Permalänk
Medlem

Datorbygge startar inte

Hej

Har plockat ihop en ny dator bestående av Asus M5A99FX Pro r2.0, Sapphire nitro r7 370, Kingston HyperX HX318C10FBK2/16 alltså två stickor på vardera 8Gb samt en Amd fx 8350 och Cooler Master Hyper 212 Evo för att kyla processorn då originalet vart för klent och ljudligt. Problemet är att den står och piper samtidigt som "MemOK" lampan lyser konstant.

Står i User Guiden att när så sker så ska man trycka på knappen intill lampan så den kan gå igenom minnesinställningarna tills den når en kompatibel konfig av dessa då ska lampan slockna och allt är frid och fröjd. I mitt fall så fortsätter den att pipa och samtidigt som den återgår till ett fast sken som indikerar minnesproblem enligt guiden. Glömde nämna att det sitter ett nätagg på 480 watt i datorn, kanske för klent?? Nån som har nån idé om vad felet kan vara??

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen så minnena sitter i rätt slots, testa ett minne i taget i rätt slot ifall det inte hjälper.
Ett minne ska sitta i den andra sloten ifrån CPU och två minnen ska sitta i andra och fjärde ifrån CPU.

Har du distanser på baksidan av moderkortet?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Trasigt ram låter väl ganska troligt;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

I värsta fall så kan det vara fel på RAM

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

@helgonet:

Förmodligen har du satt ram-minnena i fel slots, läste manualen och de ska sitta i A2 och B2.
Annars kan du testa att trycka ner "Mem-ok" knappen. (läs i manualen hur det går till exakt)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Testa med en sticka i taget då det sällan är fel på båda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Kolla i manualen så minnena sitter i rätt slots, testa ett minne i taget i rätt slot ifall det inte hjälper.
Ett minne ska sitta i den andra sloten ifrån CPU och två minnen ska sitta i andra och fjärde ifrån CPU.

Har du distanser på baksidan av moderkortet?

Problemet är löst. Visade sig att minnena inte satt ordentligt i sina slots. Så startar datorn. När jag ändå har er på tråden så undrar jag
lite över satakontakterna på m-kortet. Det är totalt 7 satakontakter varav fem är gråfärgade och två är blåfärgade. I manualen står det att
jag citerar :Navy blue connectors are for data drives only. Atapi device is not supported" slut citat.

Detta tolkar jag som att ssd-diskar ska sitta i de blå kontakterna och typ dvd-läsare i de grå. Problemet är att när jag kopplar min ssd-disk i de blå kontakterna så får jag inget ahci-mode. Har jag fått detta om bakfoten?

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Hejsan helgonet,

Gratulerar till datorbygget!
Jag tycker att det är fantastiskt roligt att bygga datorer själv.
Din bästa kompis på nätet är: https://www.asus.com/us/Motherboards/M5A99FX_PRO_R20/
Här hittar du dokumentation, drivrutiner, BIOS etc för ditt moderkort.

Du skall ansluta SSD/HDD till de snabbaste SATA-anslutningarna.
I ditt fall är det 6GBps, grå eller blå.
De gråa går över moderkortets AMD-styrkrets, de blå går över Asmedias SATA-controller.

Min tolkning är att det är hugget som stucket vilken du tar, jag hade tagit de grå och anslutit HDD/SSD via AMD-styrkretsarna.

Se till att du i BIOS väljer AHCI som SATA konfiguration.
Det skall vara default om jag förstått manualen rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan helgonet,

Gratulerar till datorbygget!
Jag tycker att det är fantastiskt roligt att bygga datorer själv.
Din bästa kompis på nätet är: https://www.asus.com/us/Motherboards/M5A99FX_PRO_R20/
Här hittar du dokumentation, drivrutiner, BIOS etc för ditt moderkort.

Du skall ansluta SSD/HDD till de snabbaste SATA-anslutningarna.
I ditt fall är det 6GBps, grå eller blå.
De gråa går över moderkortets AMD-styrkrets, de blå går över Asmedias SATA-controller.

Min tolkning är att det är hugget som stucket vilken du tar, jag hade tagit de grå och anslutit HDD/SSD via AMD-styrkretsarna.

Se till att du i BIOS väljer AHCI som SATA konfiguration.
Det skall vara default om jag förstått manualen rätt.

Taclar. Håller med dig. När jag kopplar ssd till Asmedias Sata-controller så kopplas inte ahci-mode på bara när jag kopplar den via de gråa kontakterna. Borde det inte ahci-mode fungera i båda sata-controllerna? Plus att jag märker när jag är ute och surfar på nätet så märker jag att det tar en lång tid för webbläsaren (Firefox) att ladda in sidorna, den står och tuggar ett tag. Så har det äldrig gjort tidigare utan det gick mycket snabbare. Jag kör på fiber 100/100.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Taclar. Håller med dig. När jag kopplar ssd till Asmedias Sata-controller så kopplas inte ahci-mode på bara när jag kopplar den via de gråa kontakterna. Borde det inte ahci-mode fungera i båda sata-controllerna? Plus att jag märker när jag är ute och surfar på nätet så märker jag att det tar en lång tid för webbläsaren (Firefox) att ladda in sidorna, den står och tuggar ett tag. Så har det äldrig gjort tidigare utan det gick mycket snabbare. Jag kör på fiber 100/100.

Nåt står inte rätt till för datorn är seg som sirap. Den är sökigare än min gamla dator som inte ens hade ahci i biosen ändå så vart den snabbare än mitt nybygge med samma ssd. Vet ni vad det kan vara?? Börjar bli desperat, har vart inne i bios men ingen skillnad, har bytt ut sata kablarna mot de som följde med m-kortet. Inget hjälper, vad är det som jag missar?? Laptopen jag sitter och skriver detta på är sökig men jämfört med min nya dator rena blixten i speed.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Nåt står inte rätt till för datorn är seg som sirap. Den är sökigare än min gamla dator som inte ens hade ahci i biosen ändå så vart den snabbare än mitt nybygge med samma ssd. Vet ni vad det kan vara?? Börjar bli desperat, har vart inne i bios men ingen skillnad, har bytt ut sata kablarna mot de som följde med m-kortet. Inget hjälper, vad är det som jag missar?? Laptopen jag sitter och skriver detta på är sökig men jämfört med min nya dator rena blixten i speed.

Långsamt internet beror för med största sannolikhet inte på en felkonfad SSD.

Vad kör du för OS?
I "taskmanagern" i Win10 har du en "performance"-flik som innehåller en del nyttigt, som tex hur disken jobbar, nätverksaktivitet etc.

Prova att köra ProcessExplorer för att se om det är någon process som ser lustig ut
(https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653)

Kolla även i event-loggarna efter lustigheter; Högerklicka på "Computer" i startmenyn och välj "Manage". Välj EventViewer->Windows Logs->System. Ögna igenom alla varningar och fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Långsamt internet beror för med största sannolikhet inte på en felkonfad SSD.

Vad kör du för OS?
I "taskmanagern" i Win10 har du en "performance"-flik som innehåller en del nyttigt, som tex hur disken jobbar, nätverksaktivitet etc.

Prova att köra ProcessExplorer för att se om det är någon process som ser lustig ut
(https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653)

Kolla även i event-loggarna efter lustigheter; Högerklicka på "Computer" i startmenyn och välj "Manage". Välj EventViewer->Windows Logs->System. Ögna igenom alla varningar och fel.

Alltså jag menar datorn i sig är sökig inte bara internet men det är fixat nu. Visade sig vara jag som installerade windows 7 med ssd kopplad till de blå satakontakterna sen bytte jag ssd till de gråa satakontakterna det var då datorn blev extremt sökig.

Vid första utvärderingen (innan jag klantade mig) fick datorn 7.8 utav 7.9. Efter byte till de gråa satakontakterna fick den bara 1.0. Så jag fick byta tillbaka till de gråa satakontakterna samt göra en helt ny installation av windows igen. Nu är allt frid och fröjd. Tydligen enormt känsligt och göra så he he

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk

skumt det där beteendet med olika satakontakter, men nice att det löste sig till sist : P

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

skumt det där beteendet med olika satakontakter, men nice att det löste sig till sist : P

Javisst. Efter installationen av win 7 med disken kopplad till de blåa kontakterna fungerade det. Sen bytte kopplade jag ssd till de gråa sata kontakterna eftersom de blåa inte hade nåt ahci mode i biosen. Efter detta lilla tilltag så ballade datorn ur helt, då blev allt segt som sirap. Prestandatestet fick 1.0 istället för 7.8. Varje gång jag startade upp datorn så svartnade skärmen i nån sekund samtidigt som det tog enormt lång tid för den att starta något program överhuvudtaget.

Kunde gå och ta mig en kopp kaffe, när jag kom tillbaka så hade den fortfarande inte öppnat programmet. Så jag lät ssd vara kopplad till de gråa sata kontakterna och gjorde en helt ny ominstallation av windows. Sen dess har det tuffat på som det ska. Prestandatestet kördes om och nu får den 7.8 utav 7.9. Visst konstigt är det men man kan tydligen inte göra så, då har jag lärt mig nått nytt och alla ni som läst tråden.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"