hedersmedlem

@Baarry: För att veta vilka du behöver så måste du till att börja med veta vad det är för kondensatorer som är trasiga. Öppna upp skärmen så du ser kretskortet och leta efter kondensatorer vars topp har svällt. Exempelbild. De två kondensatorerna till höger är trasiga och den till vänster är OK. Läs av datan som står på de trasiga.

Sen så heter det lödning och inte glödning.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@Baarry: För att veta vilka du behöver så måste du till att börja med veta vad det är för kondensatorer som är trasiga. Öppna upp skärmen så du ser kretskortet och leta efter kondensatorer vars topp har svällt. Exempelbild. De två kondensatorerna till höger är trasiga och den till vänster är OK. Läs av datan som står på de trasiga.

Sen så heter det lödning och inte glödning.

Hehe helt rätt, Blev också rättad av det Men hur som helst. Är det inte lika bra att byta ut oavsett då? Liksom ändra alla då det är ändå billigt tycker jag.. 45kr för alla.

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baarry:

@superegg: Yes, endast på starten då skärmen har varit avstängd på ett tag. Liksom tar 1 minut tills den att liksom "värma upp" så blir den normal igen. Men lite irriterande i början helt enkelt. Tänkte lika bra fixa det?

När du fixar det kan du väl lägga upp det på galleri så om jag orka fixa det på min skärm så kan jag kolla hur du har gjort det.

Men är det inte lysrören som är dåliga?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

När du fixar det kan du väl lägga upp det på galleri så om jag orka fixa det på min skärm så kan jag kolla hur du har gjort det.

Men är det inte lysrören som är dåliga?

Nja, kollat mycket på youtube samt googlat och verkar som att jag har exakt samma problem som andra har. Så antar det är samma problem.

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baarry:

Nja, kollat mycket på youtube samt googlat och verkar som att jag har exakt samma problem som andra har. Så antar det är samma problem.

Hade inte kollat på Youtube men nu har jag det. Verka vara nätdelen som problemet ligger i.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hade inte kollat på Youtube men nu har jag det. Verka vara nätdelen som problemet ligger i.

Aa precis, och har haft skärmen nu drygt 7-8 år skulle jag gissa på så det är nog dags!

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baarry:

Aa precis, och har haft skärmen nu drygt 7-8 år skulle jag gissa på så det är nog dags!

Min skärm är från 2007 så kanske är dags att jag gör samma sak med min skärm.

Jag läse att den ska klara 75 Hz stämmer det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baarry:

Hehe helt rätt, Blev också rättad av det Men hur som helst. Är det inte lika bra att byta ut oavsett då? Liksom ändra alla då det är ändå billigt tycker jag.. 45kr för alla.

Beroende på hur bra personen som ska löda är så visst. Men tänkt på att varje del du byter också ökar risken för att någonting annat ska gå sönder. Jag bytte några trasiga kondensatorer på en äldre 20" Syncmaster för några år sedan då skärmen hade slutat känna av anslutningar. Efter bytet så fungerade skärmen perfekt igen i någon timme, sen så knasade de 10-20 nedersta pixelraderna så alla visade endast samma pixelrad.

Nu gjorde jag mest bytet för att testa så det gjorde inte så mycket att den gick sönder i slutändan, men om du däremot har lite snävare budget eller dylikt så skulle jag personligen försöka göra så få ingrepp som möjligt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Tänk på att kondensatorer kan vara ordentligt laddade och livsfarliga. Om du inte har koll så se till att läs ordentligt om hur man ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Min skärm är från 2007 så kanske är dags att jag gör samma sak med min skärm.

Jag läse att den ska klara 75 Hz stämmer det?

Vad jag ser så finns det option för 75 Hz, dock har jag som main redan en 144 Hz så denna skärmen är endast sidan om liksom

Skrivet av Casgar:

Beroende på hur bra personen som ska löda är så visst. Men tänkt på att varje del du byter också ökar risken för att någonting annat ska gå sönder. Jag bytte några trasiga kondensatorer på en äldre 20" Syncmaster för några år sedan då skärmen hade slutat känna av anslutningar. Efter bytet så fungerade skärmen perfekt igen i någon timme, sen så knasade de 10-20 nedersta pixelraderna så alla visade endast samma pixelrad.

Nu gjorde jag mest bytet för att testa så det gjorde inte så mycket att den gick sönder i slutändan, men om du däremot har lite snävare budget eller dylikt så skulle jag personligen försöka göra så få ingrepp som möjligt.

Helt rätt. Aa liksom för mig. Går den i sönder så går den liksom. Har inga problem med köpa nytt men dock tänkte jag, varför inte testa isåfall fixa det om det nu är inte värt så mycket

Skrivet av l4nky:

Tänk på att kondensatorer kan vara ordentligt laddade och livsfarliga. Om du inte har koll så se till att läs ordentligt om hur man ska göra.

Helt rätt. Skall kika på det när jag skall handla. så jag vet helt säkert vilka som är urladdade liksom Dock inte jag som ska löda det så antar dem som kan vet om vad man skall göra?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI