ADSL, packet loss m.m, finns det något att göra?

Permalänk
Medlem

ADSL, packet loss m.m, finns det något att göra?

Hejsan!

Jo, det är så att jag bor i ett hus utan fiber, vi har ADSL bredband från Bredbandsbolaget, 24mbit. På bredbandskollen får jag ut cirka 10 ner och 0.6 upp. Om jag går in på youtube t.ex så buffrar det på de högre upplösningarna, samt om jag spelar får jag packet loss. Jag är den enda som använder detta adsl och är ansluten med sladd. Har ungefär 2500 meter till närmaste station.

Jag undrar om det finns något jag kan göra för att slippa detta packet loss när jag spelar? Det är så extremt irriterande att sitta att spela t.ex LoL eller overwatch och helt plötsligt i gamet få 5000 ms och disconnectas och sedan få bann eftersom det händer så ofta.. :/ Har t.om köpt ett 4G bredband som jag testat men det är så fruktansvärt ostabilt så det gör även det obrukbart., när jag surfar med 4g nätet går det väldigt sakta i chrome, allt tar lång tid att ladda. OM jag spelar har jag mellan 80 - 250 ping istället för att om jag kör adsl så har jag stabil 50 fram till packetloss..

Undrar om det finns något man kan göra åt detta förutom att flytta? Att slippa dessa packetloss när man kör via adsl. Får meddelande hela tiden om att jag behöver köpa äkta windows, vet inte om det kan störa på något sätt..

Aja tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Ring bbbs support om du har packetloss mellan modemet och stationen hittar dom vanligen det. det kan även vara din router testa utan router om du har möjlighet.

Permalänk
Medlem

@eXim: Gjort det flera gånger... De säger att det inte finns något de kan göra då de testat allt, de har skickat tester till mig som jag gjort, samt de har höjt och sänkt hastigheten,. Får alltid packetloss och dom säger att pga utländska servrar så får man räkna med det..

Permalänk
Medlem

Kör pingplotter eller nåt liknande program och kolla vart problemet ligger någonstans. Om det ligger utanför ditt hem så finns det inte riktigt något du kan göra.

Permalänk
Medlem

@mibz: Har du testat med traceroute / mtr (winmtr) mot deras egna webserver / modemets gateway ?

Permalänk
Medlem

@eXim: Förstod inte riktigt vad du mena, kan du utveckla är du snäll Inte så kunnig inom ämnet!

Permalänk
Avstängd

Får du även disconnects utanför spel också? Dvs att du tappar internet och det blir ett gult utropstecken på nätverksikonen nere vid klockan i windows?

2.5 km är rätt långt till stationen och har du 24 mbits på det avståndet är det kanske inte så konstigt att du råkar ut för avbrott.

Där jag har sommarstuga kan jag max ha 8 mbits ner och 0.5 upp då våran station är 2.3 km ifrån.
Så fort vi testade högre hastigheter än det så blev det ostabilt.

Permalänk
Medlem

Okej MTR är ett linux tool som mäter ping och packetloss till en ip och mäter mellan varje steg den hoppar.

Traceroute gör det med men på ett annat sätt som är mer kontroller men inte funkar i bland på grund av olika anledningar.

Gateway är hosten all din trafik går igenom för att nå internet.

och som bassen87 sa så tror jag inte att den orkar mer en typ 8mbit / 1mbit på det avståndet.

Permalänk
Medlem

@Bassen87: Det är bara i spel jag disconnectar,. Kan jag lösa problemet genom att sänka från 24 mbit till 8 kanske..?

Permalänk
Medlem

@mibz: Nej, det har ingenting med saken att göra.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Modemet blir inte för varmt? Det hände på mitt gamla modem att modemet startade om när min katt låg på modemet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mibz:

@Bassen87: Det är bara i spel jag disconnectar,. Kan jag lösa problemet genom att sänka från 24 mbit till 8 kanske..?

Nej, om det skulle bero på att du är för långt ifrån stationen skulle du haft avbrott på allt som rör internet och inte bara enstaka spel.

Förresten du nämde att du inte har ett registrerat windows något som säger mig att du inte har full ordning på datorn, du har ingen möjlighet att testa spel på en kompis bärbara dator på ditt nät och se om du upplever samma problem på en annan maskin?
Alternativt är att ta med din dator hem till någon som har ett stabilt internet och se ifall dina problem försvinner.

För att utesluta ostabilt windows eller diverse virus.

Om det inte rör sig om fel från internetleverantörs sida så finns det annat att kolla på.

Hur är allt kopplat, har du bara ett adsl modem eller är det kopplat modem->router?
Modell på modem/router?
Testa med en annan nätverkskabel.
Har du mer än ett nätverkskort på datorn? Testa isåfall igenom det andra nätverkskortet
Vilket/vilka spel är det du har problem i?
Har du öppnat portar för dessa spel i firewall/router?

Starta kommandotolken (Windowstangent+R skriv sedan in cmd i fältet och håll in ctrl+shift och tryck enter)
Skriv in följande rader och tryck enter efter varje kommando:
ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew

Fungerar inte det så testa byta från automatisk DNS adress till google DNS.

Start
Kontrollpanelen
Nätverk och delningscenter
Ändra inställningar för nätverkskort
Högerklicka på ditt nätverkskort och Egenskaper
Markera Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) högerklicka och egenskaper
Skriv in DNS adress 8.8.8.8 och 8.8.4.4 enligt bilden --> http://i.imgur.com/1MkUYtG.png
Klicka verkställ/OK på allt och kör en cmd igen men bara ipconfig /flushdns
Starta om datorn.