VMware vSphere Hypervisor (esxi) frågor.

Permalänk
Medlem

VMware vSphere Hypervisor (esxi) frågor.

Hejsan!

Jag har installerat VMware vSphere Hypervisor 6 på min server som har 24kärnor. Mitt problem är bara att det endast går att allokera 8 kärnor till varje VM. Jag har försökt hitta information på VMware's hemsida, men den är så frukansvärt rörig.

Kommer detta innebära att min server endast kommer använda 8 kärnor på alla mina VM's? alltså att jag endast kommer kunna använda 1/3 av min prestanda eller kommer den använda all prestanda, fast utdelad på varje VM?

Jag lyckas inte ens hitta vad priset för att uppgradera till en annan licens är på deras hemsida. Är det något som ens går att betala sig ur som privatperson? Finns det några bra alternativ?

Permalänk
Medlem

Det verkar som att gratis-ESXi har en begränsning på 8 kärnor om man får tro kommentarerna till:

http://www.vladan.fr/esxi-free-vs-paid/

Borde gå att köpa VMware vSphere Essentials Kit som privatperson:

http://store.vmware.com/DRHM/store?Action=DisplayProductDetai...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Det verkar som att gratis-ESXi har en begränsning på 8 kärnor om man får tro kommentarerna till:

http://www.vladan.fr/esxi-free-vs-paid/

Borde gå att köpa VMware vSphere Essentials Kit som privatperson:

http://store.vmware.com/DRHM/store?Action=DisplayProductDetai...

Står såhär under license:
Product: VMware vSphere 6 Hypervisor Licensed for 2 physical CPU's (Unlimited cores per CPU)

Product features:
Up to 8-way virtual SMP.

Är det rätt att tolka detta som att den använder sig av hela CPUn, men man kan endast använda 8 kärnor/VM?

Permalänk
Medlem

Det är 8 cores/vcpu per VM så vill du använda alla cores så behöver du 3 VM.
Alternativen är främst KVM i någon paketering (t ex proxmox), XEN, Hyper-V.

Sen kan man ju alltid välja att inte gå hela vägen till virtualisering och köra containers på något os t ex med hjälp av docker

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Det är 8 cores/vcpu per VM så vill du använda alla cores så behöver du 3 VM.
Alternativen är främst KVM i någon paketering (t ex proxmox), XEN, Hyper-V.

Sen kan man ju alltid välja att inte gå hela vägen till virtualisering och köra containers på något os t ex med hjälp av docker

Proxmox såg ganska intressant ut faktiskt. Har du någon erfarenhet av några av dessa alternativ? Är det lika stabilt som esxi?

Jag har rört lite på ytan när det kommer till LXC containers. Vi kör det i vår servermiljö på jobbet nämligen. Enda problemet med det är att man inte kan köra windows om det skulle behövas någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem

Frågan är när du behöver allokera mer än 8 kärnor förrutom vid stora cpu konsumerande maskiner ex databaser mm. Där de också har sina begränsningar om det ex är MS SQL har begränsningar licensmässigt.

Normalt är väl 1-2 vcpu / vm (generella servers, filservers, katalogtjänster mm)
4vcpu exempel Xenapp / Terminal servers då det är bättre att skala ut. SQL i många fall (allt handlar ju om storlek)

Sen beroende på system så kan man klara 4-5vcpu/core i andra fall 1-1 dvs 1vcpu/core

Sen kommer ett problem till om du allokerar 8vcpu på ex 10 maskiner så kommer de garanterat gå väldigt långsamt då du får scheduleringsproblem mot CPUn.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talarion:

Frågan är när du behöver allokera mer än 8 kärnor förrutom vid stora cpu konsumerande maskiner ex databaser mm. Där de också har sina begränsningar om det ex är MS SQL har begränsningar licensmässigt.

Normalt är väl 1-2 vcpu / vm (generella servers, filservers, katalogtjänster mm)
4vcpu exempel Xenapp / Terminal servers då det är bättre att skala ut. SQL i många fall (allt handlar ju om storlek)

Sen beroende på system så kan man klara 4-5vcpu/core i andra fall 1-1 dvs 1vcpu/core

Sen kommer ett problem till om du allokerar 8vcpu på ex 10 maskiner så kommer de garanterat gå väldigt långsamt då du får scheduleringsproblem mot CPUn.

Du kan ha helt rätt. Jag kanske inte behöver mer än 8 kärnor per VM. Jag tänkte använda den för plex, freenas (med kryptering och möjligvis VPN) och olika spelservrar. Men 8 kärnor kan nog räcka bra om jag bara kör dessa i olika VM's

Permalänk
Medlem

Jämfört med hur jag kör hemma så har jag endast en i5 med 4cores där kör jag plex + lite andra vmar utan problem.

utan överprovisionering så kan du ju allokera 24 kärnor till olika virtuella maskiner. ex 6x4vcpu

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

@Talarion: Allright. då kanske jag ska vänta med uppgradering tills jag märker att prestandan tar slut. Det är trotts allt en lite äldre xeon processor, men det bör nog räcka till det mesta ändå

Permalänk
Vila i frid

Vsphere Essentials kostar ca 600 euro om du vill göra den "unlimited". 32 GB internminnesgränsen försvann med version 6.