AMD Zen i större volymer dröjer till första kvartalet 2017

Permalänk
Melding Plague

AMD Zen i större volymer dröjer till första kvartalet 2017

Den som ser fram emot arkitekturen Zen till slutet av året kan komma att bli besviken. Detta då bolagets VD, Lisa Su, meddelar att större volymer dröjer till första kvartalet 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Först ut för konsumenter väntas två grundstommar i Zen-familjen med åtta och fyra kärnor, med stöd för dubbelt antal exekveringstrådar genom Simultaneous Multithreading – den teknik Intel saluför i sina processorer som Hyperthreading."

Om jag läser och förstår detta korrekt, så innebär det alltså att varianten med 8st kärnor, kommer ha totalt 16st trådar?

Permalänk
Medlem

Lite som man hade förutspått då, men positivt i alla fall att det inte är tal om några tillverknings-svårigheter eller liknande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Hoppas på Zen, 8-kärning CPU på en ITX-bräda med klass i Skylake prestanda för 15% billigare än konkurrentens.

Men det blir 8 kärning 140W TDP, inga ITX och prestandan är lite under sandy bridge I3.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Entusiast

10721a"]
"Först ut för konsumenter väntas två grundstommar i Zen-familjen med åtta och fyra kärnor, med stöd för dubbelt antal exekveringstrådar genom Simultaneous Multithreading – den teknik Intel saluför i sina processorer som Hyperthreading."

Om jag läser och förstår detta korrekt, så innebär det alltså att varianten med 8st kärnor, kommer ha totalt 16st trådar?
[/quote]

Ja.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

När det till slut släpps kommer konkurrenterna men något ännu bättre. Känns som de tar för lång tid på sig.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Det är ju rätt coolt ;p ska bli intressant att se vad dom kan komma med.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

När det till slut släpps kommer konkurrenterna men något ännu bättre. Känns som de tar för lång tid på sig.

Vad har Intel på gång mer än Kaby Lake? Tror knappast att Q1 2017 är för sent under förutsättning att Zen presterar så bra som AMD själva säger.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det mest spännande på CPU fronten sedan Xeon-D

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

När det till slut släpps kommer konkurrenterna men något ännu bättre. Känns som de tar för lång tid på sig.

Då kanske man skall ställa sig frågan har konkurrenterna något på gång under samma tidsram. Gissar på att processen är väldigt lång innan produkten letar sig ut till konsumenterna. Finns säkert en färdig prototyp som skall testas ordentligt och sedan även hitta den rätta ekonomiska beräkningen för att åtminstone generera break even.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att få sälja av min Sandy Bridge platform inom en relativit snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad har Intel på gång mer än Kaby Lake? Tror knappast att Q1 2017 är för sent under förutsättning att Zen presterar så bra som AMD själva säger.

Intel kan alltid göra en refresh av skylake eller "snabbt" lansera en ny snabbare skylake modell typ "6800K" eller helt enkelt sänka priset på befintliga modeller, allt detta tills inför nästa arkitektur.
Eller så gör intel inget då det är entusiasterna och "datormedvetna" som kan förstå och snabbt byta från intel till amd. "Vanligt folk" som känner till intel som varumärke tar längre tid på sig att förstå vilket som är bäst för plånbok och/eller prestandan då de under många år har hört "intel är bäst" och lärt sig det, iaf mina vänner och familj (dock inte lärt sig detta från mig =P ).
Denna tröghet ligger till intels fördel och marknadsföring från amds sida är då viktig för att få denna tröghet att snabbare ändra på sig men det är marknadsföring som inte är alltid amds bästa sida. OEM har också en stor betydelse för att snabbare öka amds försäljning och minska denna "tröghet".

Själv ser jag fram emot att zen... kommer znart

Permalänk
Rekordmedlem

Då kanske det blir dags att byta plattform oavsett vad Intel har för modeller eftersom jag helst undviker Intel och Nvidia pga deras fulspel och AMD har ju inte gjort nått intressant sedan Phenom 2 och de duger ju än idag prestandamässigt men det kan ju vara trevligt med moderkort med lite nya anslutningar på och att förhoppningsvis slippa använda ett separat grafikkort oavsett tillverkare.
Jag hoppas verkligen att Zenplattformen inte blir för dyr bara för i så fall stannar jag kvar på Phenom 2 ett tag till, win 7 stöds ju till 2020 så det kanske är dags att skaffa nya delar då om Zen inte blir bra och framförallt prisvärd nog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad har Intel på gång mer än Kaby Lake? Tror knappast att Q1 2017 är för sent under förutsättning att Zen presterar så bra som AMD själva säger.

AMD Zen kan försenas ytterligare. Man vet aldrig.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

AMD Zen kan försenas ytterligare. Man vet aldrig.

Det gäller väl även Kaby lake?

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

hur kommer det sig att det har blivit standard att varenda företag i teknikbranchen gör papperslanseringar för att 1-5 månader senare faktiskt kunna fylla alla ordrar?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

10721a"]
"Först ut för konsumenter väntas två grundstommar i Zen-familjen med åtta och fyra kärnor, med stöd för dubbelt antal exekveringstrådar genom Simultaneous Multithreading – den teknik Intel saluför i sina processorer som Hyperthreading."

Om jag läser och förstår detta korrekt, så innebär det alltså att varianten med 8st kärnor, kommer ha totalt 16st trådar?
[/quote]

Låter absolut som det. En fysisk kärna med två trådar.. liknande teknik som Intel kör med och helt annorlunda från de kluster av halvkärnor som sitter i AMDs FX8300-serie.

Skrivet av Fisken1986:

Hoppas på Zen, 8-kärning CPU på en ITX-bräda med klass i Skylake prestanda för 15% billigare än konkurrentens.

Men det blir 8 kärning 140W TDP, inga ITX och prestandan är lite under sandy bridge I3.

Köpte vi spåkulor på samma ställe? För min spåkula säger att Zen kommer att prestera 200% bättre än Intel CPU:er till ett pris av 10% av Haswell.

Skrivet av Cooling23:

När det till slut släpps kommer konkurrenterna men något ännu bättre. Känns som de tar för lång tid på sig.

Och vad ska Intel släppa i tid till Q1 2017 förutom Kaby lake som dessutom Intel menar ska fokusera på strömeffektivitet framför prestanda.

Skrivet av Cooling23:

AMD Zen kan försenas ytterligare. Man vet aldrig.

Månen kan falla ur sin omloppsbana och krascha ned i Bottenviken i morgon. Man vet aldrig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Då kanske man skall ställa sig frågan har konkurrenterna något på gång under samma tidsram. Gissar på att processen är väldigt lång innan produkten letar sig ut till konsumenterna. Finns säkert en färdig prototyp som skall testas ordentligt och sedan även hitta den rätta ekonomiska beräkningen för att åtminstone generera break even.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har ju avsiktligt stagnerat marknaden genom att hålla 6- och 8-kärniga processorer borta från konsumenter p.g.a bristande konkurrens. Dock har de säkert sådana processorer redo och kan lansera dem ganska snart om behovet uppstår. Själv så gissar jag att de bara avvaktar för att se hur Zen presterar. De vill ju inte slösa pengar på att släppa bättre produkter till konsumenterna i onödan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad har Intel på gång mer än Kaby Lake? Tror knappast att Q1 2017 är för sent under förutsättning att Zen presterar så bra som AMD själva säger.

Läser man detta där AMDs VD ger sina tankar om Zen

"We’ll do very well in multithreaded workloads and workloads that benefit from a lot of parallelism. When you think about some of the cloud workloads that do that, we’ll target those segments. We also believe there are opportunities to grow the one-processor server base as well. We do have a good sub-segmentation of where things go. Our overall focus is trying to get those highly multithreaded workloads an advantage."

så låter det främst som AMD siktar på en konkurrent till Intels Xeon-serie och inte kanske direkt mot desktop Kaby Lake.

Med tanke på mycket det trycks på multitrådade scenarion så är inte frågan om Zen matchar Intel i enkeltrådprestanda, frågan är nog: hur långt ifrån kommer man i praktiken hamna?

Ur AMDs perspektiv är det nog vettigare att satsa på datacenter än på desktop PC. Även Intel ser ju minskade intäkter på desktop sidan, är inte lägre frågan om datacenterdelen går om i vinst utan när (är nu $1,91 miljarder mot 1,77 miljarder i kvartalsvinst för dessa grupper).

AMD har också allt att vinna och inget att förlora på servermarknaden då man idag har under 1 % av den kakan idag!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hur kommer det sig att det har blivit standard att varenda företag i teknikbranchen gör papperslanseringar för att 1-5 månader senare faktiskt kunna fylla alla ordrar?

Förmodligen för att kunna säga "VI HAR LANSERAT!" till sina aktieägare.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Köpte vi spåkulor på samma ställe? För min spåkula säger att Zen kommer att prestera 200% bättre än Intel CPU:er till ett pris av 10% av Haswell.

Jag har tyvärr inte större hopp om AMD längre..Vill inte hypa några av deras produkter numera...

Förvänta dig det värsta, sen utgå från det...då är det svårare att bli besviken.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fisken1986:

Jag har tyvärr inte större hopp om AMD längre..Vill inte hypa några av deras produkter numera...

Förvänta dig det värsta, sen utgå från det...då är det svårare att bli besviken.

Att utgå från det värsta gör dig till en pessimist. Bättre att inte ha några förväntningar alls.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Hoppas på Zen, 8-kärning CPU på en ITX-bräda med klass i Skylake prestanda för 15% billigare än konkurrentens.

Men det blir 8 kärning 140W TDP, inga ITX och prestandan är lite under sandy bridge I3.

Haha!
Men det är ju fusk med så låga förväntningar, ingen mån alls för att ens kunna bli besviken.
Min gamla desktop-burk (i signaturen) skiner nästan i jämförelse mot det du just målade upp.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bolaget har tidigare talat om en lansering under årets fjärde kvartal

Är det inte exakt som dom säger då, att lanseringen är Q4, om dom börjar leverera i Q4?
En lansering är en lansering.
Men ja dom flesta får väl vänta till Q1 innan dom får tag i en då...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Inaktiv

14nm mot 32nm och de kan inte ge mer än 40% mer prestanda? Urdåligt!

Permalänk
Medlem

Det är märkvärdigt tyst om Bristol Ridge. Kanske det bara blir ett OEM chip.
Ser ut som att jag får vänta att få en APU ända till Raven Ridge.

Det är väl inte bara AMDs fel att det blivit förseningar. Asmedia verkar ju också ha krånglat till det för AM4.

Permalänk
Inaktiv

Allt som väntat. AMD har sagt att de kanske släpper små mängder i år vilket passar med vad de säger nu.

Jag hoppas bara att de inte drar en intel och tar bort ECC från deras desktop CPUs. Skulle vara trevligt att ha ECC utan att behöva punga ut för server hårdvara som man i princip inte bheöver.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

14nm mot 32nm och de kan inte ge mer än 40% mer prestanda? Urdåligt!

I jämförelse med vad? Om man tittar på Intels Sandy Bridge (32nm) jämfört med Skylake (14nm) så är det väl knappast en 40% förbättring i ipc? Snarare runt 20-30%

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Det som är så skönt för AMD är ju att processorprestandan ökar så långsamt nuförtiden. Räcker ju med att Zen presterar lite under Intel så är de ju på med i gamet direkt och det troligtvis under lång tid. Sen kan de ju justera med priset efter det.

Esset Intel har att ta fram är väl sex och åttakärnigt på sina billigare processorer då.

Håller tummarna för mITX moderkort till Zen, då kan jag kasta ut Intel igen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: varför måste amd alltid vara billigare än intel och nvidia om dom har lilvärdiga eller bättre produkter?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |