OS i Rio 2016 - är du fortfarande intresserad?

Permalänk
Hedersmedlem

OS i Rio 2016 - är du fortfarande intresserad?

Kanske uppfattar någon det som provocerande att detta hamnar under "Akademiska ämnen", men jag finner ingen bättre avdelning, då sport alltid har varit och tydligen förblir knutet till politik. I vanlig ordning inför mästerskap är det dopingfrågan som far fram som ett eldklot genom debatten. Den tyngre dopingen i sig är ju ett fenomen som uppkom i propagandakrigen mellan stater.

Idag såg jag att ryska kanotister stängs av och utifrån det tyckte jag att en diskussion här skulle kunna vara intressant utifrån flera aspekter:

  • de mest framstående ryska kanotisterna och klara medaljaspiranter kan vad jag se aldrig varit misstänkta för doping

  • det land som mest figurerat i dopinghärvor under senare år har varit Turkiet, men det tycks inte hindra landet från att delta

  • skandaler som påverkar flera av de främsta löparna ifrån Afrika tycks effektivt ha tystats ner och att personer i staben för de bästa blev ertappade med dopingpreparat verkar inte vara värt någon brådskande aktion

  • den s k skandalen kring Meldonium drog lite av ett löjens skimmer över dopingfrågan, då det visade sig att det är ytterst subjektivt vad som är doping, då liknande preparat med samma påstådda icke inverkan används och är tillåtna, ja förutom då att idrottsutövare drogs i smutsen innan ens dopingtesterna säkrats

  • tvåfaldigt avstängde Gatlin inte bara tillåts delta i Rio, men mitt under fingerpekandet om doping väljer USA att skicka honom

  • hur kul blir det för den som vinner medalj i t ex kvinnligt stavhopp när en aldrig misstänkt eller avstängd Isinbajeva med stor sannolikhet inte kommer att få delta i vad som varit hennes sista mästerskap?

  • sen kan det ju tilläggas att stor del av dopingen sker under juniortiden för att på så sätt påskynda utvecklingen, så än om många idrottare för tillfället är rena så hade de ändå inte varit där de är utan doping

Vad gäller just Ryssland är det svårt att veta vad som egentligen är sant, om än många påståenden säkert har stor sanningshalt. Lite konstigt är de dock:

  • Ryssland är som redan nämnts inte sämst

  • Anklagelserna bygger på märkligt få vittnesmål

  • Wada och andra strulade själv till det genom att helt släppa kontrollen under några mästerskap i Ryssland

Jag skriver inte ovan för att på något sätt urskulda Ryssland, utan mest för att väcka några få frågor som kan ge det visst perspektiv när det kommer till andra länders deltagande i OS.

Personligen är detta det första OS då jag helt lägger ner intresset. Jag orkar inte med hyckleriet och "maffiaspektaklet", vilket dessutom knappast kommer att gynna de stackars fattiga invånarna i Rio. Finns det någon utövare som aldrig svalt ett piller eller tagit en injektion, om det så krävt att de med juristers hjälp lusläst listan över förbjudna preparat?

Permalänk
Medlem

Alla skandaler med korruption inom IOK och IAAF har i sig fått mitt intresse att svalna rejält. Hur kan man skylla på Ryssland bl.a. när man inte har rent hus själva? Hela idén med OS blir som med allt bortblåst.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Lego Master

Frågan blir felställd.

Ja, jag är lika intresserad av OS i Rio 2016 som tidigare OS, dvs inte ett jävla dugg intresserad alls. Ska jag svara "ja" eller "nej"?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Folk som springer runt i en ring...gäsp
Folk som hoppar ner i en sandlåda...gäsp.

Oj vad viktigt.
Not.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Frågan blir felställd.

Ja, jag är lika intresserad av OS i Rio 2016 som tidigare OS, dvs inte ett jävla dugg intresserad alls. Ska jag svara "ja" eller "nej"?

För din och kanske andra skull har jag lagt till ett passande alternativ.

Permalänk
Medlem

Alla borde vara dopade på OS för att jämna ut det i såna fall. Det hade varit intressant att se

Permalänk
Medlem

Spännande att se Zika viruset spridas ännu mera om i världen, annars inte.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Lego Master

Eddie Izzard har lite att säga om dopning i OS:
https://www.youtube.com/watch?v=M5X-9brvoq0
"People should be tested to make sure they have taken enough!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har aldrig varit intreserad av OS. Massa grenar som jag inte bryr mig ett dugg om....sen att hockey o fotboll är med....de passar inte där!

Att peka ut Ryssland som dopat så mycket måste vara politiskt betingat.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Har aldrig varit intreserad av OS. Massa grenar som jag inte bryr mig ett dugg om....sen att hockey o fotboll är med....de passar inte där!

Att peka ut Ryssland som dopat så mycket måste vara politiskt betingat.

Inte helt säker, men tror inte hockey är med i Rio...

Permalänk
Avstängd

Allt handlar om den som kan komma undan med doping eller som man jobbar nu, köpa ett bra landslag. Se på Turkiet som får en drös med Kenyaner att flytta dit och snabbt som attan ge dem medlemskap så de kan tävla för Turkiet och saken är biff. En ny löparnation är född.
Kina är på gång att göra samma sak inom fotbollen. Köpa in en massa bra europeiska spelare för att öka intresset och sen ta bort pingis som skolämne och lägga in fotboll istället. Kina kommer vinna allt om 15-20 år inom fotbollen. Ha i åtanke att det finns fler barn under 7 år som spelar piano i Kina än det finns svenska medborgare. De är alltså ett jävla gäng så någon av dem bara måste kunna bli bra på fotboll.

Nu lägger varje land som ska ha ett OS flera miljarder på att bygga hotell, sportanläggningar ingen kommer använda när OS är slut och en massa annat som inte heller blir färdigt i tid och sen kommer bli stående. Varför inte satsa på en anläggning i varje världsdel som har de rätta förutsättningarna och bygga upp en anläggning med allt där och sen snurrar det runt bara. Blir då tre länder som får vinterOS och fyra som får SommarOS. Så drygt var 12-16 år behöver man renovera anläggningen och köra igång den istället för att bygga allt från grunden.
Pengarna till detta går att ta från alla mutor som skulle sparas in.

Sverige kommer heller aldrig få ett OS någonsin för vi mutar inte, detta är ett måste i denna värld. Det gäller även fotbolls VM och andra stora evenemang för en så liten nation som Sverige.

Kommer max se 5 timmar av OS och då mest för att det regnar ute och det inte finns något annat att titta på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Måttligt intresserad av OS öht. Vinter-OS och längdskidåkning har varit rätt kul de senaste gångerna dock, men det är nog det enda som lockar.

Ang. doping och Ryssland så har jag inte orkat tänka på saken då det alltid är så nedslående att börja fundera på hur dopingproblematik ska tacklas. Jag ser iaf ingen framkomlig väg för att "komma till rätta" med det. Folk är folk. Den här åtgärden är ju iaf ett nytt spår att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

[li]hur kul blir det för den som vinner medalj i t ex kvinnligt stavhopp när en aldrig misstänkt eller avstängd Isinbajeva med stor sannolikhet inte kommer att få delta i vad som varit hennes sista mästerskap?[/li]

Synd att Isinbajeva inte får delta, hon är/var väl favorittippad. De ryska idrottarna fick ju skicka in något så att de skulle undersökas enskilt förrän OS men plötsligt ändrade de hennes datum till efter OS.

Skrivet av Stefflo:

Allt handlar om den som kan komma undan med doping eller som man jobbar nu, köpa ett bra landslag. Se på Turkiet som får en drös med Kenyaner att flytta dit och snabbt som attan ge dem medlemskap så de kan tävla för Turkiet och saken är biff. En ny löparnation är född.
Kina är på gång att göra samma sak inom fotbollen. Köpa in en massa bra europeiska spelare för att öka intresset och sen ta bort pingis som skolämne och lägga in fotboll istället. Kina kommer vinna allt om 15-20 år inom fotbollen. Ha i åtanke att det finns fler barn under 7 år som spelar piano i Kina än det finns svenska medborgare. De är alltså ett jävla gäng så någon av dem bara måste kunna bli bra på fotboll.

Nu lägger varje land som ska ha ett OS flera miljarder på att bygga hotell, sportanläggningar ingen kommer använda när OS är slut och en massa annat som inte heller blir färdigt i tid och sen kommer bli stående. Varför inte satsa på en anläggning i varje världsdel som har de rätta förutsättningarna och bygga upp en anläggning med allt där och sen snurrar det runt bara. Blir då tre länder som får vinterOS och fyra som får SommarOS. Så drygt var 12-16 år behöver man renovera anläggningen och köra igång den istället för att bygga allt från grunden.
Pengarna till detta går att ta från alla mutor som skulle sparas in.

Sverige kommer heller aldrig få ett OS någonsin för vi mutar inte, detta är ett måste i denna värld. Det gäller även fotbolls VM och andra stora evenemang för en så liten nation som Sverige.

Kommer max se 5 timmar av OS och då mest för att det regnar ute och det inte finns något annat att titta på.

Att Turkiet köper idrottare från t.ex. Kuba och Kenya gör inte lika mycket i OS och VM som i EM. I OS och VM har löparna åtminstone andra jämnstarka att tävla emot men i EM måste väl kenyanska långdistanslöpare utklassa konkurrensen?

Jo, jag kan förstå att Brasiliens befolkning är arga. Så mycket pengar som skulle ha kunnat gå till vettigare saker i ett land med enorma problem. Lärarna har väl strejkat rätt länge redan.

Jag tror att kostnaden i sig är en orsak till att små länder inte ens ansöker, inte bara mutorna. Vissa spel har haft en minimal vinst medan andra har gått på förlust, i vissa fall enorm förlust. OS i Aten 2004 beräknas ha orsakat en förlust på ca 15 miljarder dollar och 21 av de 22 byggnaderna/arenorna används inte och håller på att förfalla.
Vinterspelen verkar vara mycket billigare (förutom Sotji) och har större chans till vinst. De kan möjligen ordnas i Norden igen.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Att peka ut Ryssland som dopat så mycket måste vara politiskt betingat.

Vad är INTE politik idag? Men du har rätt, doping och att fuska i största allmänhet är statligt sanktionerat i Ryssland.
I övriga världen vill beslutsfattarna inte veta så de kan kunna åberopa plausible deniability.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är INTE politik idag? Men du har rätt, doping och att fuska i största allmänhet är statligt sanktionerat i Ryssland.
I övriga världen vill beslutsfattarna inte veta så de kan kunna åberopa plausible deniability.

Det beror nog på vad man avser med "statligt sanktionerat". Uttryckets rätta innebörd torde betyda att ett statsöverhuvud gett en direkt order och/eller ett ministerium eller annat statsorgan fått till uppgift att fatta sådana beslut. Detta skedde bevisligen i DDR. Under kalla kriget tycks även USA och Sovjet ha arbetat på den nivån. Fast har vi verkligen trovärdiga bevis för att det skett i Ryssland?

Jag är tveksam och så är också många av de ryska regimkritiska journalisterna till att det gått till på detta sätt. Visserligen har det säkert uttrycks från högsta ort, likt i många andra länder, att staten fullt ut ställer sig bakom storsatsningar inför mästerskapen, men det finns egentligen inga klara bevis för att sådana statliga satsningar innefattade sanktionerad doping. Man bör också komma ihåg att Wadas rapport är stor i antalet sidor, men tunn i antalet verkliga vittnesmål och bevis.

En försvårande faktor är att enskilda politiker, FSB anställda osv. troligen varit inblandade. När Stefan Holm jagar upp sig och menar att något sådant här närmast aldrig tidigare inträffat, glömmer nog herr Holm bort hur oerhört snabbt nedmonteringen av Sovjet skedde. Tänk att USA monterades ner i samma takt, tror herr Holm då att alla gamla CIA anställda och dylikt skulle välja att sitta hemma och rulla tummarna? Ett problem för Ryssland är att landet å ena sidan undvikit stora interna konflikter men samtidigt har många välutbildade KGB-byråkrater, KGB-spetsnaz osv., där några definitivt har svårt med att se skillnad på svart och vitt. Det finns alltså många som har förmåga och inom olika samhällssfärer också tar egna initiativ för egen vinning. Betyder verkligen sådana förkastliga beslut att det är statssanktionerat?

USA har också stora problem med doping och problemet är egentligen större än det tycks, då det inom vissa professionella sporter råder ett ganska lamt intresse att arbeta mot doping. Pengarna är för stora för att det ska anses lönt. I Ryssland finns det också möjlighet att tjäna stora pengar på idrottsframgångar. Det finns alltså ofta starkare incitament att fuska än patriotism.

