Är det bara jag som blir innerligt begeistrad av detta? Jag ser detta som en i huvudsak bärbar konsol som kan kopplas till en TV och spelas stationärt med extra kontroller, i det här fallet kontrollerna på själva apparaten som är löstagbara, vilket är fullkomligt genialt. Dvs det som det var tänkt med Playstation Vita från början. Såg en teknikdemonstration på Tegra X1, och den fullkomligt krossar Vita prestandamässigt. Och det var under Android med OpenGL antar jag. Med närmare tillgång blir det ännu bättre. Och tänk om det blir X2 istället. Jag tyckte dessutom Vitan var rätt bra. PPI:n var i nivå med Apples Retina-MBP.
Detta skulle kunna förklara avsaknaden av rykten kring den stationära delen, för att det kanske helt enkelt inte finns en sådan. Eller så lanseras den som ett komplement senare. Kanske växlar maskinen upp om den kopplas till eluttag som någon nämnde.
Tänk efter. Bärbart är riktigt stort i Japan och går inte precis dåligt i resten av världen heller, närmsta konkurrenten Vita har i princip kastat in handduken och lär inte få någon efterträdare, och bärbart har Nintendo alltid lyckats med och varit enormt starka på. I stort sett det omvända gäller stationärt. Att slå in lite på det stationära från deras starka bärbara position är ju helt logiskt för Nintendo.
Nintendo har inte gjort ett steg rätt sedan gamecube. De är så långt upp i sin egen avföring att det inte förstår vad folk vill ha.
Nintendo 64 var ett monumentalt misslyckande som projekt. N64 var från början planerat att ha magnetiska skivor, inkappslade disketter, som det centrala. Men kostnaderna coh tillförlitligheten var inte riktigt på rätt nivåer 1995, så man tänkte sig att man delar upp konsolen i två delar. Kasetterna var bara tänkta att användas i den inledande fasen, när 64DD var släppt skulle majoriteten av spelen släppas på "diskett". Jag tror inte kasetterna var tänkta att hålla mer än 16MB. 64DD var tänkt att släppas senast inom 1997 världen över, och det var tänkt att bli den "fulla" Nintendo 64. Minnestillbehöret Expansion pak, som dubblade RAM:et till 8MB, skulle ingå med 64DD, vilket innebär att alla spel till 64DD (fulla N64) skulle designas från början med det förhållandevis massiva arbetsminnet tillgängligt. Men priserna och tillförlitligheten på de magnetiska skivorna kom inte till de nivåer som förutspått, så Nintendo var tvungna att kasta om allt och mest ägna sig åt skadekontroll genom att konvertera alla spel de hade på gång till 64DD till kassetter istället, och sedan också göra kassetter med större kapacitet. Expansion pak släpptes som ett eget tillbehör istället, men dess frivillighet gjorde att minnet för det allra mesta inte blev använt till annat än högre bildhstighet eller högre upplösning i vissa spel. Endast 2 spel krävde Expansion pak för att alls kunna köras, 1 hade kraftigt begränsat gameplay och ytterligare 1 låste upp extra innehåll.
Hade 64DD släppts som tänkt hade den generationen sett mycket annorlunda ut. Tredjepartstillverkade hade nog inte flytt i lika stor utsträckning.
Jag kan inte låta bli att fundera över hur Zelda Ocarina of Time sett ut om det kommit till 64DD som planerat. Kanske ströks några delar, kanske vissa delar var större, kanske fanns det fler karaktärer och fiender på skärmen samtidigt.
Är inte helt emot denna idé. Bara för att Nvidia's Shield Tablet och Ouya har varit dåliga så tror jag inte konceptet i sig måste vara det om det backas av ett riktigt spelföretag.
Men då ska man ju också se på detta från ett annat håll. Det är ingen direkt ersättare till Wii U i så fall, även om det blir en evolution av Wii U's koncept. Deras traditionella stationära del läggs helt enkelt ned (vilket vore förståeligt), och detta med "dockning" är bara en trevlig bonus för de som saknar att ha sin Nintendo-konsol stationär.
Det blir mer av en ersättare till Nintendo 3DS. Och kanske ett försök att bli surfplattan man väljer till vardagsrummet, men ändå då förstås kommer ta med sig hemifrån. Jag är helt för att få Nintendos titlar serverade på en större, trevligare och förhoppningsvis mer högupplöst skärm istället för skämten till skärmar vi har på Nintendo 3DS.
Amen.
Kommer någon annan än jag egentligen ihåg hur det var att äga en Gamecube? En konsol som tekniskt var rätt lik Playstation 2 och Xbox men som ändå fick uselt tredjepartsstöd. Varför? För det var "jobbigt nog" att göra en titel för två plattformar och då valde man Sony och MS för att Nintendo dels hade något lägre användarbas och också ansågs det att Nintendospelare heller inte var intresserade av "vuxenspel".
Varför skulle de vilja reprisera den eran?
Det hade med teknik att göra också. Gamecube hade i praktiken bara 24MB RAM, vilket var väsentligt mindre än Playstations 2:s 32MB även om det var uppdelat till höger och vänster. Begränsningen av lagringsutrymmet på skivorna blev ytterligare en sådan faktor mot slutet av generationen då spelen blivit större. Gick ju att dela på två skivor för äventyrsspel, men inte för racingspel. Är man inte marknadsledande måste man ha minst lika kraftig konsol som den som är marknadsledande. Utvecklare kommer inte spendera tid att optimera till en mer begränsad konsol än den som är de facto standard att utveckla för och har en mindre användarbas.
Och vem var egentligen Gamecube riktad till?
De som ville ha maskinen med flests spel köpte PS2.
De som ville ha den som flest andra hade: PS2
De som ville ha en med inbyggd DVD-spelare: PS2 elelr möjligen Xbox.
De som ville ha den med fetaste grafiken: Xbox
De som ville kunna spela online: Xbox.
De som ville ha en barnvänlig konsol: PSone
Man skulle kunna tro att den sista skulle vara Gamecubes behållning, men faktum är att PSone var den näst mest sålda konsolen under hela PS2-eran med drygt 28 miljoner exemplar, vilket oftast inte nämns då man bara tittar på "nuvarande" generation.
Playstation var enormt då, så det är väl inte så konstigt att Sony fick hybris och fakkade allt med PS3.
Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian