Permalänk

Router föräldrakontroll

Vi ska snart få fiber i villan och tänker köpa en router. Vill ha en med så bra räckvidd som möjligt och funderar på någon av
Asus RT-AC66U
Asus RT-AC68U
Netgear Nighthawk R7000
Det jag undrar är om dessa klarar av att man kan stänga av och på internet på valbara enheter i huset utan att man har tillgång till dessa enheter? Jag har barn i huset där jag ibland inte vill att de ska vara uppkopplade mot internet.
Jag vill alltså kunna gå in på routerns hemsida och kunna klicka bort de enheter jag för tillfället inte vill ska ha tillgång mot internet utan att jag först måste göra någon inställning på deras dator/surfplatta/mobil.

Permalänk
Medlem

Jodå, det är fullt möjligt. Om inte jag minns fel så har netgear 192.168.1.1 för att komma in i adminpanelen där du kan se alla anslutna enheter samt begränsa dem i hastighet eller åtkomst.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kör dd wrt som operativsystem i routern så finns det appar som funkar rätt så smidigt som fjärrkontroll, det går ju även att schemalägga access på olika sätt.
Linksys har smartwifi som är ungefär det du söker http://www.linksys.com/us/wireless-routers/c/smart-wi-fi-wire...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Visst är det möjligt. Du kan låsa enheternas MAC adresser/namn mot olika policys till att börja med, d.v.s profiler där de inte kommer åt vissa sidor t.ex. Sedan kan du som du säger gå in och antingen schemalägga tillgång eller manuellt stänga av dem. Nyckeln här är att låsa enheternas MAC adress mot en viss IP, så att de alltid får samma IP/namn, vilket alla moderna routrar kan. De routrarna du nämner ska lätt klara det utan att behöva lägga in alternativ firmware.

Alternativ firmware saknar för övrigt i 99% av fallen hårdvaru NAT (översättning mellan internet och hemma), vilket gör att din hastighet försämras om du sitter på en hyfsad lina. För övrigt är OpenWRT nästan alltid bättre (taget varken DD-WRT eller OpenWRT har stöd för hårdvaru NAT).

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut för när du blockar/tillåter enheter Netgear.
Det finns även en Parent Control funktion och en för att blocka tjänster/sidor, men de har jag inte provat.

Permalänk
Medlem

Kör R7000 och kan bekräfta att både genom routerns inloggning och föräldrakontrollen( 2 olika logins) så kan du styra det mesta. I föräldrakontrollen så kan du förutom blockera dåligt innehåll, sätta tider då du vill hindra surf etc. Båda funktioner utan att ha tillgång till enheterna.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide