Palit 1070 GameRock - Datorn POSTar ej, blank bild (DVI)

Permalänk
Medlem

Palit 1070 GameRock - Datorn POSTar ej, blank bild (DVI)

Med ett nyinförskaffat Palit GTX 1070 GameRock som skall ersätta mitt gamla GTX 570 så lyckas jag inte få någon som helst bild varken via DVI eller HDMI. Datorn POSTar ej, och den integrerade GPU:n går inte heller igång. Mitt mobo (Asus P8Z68-V Pro) har tre PCIex16 platser, och jag har testat i de två övre med samma resultat. Fläktar snurrar som de ska på grafikkortet och RGB-belysningen går igång. 8-pins PCI-E strömförsörjningen är ansluten, och jag har även testat att använda den medföljande 2x PCI-e 6pin till 1x PCI-e 8pin adaptern. När jag återigen sätter in mitt GTX 570 så fungerar allting omedelbart.

Det känns som att jag har provat allt - vad kan jag ha missat?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Nyaste bios på moderkakan? Vet att det kan ställa till det ibland om man inte uppdaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Nyaste bios på moderkakan? Vet att det kan ställa till det ibland om man inte uppdaterat

Moderkortet är så jäkla gammalt att nyaste BIOS är stenålders. Men det är nyaste som finns tillgängligt åtminstone.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

@Karate Taco: Har du möjlighet att pröva kortet på en annan dator? Kortet kan ju vara DOA och om det inte fungerar på en annan dator så är det nog orsaken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@Karate Taco: Har du möjlighet att pröva kortet på en annan dator? Kortet kan ju vara DOA och om det inte fungerar på en annan dator så är det nog orsaken

Ibland är man sällsynt dum i huvudet

Hade packat ned allting och var redo att returnera det när jag tänkte att jag skulle göra ett sista försök... En CMOS reset fixade allting. Underligt, tycker jag, då det inte var någon setting som egentligen borde ha påverkat. Men egentligen en solklar standardprocedur när man uppgraderar hårdvara. Occam's razor helt enkelt.

Jävlar vilken skillnad det blev mot ett GTX 570

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer