Finns det nån billig quickfix-uppgradering jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Finns det nån billig quickfix-uppgradering jag kan göra?

Hej, jag har en stationär dator med några år på nacken. Min son klagar på att den blivit seg vilket delvis säkert beror på att jag uppgraderat till win10 men också på att spelen blir tyngre och att hårdvaran blivit trött. (De spel vi kör är typ Cities in Motion och Civilization så vi har inga jättekrav)
Jag vill inte lägga pengar på en helt ny dator förrän nästa år, så nu undrar jag om det finns nåt jag kan göra som inte kostar mer än ett par tusen spänn.

Jag inser att jag bör börja med att köpa starkare ram-minne men finns det nåt mer jag borde göra?

Moderkort: P55A-UD3, Gigabyte DESKTOP-78MQOMFT
x64
Processor: Intel Core i5 750 @2,67GHz, 2661 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
Bios: Award Software F7, 2010-03-05
SMIBIOS 2,4
RAM 2 st Corsair 2GB DDR3 (PC3-10700H 667MHz)
Grafikkort: NVIDIA GEForce GTX 460 (768 MB RAM på kortet)
HD: Hitachi HDS721010CLA332, 1 TB, NTFS

Jag är inte särskilt teknisk av mig men har lyckats byta nån komponent tidigare utan att klanta mig.

Permalänk

Byt grafikkort, det räcker för spelen. Sen om du skaffar en ssd kommer datorn kännas mega-snabb. För ett par tusenlappar kommer du mycket långt.

Permalänk
Medlem

Finns det nåt sätt att se vilka grafikkort som passar till mitt moderkort? Och som inte kräver ytterligare kylning än nåt inbyggt i det kortet? Känns meckigt att sätta in mer kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daythorn:

Hej, jag har en stationär dator med några år på nacken. Min son klagar på att den blivit seg vilket delvis säkert beror på att jag uppgraderat till win10 men också på att spelen blir tyngre och att hårdvaran blivit trött. (De spel vi kör är typ Cities in Motion och Civilization så vi har inga jättekrav)
Jag vill inte lägga pengar på en helt ny dator förrän nästa år, så nu undrar jag om det finns nåt jag kan göra som inte kostar mer än ett par tusen spänn.

Jag inser att jag bör börja med att köpa starkare ram-minne men finns det nåt mer jag borde göra?

Moderkort: P55A-UD3, Gigabyte DESKTOP-78MQOMFT
x64
Processor: Intel Core i5 750 @2,67GHz, 2661 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
Bios: Award Software F7, 2010-03-05
SMIBIOS 2,4
RAM 2 st Corsair 2GB DDR3 (PC3-10700H 667MHz)
Grafikkort: NVIDIA GEForce GTX 460 (768 MB RAM på kortet)
HD: Hitachi HDS721010CLA332, 1 TB, NTFS

Jag är inte särskilt teknisk av mig men har lyckats byta nån komponent tidigare utan att klanta mig.

Jag skulle säga samma sak som tidigare inlägg

Du har alldeles för lite minne du bör helst ha 6GB+
Uppgradera minnena till typ: 4x2GB, 2x4GB, 4x4GB eller 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz.
Du hittar minnen billigt här i forumet och 16GB är inte mycket dyrare så jag skulle rekommendera att du köper 16GB. Däremot vet jag inte vilken kombination på minnena som blir bäst, snabbast och stabilast: 4x4GB eller 2x8GB.

Köp en ssd, t.ex en Samsung 850 EVO eller Pro 256 eller 512GB

Flytta över innehållet med hjälp av ett kloningsprogram och använd sedan den gamla hdd'n som användardisk.
Men helst skulle du installera om allt från början och göra en Clean installation av Win10 så du får bort allt skräp.

Om du vill ha en säker dator med tanke på alla nya virus som krypterar alla filer på din hdd så rekommendera jag att du skaffar en av installtionsguiderna på http://www.winguider.se/ , då får du en väldigt säker och stabil dator, jag kör själv komplett guide för 2 diskar
http://www.winguider.se/optimal.html

Grafikkort: där har jag ingen aning

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Daythorn:

Mera minne och ett nyare grafikkort, t.ex på marknade hittade jag ett Sapphire R9 280x en bra uppgradering, begärt pris 500kr finns i stockholm.

Sen mera minne minst 4GB alternativt 8GB. Anser inte det är nödvändigt med 16GB, om överväger att köpa en ny i nästa år.
Så satsar du en tusenlapp eller två, så kommer du att få en märkbart snabbare dator.
Att byta till/komplettera datorn med en SSD är en bonus, men din flaskhals ligger nog inte på hårddisken just nu.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

civilization är ganska processortungt så jag skulle kika på överklockning utav den borde gå att få den runt 4ghz med rätt kylare och moderkort, över 3ghz bör gå med standardkylaren. Sen en ssd till operativsystemet snabbar upp datorn rejält.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tackar. Jag bjuder på Sapphire 280X-kortet så får vi ser hur det går.
Har redan beställt mer minne. Drog till med 4x4 GB så det lär bli ett lyft.

Sen får vi se om jag även satsar på en SSD för operativet. Känns som lite väl många investeringar men samtidigt kanske det får datorn att leva ytterligare ett år till. Och jag ligger fortfarande inom min budget, tror jag

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Är det svårt att överklocka processorn?
Blir det inte risk för att datorn överhettas? Jag har inte mycket till fläkt tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daythorn:

@jOnÄTÄn: Är det svårt att överklocka processorn?
Blir det inte risk för att datorn överhettas? Jag har inte mycket till fläkt tror jag

Det är en billig och enkel väg att få mer prestanda, osäker på hur enkelt det är på 1156 system men har för mig de var enkla. Datorn kommer bli varmare men man får anpassa nivån efter vad kylaren klarar.
Edit
Här är en videoguide ni kan kika på.
https://www.youtube.com/watch?v=I6zANFlYEDM

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Daythorn:

@jOnÄTÄn: Är det svårt att överklocka processorn?
Blir det inte risk för att datorn överhettas? Jag har inte mycket till fläkt tror jag

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är en billig och enkel väg att få mer prestanda, osäker på hur enkelt det är på 1156 system men har för mig de var enkla. Datorn kommer bli varmare men man får anpassa nivån efter vad kylaren klarar.

har hatt en i5 750 innan som rullade i 4GHz men det var dock med en Noctua NH-D14 dess cpuer är låsta alltså kan man bara klocka med frekvensen dock är minnes frekvensen bunden med cpu så man får i så fall sänka minnes frekvensen något beronde på hur mycket man höjer cpun men få upp den över 3GHz med en typ hyper 212 kylare ska nog inte vara för svårt

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det som för er hade gett mest wow-känsla är en uppgradering av ram-minne. Sedan ett lite nyare grafikkort hade ju inte heller skadat. Det räcker med ett lite nyare kort i mellanklassen och, säg, 8gb ram, så kör den på ett bra tag till

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

har hatt en i5 750 innan som rullade i 4GHz men det var dock med en Noctua NH-D14 dess cpuer är låsta alltså kan man bara klocka med frekvensen dock är minnes frekvensen bunden med cpu så man får i så fall sänka minnes frekvensen något beronde på hur mycket man höjer cpun men få upp den över 3GHz med en typ hyper 212 kylare ska nog inte vara för svårt

https://www.youtube.com/watch?v=uZR-a35sxLg Där har de en 750 i 3,7GHZ med en ganska liten kylare. (Arctic Alpine 11 GT )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tror både RAM och nytt GFX-kort kommer att göra en hel del. En SSD skulle ju vara bra (och gör massor för snabbhetskänsla), och den kan du ju faktiskt flytta med till nästa dator, till skillnad från det andra.

Ang. överklockningen, om du känner dig bekväm med det, prova det. Annars, låt det vara tills du skaffat en till dator. Så kan du leka och experimentera med den gamla.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

https://www.youtube.com/watch?v=uZR-a35sxLg Där har de en 750 i 3,7GHZ med en ganska liten kylare. (Arctic Alpine 11 GT )

aldrig hört om den kylare men funkar den så funkar den, burkar rekomendera hyper 212 eller vad den nya varianten heter nu, som instegs kylare pga hur bra den är och 3.7GHz är är bra klock min 4GHz klock behövde dock närmare 1.3V för att lira så då är värme utvecklningen lite annorulunda

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

aldrig hört om den kylare men funkar den så funkar den, burkar rekomendera hyper 212 eller vad den nya varianten heter nu, som instegs kylare pga hur bra den är och 3.7GHz är är bra klock min 4GHz klock behövde dock närmare 1.3V för att lira så då är värme utvecklningen lite annorulunda

Ne jag rekommenderar inte den heller över en hyper 212 visade bara att det inte verkade krävas så rejäla grejer för att komma nära 4GHZ men de kan ju självklart haft väldig tur med sitt exemplar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

En överklock på CPUn o ett bättre beg graffe. Kör min i5 750 i 4Ghz (191x21). Med en gammal Corsair H40 som kyler den. Och ett 980ti till GPU. Gör va det ska.