Tyg eller påse som blockerar radiosignaler?

Permalänk
Medlem

Tyg eller påse som blockerar radiosignaler?

Förstår inte hur svårt det skall vara att hitta detta men antingen är min Google-fu extrem off idag eller så finns det inte så mycket från Sverige om detta. Med tanke på alla som är rädda för strålning från allt möjligt borde det finnas hur mycket som helst tycker jag.

Jag skaffade nyligen en bil som har ett nyckellöst system som jag helst skulle sluppit men nu var bilen begagnad och perfekt utrustning i övrigt så jag fick ta det. Som de flesta vet finns det en del tvivelaktiga människor som med hjälp av repeaters förlänger signalen och på så vis kan sno bilen. Inget jag normal är rädd för men nu skall jag ut i Europa på bilfärd och sova på camping några nätter så det öppnar ju upp för en möjlighet i var fall.

Vill helst inte bara linda in den i folie då det känns krångligt och inte så bekvämt att ha med sig. Tänkte försöka hitta något trevligt tyg innehållandes någon metall (typ silver) som man kunde sy ett fodral av så blir det fint och mjukt också. Sett mycket sådant i USA men kan för mitt liv inte hitta något om detta i en Svensk butik.

Någon som har några tips på antingen material eller var man kan köpa något trevligt ifrån?

Permalänk
Hedersmedlem

Första google-träffen: http://www.ltgs.se/store/p/spirit-boxes-257508/faraday-p%C3%A...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att dom "kopierar nyckeln" när du låser/låser upp bilen och då måste du ju sända ut signalen oavsett vad du har den i annars.

Permalänk
Lego Master

@Aktsu:
När jag skaffade min BroBizz till Öresundsbron i somras, så fick jag med en liten påse med ziplock som är klädd i folie på insidan. Tanken är att man lägger Bizzen i påsen när man av någon anledning inte vill att den ska läsas av. Antar att något motsvarande skulle gå att köpa nånstans. Eller gör en egen? Zip-påsar finns ju att köpa i välsorterade hobbybutiker. Klä en påse med folie och lägg i en andra zippåse innanför folien, och i den inre påsen stoppar du nyckeln. Då borde folien hållas på plats och du har en behändig behållare för nyckeln.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Problemet är väl att dom "kopierar nyckeln" när du låser/låser upp bilen och då måste du ju sända ut signalen oavsett vad du har den i annars.

Kopiera nycklar har de inte kunnat göra på ett tag vad jag förstår då de kör rullande koder med mera. Nu verkar det mer vara att de förlänger signalen så bilen tror jag står med nyckeln i fickan utanför dörren.

Hittade den med men problemet med den är jag vet inte riktigt vad den är gjord av och tycker informationen är lite knapphändig, vill helst inte betala 300 kr för något jag inte ens kan utvärdera om jag tror det kommer bli bra innan.

Skrivet av Shudnawz:

@Aktsu:
När jag skaffade min BroBizz till Öresundsbron i somras, så fick jag med en liten påse med ziplock som är klädd i folie på insidan. Tanken är att man lägger Bizzen i påsen när man av någon anledning inte vill att den ska läsas av. Antar att något motsvarande skulle gå att köpa nånstans. Eller gör en egen? Zip-påsar finns ju att köpa i välsorterade hobbybutiker. Klä en påse med folie och lägg i en andra zippåse innanför folien, och i den inre påsen stoppar du nyckeln. Då borde folien hållas på plats och du har en behändig behållare för nyckeln.

Är det vad den påsen används till? Fick nämligen hem min BroBizz igår men inte packat upp allt. Då har jag ju redan en sådan som jag kan testa om den fungerar!

Oavsett är det jag helst vill ha något tyg man kan köpa så man kan sy något skoj.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: ja tänkte fel, tänkte på vanlig fjärr

Men testa att klä in nyckeln i aluminiumfolie och sen om du kan öppna bilen, sen får du väl göra någon fin egen lösning

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem

Den jag hittade var väl för att stänga ute störningar under spökletning?

Tekniken fungerar ju dock oavsett syftet, att stänga ute störningar, eller stoppa det man lägger in att stråla ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Aktsu:
När jag skaffade min BroBizz till Öresundsbron i somras, så fick jag med en liten påse med ziplock som är klädd i folie på insidan. Tanken är att man lägger Bizzen i påsen när man av någon anledning inte vill att den ska läsas av. Antar att något motsvarande skulle gå att köpa nånstans. Eller gör en egen? Zip-påsar finns ju att köpa i välsorterade hobbybutiker. Klä en påse med folie och lägg i en andra zippåse innanför folien, och i den inre påsen stoppar du nyckeln. Då borde folien hållas på plats och du har en behändig behållare för nyckeln.

Kan rapportera att den påsen inte fungerade alls på min nyckel. Var inga problem att öppna bilen när nyckeln låg i påsen. Ska testa folie nästa gång som en nödlösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kopiera nycklar har de inte kunnat göra på ett tag vad jag förstår då de kör rullande koder med mera. Nu verkar det mer vara att de förlänger signalen så bilen tror jag står med nyckeln i fickan utanför dörren.

Skrivet av Aktsu:

Kan rapportera att den påsen inte fungerade alls på min nyckel. Var inga problem att öppna bilen när nyckeln låg i påsen. Ska testa folie nästa gång som en nödlösning.

Tycker du ska testa en enkel sak först.... om de kör iväg utan nyckeln, hur långt kommer de?
Öppna bilen, starta den o allt, ge nyckeln till en vän genom öppen vindruta eller något, och sen kör o se hur långt du kommer.

Jag har trådlöst nyckelsystem på min, och du måste ha "nyckeln" i bilen, annars stänger den av. Så hur långt tror du denna repeat:er kan fungera? 100m 200m? Sen stannar bilen.

Om du desperat måste göra så... kan du inte bara ta ut batteriet? På min tar det 10 sek att ta ut batteriet.
För problemet är att nyckeln är designad att sända tydligt nog för att nå allt du behöver, utan problem. Så du måste verkligen ha något som totalt blockar signalen... typ tjockt lager bly
Att hitta något som blockar passiv RFID är enkelt, men aktiv... är en helt annan sak.

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag inget problem med att lägga mobilen i foliehatten. Jag är dock en försiktig person som är rädd om grejorna. Jag rekommenderar starkt att du köper en Baggallini. För då kan du alltid ha foliehatten på.

https://www.amazon.com/Baggallini-Rfid-Wallet-Black-Size/dp/B...

Permalänk

Kolla vilken frekvens låset sänder. Är det låg frekvens kan du bocka en plåt utav Mymetall till en låda där du kan lägga nyckeln i?
(eng. mumetal)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tycker du ska testa en enkel sak först.... om de kör iväg utan nyckeln, hur långt kommer de?
Öppna bilen, starta den o allt, ge nyckeln till en vän genom öppen vindruta eller något, och sen kör o se hur långt du kommer.

Jag har trådlöst nyckelsystem på min, och du måste ha "nyckeln" i bilen, annars stänger den av. Så hur långt tror du denna repeat:er kan fungera? 100m 200m? Sen stannar bilen.

Om du desperat måste göra så... kan du inte bara ta ut batteriet? På min tar det 10 sek att ta ut batteriet.
För problemet är att nyckeln är designad att sända tydligt nog för att nå allt du behöver, utan problem. Så du måste verkligen ha något som totalt blockar signalen... typ tjockt lager bly
Att hitta något som blockar passiv RFID är enkelt, men aktiv... är en helt annan sak.

Bilen stannar inte om man kör iväg med den. Den kan köras tills man stänger av motorn så om man tankar med motorn på så kan den gå långt, min varnar dock om någon går ut med nyckeln men inte mer än det. Så fungerar de flesta nyckellösa system, finns många som fastnat på bensinstationer när de bytt förare med sin partner tidigare under dagen. Sen kommer jag ha en hel del saker i bilen jag helst inte blir av med så det är inte bara att bilen blir snodd som är problemet, vill ogärna att den skall gå att öppna. Hört att folie skall funka bra så får testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Bilen stannar inte om man kör iväg med den. Den kan köras tills man stänger av motorn så om man tankar med motorn på så kan den gå långt, min varnar dock om någon går ut med nyckeln men inte mer än det. Så fungerar de flesta nyckellösa system, finns många som fastnat på bensinstationer när de bytt förare med sin partner tidigare under dagen. Sen kommer jag ha en hel del saker i bilen jag helst inte blir av med så det är inte bara att bilen blir snodd som är problemet, vill ogärna att den skall gå att öppna. Hört att folie skall funka bra så får testa det.

Jag kan gärna testa detta mer exakt vid nästa tillfälle, men det närmaste jag hade med min var att jag startade bilen, vännen skulle ta en sak ur jackan och hämta en sak ur garaget. Han tog hela jackan istället, som hade bilnyckeln och gick mot garaget. Några meter senare så skriker bilen och några meter senare "dog" motorn, som att stöldskyddet kickat in.

Så jag undrar om det inte skiljer sig från tillverkare/bil till bil. Men som sagt, kan ha varit pga hur det gjordes eller min modell. Men jag tycker du ska testa det innan du påstår detta ovan. För tom äldre bilar, utan trådlös-nyckel men elektroniskt skydd dör efter ett tag om den inte känner av nyckeln. (Vet detta gör jag hade en vän med en Mercedes A klass som hade detta problem). Varför i tusan skulle de göra det annorlunda för trådlöst???

http://www.aa1car.com/library/troubleshoot_antitheft_system.h...
Om du läser botten där ser du också hur det kan fungera. Mao, de kan potentiellt ta sig in i bilen, vilket så klart inte är bra. Men de kommer inte långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag kan gärna testa detta mer exakt vid nästa tillfälle, men det närmaste jag hade med min var att jag startade bilen, vännen skulle ta en sak ur jackan och hämta en sak ur garaget. Han tog hela jackan istället, som hade bilnyckeln och gick mot garaget. Några meter senare så skriker bilen och några meter senare "dog" motorn, som att stöldskyddet kickat in.

Så jag undrar om det inte skiljer sig från tillverkare/bil till bil. Men som sagt, kan ha varit pga hur det gjordes eller min modell. Men jag tycker du ska testa det innan du påstår detta ovan. För tom äldre bilar, utan trådlös-nyckel men elektroniskt skydd dör efter ett tag om den inte känner av nyckeln. (Vet detta gör jag hade en vän med en Mercedes A klass som hade detta problem). Varför i tusan skulle de göra det annorlunda för trådlöst???

http://www.aa1car.com/library/troubleshoot_antitheft_system.h...

Behöver inte testa det själv, många som gjort det redan, står dessutom i instruktionsboken vad som gäller. Gissar på att anledningen är för att det skulle kunna bli riktigt farligt i de fall något går fel och nyckeln och bilen inte längre får kontakt om du ligger på motorvägen och motorn bara dör. Vet att i BMW, VW och Audi (som jag har) så skall det fungera så att du kan köra tills du stänger av motorn i var fall.

Oavsett spelar det ingen roll, jag vill som sagt inte bli av med sakerna i bilen heller. Samt även stöld går ju enkelt om har de en repeater då de kan köra relativt långt och vips är bilen på en lastbil.