Permalänk

Får jag rätt betalt?

Halloj!

Jag har börjat fundera på om jag verkligen tar rätt betalt.
Är egen företagare som jobbar med grafisk formgivning för två olika magasin, ena tidningen 7 nummer, cirka 100 sidor varav jag layoutar 70 utav. Andra tidningen är 3 huvudnummer (200~ sidor, där jag layoutar 150~) och två bilagor (80~ sidor, där jag layoutar 65~). Vilket gör att det landar på 12 tidningar per år.

Tidning 1 har jag ungefärligt 2-3 veckor från det att materialet dimpar ner i mailen tills att det skall vara klart. En tidning tar ungefärligt 70 timmar.
Tidning 2 har jag ungefärligt 4-5 veckor på mig med. En tidning tar ungefärligt 130 timmar.

Tidning 1 får jag 20 000 plus moms för varje nummer.
Tidning 2 får jag 35 000 plus moms för varje nummer.
Bilagan får jag 20 000 plus moms för varje nummer.

Sen skall egna avgifter samt skatt dras ifrån det också då.

Så min fråga är helt enkelt. Tar jag nog betalt? Känner att det är lite lite i jämförelse med vad andra i samma bransch får ut; Kanske är det jag som är ute och drömmer?

Permalänk
Skrivet av Slappyjam:

Halloj!

Jag har börjat fundera på om jag verkligen tar rätt betalt.
Är egen företagare som jobbar med grafisk formgivning för två olika magasin, ena tidningen 7 nummer, cirka 100 sidor varav jag layoutar 70 utav. Andra tidningen är 3 huvudnummer (200~ sidor, där jag layoutar 150~) och två bilagor (80~ sidor, där jag layoutar 65~). Vilket gör att det landar på 12 tidningar per år.

Tidning 1 har jag ungefärligt 2-3 veckor från det att materialet dimpar ner i mailen tills att det skall vara klart. En tidning tar ungefärligt 70 timmar.
Tidning 2 har jag ungefärligt 4-5 veckor på mig med. En tidning tar ungefärligt 130 timmar.

Tidning 1 får jag 20 000 plus moms för varje nummer.
Tidning 2 får jag 35 000 plus moms för varje nummer.
Bilagan får jag 20 000 plus moms för varje nummer.

Sen skall egna avgifter samt skatt dras ifrån det också då.

Så min fråga är helt enkelt. Tar jag nog betalt? Känner att det är lite lite i jämförelse med vad andra i samma bransch får ut; Kanske är det jag som är ute och drömmer?

Tidning ett; 20000/70 = timpenning - ~60% = din lön efter skatt (exkluderat jobbskatteavdrag).
Momsen ska tillbaka om du inte köper prylar i firman och drar av.

EDIT; 286kr i timmen ex moms är inte mycket tyvärr.
Hur det är jämfört med resten av din branch vet jag inte men det bör vara mer.

EDIT2; Bör ställa mig frågandes som personen under mig. Är du på väg in i branschen?
Är kunden ny, mao försöker du skapa relationer?
Är du fullärd?
Etc.

Permalänk
Medlem

Det känns som att du borde vara mer specifik i din jämförelse. Gäller det andra i samma bransch som jobbar mot samma typ av tidningar? Jämför du kunder dvs tidningar/magasin med lika stora upplagor/lika stor budget. Har dina kunder god eller dålig ekonomi, är den delen av branschen på uppgång/nedgång etc. Samt hur beroende är du av dina kunder, finns det många att välja på för dig?

Permalänk

@Gustav.Henrik: @maverickgoose :
Har en full utbildning inom arbetet, första kunden har jag layoutat för i över ett år. Medans den andra är ny sen i våras.
Jämför egentligen inte med folk som gör exakt samma sak som mig, så det kanske är fel. Men det är inom samma bransch, grafiskt.
Var dock på praktik under min utbildning, där den jag gick under gjorde lika många tidningar per år som mig, av samma storlek och fick ~32 000 i månaden, var alltså fastanställd (Egentligen samma tidningar som jag då tagit över). Om man tar det jag får betalt och slår ut det månadsvis:
35 000 * 3 + 20 000 * 9 = 285 000
285 000 / 12 = 23 750.

Hon fick alltså ut 8 250 mer i månaden än mig

Sen, det är absolut en tuff bransch, så vill definitivt inte bli av med tidningarna. Men vill samtidigt känna att arbetet jag gör skall vara värt mödan.

Permalänk
Medlem

Låter som att du nästan jobbar gratis. Mindre än 500:- i timmen låter alldeles för billigt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Att tänka på när man jämför med en heltidsanställning så är det ungefär 1700 h per år, räknar man ihop dina timmar blir det cirka 1100 h.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

@slappyjam som egenföretagare har du även kostnader som skall täckas som en fastanställd har som föremåner. Exempelvis tjänstepension, semester, försäkringar. Du har även kostnader som skall också betalas exempelvis dator, säljtid för nya kunder.

Ett tips är att titta på dessa kalkyler
http://www.driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl
http://www.driva-eget.se/kalkyler/prissattning

Som egenföretagre skall du på sikt dra in mer pengar än fastanställd då du tar en större risk och du skall färmed ha en större del av kakan.

Permalänk

Tackar så jätte mycket för all hjälp! Har gett mig lite att fundera på