Permalänk
Medlem

Uppgradering av skärm samt system.

Goddag kära sweclockare, sitter här på semestern och har lite oanvända semesterpengar. Och med detta funderar jag på att uppgradera mitt system. Och jag vill ha eran hjälp med att kunna välja en ny datorskärm som passar mina behov, det jag främst spelar är Arma3,Bf4,GtaV samt andra fps spel. Jag har för tillfället en AOC G2770PF som är en 144hz freesync skärm som fungerar bra men skulle vilja gå över till IPS för att få alla dess fördelar med färgåtergivning osv. Systemet jag använder består utav
CPU- Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
GPU- Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB Tri-X OC Lite
PSU- EVGA Supernova G2 750W
Chassi- Fractal Design Define S Fönster Svart
RAM- HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black

Men jag funderar över att byte ut mitt 390 mot ett 1070 samt så har jag sneglat åt denna skärm 90LM0103-B01170 - ASUS 27" MG279Q ROG - AMD FreeSync
ASUS 27" MG279Q ROG - AMD FreeSync
Men iom att jag kommer gå över till Nvidia kanske detta är ett dumt köp? Finns det billigare eller likvärdiga alternativ? Jag kanske inte ens behöver en skärm med så hög HZ frekvens utan kanske kan nöja mig med 60-75hz? Vad tycker ni, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan köra de flesta spel i minst 60 fps med din nuvarande uppsättning. Kanske köpa skärm först och se om du behöver uppgradera? Beroend på vad du gilla roch hur bra freesync funkar för dig kan det mycket väl räcka

Permalänk
Medlem

@kissekotten4: Jo det är sant, men tror ändå att jag kör allting i ett svep så jag har det klart. Har du någon eller några skärmar specifikt att rekommendera? 75hz kanske räcker ändå vad tror du? Mvh Tinypope

Permalänk
Medlem

Skulle starkt rekommendera Acer XB270HU Bra skärm 1440p, 165hz, ips och gsync.
Gsync är sjukt värt!, gick från en 1440p IPS skärm som maxade ut på 84hz och det är som natt och dag.

Är väl ändå dumt att köpa en freesync skärm och köpa nvidia kort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@The_Fatrix: Tack för rekommendationen men jag kunde bara hitta en butik som sålde det till det hutlösa priset 8800kr? Finns en billigare version med TN panel dock vilket inte är intressant! Sen ang Freesync så har jag nog lagt ner dom tankarna, men i denna djungel av skärmar verkar det ändå svårt att hitta nån som passar mina behov som inte kostar 8-9k. Kan tänka mig att lägga 6000kronor max men det kanske är för lite helt enkelt? Vad tror ni om denna https://www.proshop.se/Bildskaerm/Dell-27-UltraSharp-UP2716D-...?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta till helgen. Är ju löningshelg så dyker nog upp lite bra erbjudanden då. Elgiganten och mediamarkt brukar ju sälja ut lite äldre skärmar som hamnar krong 5k