Permalänk
Inaktiv

Sökes: Tangentbord med makroknappar?

Hepp!

Jag förstår inte varför folk vill ha (edit: dedikerade) "makroknappar", i min lilla begränsade värld så har ett TKL-tangentbord c:a 88 dedikerade tangenter (en 100% bräda 105 tangenter).

Med "modifiers" betyder det att alla brädor har som minst "shift*alt*ctrl*alt_gr"*88=352 tangenter (layer 2, så inte ens kombinerade modifiers), lägger man till shift+ modif så...704 tangenter... lägg till en modif till så.... "många"

Förklara för mig: varför behövs "extra (edit: fysiska) makroknappar" (eller "media-knappar")? Och varför skulle det vara ett säljargument?

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Hepp!

Jag förstår inte varför folk vill ha "makroknappar", i min lilla begränsade värld så har ett TKL-tangentbord c:a 88 dedikerade tangenter (en 100% bräda 105 tangenter).

Med "modifiers" betyder det att alla brädor har som minst "shift*alt*ctrl*alt_gr"*88=352 tangenter (layer 2, så inte ens kombinerade modifiers), lägger man till shift+ modif så...704 tangenter... lägg till en modif till så.... "många"

Förklara för mig: varför behövs "extra makroknappar" (eller "media-knappar")? Och varför skulle det vara ett säljargument?

Med dem kan man ju sätta alla sorters macros och dem är ofta också väldigt lätta att komma åt när man skriver/gör något på tangentbordet.
Man kan typ inte använda dem till något annat än macros eller extra-knappar som kan användas t.ex. till ett "buybind" i CS eller så att du snabbare kan skriva något osv.
det funns massor av möjligheter med dem det är mest bara att vara kreativ och komma på något som man själv oftast tycker är jobbigare att göra med egna fingrar.

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver själv att de allra flesta kommandona kräver fler än en tangent. Vid till exempel spel eller mediaarbete kan det många gånger vara önskvärt att kunna trycka på en enda knapp istället för flera på grund av snabbhet eller bekvämlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Andreaz1: ...jo för "(" eller ")" känns ju som enormt svårt att skriva (ISO Svensk)? För att inte tala om att "stora bokstäver" kräver en insats om att trycka på två tangenter, dels måste man trycka shift och sen bokstaven som man vill ha stor...?

Som sagt:Makro-knappar och "vanliga knappar" är samma sak: däremot så lurar tangenbordstillverkarna oss att tro att våra 88/105 tangentbord (*4-5) inte har knappar så det räcker (dvs "vi" är dumma i huvudet!)... om vi "Lurar" våra fingrar att mekaniskt minnas en kombo så går den lika snabbt som vilken makro-knapp som helst... vill jag påstå!

Permalänk
Medlem

Jag använder mina makro knappar för att automatiskt skriva ett olikt lennyface per knapp. Just nu har jag 20 olika lenny faces, ingen av dessa skulle kunna skrivas manuellt! Skälv tycker jag att makroknappar är bra för att man kan kopiera och klistra in text enkelt. (i alla fall på min Apex)

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon257891:

vill jag påstå!

Det vill du ja, det finns många andra som tänker annorlunda. Vi pratar inte en eller två knappar, jag menar kommandon som kräver tre eller fler, alternativt rotande i djupa menyer där de här kan spara mycket tid.

Permalänk
Lego Master

Köpte mitt första tangentbord med makroknappar (Logitech G15v1) när jag började spela World of Warcraft. Att snabbt kunna byta mellan olika chattkanaler genom att knyta /general, /trade osv till olika knappar gjorde det enkelt att hålla diskussioner igång.

På jobb har jag dessutom ett G105 för att kunna göra monotona uppgifter i excel lite enklare genom makron i de fall excel självt inte tillåter mig att göra vad jag vill.

För mig finns det oändligt med möjligheter att lägga in makron, och jag tror faktiskt inte ett enda av mina tangentbord saknar makroknappar, utom möjligen på HTPCns minimalistiska tgb.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@anon257891: En del modifiers är ju onödigt fingerbändiga, dessutom kan det vara meningsfullt att kombinera en mängd av dessa till ett makro som utförs med en knapp.

Se t.ex. After Effects tangentbordsmappning:

Tänk sedan att du har After Effects, Premiere, Mocha och SpeedGrade igång samtidigt, då kan det bli ett aber att hålla reda på allt. Själv har jag tre tangentbord inkopplade samtidigt, varav två har fått klisterlappar på sig.

Finns ju även extratangentbord likt det här att köpa, men jag tror de flesta utvecklar sina egna favoritmakron och vanor om dom inte började använda ett sådant ganska tidigt:

Permalänk
Inaktiv

Jag tror jag uttrycker mig extremt dåligt:

Makroknappar (typ enskilda tangenter som heter M1, M2...Mxx) vs "vanliga knappar": du kan på ett vanligt "bra" tangentbord "binda ett makro" till vilken tangent-kombo som helst. Jag säger inte att makron är dåligt: jag säger att man inte behöver fler fysiska knappar till makron än de som redan finns på tangentbordet (dvs ett "standard tangentbord!)!

i.e. det är inte svårare att trycka "m1" än "ctrl+1": sen om jag bundit "Jag är en liten apa som hoppar i träd och sen äter bananer" till knappen "m1" eller till (t.ex.) kombon "ctrl+1" spelar ju ingen roll!

Det jag säger är: det behövs inte FLER fysiska knappar än de du redan har på ditt standardtangentbord!

Edit: Att Makron är bra (och ett måste) behöver vi inte diskutera mer: det vi (jag) pratar om är enskilda extra fysiska knappar för makron, som inte behövs IMO eftersom man redan har "oändligt" med knappar för makron i ett standard tangentbord.

Edit2: Eller för att ta ett annat exempel för att försöka förtydliga vad jag vill säga: Det är inte svårare att trycka "F5" för "Play" än att trycka på den extra media/makroknappen "play"! sen om det är "F5", "shift+F5", "ctrl+F5", "alt gr+ F5", "ctrl+shift+F5" "shift+alt+F5" eller en M1-knapp som det står "Play" på spelar väl ingen roll? D.S.

Permalänk
Lego Master

@anon257891:
Det är skillnad på att trycka F5 jämfört med Alt+Shift+F5, inget snack. Jag reder åtminstone inte ut att göra det med en hand utan att bryta handleden.

Självklart går det att knyta makron till helt obskyra tangentkombinationer, men för att undvika både att ta ögonen från skärmen och bryta fingrarna, så föredrar jag separata knappar som kan göra precis vad jag behöver, när jag behöver det. Utan krångel.

Dessutom, om du inte har ett tangentbord med M1, M2 osv så sitter du ofta i knät på dem som skrivit programmet eller spelet i fråga. Om de inte byggt in någon bra makromotor kanske du inte ens kan utföra det du tänker dig, ens med Shift+Alt+F5. Med ett separat program för makroprogrammering, utanför spelet, får jag mer valfrihet i vad jag kan göra, om jag väljer rätt tillverkare vill säga. Och jag riskerar inte heller att en vald knappkombination krockar med något annat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield