Sega kontrar Nintendo NES Classic Edition med mini-Mega Drive

Permalänk
Melding Plague

Sega kontrar Nintendo NES Classic Edition med mini-Mega Drive

Nintendo är inte det enda företaget som vill dra nytta av kundernas retrokärlek. Med Mega Drive Classic Game Console gör dock Sega en något annorlunda satsning än den gamla ärkerivalen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Jag rotar fram min 14" tv dirr. Nostalgi på hög nivå för mig i alla fall!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Va? Är detta ett skämt?! Så häftigt! Hade ju aldrig trott på detta om det va 1a april!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag spelade knappt Sega Mega Drive utan det jag kommer ihåg att jag spelat är väl typ Sonic-spelen. Blir nog ändå ett köp utav båda konsolerna förutsatt att man kommer kunna använda en adapter och koppla konsolen till HDMI-uttaget på datorskärmen. Nintendo i ena och Sega i andra skulle vara fett!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Blir nog en NES i allafall för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Poängen med en sådan här pryl är ju att kunna spela gamla spel under nya premisser. Nintendo ger HDMI och "save state", denna pryl av äkta kinesisk kvalitet verkar sakna bägge. Och så IR-kontroller. Pass säger jag. Köper hellre the real deal eller "hittar det" bland någon av Internets bakgårdar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Har redan en original NES, men lyckas inte få tag på ett master system någon stans. Ändå har jag 3 spel till den xD. Detta kommer jag nog köpa, men inte mini NES.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Tveksamt att det är en kontring då den stationära enheten funnits ute sen 2012. Den portabla enheten fanns även den 2012, men såg då något annorlunda ut.

Ser att det kommit ut massa nyheter senaste dygnet om att detta skulle vara nysläpp, men tycker mer det verkar vara ett nytt papperssläpp på en befintlig produkt.

Till exempel,
https://www.amazon.com/AtGames-Genesis-Classic-Not-Machine-Sp...
https://www.amazon.com/Ultimate-Portable-Player-Not-Machine-S...

Ett annat problem är att detta är en emulerad AtGames-klon av megadriven och emuleringen inte ingen är bra.
http://www.seganerds.com/2015/08/18/why-you-should-avoid-atga...
https://www.reddit.com/r/retrogaming/comments/3xezha/buyers_r...

Med det sagt så pekar allt på att även Nintendos klon kommer vara emulerad och inte särskilt korrekt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Pinsamt!!!

Men skärp er Sweclockers.... De har släppt denna under flera år. Tror den första kom 2012.
Så detta är ingen "kontring"... Samt att det är inte de själva som släpper den utan en Klon, och riktigt dålig sådan av vad man läst

Man kan fortfarande köpa 2014 års verra på Amazon : Amazon

*Edit* Såg att någon hann före mig

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite tröttsamt att se en nyhet från Nordic Hardware och några timmar senare se den på Sweclockers.

Finns det någon universell källa á la TT som orsakar detta? Och varför är alltid Swec snäppet efter isf?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Har redan en original NES, men lyckas inte få tag på ett master system någon stans. Ändå har jag 3 spel till den xD. Detta kommer jag nog köpa, men inte mini NES.

Hur kan du ha problem att hitta ett master system?
http://www.tradera.com/search?categoryId=300606&q=master+syst...

Annars kan du alltid köra master system-spel bakåtkompatibelt på en mega drive.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle önska SEGA kunde släppa en riktig konsoll så att Nintendo fick lite värdigt motstånd igen (inte bara de här fjantiga uppstickarna). Jag skulle givetvis inte köpa något av dem, för Sonic är en tönt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Inaktiv

Vid en första anblick ser den ju bra ut. Möjligheten att använda orginalkasetter och 80 spel som ingår. Men kollar man lite närmare är det få av spelen som är speciellt bra, produkten är en emulatorlösning av tveksam kvalitet och den saknar dessutom HDMI och liknande.

Den bärbara varianten gillar jag men inte tillräckligt för ett köp troligen men blir intressant att se recensioner på den. Sega var riktigt dåliga på portabla lösningar, Game Gear var förvisso häftig, den var långt mer avancerad än Game Boy var vid tidpunkten, den hade till och med färg!, men urusel batteritid (6st AA eller AAA-batterin gav typ en timmes speltid eller något?) samt uruselt spelutbud innebar något av en flopp. Sega var ju som vi alla vet betydligt bättre med stationära konsollerna, även om det största fokuset alltid låg i Japan.

Även om denna produkt i grunden är gammal och först nu släpps i en ny uppdaterad utgåva för att rida på NES Classic-vågen så tycker jag ändå det är bra att den får publicitet. Ingen brydde sig om denna produkt innan Nintendo visade upp deras produkt. Chansen att vi får se fler lösningar (jag ser gärna en Dreamcast och en Playstation men mest av allt ett Super Nintendo) i och med intresset för dessa produkter ändå tycks finnas på den större konsumentmarknaden.

Permalänk
Medlem

SEGA vaknar till för att misslyckas ännu en gång.
För all del bättre än att inte ha någon mini-konsoll alls, men det lär knappast sälja bra nog för att leda till någon uppföljare eller förbättrad modell.

Permalänk
Medlem

Det som jag undrar är om detta är en uppdaterad version.
Ja en tidigare version har funnits ute innan, men denna släpps i Oktober från vad jag sett överallt.
Dvs detta är inte den gamla versionen.

Frågan är då vad som skiljer egentligen ;O Menar om dom nu gör en ny edition som ska släppas, kommer det verkligen vara exakt samma som dom tidigare äldre. Det känns ju lite konstigt imo ;O

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Det som jag undrar är om detta är en uppdaterad version.
Ja en tidigare version har funnits ute innan, men denna släpps i Oktober från vad jag sett överallt.
Dvs detta är inte den gamla versionen.

Frågan är då vad som skiljer egentligen ;O Menar om dom nu gör en ny edition som ska släppas, kommer det verkligen vara exakt samma som dom tidigare äldre. Det känns ju lite konstigt imo ;O

Det har gjorts tidigare nysläpp med, här är "2015 version" till exempel:
http://www.hyperkin.com/retro/sega-genesis-classic-game-conso...

Min gissning är att det bara är spelutbudet som skiljer, har inte lyckats hitta någon bättre info än en redditkommentar (om 2015-versionen).

"This piece of junk has been around for a long time. They just released a new version (which is identical save for the addition of a few new games including Mortal Kombat.) I'm guessing that's the one you bought."

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Igelkott: Som vi skriver i artikeln har Sega nyligen firat 25-årsjubiléet för Sonic och de passade på att presentera konsolen i samband med detta. De lyfte inte fram några skillnader jämfört med tidigare modeller som Atgames har producerat, så det är oklart vilka eventuella ändringar som kan ha gjorts till den version som går att köpa nu.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Ir på handkontrollerna är värt att nämna, lär säkert bli en del krångel på den fronten.
Värt att nämna är att denna produkt funnits i staterna ett tag och det är verkligen blandade åsikter om paketet. Hittade detta igår när jag kollade runt:
https://forums.sonicretro.org/?showtopic=33736

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns garanterat utrymme för förbättring, men de visar ändå att man tänkt lite längre med dessa produkter än man gjort i Nintendos fall.
Retar mig fortfarande enormt på att de släppte en produkt som i princip inte bjuder på några förbättringar mot originalet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är den redan "ute", testad, och inte så värst bra. Sen kommer dessa inte direkt från Sega utan är från någon partner som redan visat att kvalitet inte är deras högsta prio direkt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Varning för denna!

Är gammalt skit i ny förpackning

Problemen är:
- dåligt ljudchip
- AV utgång - aka gammal SD kontakt - alltså inte HDMI
- IR kontroll, aka du måste ha fri sikt till maskinen

Allmänt dålig kvalité

Hör om skiten här:
https://www.youtube.com/watch?v=w0sRk10UPR8

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hur kan du ha problem att hitta ett master system?
http://www.tradera.com/search?categoryId=300606&q=master+syst...

Annars kan du alltid köra master system-spel bakåtkompatibelt på en mega drive.

Okej, det jag menade var att jag har svårt att få tag på ett master system ifrån loppisar och second-hand butiker. Jag gillar inte att köpa konsoler från tradera och blocket och sånt eftersom de alltid blir så dyra (enligt mig, har inte mycket pengar.)

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Avstängd

Lät som en skoj maskin men ir kanske är lite avtändande men den ser även ut att ha 2st orginal kontakter så sega/amiga kontrollers borde gå att köra på den så var inte olösligt problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hur kan du ha problem att hitta ett master system?
http://www.tradera.com/search?categoryId=300606&q=master+syst...

Annars kan du alltid köra master system-spel bakåtkompatibelt på en mega drive.

Nja, men till ett rimligt pris. För det ska ju vara den första röd-svarta versionen.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha ett nytt megadrive då mitt gamla "försvann". Har en känsla av att det här kommer kännas lika genuint som att lira på emulator...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skräp som inte förtjänar att köpas, är känd för att ha risig emulering (främst av ljudet, finns diverse yt klipp somvisar detta). Och exakt samma pryl som sålts i flera år, släpps lite då och då med uppdaterad spel lista (hälften av liren är ju för övrigt teknikmagasinet konsol kvalitet och har inget med Sega att göra öht).

Komiskt pinsamt att ens lägga upp det här som en nyhet.

Permalänk
Medlem

En Gamecube med 30 spel inbyggda hade verkligen varit nåt.

Med HDMI också.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vart riktigt hype nu då man har dussintals spel för Mega Drive men en konsol som är paj... Sen förstördes känslan när man läste mer om den. =/ Oh well.

Permalänk

Jag har en äldre version av denna. Horribel emulering. De inbyggda spelen fungerar okej, men jag har knappt hittat någon kassett som fungerar tillfredsställande utan buggar.

Skickades från m.sweclockers.com