Permalänk
Medlem

Påbörjat mitt första jobb som konsult efter avslutad utbildning, lön på 30k brutto.
Tyckte det kändes bra men när man ser vad andra här tjänar på arbeten som ej kräver någon högeskoleutbildning (och där med lån) så undrar man ju om man inte gjorde fel val. Å andra sidan har väl min studietid tagit mig till platser och människor jag aldrig mött på annars.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Børjar som IT-konsult i Oslo på måndag efter 3 år på universitet, får ca 27500;-/månad efter skatt (exkl. bonus och tillægg). Tæcker mobil och internet också. Verkar vara relativt på linje med lønenivåerna før svenska konsulter?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Citerar mig själv, fick 600..
Dags att seriöst tänka på annat.

Skrivet av SirMacke:

Har skrivit tidigare men kör igen.

29år ung
IT-tekniker 2nd line Workstation
Snart 6 år i företaget (stort), 10 års erfarenhet.
Lön, fast: 24.550:-
Friskvårdsbidrag: 3000/år

Ingen direkt möjlighet att komma vidare med lönen är jag rädd.
En vanlig lönehöjning per år är 200-500kr.
Hoppas innerligt på minst 1500/mån denna rundan, men tror på det lika mycket som på tomten.
För det arbete man lägger ner är det 10k för lite.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Børjar som IT-konsult i Oslo på måndag efter 3 år på universitet, får ca 27500;-/månad efter skatt (exkl. bonus och tillægg). Tæcker mobil och internet också. Verkar vara relativt på linje med lønenivåerna før svenska konsulter?

Nettolön säger inget då alla har olika möjligheter till avdrag etc.
Tar du hänsyn till 0% skatt på ferielön och halv skatt i december?
Om 27500 är vad som betalas ut en vanlig månad så kommer du ha en hel del mer när du räknar om månadslönen när du deklarerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Påbörjat mitt första jobb som konsult efter avslutad utbildning, lön på 30k brutto.
Tyckte det kändes bra men när man ser vad andra här tjänar på arbeten som ej kräver någon högeskoleutbildning (och där med lån) så undrar man ju om man inte gjorde fel val. Å andra sidan har väl min studietid tagit mig till platser och människor jag aldrig mött på annars.

Fast första jobbet säger ju inte så mycket om du tjänar på det eller ej, jag började på 25k och har nu ca 5 år senare runt 55k. Inget konstigt med att första jobbet inte har galet hög lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Det verkar vara rätt mycket ob-tillägg, övertid och liknande som spelar in hos dem som saknar högre utbildning och tjänar bra (med några undantag förstås). Så det är egentligen äpplen och päron om du jämför med din egen lön på 30k. Sen som Aktsu säger så kan du se fram emot en helt annan löneutveckling om du är duktig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Skulle jag ta bort OB och semesterersättningen på mitt sommarjobb så landar jag under 20k/månaden. Men nu har jag ju en hel del OB samt 13.5% semesterersättning och då ligger jag på nästan 30k/månaden istället.

Dessutom så tror jag att med en riktig utbildning så har man bättre förutsättningar till högre löner senare i arbetskarriären.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Arbetar som tågmästare på SJ. 30103kr i grundlön efter årets höjning. Dock så arbetar jag från och med augusti 80% vilket ger 24082 kr i grundlön. Sedan tillkommer OB och traktamente men det plus 32 timmars arbetsvecka (på100%) gör det till ett helt ok yrke! Övertidsersättningen är jäkligt bra. 418kr timmen med nuvarande månadslön. Samt möjlighet att spara timmar för att ta ut som ledighet.

Jobbar enbart på nattågen så det innebär mycket nätter samt så arbetar man varannan helg. Har en hel del längre ledigheter då våra turen ger mellan 10-40 timmar. Man är dock hemifrån mycket.

Visa signatur

#1 Antec P280 + Chieftec Nitro 750W PSU, Intel Core I7 2600k @4.8GHz 24/7, Asus P8Z68 Deluxe/Gen3, 16Gb Corsair Vengeance, PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC @ 1120/1570 , Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Uppdaterar min lite nu när man jobbat snart 2 år och vet vad snittlön med beredskap ligger på.
Snittar 34k/månad. Men efter storhelger så kan det vara uppemot 50k.
Jobbar med nätverks drift, och gör jag mycket som L1 och L2 ska kunna med, samt som alltid inom nätverk, allt annat som kräver en uppkoppling är nätverkets fel.
Grundlönen ligger annars på 29k.

26 år nu, snart dags för löneförhandling och fått mycket mer ansvar inom företaget. Kommer gå över 30k i grundlön efter kollektivavtal. Får dock se om man kan lyckas få en lönedialog denna gången istället för en monolog.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@AppendixSE: Offtopic fråga bara, vilket affärssystem jobbar du med ?=)

Dynamics NAV

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag känner flera personer som arbetar inom vården och handeln och som tjänar väldigt bra med pengar eftersom de planerar sina jobbpass efter vad som ger bäst betalt. Grundlönen är säkert kass men sitter man i kassan eller arbetar inom vården är 400kr/h inte särskilt ovanligt om man arbetar mycket helger och/eller väljer rätt arbetsgivare.

Jag tror faktiskt att det finns lika goda kålsupare på bägge sidor av spektrat. Att man automatiskt skulle få högre lön efter fyra års utbildning förstår jag inte heller vad du menar med, man utbildar sig väl ändå efter intresse och inte efter lön? Sjuksköterskor är ett utmärkt exempel på detta eftersom det är en treårig (?) höskoleutbildning som ger en av de lägsta löner man kan få inom landstinget.

Fast.. Det relevanta är ju vad då grundlönen är och vilka delar som man får för att man offrar sitt sociala liv genom att jobba OB/skift.

Man får för det mesta mer lön från en akadmisk utbildning. Speciellt inom teknik eller ekonomi. Väldigt många utbildar sig nog efter vad de får jobb inom och inte bara efter intresse.

Sjuksköterskor är ju ett av de yrken där man kan ha hög lön om man jobbar natt och sliter ut sig. Eller så har man en låg lön och sitter på vårdcentral 8-17

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Snittar 50´000:- dvs ca 600-650 i årslön.
Jag betalar i och med detta statlig skatt så min nettolön brukar landa runt 35-37'000:-

IT-chef/ledare inom fordonsindustrin.

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare inom enklare microsoft system, 28500 SEK, 40 timmar i veckan.
Har dock väldigt schysst kontorsläge och sådana icke-monetära kvalitéer, vilket för mig är (till en del i alla fall) viktigare än högre lön.
Jag är ungkarl och skuldfri (tog aldrig studielån eller sånt), så har inget som äter mina pengar jag tjänar annat än hyra osv.
Kan nog räkna med ganska bra lönehöjningar framöver, inte ens jobbat ett fullt år ännu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AppendixSE:

Fast.. Det relevanta är ju vad då grundlönen är och vilka delar som man får för att man offrar sitt sociala liv genom att jobba OB/skift.

Man får för det mesta mer lön från en akadmisk utbildning. Speciellt inom teknik eller ekonomi. Väldigt många utbildar sig nog efter vad de får jobb inom och inte bara efter intresse.

Sjuksköterskor är ju ett av de yrken där man kan ha hög lön om man jobbar natt och sliter ut sig. Eller så har man en låg lön och sitter på vårdcentral 8-17

Jo precis, OB, övertid och liknande bör inte räknas med. Jag kunde få ut över 40 efter skatt vissa månader som lägsta skitkonsulten (typ bemanning fast sämre lön) på Volvo för ett antal år sedan, men det var ju när jag jobbade närmare 300 timmar varav en hel del helg. Det är inte hållbart på något sätt liksom, och andra månader blev det ju typ 14 ut när det blev knappt heltid på dagtid och så. Vissa månader blev det knappt något jobb alls och då blev det ju knapp någon lön heller liksom.

Nu, när jag har utbildat mig och jobbar inom mitt område, har jag en fast månadslön på en bit över 30 med flex, möjlighet att arbeta hemma och sådär vilket är väldigt mycket bättre även om jag inte nödvändigtvis tjänar bättre än de bästa månaderna då. Löneutvecklingen är också helt annan då det här är ett riktigt jobb liksom. Jag har krävt drygt 5000 mer i månadslön nu och jag kanske bara får en ökning på 3-4000 men fortfarande är det bättre än typ 1-3 kr extra i timmen som var vad jag fick i ökning per år som skitkonsult. Och skulle jag byta jobb så hade jag fått ganska mycket mer, jag fick erbjudanden runt 40 för ett par år sedan, innan jag gjorde min profil privat på LinkedIn då jag inte orkade med alla påstridiga rekryterare som ringde hela tiden. Men jag trivs där jag är så jag undviker helst att byta jobb. Möjligheten till övertid, kvällsarbete eller liknande är inte alls lika stor här förstås, men när det blir något så märks det ju direkt på lönen, tre timmars helgarbete förra månaden gav över en tusing efter skatt exempelvis, en tvådagars konferens som bara var rolig gav ett par tusen ut i handen med lite traktamente och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Mitt inlägg var ett svar till någon som var förbluffad över hur personer 'utan utbildning' kunde tjäna så pass bra som vissa rapporterar i tråden. Som jag skrev handlar det så klart om en kass grundlön som kompenseras av väldigt mycket OB och dylikt.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk

Grundlön: 34900kr brutto
Tillkommer gör eventuell övertid och beredskapstillägg.

Ingen utbildning (självlärd och ett stort intresse!) och jobbar statligt inom IT-Drift (jobbar inte i stockholm)

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainbowUnicorn2014:

Grundlön: 34900kr brutto
Tillkommer gör eventuell övertid och beredskapstillägg.

Ingen utbildning (självlärd och ett stort intresse!) och jobbar statligt inom IT-Drift (jobbar inte i stockholm)

Vad för typ av uppgifter har du, om jag får fråga? Även nyfiken på hur du fick jobb utan utbildning inom den statliga sektorn. Mvh

Visa signatur

● Active

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Humper:

Jag har jobbar mycket med liknande inom hotell och restaurang. Vad har du utbildat dig till och hur är "day to day"? Funderar starkt på att utbilda mig vidare men vet ej om det är inom design eller utveckling.

Hej, ledsen för ett väldigt sent svar!

Jag är utbildad civ. ing. inom industriell ekonomi. Det är en väldigt bred utbildning, men jag känner helt klart att det är rätt utbildning för denna typen av jobb (eg. inte branschberoende, även om det är lättare att få in en fot inom industri).
Jag jobbar mycket med problemlösning kan man väl säga. En del "brandsläckande", men samtidigt är det väldigt viktigt att det även kommer löna sig i framtida projekt, dvs. inte engångslösningar. Sen driver jag också ett par projekt som är mer långtgående för att förbättra verksamheten, hur mycket tid jag hinner lägga på dessa beror på hur mycket andra saker som dyker upp. Uppskattar mycket att jag är ansvarig för mitt eget jobb och var jag ska lägga fokus, samtidigt som jag har riktigt bra stöd om jag behöver hjälp.
Vad jag faktiskt lägger tiden på är beroende på problemet. Mycket möten och intervjuer med folk, en del eget arbete vid dator. Besvarar det din fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Vad för typ av uppgifter har du, om jag får fråga? Även nyfiken på hur du fick jobb utan utbildning inom den statliga sektorn. Mvh

Den statliga sektorn behöver inte vara så fyrkantig att endas utbildning räknas. Mycket beror på den anställande chefen och vilket stöd som finns tillgängligt för denne när det gäller att på ett passande sätt skriva krav för annonsen och sedan värdera och motivera erfarenhet vs utbildning i anställningsbeslutet. Men det faktum att beslutet kan överklagas gör nog tyvärr att många är lite för försiktiga.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Jag jobbar inom handels på ett av Svergies större varuhus. Jag kan berätta lite om hur det faktiskt ser ut.

Låt mig börja med att säga att jag älskar att jobba med sälj och kunder, jag trivs bra i handels branschen. Men det betyder inte att jag inte ser problemen. Men jag älskar det ändå.

Låt mig börja med min bakgrund jag är utbildad säljare och min utbildning kommer från ren odalade säljföretag, jag har jobbat med event (dem som står i gallerior), telemarketing och dörr till dörr försäljning. Under det året jobbade vi i snitt 16 timmar om dagen 6 dagar i veckan och jag gick in i vägen.
Jag har därmed ingen "riktigt" utbildning.
Mina senaste 4 år år är inom handels och så här har min lön sett ut.
Jag började som många andra som praktikant med aktivsersättning på 100%.
Jag gick därefter efter in på en provanställning med 110:- i timmen plus semesterersättning, samt ob, enligt normal handels lön. Min löneökning efter tre år på samma företag var helt okej, den gjorde skillnad som mest låg jag på 138.xx (xx = ören jag inte minns) ob, plus provision.
Jag tjänade mellan 26-30.000 före skatt cirkus vissa månader och ibland låg jag på runt 15.000-20.000:-
Låt mig berätta hur handels då ser ut och varför jag faktiskt anser att vi nästan är underbetald.
Jag låg på 30% anställning mina första 3.5 år inom handels. Det betyder abslout inte att det var så mycket jag jobbade utan, jag jobbade generellt sett 80%-110%.
Det här är första faktorn, det är extremt stressande att alltid vara tillgänglig, gå på olika vikarie kontrakt som adderas på din anställning, är tungt.
Jag har personligen varit lite av en spindel i nät på mitt gamla jobb så jag jobbade med sälj, kassa, service och reklamationer. Om du någonsin jobbat med service så har du förmodligen mött en del jobbiga kunder och det tär extremt och jag vill nog hävda att hemelektroniksbranchen är värre.
Lite som jag blivit utsatt för genom åren: Hot om våld, trakasserier, mordhot.
Saker före detta kollegor blivit utsatta för: fått en tv slungad mot sig, fått mobiler kastade på sig, blivit spottade på, försök till grovt rån samt våld.
Det här är den andra och det är den större faktorn.
Idag är jag tillfälligt säsonganställd av ett företag och tjänar 135 + 12% (semsterersättning) plus ob. Jag har haft en ledig helg dem senaste 8 veckorna. Jag har gått på 5 kontrakt på olika procent mellan 70-100%.
Jag vart senaste för några dagarna sen kallad rasist, att få höra att man är dum i huvud är normalitet.

Så jag tycker verkligen inte vi är överbetald.

Permalänk
Skrivet av rj45:

IT-Drift, applikationsansvar, mailsystem, integrationer och andra applikationer. Sedan håller jag även på med att genomförande av och uppdatera processer.
IT-Gymnasiet har jag iaf gått, men att nämna det som "utbildning" vette fasiken om man kan

Om man har referenser på att man är bra på det man gör så är det inga problem skulle jag säga.

Skrivet av Rattnalle:

Den statliga sektorn behöver inte vara så fyrkantig att endas utbildning räknas. Mycket beror på den anställande chefen och vilket stöd som finns tillgängligt för denne när det gäller att på ett passande sätt skriva krav för annonsen och sedan värdera och motivera erfarenhet vs utbildning i anställningsbeslutet. Men det faktum att beslutet kan överklagas gör nog tyvärr att många är lite för försiktiga.

Sant, fast skulle nog säga att det gäller mer på chef/direktör/... -roller snarare än "vanligt fotfolk"
Dom enda som lider av en felanställning på "fotfolk"-nivån är vi andra som får dras med nån inkompetent person eller nån som har socialfobi. eller annat valfrit icke önskvärt av en kollega.

Har jobbat här ett tag nu och vår personalomsättning har varit ganska stor, iaf med nyanställningar och inga överklagaden har mig veterligen uppstått. Blivit dom vi erbjudit jobbet utan problem.

//Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

32k nu efter ett jobbyte. Mekanikkonstruktör på en konsultfirma. 31 år.
Men det är ju uppenbart att man skulle arbetat med 1:or och 0:or istället för balk och plåt efter att ha läst denna tråd xD
Nåväl, jag är nöjd och trivs med det jag gör. Lönen är inte allt.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

35-45k + bil, tele och dyl

Arbetar som distrikssäljare inom byggbranschen.
29år gammal - 7års erfarenhet
Har 3årig Universitetsutbildning inom ekonomi (ej färdig har ex-jobbet kvar)

Permalänk
Medlem

Jobbar som Flygplatsman (som de så fint kallar lastare nu för tiden) på Arlanda.

Vi har kollektivavtal via Transport med förhandlad arbetstidsförkortning så våran heltid ligger på 141.75 timmar per fyra veckor.

Grundlönen för en fast anställd ligger på 23372 kr. På det tillkommer 2647 kr i skifttillägg samt 150 kr i tvättersättning per månad.

Totalt i grunden så är det alltså 26169 kr i månaden före skatt oavsett du är en nybliven 18-åring som precis tagit körkort eller du jobbat 20 år.

När du jobbat X antal år så finns möjlighet att bli erbjuden olika kompetenser som ger extra tillägg.

Startledartillägg: 114 kr
Pushbacktillägg: 350 kr (osäker på exakta summan)
Loading Supervisor: 1424 kr (då bakas de två överstående in till detta totala tillägg)
Förste-man/Arbetsledare: 2560 kr (högsta positionen inom den typen av tjänst som lastare + LS tillägget)

Har man C-körkort och har en fast tjänst där det nyttjas får du antingen 1100 kr extra i månaden eller 110 kr per dag upp till 10 ggr per månad om det bara sporadiskt nyttjas.

Vårat 3-årstillägg ligger på 77 kr och vårat 6-årstillägg ligger på 160 kr (rent utsagt pinsamt).

Jag jobbar 4 dagar i veckan, Måndag till Torsdag och jag slutar 01.15/01.30 varje dag med varierande starttider mellan 12..45 och 19.45. Alltid ledig helger vilket är ovanligt när man jobbar på Arlanda så trivs väldigt bra med det och då man inte är en morgonmänniska så är det ännu bättre.

Varierande scheman finns med allt ifrån 14 inställelser på 5 veckor till 17 inställelser på 4 veckor.

Permalänk

C# .NET utvecklare
37500 kr/månad, 30 dagar semester (ingen betald övertid, men jobbar sällan över), mobiltelefon, 4.5% tjänstepension.

Det är stor brist på utvecklare, så... get some skills and join us!

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Hedersmedlem

Byter jobb, fortfarande inom mjukvaruutveckling. Går från 29500 till 31200 med rätt säker löneförhöjning inom ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furir:

Vore intressant om folk skrev vad de arbetade med.

Student. 10 000:- (Jobbar i sportbutik, Team Sportia. Tar inget CSN-Lån. Långa studienätter men slipper ett fruktansvärt lån)

Fruktansvärt lån? Det bästa lånet man kan ha ju?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem

Doktorand i biokemi, 28 år.

Lönen är hårt reglerad av universitetet så inga individuella förhandlingar här inte. Jag har nått sista steget i "lönetrappan" då jag är på mitt sista år som doktorand nu (blir klar nästa år), och tjänar nu 28300 före skatt. Sen tillkommer kollektiva fackliga förhandlingar en gång om året som brukar ge ca 6-700 varje gång.

Kul "jobb" men tveksamt om det är värt all denna utbildning jämfört med andra mer välbetalda jobb med betydligt mindre utbildningskrav. Å andra sidan är det väldigt flexibelt - kan i princip börja och sluta lite när jag vill så länge jag får gjort det jag ska. Och så finns det förhoppningsvis mer välbetalda jobb i bioteknik-/läkemedelsbranschen när jag är klar.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Jobbar för närvarande som vägvakt, får ut ca 45k netto +/- 5k beroende på natt/övertid ob samt eventuella helgjobb, löneformen är dock timlön som ligger på 134kr/h, vi jobbar ganska mycket under säsongerna.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Skrivet av Bananus:

Jobbar för närvarande som vägvakt, får ut ca 45k netto +/- 5k beroende på natt/övertid ob samt eventuella helgjobb, löneformen är dock timlön som ligger på 134kr/h, vi jobbar ganska mycket under säsongerna.

134 kr timmen och 45k netto? Du måste jobba en jäääävla massa timmar. Ca 500 timmar per månad? Dvs ca 16.5 timmar per dag varje dag i månaden.

Visa signatur

Live and let live.