Permalänk

Asus 144hz Huvudvärk!

Tjena!
Fick hem en ny skärm idag, Asus vg248qe och något är konstigt...
Jag märkte nästan på en gång när jag satte mig med skärmen att mina ögon inte verkade gilla den, och jag kände mig illamående.

Efter att ha suttit med den och spelat nu i eftermiddags så har jag fått en sprängande huvudvärk. Jag förmodar att det har med skärmen att göra, men gillar verkligen skärmen på alla andra sätt.

Så vad kan man göra för att inte få denna huvudvärk och yrsel? Annars blir de att åka direkt tillbaks till webhallen :/

Så frågorna är:
Vad beror det på?
Vad kan man göra åt det?

Mvh

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Permalänk
Medlem

har den själv och jag vart också irriterad på den skärmen tills att jag ställde om den och gjorde så att det blev lite mörkare, den skärmen har väldigt ljusa färger.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med exakt samma skärm men släppte efter några dagar. Är det så att du aldrig haft 144/120 Hz innan kan det vara så att ögonen inte riktigt är vana med det.

Visa signatur

Klaga inte på min dyslexi.

Permalänk
Medlem

VG248QE tillhör de äldre skärmarna som inte är "flicker-free" dvs när man sänker ljusstyrkan så börjar skärmen flimra liknande gamla CRTs pga backgrundsbelysningen som regleras på det sättet och desto lägre ljusstyrka desto långsammare flicker.

Däremot kan ju FÖR hög ljusstyrka lika bra också orsaka huvudvärk och speciellt 144Hz gaming skärmar brukar ha ganska stark bakgrundsbelysning och det är ju vanligt att folk använder lite för hög ljusstyrka vad som är bra för ens ögon/hjärna speciellt om man kommer från lite gammal skärm så är man kanske van att typ använda 60 brightness eller så och tror automatiskt att det kanske borde vara ungefär samma nivå på den nya då den "rätta" ljusstyrkan ur ergonomins synpunkt kanske borde vara typ 25-35 eller så på en sån skärm (tar detta som exempel, vet inte exakt vad för värde som är lämpligt i detta fall och det beror ju på vilken typ av ljussättning som råder där du använder skärmen också litegrann). Finns vissa skärmar som folk t.o.m. måste använda brightness "0" idagsläget speciellt där det inte är så ljust i rummet.

Sen kan det ju t.ex. va att skärmen skiljer sig ganska hårt i färger och skärpa från tidigare skärm och hjärnan har kanske inte vant sig ännu med den nya eller så kanske den borde ännu kalibreras lite bättre t.ex.

Gissar nog på för hög ljusstyrka i detta fall, har du värde över 60 eller så är jag nästan säker på att där är problemet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Maffiz:

Hade samma problem med exakt samma skärm men släppte efter några dagar. Är det så att du aldrig haft 144/120 Hz innan kan det vara så att ögonen inte riktigt är vana med det.

Har kört på en 75hz skärm fram tills idag, får väl tvinga mig själv att spela på den tills jag vänjer mig isf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

mmm, har sett flera som skrivit om de men inte hittat något specifikt sett som man kan lösa "problemet" delvis på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av Mightybjorn:

har den själv och jag vart också irriterad på den skärmen tills att jag ställde om den och gjorde så att det blev lite mörkare, den skärmen har väldigt ljusa färger.

drog du bara ner ljusstyrkan påskärmen ?isf vad är dina inställningar atm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

VG248QE tillhör de äldre skärmarna som inte är "flicker-free" dvs när man sänker ljusstyrkan så börjar skärmen flimra liknande gamla CRTs pga backgrundsbelysningen som regleras på det sättet och desto lägre ljusstyrka desto långsammare flicker.

Däremot kan ju FÖR hög ljusstyrka lika bra också orsaka huvudvärk och speciellt 144Hz gaming skärmar brukar ha ganska stark bakgrundsbelysning och det är ju vanligt att folk använder lite för hög ljusstyrka vad som är bra för ens ögon/hjärna speciellt om man kommer från lite gammal skärm så är man kanske van att typ använda 60 brightness eller så och tror automatiskt att det kanske borde vara ungefär samma nivå på den nya då den "rätta" ljusstyrkan ur ergonomins synpunkt kanske borde vara typ 25-35 eller så på en sån skärm (tar detta som exempel, vet inte exakt vad för värde som är lämpligt i detta fall och det beror ju på vilken typ av ljussättning som råder där du använder skärmen också litegrann). Finns vissa skärmar som folk t.o.m. måste använda brightness "0" idagsläget speciellt där det inte är så ljust i rummet.

Sen kan det ju t.ex. va att skärmen skiljer sig ganska hårt i färger och skärpa från tidigare skärm och hjärnan har kanske inte vant sig ännu med den nya eller så kanske den borde ännu kalibreras lite bättre t.ex.

Gissar nog på för hög ljusstyrka i detta fall, har du värde över 60 eller så är jag nästan säker på att där är problemet.

har skärmen på 100, men hörde att flickeringen skulle vara betydligt mindre med hög ljusstyrka. får ge den ett par dagar förmodar jag :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

har skärmen på 100, men hörde att flickeringen skulle vara betydligt mindre med hög ljusstyrka. får ge den ett par dagar förmodar jag :/

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du med brightness på 100 är det ju inte konstigt att du får huvudvärk liksom. För hög ljusstyrka som orsakar huvudvärk är ju betydligt vanligare orsak än vad PWM flicker som tycks bara påverka vissa personer och då oftast i väldigt låg ljusstyrka såsom 25% eller mindre. Det fanns ju folk som aldrig fick huvudvärk ens från 60Hz flimrande på CRT bildrör så.

Pröva sänka ljusstyrkan till typ 50 och se om det blir bättre.

Sen hur folk kan gilla bilden i 100% ljusstyrka är ju en annan intressant sak, det är det första jag sänker på min nyköpta skärm till något vettigare (både för min syns och bildkvaliténs skull). Man vill ju inte att allting ska skina som solen i ansikten på en liksom, lagom är alltid bäst även om det första intrycket kanske vill bedra en att gilla "överdrivna" inställningar. Efter några minuter börjar man snabbt vänja sig vid den mera lämpliga nivån.

EDIT: Här är bl.a. länk till Tomshardwareguides rekommenderade inställningar http://www.tomshardware.com/reviews/vg248qe-144hz-gaming-moni... där de kör med "standard" profilen och 80 i kontrast och endast 35 i ljusstyrka.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

mmm, har sett flera som skrivit om de men inte hittat något specifikt sett som man kan lösa "problemet" delvis på

Citat:

Reducing the Effects of PWM and Flicker Free Backlights

If you find PWM backlight flickering distracting or just want to see if reducing it makes reading on a monitor easier, I'd encourage you to try the following: Turn the brightness of your monitor up to maximum and disable any automatic brightness adjustments. Now use the colour correction available in your video card drivers or calibration device to reduce the brightness to normal levels (usually by adjusting the contrast slider). This will reduce the luminance and contrast of your monitor while leaving the backlight on as much as possible during PWM cycles. While not a long-term solution for most due to the decreased contrast, this technique can help to discover if a reduction in PWM usage is helpful.

A much better method of course would be to purchase a display not relying on PWM for dimming, or at least one which uses a much higher cycling frequency. Few manufacturers seem to have implemented PWM at frequencies that would limit visible artefacts (well above 500Hz for CCFL and above 2000 Hz for LED). Additionally, some displays using PWM do not use a 100% duty cycle even at full brightness, meaning they will always produce flicker. Several LED-based displays may in fact be currently available which do not use PWM, but until backlight frequency and modulation become listed in specifications it will be necessary to see the display in person. Some manufacturers promote "flicker free" monitors in their range (BenQ, Acer for example) which are designed to not use PWM at all and instead use a Direct Current (DC) method of backlight dimming. Other manufacturers such as Eizo talk about flicker free backlights but also list a hybrid solution for their backlight dimming, where PWM is used for some of the brightness adjustment range at the lower end. In fact it seems an increasingly common practice for a screen to be PWM free down to a certain point, and then fro PWM to be used to really drive down the minimum luminance from there.

http://www.tftcentral.co.uk/articles/pulse_width_modulation.h...

Jag skulle skickat tillbaka den och köpt en ny om den gav mig huvudvärk.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Kör du med brightness på 100 är det ju inte konstigt att du får huvudvärk liksom. För hög ljusstyrka som orsakar huvudvärk är ju betydligt vanligare orsak än vad PWM flicker som tycks bara påverka vissa personer och då oftast i väldigt låg ljusstyrka såsom 25% eller mindre. Det fanns ju folk som aldrig fick huvudvärk ens från 60Hz flimrande på CRT bildrör så.

Pröva sänka ljusstyrkan till typ 50 och se om det blir bättre.

Sen hur folk kan gilla bilden i 100% ljusstyrka är ju en annan intressant sak, det är det första jag sänker på min nyköpta skärm till något vettigare (både för min syns och bildkvaliténs skull). Man vill ju inte att allting ska skina som solen i ansikten på en liksom, lagom är alltid bäst även om det första intrycket kanske vill bedra en att gilla "överdrivna" inställningar. Efter några minuter börjar man snabbt vänja sig vid den mera lämpliga nivån.

EDIT: Här är bl.a. länk till Tomshardwareguides rekommenderade inställningar http://www.tomshardware.com/reviews/vg248qe-144hz-gaming-moni... där de kör med "standard" profilen och 80 i kontrast och endast 35 i ljusstyrka.

Yes, inbstallerade precis icc:n och tomshardwares inställningar, mina ögon verkar lugnare framför skärmen nu, men får spela en stund och se hur det känns sen. Tack så länge!

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag skulle skickat tillbaka den och köpt en ny om den gav mig huvudvärk.

Får se hur jag gör, ska prova skärmen i ett par dagar till bara!

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag skulle skickat tillbaka den och köpt en ny om den gav mig huvudvärk.

Det är troligtvis dumt i detta fall om han annars är nöjd med den då det högst troligtvis är ljusstyrkan som är problemet då han skrev att han använde 100. Ny skärm med samma ljusstyrka skulle ju ge honom samma problem.

Det finns ju t.o.m. dokumenterade fall där personer har blivit "temporärt blinda" i några minuter pga för hög ljusstyrka (motsvarande ca maxstyrkan på denna skärm) när personerna använt smarttelefonen i sängen i mörkret... det tycker jag säger ganska mycket om viktigheten att ställa ljusstyrkan rätt.

http://www.sciencealert.com/smartphone-users-experience-tempo...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

du har ju några olika inställningar på skärmen men jag sänkte till ca 60% och då kunde jag njuta i flera dygn utan problem. men det var för ljust i början!

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Skrivet av Mightybjorn:

du har ju några olika inställningar på skärmen men jag sänkte till ca 60% och då kunde jag njuta i flera dygn utan problem. men det var för ljust i början!

skickar tillbaka min imorgon, tål verkligen inte pwm då mitt huvud verkligen exploderar på vilken ljusstyrka som helst :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3