Full signal, bra hastighet men stor problemer

Permalänk
Medlem

Full signal, bra hastighet men stor problemer

Har stora problem med wi-fi i huset. Så här ligger det till:

Vi har telia fiber (ligger på 24mb/29mb) och har full signal på alla enheter. Modem/router står i pannrummet på källarvåningen installerat av Telia.
Problemet är följande. om man sitter ute på verandan med full signal så "tuggar" det bara men jag kan gå in i soffan vid tv:n som är 10meter från föregående position och det fungerar bra. går jag in ett rum på samma våning som utrustningen är placerad fungerar inte internet och har svårt att tro att väggar och tak spelar in så när man har full signal men det tuggar bara.
Sitter jag i gillestugan som är vägg i vägg med pannrummet så kan det variera att det fungerar bra på vissa ställen i rummet men sen ingenting på andra ställen.

Det konstiga är att när det fungerar felfritt är hastigheten väldigt bra och alla tv-apparater som är kopplade på nätverker fungerar bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Pannrummet låter som ett osedvanligt dåligt ställe att sända WiFi från.

Flytta upp den eller skaffa en accesspunkt och placera mer fritt och centralt.

Kör inSSIDer eller liknande för att se hur signalkvaliteten, störningar, kanalkrockar osv ser ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonteee:

Har stora problem med wi-fi i huset. Så här ligger det till:
Vi har telia fiber (ligger på 24mb/29mb) och har full signal på alla enheter. Modem/router står i pannrummet på källarvåningen installerat av Telia.

Du menar väl att du har ett 100/100 abonnemang och att wifi fungerar allmänt dåligt eller hur får du 24/29 Mbit/s ? Ett pannrum lär inte vara nån särskilt lämplig miljö för wifiutrustning eftersom det troligen är nån typ av brandskyddade väggar där och antagligen också en massa metalldelar och rör, du bör dra en kabel ut ur pannrummet och montera en accesspunkt på varje våning och helst även en utomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla som sagt om det finns andra saker som stör. Jag har varit på ställen där mottagningen varit max, men där det varit så många andra störande accesspunkter/skrivare (ja, ny har ofta en inbyggd wifi) och annat som är så störande att hastigheten i princip var noll.
Den gången var lösningen att köra 5GHz istället för 2.4GHz som nästan alla andra störde ut.