Microsoft svarar Tim Sweeney: "Universal Windows Platform är öppen för alla"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft svarar Tim Sweeney: "Universal Windows Platform är öppen för alla"

En talesperson för Microsoft svarar på Tim Sweeneys utspel om att bolaget avser skapa en monopolställning inom PC-spelande genom att sabotera för traditionella Win32-applikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De varkar inte fatta alls vad det handlar om Microsoft, spelen de släpper kommer bli icke-modbara osv, det är så sjukt kasst... Sen att de kan släppas på steam ja det e väll bra? men vem fan kommer göra UWP och släppa på steam? ingen...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

De varkar inte fatta alls vad det handlar om Microsoft, spelen de släpper kommer bli icke-modbara osv, det är så sjukt kasst... Sen att de kan släppas på steam ja det e väll bra? men vem fan kommer göra UWP och släppa på steam? ingen...

Problemet är väl att Steam har monopol, de tar ju 30% av alla köp. Jag säger inte att UWP är bra, bättre än GWL (inte så svårt att göra det), men alla nya tjänster har problem.

Minns hur Steam sög i början, och folk sa att de aldrig skulle använda det, och se hur det gick.

Permalänk
Medlem

Jag tar mycket hellre konkurrens än ett jäkla Steam-monopol som det är nu.

Permalänk
Medlem

Blev mest förvånad att folk börjar grina över detta nu... Detta är ju bara en av många tidigare varianter ex. Games for Windows Live där man knappt kunde spela spelet man köpt då det hela tiden fanns en ny klient som man behövde ladda ner och sedan starta om datorn.
Sett från ett säkerhetsperspektiv är ju detta en bättre lösning än Win32, men det kan som många uttrycker det utgöra ett hot mod modding-communitys om de inte tänker till. En unified platform liknande Xbox lär nog krossa många spelares drömmar dvs. miniala moddningsmöjligheter.
Jag tror ju att det blir mer upp till utvecklaren att aktivt hålla igång och supporta spelet på UWP, på sikt kanske Microsoft även öppnar upp för container-bruk liknande docker för spel så att en separat (sandboxad) Windows eller Xbox -version drar igång när du startar spelet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur Valve inaktivt jobbat med fuskare i CS:GO så känner jag att vill stå i andra lägret och räcka finger. Jag har länge tolkat det som att Valve inte bryr sig om sina kunder. Så heja Microsoft!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Men det vet du väl, det är ju Microsoft som gör något (artikeln handlar om). Allt dom skapar/ändrar är ju Devilsspawn, enligt en viss skara människor på dom flesta forum.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Problemet är väl att Steam har monopol, de tar ju 30% av alla köp. Jag säger inte att UWP är bra, bättre än GWL (inte så svårt att göra det), men alla nya tjänster har problem.

Minns hur Steam sög i början, och folk sa att de aldrig skulle använda det, och se hur det gick.

Hur kan 30% marknadsandel vara monopol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hur kan 30% marknadsandel vara monopol?

Tror att han menar 30% utav pengarna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Med tanke på hur Valve inaktivt jobbat med fuskare i CS:GO så känner jag att vill stå i andra lägret och räcka finger. Jag har länge tolkat det som att Valve inte bryr sig om sina kunder. Så heja Microsoft!

Hade varit ok om det kunde vara UWP-krav på online delen men om man inte tänker köra online så ska man kunna slippa sandboxing.
spel håls vid liv mestadels pga moddar.
Många börjar även sina spel karriärer från spelmoddar.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Med tanke på hur Valve inaktivt jobbat med fuskare i CS:GO så känner jag att vill stå i andra lägret och räcka finger. Jag har länge tolkat det som att Valve inte bryr sig om sina kunder. Så heja Microsoft!

Hur har Valve jobbat med fuskare?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Snusfri

Förstår inte varför vissa tror att moddning inte kommer att finnas i spel som baseras på uwp.

Som sagt så är det fortfarande i sin linda och mycket kommer att förbättras.

Steam hade inte moddar från början heller.

***bort/mod***

Skickades från m.sweclockers.com

§1.5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Urk.

Ännu en till digital spel-platform, som om att det inte finns tillräckligt av dem med Steam, Origin, Uplay, GOG Galaxy o Battle.net.

Om bara M$ skulle ha släppt något i stil med Universal Game Platform, så där som Project Ascension.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur har Valve jobbat med fuskare?

Typ inget alls? Vilket är vad ovanstående sade.
Sedan så har det (om jag minns rätt) tre aktiva utvecklare för cs, skiter i att fixa 128 tickrate för att "det är buggigt" men lägger ned gott om tid på att lägga till operation s med kassa banor, nya skins och obalanserad revolver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Typ inget alls? Vilket är vad ovanstående sade.
Sedan så har det (om jag minns rätt) tre aktiva utvecklare för cs, sköter i att fixa 128 tickrate för att "det är buggigt" men lägger ned gott om tid på att lägga till operation s med kassa banor, nya skins och obalanserad revolver

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, menade han att dom inte gjort något åt fuskare? Jag trodde att han menade att dom jobbat med fuskare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Windows Runtime är inte direkt menat att ersätta Win32, flera av Microsofts egna program är inga rena UWP-appar utan win32-program med gränssnitt som körs genom WinRT och därför ser ut som Store-appar. Ett problem är att Microsoft får göra som de vill och tredje part begränsas i vad den kan göra. Det är inte som att Visual Studio är en WinRT/UWP-app eller som att vanliga Windows-apier och körverk slutat utvecklats. Att sideloada UWP-appar är inga problem att göra från Steam, men att integrera Steams tjänster på ett passande sätt blir i stort sett omöjligt. Och nej, det är inte UWP som körs på Xbox OS, att t.ex. släppa ett spel på Xbox One, Windows och Windows Store som UWP betyder att man får portera spelet till tre olika plattformar. Det gör inget enklare direkt.

Microsoft har dessutom börjat paketerat Windows/Win32-program för Store nu, genom arbetet med Project Centennial. Det betyder dock inte att vi kan vänta oss Steam distribueras via Windows Store.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Förstår inte varför vissa tror att moddning inte kommer att finnas i spel som baseras på uwp.

Som sagt så är det fortfarande i sin linda och mycket kommer att förbättras.

Steam hade inte moddar från början heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar väl egentligen inte om att de kommer supporta mods eller kunna förbättras.

Microsoft sitter ju på flest antal användare av deras OS när det kommer till spel och kan på så sätt rigga fördel till sin egen spelplattform med bl a få speltillverkare endast basera sina spel på uwp genom att bevisa hur dåligt win32 baserade spel presterar i ett riggat windows.

Det hade varit en annan sak om de bara släppte en bättre produkt utan att sätta käppar i hjulet för program baserade på win32.

Vad jag vet har inte Steam på något sätt riggat sin position de har idag rent tekniskt genom ett eget OS som Microsoft nu har tillgång till.

Om det nu blir så att Microsoft uppdaterar windows så att spel inte kommer fungera lika bra i deras konkurrenters mjukvaror och vi som användare inte kan avaktivera eller välja att inte ladda ner uppdateringen som försämrar bl a Steam/Origin m.m så är det värre än vad folk tycker om Steam idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Problemet är väl att Steam har monopol.

En av anledningarna att använda andra distributörer. Windows Store är kanske inte optimalt just nu men det var knappast Steam heller när det kom ut. Förhoppningsvis så tar sig MS i kragen och åtgärdar alla problem som finns med spel där. Fungerar tjänsten så kommer ju folk att använda den.

Origin, Uplay, Battle.net blir bara bättre och bättre och kommer i längden göra Steam bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hur kan 30% marknadsandel vara monopol?

Han menar att Valve tar 30% av alla pengarna som kommer in på steam.
Köper du ett spel för 500 kronor på steam så går 150 kronor rakt till Valve.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Tror att han menar 30% utav pengarna.

Skrivet av Kilroy:

Han menar att Valve tar 30% av alla pengarna som kommer in på steam.
Köper du ett spel för 500 kronor på steam så går 150 kronor rakt till Valve.

Fortfarande svårt att koppla det till begreppet monopol.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Monopol

Permalänk
Inaktiv

kul att de slåss om sånt som man som kund inte är det minsta intresserad av. logins updates mm.

släpp färdiga produkter som även fungerar i framtiden utan att man måste registrera massa strunt som email eller lösenord man glömmer bort.

att det krävs internet anslutning för att starta ett spel när man ska lira singleplayer är nog det dummaste av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Fortfarande svårt att koppla det till begreppet monopol.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Monopol

30% av pengarna och monopol var väl inte direkt sammankopplade i @Frejoh466 s inlägg.
Efter lite grävande verkar det vad jag har hittat som att Steam har runt 50% till 70% (eller mer) av marknaden, vilket kanske tekniskt sett inte är ett monopol men i alla fall en majoritet och därmed en oerhört betydande position att vara i som företag.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

30% av pengarna och monopol var väl inte direkt sammankopplade i @Frejoh466 s inlägg.
Efter lite grävande verkar det vad jag har hittat som att Steam har runt 50% till 70% (eller mer) av marknaden, vilket kanske tekniskt sett inte är ett monopol men i alla fall en majoritet och därmed en oerhört betydande position att vara i som företag.

Det håller jag med om.

Permalänk
Medlem

Om Microsoft fixar så man kan använda Steam Overlay på UWP spel så blir jag nöjd då detta behövs när man vill ha full kompabilitet med Steam kontrollen till spel på UWP.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Oavsett om Sweeneys anklagelser är berättigade eller ej så känns ju detta svar ganska ointressant. De skulle ju aldrig bekräfta hans teorier om de vore sanna, liksom...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Öppen för alla*.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Om Microsoft fixar så man kan använda Steam Overlay på UWP spel så blir jag nöjd då detta behövs när man vill ha full kompabilitet med Steam kontrollen till spel på UWP.

Då kanske Valve istället skulle fixa drivrutiner så att du kan det? Knappast någon annans skyldighet att se till så att något fungerar just med deras kontroller.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Steam hade inte moddar från början heller.

Det första jag spelade på Steam direkt efter release var en HL-mod. Sen att man tappade ~20fps när man gick från WON till Steam var väl mindre kul men att Steam "inte hade moddar" är helt felaktigt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Typ inget alls? Vilket är vad ovanstående sade.
Sedan så har det (om jag minns rätt) tre aktiva utvecklare för cs, skiter i att fixa 128 tickrate för att "det är buggigt" men lägger ned gott om tid på att lägga till operation s med kassa banor, nya skins och obalanserad revolver

Skickades från m.sweclockers.com

Var väl en banwave bara 5 dagar sen med strax under 3000 bannade? Sen att de möjligen hade kunnat göra mer eller inte gör på rätt sätt kan ju diskuteras. Men någonting gör dom ju i allafall.

Man bör väl inse att en 128 tickrate över 64 inte bara är att "fixa" utan att det innebär i princip en dubblerad serverkostnad. Och vill man spela med det finns det ju tjänster man kan betala för som erbjuder det.

Skins är ju kassakon nr1 så det är väl inget att fundera över varför dom lägger mycket krut på. Nya banor tycker jag är kul och tycker det är svårt att klaga över, men det är ju upp till var och en om man föredrar att spela dust2 eller variera sig lite. Revolvern kan väl tyckas var ett litet snedsteg, men nu har ju ändå dom flesta lagt den på hyllen efter nerfen så jag vet inte. Den känns mer som en liten parentes vid det här laget.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Då kanske Valve istället skulle fixa drivrutiner så att du kan det? Knappast någon annans skyldighet att se till så att något fungerar just med deras kontroller.

På Linux funkar deras kontroller utanför Steam, kan vara att de bara inte släppt någon för Windows.

Yup; https://github.com/ynsta/steamcontroller

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.