AMD gör vinst under årets andra kvartal – förutspår bättre tider

Permalänk
Datavetare

@dahippo: tja ska man gå på rykten så är det uppköp på gång av AMD...

AMD stock jump fuels acquisition speculation

Vet inte vad du läst om Intel, men själva säger de i alla fall att det handlar om en omstrukturering. Man har plöjt ner enorma summor i FoU för desktop CPUer utan att på något sätt gjort något genombrott som resulterat i ökad försäljning. Det man vill åstadkomma nu är en omfördelning av resurser för att lägga FoU på saker som faktiskt har en möjlighet att växa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@dahippo: tja ska man gå på rykten så är det uppköp på gång av AMD...

AMD stock jump fuels acquisition speculation

Vet inte vad du läst om Intel, men själva säger de i alla fall att det handlar om en omstrukturering. Man har plöjt ner enorma summor i FoU för desktop CPUer utan att på något sätt gjort något genombrott som resulterat i ökad försäljning. Det man vill åstadkomma nu är en omfördelning av resurser för att lägga FoU på saker som faktiskt har en möjlighet att växa.

Så du menar de släpper Zen (x86) för att bli uppköpta, de ingår JV avtal med 2 bolag för att bli uppköpta, de släpper PS4 Neo(x86) och MS Scorpio(x86) nästa höst för att bli uppköpta....sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Så du menar de släpper Zen (x86) för att bli uppköpta, de ingår JV avtal med 2 bolag för att bli uppköpta, de släpper PS4 Neo(x86) och MS Scorpio(x86) nästa höst för att bli uppköpta....sluta.

Eftersom AMD är ett börsnoterat aktiebolag,
så är det aktieägarna som avgör om de vill sälja...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Synd att man sålde av AMD aktierna för någon månad sedan. Förvisso med ganska bra vinst men det har fortsatt upp rejält senaste tiden. 300% uppgång på 12 månader.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur mina aktier i AMD gått så hade jag lite på känn att man skulle vända till vinst. Det faktum att svenska marknaden är så liten och i princip irrelevant är väl också en betydande del för att förstå AMD;s affärsmodell. Även om jag läst att AMD inte har en chans eller är speciellt intressant i Sverige, bland annat i detta forum, så har jag varit av uppfattningen att Sverige är en liten nischad marknad med ganska låg utdelning sett till de större affärerna. Även om Nvidia säljer bättre i toppsegmentet så är det likt alla hierarkiska strukturer få som det faktiskt handlar om sett till den totala marknaden vilket även kan appliceras på Sveriges hårdvaruställning i världen. En nischad minoritet. Intels vinst trots att många anser det vara enda alternativet har sjunkit och sedan jag läst till och med halverats vilket kan bero på deras misslyckade försök att utmana Qualcomm på den mobila marknaden. Om amd fortsätter prioritera i rätt segment i andra delar av världen än i Sverige så kommer framgångssagan fortsätta och min pengamaskin fortsätta leverera. För min egen del som ägare så hoppas jag på utgåvan av zen till servrar då Opteron kanske inte är lika het längre. Om man lyckas få en bra deal med stora moln t ex Nokia som ska bygga en lösning till Tele2 så har vi mer att plocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Eftersom AMD är ett börsnoterat aktiebolag,
så är det aktieägarna som avgör om de vill sälja...

Jag är aktieägare och vet hur ett börsbolag fungerar. Deras kärnverksamhet är x86 och har mycket låst i det. Så din ekonomi kunskap säger att de ska sälja sig och bli av med sin x86-licens eller du vet något annat. Även USAs stat har restrikotiner. JV bygger på att AMD utvecklar och bygger t.ex och på så sätt undviker x86-licensen om de nu använder x86.
Vad är sant är att RTG mer eller mindre går som ett dotterbolag för Koduri vill ha fria händer. Som tex Intels planer på att licensiera deras IP och att han kan agera utan att Lisa lägger sig i. Vilket innebär att RTG kan börsnoteras men AMD är huvudägare med minst 50.1 %. HP har gjort så här vet ej om det är HPE eller HPQ som är huvudägare eller de hålls av Holdingbolag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

Så du menar de släpper Zen (x86) för att bli uppköpta, de ingår JV avtal med 2 bolag för att bli uppköpta, de släpper PS4 Neo(x86) och MS Scorpio(x86) nästa höst för att bli uppköpta....sluta.

Det var inte alls vad jag menade, vad jag menade är att om man går på rykten så kan man hitta precis vad som helst vilket jag visade med länken om spekulation om att AMD är under uppköp.

Personligen tror jag inte det är uppköp på gång av AMD. Och om det nu ändå är det så är jag övertygad om att man i det läget kommer dela AMD i två delar och endast sälja semi-custom och möjligen grafikdelen. Nuvarande AMD måste finnas kvar då det är enda sättet att bibehålla korsavtalet mellan Intel och AMD kring x86.

@flamerceros: angående rykten... Vet inte vad du läst att Intels vinst skulle ha halverats, möjligen för någon underdivision då förra årets vinst var väldigt nära den högst vinst Intel någonsin gjort (gjordes 2010). Omsättningen förra året var Intels högsta någonsin.

Nvidia har ett brutalt P/E-tal just nu, så man kan lite undra kring värderingen. Men faktum är att det i volym var ungefär en 50/50 split mellan kort från 960 och nedåt samt de ovanför detta senaste året. Tänk då vad det betyder för split av omsättning och än mer vinst! Den övre halvan är långt mer lukrativ. Apple hade för några år sedan nästan 50 % av vinsten från PC-marknaden, det med en total marknadsandel på under 10 % men man hade då ~90 % av marknaden för laptops >$1000...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Man behöver inte vara någons fanboy för att förstå hur dumt förslaget är. Men hoppas du skämtar för AMD verkar gå bra igen. Intel sparkar fler än AMDs hela arbetstyrka och läser man lite ekonomi forum vill många splitta företaget för att de sha en chans i framtiden även om Intel levererar stora vinster. Läser man om nVidia på alla ekonomiforum är många förvånade hur deras kurs kan vara så stor utan någon förklaring att finna, övervärdet något frukansvärt tycker många. Nästa för AMD är embedded och semicustomer, Intel splitta foundry och CPU/server delen?, Nvidiaa deep learning och auto har stor konkurrans från intel Amd och Arm isynnerhet Qualcommoch lustigt nog går de mot GCN kretsar. Vad AMD först och främst gjort är att få kontroll på utgifteråtminstone fram till 2019 när vissa lån faller.

Det jag skrev, skrev jag med glimten i ögat. Men rent teoretiskt så är det inte jätte dumt.

Sedan har AMD sparkat en stor andel av sina medarbetare de senaste åren, och för att Intel sparkar för AMD ett stort antal personer betyder inte att Intel går sämre än AMD, det behöver inte gå dåligt alls för det.
AMD har problem, och har haft under lång tid, det är olyckligt att förneka det.

Personligen så har jag ägt flera komponenter från AMD, Nvidia och intel, och gör fortfarande. Men jag skulle inte köpa något från AMD i nuläget, men någon fanboy är jag knappast.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Inaktiv

@Yoshman: Kanske är hemskt att länka till ett annat forum: Halverad. Sedan är det visst inte domedagen och det finns ju mycket annat som talar för att intel kommer tuffa på utan problem men att det inte har hänt att vinsten halverades i kvartalet är konstigt att säga, eller missuppfattade jag dig? eller bara så att du inte läser rapporter? Det är ju resultaten som börjar komma in nu som det även skrivits och pratats om här på Sweclockers. Förstår inte hur du kan kalla det rykten.

Failed products

Permalänk
Datavetare
Skrivet av flamerceros:

@Yoshman: Kanske är hemskt att länka till ett annat forum: Halverad. Sedan är det visst inte domedagen och det finns ju mycket annat som talar för att intel kommer tuffa på utan problem men att det inte har hänt att vinsten halverades i kvartalet är konstigt att säga, eller missuppfattade jag dig? eller bara så att du inte läser rapporter? Det är ju resultaten som börjar komma in nu som det även skrivits och pratats om här på Sweclockers. Förstår inte hur du kan kalla det rykten.

Failed products

Är just att jag läser rapporter jag undrade vad du fått siffrorna ifrån. Om du läser rapporten från detta kvartal så ser du att det bokföringsmässiga vinsten är halverad endast detta kvartal då man tar upp alla kostnader för omstrukturering nu. Det lär inte bli ens i närheten av halverad vinst på helåret och tar man bort engångsposten för omstruktureringskostnaden så var detta ett riktigt bra kvartal.

Så det finns inget som tyder på att Intel har en nedgående trend, bokföringsmässiga resultatet detta kvartal påverkas därför att man väljer att ta hela kostnaden direkt (den kostnaden är i verkligheten utspridd över en rad kvartal framöver).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Även om man håller på Lag Grönt känns det bra med konkurrens på marknaden för att minimera överpriser och öka innovationen. Bra jobbat AMD!