Permalänk
Medlem

Hjälp att dubbelkolla HDMI kabel.

Tjena, jag skaffade ett xbox 360 slim igår för 1100 spänn och hittade en hdmi kabel hemma, men kabeln verkar vara sönder, bilden och ljudet funkar perfekt, men ibland så blir skärmen svart och ljudet försvinner, men kommer tillbaka efter ungefär 2 sekunder. Händer kanske varje 25 minuter eller mer. Detta är irriterande som fan, och undrar om jag ska sutta kabeln åt Hel*ete och skaffa en ny. Vad tror ni? ja eller nej?

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Om den inte fungerar och är trasig är väl svaret ganska givet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Om den inte fungerar och är trasig är väl svaret ganska givet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ville bara ha uppmerksamhet. Vetefan.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

@Sunezata: Det är väl inte mest sannolikt att en simpel HDMI kabel är orsaken till att bilden slocknar efter en tid? Eller? Du har väl köpt konsolen som begagnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

@Sunezata: Det är väl inte mest sannolikt att en simpel HDMI kabel är orsaken till att bilden slocknar efter en tid? Eller? Du har väl köpt konsolen som begagnad...

Ja, xboxet var begangnat men är i JÄVLIGT bra skick ska jag säga. inga repor på varken skivor eller konsollen samt att han sa att konsollen bara legat 2 år. Vet inte på den fronten men det är nog inte xboxets fel iaf. Googlade och fick detta på en sida "Black screen flashes or a portion of the picture goes in and out periodically." Så de är nog kabeln. Xboxet och kinecten funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att jag spelade in en tweet där exakt samma sak hände 2 gånger med bilden.
https://twitter.com/P4ndaPie/status/757275923930607616

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Prova att vänd på kablen dvs den ände som nu sitter i tv sätt den i xbox, budget (vilket inte alltid är lika med billiga) hdmi kablar kan ha dålig passform i kontakterna därav kan det hjälpa att vända på kabeln).
Kolla även noga (med ficklampa) i hdmi portarna (dvs både tv/xbox) så inga kontakter är krökta/skadade/etc (vilket inte är så svårt att göra om en idiot varit framme).
OM det är kontakt problem så kan det även hjälpa att trycka i kabeln och sen dra ut den 1-2mm dvs så den ej sitter längst in.

Hur lång är kabeln? Har själv haft problem med många hdmi kablar över 3m och det ovsett billiga/dyra/märkes kablar.

Det kan mycket väl vara xboxén som det är fel på och det även utanför skadad hdmi kontakt.
Det kan vara en dålig lödning (vilket inte är direkt ovanligt) heller ett skadat chip (tex genom ESD som kan märkas år efteråt om den varit öppnad).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Bildexpert 📺

2-sekundersintervallet är typiskt för att du får bitfel i överföringen under HDCP-ack:en. Jag har skrivit om den tekniska biten här. http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Det är ofta kabeln. Men det kan också räcka med att minska datamängden som skickas över kabeln. Kommer inte ihåg hur det med xbox360 (jag körde gamla med analog komponentvideo) men stängs av sådant som deep color och testa med att köra 720p istället för 1080p eftersom det minskar risken för bitfel.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej, jag byter till 720p nästa gång jag spelar 360t. Borde iofs inte vara problemet eftersom skärmen är 1080p och att jag nästan aldrig har använt hdmi portarana eftersom den igentligen är till min dator, så jag använder VGA. Jag kommer testa byta porten till hdmi 2 och se ifall det hjälper med.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Prova att vänd på kablen dvs den ände som nu sitter i tv sätt den i xbox, budget (vilket inte alltid är lika med billiga) hdmi kablar kan ha dålig passform i kontakterna därav kan det hjälpa att vända på kabeln).
Kolla även noga (med ficklampa) i hdmi portarna (dvs både tv/xbox) så inga kontakter är krökta/skadade/etc (vilket inte är så svårt att göra om en idiot varit framme).
OM det är kontakt problem så kan det även hjälpa att trycka i kabeln och sen dra ut den 1-2mm dvs så den ej sitter längst in.

Hur lång är kabeln? Har själv haft problem med många hdmi kablar över 3m och det ovsett billiga/dyra/märkes kablar.

Det kan mycket väl vara xboxén som det är fel på och det även utanför skadad hdmi kontakt.
Det kan vara en dålig lödning (vilket inte är direkt ovanligt) heller ett skadat chip (tex genom ESD som kan märkas år efteråt om den varit öppnad).

Jag kan inte byta håll på kabeln eftersom den är fastsatt med buntband, och jag har inte en aning hur lång kabeln är men jag tippar på 2.5 meter.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Jag kan inte byta håll på kabeln eftersom den är fastsatt med buntband, och jag har inte en aning hur lång kabeln är men jag tippar på 2.5 meter.

Klipp av buntbanden då? Kommer ändå behöva klippa av dom för att byta kabel sen ju

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sunezata:

@Laxpudding: Okej, jag byter till 720p nästa gång jag spelar 360t. Borde iofs inte vara problemet eftersom skärmen är 1080p och att jag nästan aldrig har använt hdmi portarana eftersom den igentligen är till min dator, så jag använder VGA. Jag kommer testa byta porten till hdmi 2 och se ifall det hjälper med.

Jag tror du missuppfattade varför du ska köra 720p. Anledningen är att sänka hastigheten i kabeln. Det har inget att göra med ifall din TV klarar av 1080p eller ej. Läs Laxpuddings inlägg och den länkade artikeln igen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

2-sekundersintervallet är typiskt för att du får bitfel i överföringen under HDCP-ack:en. Jag har skrivit om den tekniska biten här. http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Det är ofta kabeln. Men det kan också räcka med att minska datamängden som skickas över kabeln. Kommer inte ihåg hur det med xbox360 (jag körde gamla med analog komponentvideo) men stängs av sådant som deep color och testa med att köra 720p istället för 1080p eftersom det minskar risken för bitfel.

Jag bytte till 720P, och har kört forza en stund nu, och inte ett skit har hänt! tack! 1+ 4 u my man.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Problemet är nu löst. har spelat säkert 1.5 - 2 timmar och problemet har inte hänt EN. ENDA. GÅNG.
Det jag gjorde var att byta upplösning till 720P, byta färg grejsimojsen till auto och byta hdmi port till hdmi 2.
Tack till alla som hjälpte till

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!