Sista chansen att gratis uppgradera till Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Sista chansen att gratis uppgradera till Windows 10

Efter den 29 juli är det inte längre gratis för Windows 7-, 8- och 8.1-användare att uppgradera till Windows 10. SweClockers levererar en snabb genomgång om hur du uppgraderar!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nyheten imorgon: Microsoft förlänger uppgraderingserbjudandet

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Köpte W10 Pro för ett tag sedan för att ha en laglig utgåva av Windows så mig berör det inte. Kan tänka mig att det blir lite massuppdateringar nu över natten. Kommer tidigare Windows versioner få en notifiering att möjligheten till gratis W10 försvinner snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nyheten imorgon: Microsoft förlänger uppgraderingserbjudandet

Jag känner mig också väldigt övertygad att exakt detta kommer hända.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Blir det så skönt så att vi som inte uppgraderat slipper få upp den där rutan om att uppgradera i tid och otid nu då? I så fall är det verkligen på tiden de drar bort erbjudandet!

Permalänk

Jag tycker de borde permanenta erbjudandet, känns lite "2005" att sälja licenser för en massa pengar till operativsystem. MS tjänar ju ändå de stora pengarna på Office och annan mjukvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nyheten imorgon: Microsoft förlänger uppgraderingserbjudandet

Forumet imorgon: Varför kan jag inte uppgradera gratis länge? Ville ha mer tid på mig!

Permalänk
Medlem

Hmm, déjà vu anyone?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Dags att uppdatera till Win 10 idag då. Bättre sent än aldrig

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Köpte W10 Pro för ett tag sedan för att ha en laglig utgåva av Windows så mig berör det inte. Kan tänka mig att det blir lite massuppdateringar nu över natten. Kommer tidigare Windows versioner få en notifiering att möjligheten till gratis W10 försvinner snart?

https://www.theguardian.com/technology/2016/jul/04/microsoft-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Blir det så skönt så att vi som inte uppgraderat slipper få upp den där rutan om att uppgradera i tid och otid nu då? I så fall är det verkligen på tiden de drar bort erbjudandet!

Det blir nog samma fast med ett pris framöver.

Permalänk

Åååh vad skönt det ska bli efter den 29:e. Kanske man kan avinstallera GWX Control Panel + andra program ifrån maskinerna. Hoppas verkligen på att "erbjudandet" inte förlängs. Inte alls sugen på W10. Mest pga utav att man i det inte själv längre har samma valfrihet att välja vilka uppdateringar som ska in i systemet. Kanske förutom i Pro versionen. Dessutom ogillar jag Cortana väldigt mycket. Kommer inte att gå att avaktivera efter Windows 10 Anniversary Update : http://www.pcworld.com/article/3100358/windows/you-cant-turn-...

Så jag kommer att stanna kvar på W7/W8.1.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

I senaste upp dateringen till Windows 10 har de plockat bort en massa tex kan du inte längre slå av Cortana eller tangentbordsloggningen samt en massa annat övervaknings skräp. Gör du det så slutar win 10 o funka till 100% utan matar dej med fel hela tiden.

http://www.idg.se/2.1085/1.662572/microsoft-windows-10-papper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Blir det så skönt så att vi som inte uppgraderat slipper få upp den där rutan om att uppgradera i tid och otid nu då? I så fall är det verkligen på tiden de drar bort erbjudandet!

Den rutan har jag inte ens sett till tack vare DWS. Dock kan jag inte heller ladda ner hotfixar m.m. då DWS blockerar allt från MS. Huvudsaken är att Windows funkar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag har en Win 8.1 pro retail licens installerad på min burk nu, betyder det att om jag inte köper en ny dator och installerar OS senast imorgon så är jag tvungen att köra med 8.1 istället för 10 om jag bygger en ny dator i framtiden? :/

Permalänk
Medlem

Efter den 29:e juli lär Windows 7 och 8.1 users spamma sönder Uppgradera nu till Windows 10 för endast 1500 kronor, vem tror på den iden eller om den försvinner helt själv är man redan på Windows 10, men på tanke av hur dem vill få Windows 10 användare så lär dem nog inte sluta spamma om uppgradering det går bara från gratis till att det kostar 1500+ SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Jag har en Win 8.1 pro retail licens installerad på min burk nu, betyder det att om jag inte köper en ny dator och installerar OS senast imorgon så är jag tvungen att köra med 8.1 istället för 10 om jag bygger en ny dator i framtiden? :/

Ta backup (nedgradera hade sönder min w7 installation)
Uppgradera (Din nyckel funkar till w10 i framtiden)
Nedgradera/Återställ från backup (Lev livets lyckliga dagar)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd

Men windows 10 uppgradering kopplar ju sig emot hårdvaran och gör en retail licens till en OEM licens eller har jag fel ? Kan man uppgradera på nuvarande dator och installera om senare på en ny dator?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Men windows 10 uppgradering kopplar ju sig emot hårdvaran och gör en retail licens till en OEM licens eller har jag fel ? Kan man uppgradera på nuvarande dator och installera om senare på en ny dator?

Ja fast inte moderkortet om jag inte har fel för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Den rutan har jag inte ens sett till tack vare DWS. Dock kan jag inte heller ladda ner hotfixar m.m. då DWS blockerar allt från MS. Huvudsaken är att Windows funkar

Destroy Windows Spying

"Du kan inte ladda ner hotfixar" !!
Är det värt det?

Jobbar du på CIA eller FBI eller är 007?
Är du en terrorist?
Är du en pedofil?
Har du något att dölja?
Är du en random datoranvändare?

"Huvudsaken är att Windows funkar"
Hur länge då?

Ligger du o tittar i kontakten med, och tror att nån tittat från andra sidan

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlack:

I senaste upp dateringen till Windows 10 har de plockat bort en massa tex kan du inte längre slå av Cortana eller tangentbordsloggningen samt en massa annat övervaknings skräp. Gör du det så slutar win 10 o funka till 100% utan matar dej med fel hela tiden.

http://www.idg.se/2.1085/1.662572/microsoft-windows-10-papper...

Slå av? Såhär står det för mig när jag går in på Cortana settings: "Cortana isnt supported in the region and language you have selected" och "Online search isnt supported in the region and language you have selected". Bor i Sverige men kör engelsk version utav Windows.

edit: Jag har inte fått några fel än. Vad för fel kan jag förvänta mig så jag slipper börja felsöka om något dyker upp?

edit2: läste din länk nu och förstod att detta kommer i en uppdatering.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Dags att uppdatera till Win 10 idag då. Bättre sent än aldrig

Glöm inte göra ren installation senare. Då slipper man flesta problem med mjukvaror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Windows 10

Uppgradrade från Win 8.1 Pro (inte OEM) till Win 10 Pro

Kommer jag att kunna byta moderkort i framtiden nu, utan att behöva köpa nytt Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Ta backup (nedgradera hade sönder min w7 installation)
Uppgradera (Din nyckel funkar till w10 i framtiden)
Nedgradera/Återställ från backup (Lev livets lyckliga dagar)

Min nuvarande win 10 installation är fresh installed från usb, dvs inte uppgraderad, utan jag skrev in min win 8.1 nyckel direkt när jag installerade win 10, hur ska jag då göra för att kunna använda win 10 på en ev. helt ny dator i framtiden? ( nytt moderkort, hårddisk, allt! )

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Destroy Windows Spying

"Du kan inte ladda ner hotfixar" !!
Är det värt det?

Jobbar du på CIA eller FBI eller är 007?
Är du en terrorist?
Är du en pedofil?
Har du något att dölja?
Är du en random datoranvändare?

"Huvudsaken är att Windows funkar"
Hur länge då?

Ligger du o tittar i kontakten med, och tror att nån tittat från andra sidan

Inget av dem, men jag hatar även folk som lägger näsan i mitt liv som MS gör

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Men windows 10 uppgradering kopplar ju sig emot hårdvaran och gör en retail licens till en OEM licens eller har jag fel ? Kan man uppgradera på nuvarande dator och installera om senare på en ny dator?

Det verkar bli en OEM-licens, jepp, vilket suger röv. Hatar att tjorva med aktiveringen (alltså vara tvungen att ringa deras förbaskade automatiska telefontjänst eller någon av de andra irriterande alternativen) efter hårdvarubyte - det var därför jag köpte retail-nycklar till mina 7:or.

Jag anslöt en extern disk till min och sedan min sambos maskin enbart för att installera 10:an och registrera licensuppgraderingen från 7 Ultimate till 10 Pro för båda våra retail-nycklar, och lade märke till att den nyckel som lagras i registret blev en helt annan än den som skrevs in, och dessutom samma nyckel för båda våra maskiner. Gissar därför att alla som gratisuppgraderar till 10 Pro kommer få samma nyckel, där det enda som skiljer är kopplingen till hårdvaran (antagligen någon sorts hashvärde) i MS databas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Glöm inte göra ren installation senare. Då slipper man flesta problem med mjukvaror.

En ren installation är precis det jag tänkt göra faktiskt Dock så tänkte jag inte uppgradera först utan göra en ren installation direkt. Min win7 nyckel ska ju vara giltig för win 10 nu utan att man behöver uppgradera först läste jag i en nyhet på swec för ett tag sedan.

Då är det ju bara att lägga in en win 10 ISO på ett USB och göra den bootbar med Rufus eller liknande, boota från det, formatera om systemdisken och skriva in sin gamla win 7 produktnyckel om jag tänkt rätt?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

En ren installation är precis det jag tänkt göra faktiskt Dock så tänkte jag inte uppgradera först utan göra en ren installation direkt. Min win7 nyckel ska ju vara giltig för win 10 nu utan att man behöver uppgradera först läste jag i en nyhet på swec för ett tag sedan.

Då är det ju bara att lägga in en win 10 ISO på ett USB och göra den bootbar med Rufus eller liknande, boota från det, formatera om systemdisken och skriva in sin gamla win 7 produktnyckel om jag tänkt rätt?

Jepp, det var precis så jag gjorde och det fungerar fint.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

@backfeed:

bra att veta tack för informationen. Blir att köpa en windows 10 retail sen när jag köper ny dator då, vill inte förstöra för min windows 7 nyckel om jag inte orkar med 10 blir det lätt att gå tillbaka.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Min nuvarande win 10 installation är fresh installed från usb, dvs inte uppgraderad, utan jag skrev in min win 8.1 nyckel direkt när jag installerade win 10, hur ska jag då göra för att kunna använda win 10 på en ev. helt ny dator i framtiden? ( nytt moderkort, hårddisk, allt! )

Enligt MS ska det funka bara du använt nyckel mot en w10 installation så den ska vara klar för att använda på nya datorer längre fram.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3