Edit: glömde skriva in i första stycket vilken period som avsågs, nämligen kalla kriget.
Permalänk
Inaktiv

Nånting som fick mig att totalt sluta kolla på idrott över huvud taget var handbolls-VM i Qatar. Svartarbetare (slavar i princip), inhyrda publikfans, mutade domare och Qatars lag var i princip fullt av köpta spelare. Hur i HELVETE kunde detta accepteras? En rejäl skandal.

Att Qatar fick fotbolls-VM 2022 var droppen. Allting kan tydligen köpas för pengar.

Så trött på korruptionen.

Och OS är inte mycket bättre. Nej tack. Jag går och kollar hellre på korpfotboll. Trevligare och roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Fast har vi verkligen trovärdiga bevis för att det skett i Ryssland?

Jag skulle vilja påstå att det är naivt att tro annat. Låter mer som hårklyveri än sanningssökande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av JD:

Folk som springer runt i en ring...gäsp
Folk som hoppar ner i en sandlåda...gäsp.

Oj vad viktigt.
Not.

Ok, tack för din kommentar iaf. Bra att du tog dig tid att dela detta med oss andra.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att spela sport, inte kolla på den. Att något avlägset land köpt in utländska spelare för att de kan sparka på en boll lite längre och bevisa att de är bäst är inte särskilt underhållande imo. Har ingen tv heller kom jag på, så jag kan inte ens kolla om jag vill. ^^ Sen att det mutas skamlöst inom all proffssidrott är jätte tråkigt och att låta länder som hellre borde gett sin befolkning grundläggande rättigheter bygga mastodont arenor för att man ska kunna spela spel i några veckor borde vara förbjudet.

Jag tror inte detta vad var grekerna hade i åtanke...

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit speciellt sportintresserad, men korruptionen i FIFA och IOK lämnar ändå en väldigt sur eftersmak.
Jag förstår inte hur det kan få fortgå utan att någon gör något.

Permalänk
Medlem

Brukar vara ganska OS-intresserad, typ kategorin "låter TV:n stå på och tittar dit då och då", men eftersom:

- OS sändningarna går på en kanal jag inte har. (SVT, ni hade ett jobb...)
- OS arrangeras av ett korrupt skitland.
- Det verkar vara extremt mycket dopning och korruption inom Friidrottsvärlden rent allmänt.

Så kan jag säga att jag är totalt ointresserad av skit-OS i skit-Rio 2016.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Mitt intresse för detta OS är antalet rubriker om hur skit det är. Popcorn+reddit blire
Alla intressanta sporter är ju på vinter OS imo.
Första nyheten om kidnappning är väl redan ute?
Antalet sjuka lär ju explodera när folk börjar ta sig ner dit. För att inte tala om när personerna kommer tillbaka hit med allt de dragit på sig där nere.

Effekterna av globalspridning av Zika kan också bli intressanta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Tycker sommar OS är helt ointressant, Gång, lerduveskytte, amatörboxning, grekisk brottning och andra skumma sporter som man bara ser vart fjärde år.
Om sporterna inte var intressant 2015 så är dom inte intressanta 2016.
I Vinter OS så har vi iaf dom bästa hockeyspelarna, i sommar OS så kör dom i fotboll nån skum variant där alla utom en får vara max 23år, varför?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Inte helt säker, men tror inte hockey är med i Rio...

Jorå; https://en.wikipedia.org/wiki/Field_hockey_at_the_2016_Summer...

Permalänk
Inaktiv

Det finns så många anledningar till att ställa in OS i Brasilien. Den kanske främsta är just Zika-viruset och de ökade riskerna för global spridning.

Permalänk
Medlem

Hela OS-cirkusen är så korrupt att det nästan får FIFA/UEFA att framstå som ärliga organisationer.

Rent sportsligt tycker jag vinter-os är roligare och jag kommer inte titta på något som sänds denna sommar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem

Det intressanta är invigningen och avslutningen, showerna brukar vara bra underhållning men sporten däremellan kan kvitta (men det händer att artister också dopar sig med autotune)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MinscS2:

- OS sändningarna går på en kanal jag inte har. (SVT, ni hade ett jobb...)

Av ren nyfikenhet, vilken kanal är det som fått rättigheterna att sända OS i Sverige? Jag vet ärligt talat inte, har ingen TV hemma heller. =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Av ren nyfikenhet, vilken kanal är det som fått rättigheterna att sända OS i Sverige? Jag vet ärligt talat inte, har ingen TV hemma heller. =P

Viasat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

400kr/månad för Viaplay Sport. Tack, men nej tack!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro