Apple passerar en miljard sålda Iphones

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hade en Iphone 3G men kände mig alldeles för låst då. Men allt eftersom jag jag slutat testa diverse ROMs och slutat leka runt med operativsystemet och inställningar i övrigt så känns Iphone mer och mer lockande igen. Speciellt nu när Samsung är uppe i samma prisklass. Kanske får bli en 6s plus när 7an kommer.

Samma här
Jag börjar väl bli gammal. Älskade o kladda med saker i Android OS innan men inte längre.

Dock kommer jag sakna native adblock som sören, youtube adblock etc etc.
Tanken att tvingas titta på reklam i mobilen känns skrämmande!

Blockar alla ads i youtube, twitch osv som jag kollar ofta på i mobilen ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har 2st Iphones alla är köpta beggat (inga används idag)

Så om man skulle ta med beggat i statistiken, undrar hur det hade sett ut då. Jo det är nog en omöjlig ekvation som ingen kan få rätt på..

Och många skriker om att iPhone är överprisade?
Min Note 4 kostade ca 8500Kr när den kom ut. (en present)

De är fortfarande överprisade. Det som har hänt är att Android tillverkarnas flaggskepp har höjt priset istället.

Sjukt att det snart var 10 år sedan iphone släpptes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Är ordentligt trött på dessa överprisade telefoner som är gjorda för att bara hålla en viss tid.

Köpte en samsung s4+ för 2,5 år sedan. Batteriet gjordes slut på under 2 år pga. att jag spelade något idiotiskt spel. Försökt att byta till ett nytt 2 gånger men fått fakebatterier båda gångerna vilket resulterat i att de är slutkörda bara efter några månader.

Trots quadcore och 2gb ram så har den blivit sjukt seg. Antagligen pga. batteriet. Men även de löjliga 16gb minne är ju medvetet ditsatta för att minnet ska ta slut och tröga ner telefonen.

utöver det verkar tillverkarna tro att alla kunder föredrar säkerhet mot att flickvännen skulle kunna öppna mobilen (vilket min iaf gärna få göra när hon eller någon annan behöver använda den) över att vi som kund ska lämna ut våra biologiska data.

Sist men inte minst ska man betala 6-7000kr för kalaset nu för tiden samtidigt som det går att göra mycket dugliga smartphones för en 3-400kr om man bara vill.

Slutfattningen är ganska enkel. Tänker inte skaffa mig en ny smartphone tills dess det finns en telefon till ett vettigt pris som är duglig snabb, håller dugligt länge och värnar om min anonymitet.

Nu handlar ju den här tråden om iPhone, så tänker reflektera över dem..

Alla produkter är gjorda för att hålla en viss tid, då det annars vore olönsamt för företagen.. Men mina iPhone:s är nog de telefoner som hållt längst, förutom en Ericsson jag hade långt tillbaka.

Har aldrig kört slut på något telefonbatteri, men antar då du säger att du fått fake-batterier, att du inte inte gått till återförsäljaren eller tillverkaren för ett byte. Då får du troligtvis det billigaste tänkbara piratkopian från Ebay eller liknande..

Vet inte hur det är på Android-lurar, men på iPhones/iPads är det valfritt att använda biometrisk igenkänning (fingeravtryck).
Min gamla morsa skaffade nyligen en iPad och där fungerar den lösningen jättebra, då hon har svårt att komma ihåg koden..

Det finns redan idag smartphones i olika prisklasser och man bör om man vill ha en, skaffa en som passar sina behov och framför allt en som man anser sig ha råd med.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Finns det folk kvar som fortfarande använder iPhone? Mycket märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Exakt. Skulle nästan påstå att iphones är rätt prisvärda då de uppdateras under så lång period till skillnad mot många androidenheter. En 5s är 3 år gammal och funkar ju grymt bra än idag och är up to date med programvaran. Hur många androids kan skryta med det? Dessutom har iphones högt andrahandsvärde. Själv har jag dock alltid haft android då jag föredrar det.

Enda anledningen till att de uppdateras är att de fortfarande säljs till överpriser i andra länder t.ex. Indien. Kollade upp det förut och tror det var iPhone 4 eller 4S som slutades uppdateras sex månader efter att den sista telefonen såldes.

Senast jag hade iPhone var 3GS och den uppdaterades ju sönder tills den laggade enormt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Indien täcker inte ens upp en bråkdel av Iphones globala kräftgång.

@JimmieSan: Försäljningen av Iphone i Indien har ökat med 51 procent det senaste året.

Utan referensram säger 51% inte så mycket om situationen.

Iphone har med dessa 51% ökat sin marknadsandel i Indien med

ca. 0,7% till en marknadsandel på ca.2%.

På 100 sålda smartphones går det 2st. Iphone, 25st. Samsung, Drygt 70st. av annat märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenta85:

Finns det folk kvar som fortfarande använder iPhone? Mycket märkligt.

Näfan, bara en miljard sålda Iphone-enheter

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pi:

5s är 3 år gammal och funkar ju grymt bra än idag och är up to date med programvaran. Hur många androids kan skryta med det?

Google Nexus 5?
Sålde precis en och uppgraderade till OnePlus 3 men inte var den vad jag skulle kalla "långsam" inte och den körde Android 6.0.1.
Dessutom kostade den strax under 3000kr.

Men visst, till exempel Galaxy-serien är ganska dåliga på den fronten måste jag säga.
Men det är bara att köpa en Nexus-telefon så sitter man säkert med uppdateringar

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Passande rubrik då iphoneförsäljningen gick ner -15% Q3. Men det ska ju inte ses som att de gör dåliga telefoner, utan att marknaden är mättad. Finns sjukt många 6or där ute i drift, de börjar dala i batteritid etc. Sen är det VÄLDIGT många som har sönder sina skärmar. Jag lagar dessa och har enormt mycket jobb med 6or, vilket är glädjande.

Men att köpa 6S istället för 6 är slöseri med pengar, även om S har några få nyheter, som alla S-modeller från Apple.

Visa signatur
Permalänk

Inte alls samma sak som Apple lyckats med.... Misslyckas med!

10721a: Skulle du vilja handla dina dagligvaror i en butik som bara har en variant av varje vara?
Jaså!
Samsung toppar försäljnings-statistiken Q2 2016 Globalt
Inte så konstigt när man säljer smart-telefoner i flera prisklasser, något som Apple med få modeller och
höga priser inte lyckats med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Google Nexus 5?
Sålde precis en och uppgraderade till OnePlus 3 men inte var den vad jag skulle kalla "långsam" inte och den körde Android 6.0.1.
Dessutom kostade den strax under 3000kr.

Men visst, till exempel Galaxy-serien är ganska dåliga på den fronten måste jag säga.
Men det är bara att köpa en Nexus-telefon så sitter man säkert med uppdateringar

Jag har en Nexus 5x...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av salakalle:

@JimmieSan: Försäljningen av Iphone i Indien har ökat med 51 procent det senaste året.

Utan referensram säger 51% inte så mycket om situationen.

Iphone har med dessa 51% ökat sin marknadsandel i Indien med

ca. 0,7% till en marknadsandel på ca.2%.

På 100 sålda smartphones går det 2st. Iphone, 25st. Samsung, Drygt 70st. av annat märke.

Men det är ändå över 2 miljoner iphones bara där.
Och när man tittar på vad samsung, för att inte prata om "annat märke" tjänar per lur jämfört med apple är det rätt imponerande ändå.

0,7% till 2% är nästan 300% ökning btw, så vad för siffror tittar du på?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hade en Iphone 3G men kände mig alldeles för låst då. Men allt eftersom jag jag slutat testa diverse ROMs och slutat leka runt med operativsystemet och inställningar i övrigt så känns Iphone mer och mer lockande igen. Speciellt nu när Samsung är uppe i samma prisklass. Kanske får bli en 6s plus när 7an kommer.

Precis så ja känner med.
Hade en 4s tills ja bytte till en 5s. Ingen större skillnad i bytet. In med icloud kontot och 20 minuter senare så var telefonen en exakt kopia med sms, bilder m.m på samma vis. Ganska tråkigt men gud vad skönt. Aldrig behövt återställa vareken min 4s eller 5s som nu är 3år om några veckor och väntar på att bli utbytt mot en 7a eller vad de nu tänkas kommer heta.
Räknar med att det bytet blir lika tråkigt och smärtfritt.

Skönt att Window 10 sakta men säkert börja ta sig ditt med men fortfarande har en bit kvar.
Det skall bara FUNKA!.

Permalänk
Medlem

Mycket väl förtjänat. Haft iPhone sedan iPhone 3G kom och har inga planer på att byta. Nu vill vi se AMOLED och kurvad skärm till iPhone X.

Min iPhone-cykel: 3GS -> 4 -> 4S -> iPhone 6

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur många procent av varje generation som fortfarande används (och därmed fungerar).
Gissar på att 80% av alla tillverkade numera hänger på nån soptipp, eller är nermalda för återvinning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Mycket väl förtjänat. Haft en iPhone 3G och har inga planer på att byta. Nu vill vi se AMOLED och kurvad skärm till iPhone X.

Min iPhone-cykel: 3GS -> 4 -> 4S -> iPhone 6

Själv vill jag ha en iPhone i storlek som 4/4S.. De fick man ju ner i byxfickan utan problem iaf..
Köpte motvilligt 6S, då det inte fanns några andra allternativ, förutom ännu större.

Har redan surfplattor, så behöver inte någon större skärm..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv vill jag ha en iPhone i storlek som 4/4S.. De fick man ju ner i byxfickan utan problem iaf..
Köpte motvilligt 6S, då det inte fanns några andra allternativ, förutom ännu större.

Har redan surfplattor, så behöver inte någon större skärm..

Jag är lagom nöjd med storleken på 6:an faktiskt. Tycker de borde köra samma storlek som iPhone 5 hade för iPhone X och sedan 6:ans storlek för iPhone X+, det vore för mig idealet.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Nu handlar ju den här tråden om iPhone, så tänker reflektera över dem..

Alla produkter är gjorda för att hålla en viss tid, då det annars vore olönsamt för företagen.. Men mina iPhone:s är nog de telefoner som hållt längst, förutom en Ericsson jag hade långt tillbaka.

Har aldrig kört slut på något telefonbatteri, men antar då du säger att du fått fake-batterier, att du inte inte gått till återförsäljaren eller tillverkaren för ett byte. Då får du troligtvis det billigaste tänkbara piratkopian från Ebay eller liknande..

Vet inte hur det är på Android-lurar, men på iPhones/iPads är det valfritt att använda biometrisk igenkänning (fingeravtryck).
Min gamla morsa skaffade nyligen en iPad och där fungerar den lösningen jättebra, då hon har svårt att komma ihåg koden..

Det finns redan idag smartphones i olika prisklasser och man bör om man vill ha en, skaffa en som passar sina behov och framför allt en som man anser sig ha råd med.

Valfritt att aktivera den som lås ja. Dock inte valfritt att sätta sina fingeravtryck eftersom sensorn oftast är på centerknappen.

Varför försöker du försvara deras sätt att tidsbegränsa produkterna för? Det är totalt struntprat, 7 miljarder människor behöver inte köpa en ny mobil varannat år för att mobilproducenterna ska klara sig. Nåt som däremot tar ordentligt stryk så är det miljön.

För övrigt har är det svårt att hitta riktiga batterier. Jag har visserligen köpt mina utomlands, men även om man betalar 400kr i sverige (vilket är sjukt för ett ersättningsbatteri) så är inte chansen att man får ett orginalbatteri jättestor. Har letat men de jag hittat reviews på klagar köparna ofta att batteriet bara höll ett halvår eller så...fake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv vill jag ha en iPhone i storlek som 4/4S.. De fick man ju ner i byxfickan utan problem iaf..
Köpte motvilligt 6S, då det inte fanns några andra allternativ, förutom ännu större.

Har redan surfplattor, så behöver inte någon större skärm..

Finns ju Iphone SE, nästan samma yttermått 2 mm tunnare men 8 mm längre med 4" skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför försöker du försvara deras sätt att tidsbegränsa produkterna för? Det är totalt struntprat, 7 miljarder människor behöver inte köpa en ny mobil varannat år för att mobilproducenterna ska klara sig. Nåt som däremot tar ordentligt stryk så är det miljön.

Det är väl praxis numera att uppdatera operativsystemen (och inte bara apple är skyldig till detta) på sätt som gör förra generationen seg och buggig.
Och t.ex. säkerhets uppdateringar på äldre OS är ju bara att glömma helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Valfritt att aktivera den som lås ja. Dock inte valfritt att sätta sina fingeravtryck eftersom sensorn oftast är på centerknappen.

Varför försöker du försvara deras sätt att tidsbegränsa produkterna för? Det är totalt struntprat, 7 miljarder människor behöver inte köpa en ny mobil varannat år för att mobilproducenterna ska klara sig. Nåt som däremot tar ordentligt stryk så är det miljön.

För övrigt har är det svårt att hitta riktiga batterier. Jag har visserligen köpt mina utomlands, men även om man betalar 400kr i sverige (vilket är sjukt för ett ersättningsbatteri) så är inte chansen att man får ett orginalbatteri jättestor. Har letat men de jag hittat reviews på klagar köparna ofta att batteriet bara höll ett halvår eller så...fake.

Sätt en klisterlapp på knappen, så är problemet löst...

Försvarar och försvarar.. Om alla produkter höll hur länge som helst, hur tror du då världen skulle se ut? Vi skulle suttit kvar med 486:or och gamla 56k modem, om så vore fallet.
Mina iPhones håller än och det är väl ungefär 8 år sedan jag köpte den första. Har ett par som gått sönder, när de råkat ut för någon olycka.. Så klagar inte på hållbarheten där..

Byter datorer oftare än jag byter telefoner, men det är inte för att delarna går sönder, utan det är för att jag vill ha något som är bättre och snabbare. De gamla delarna/telefonerna återanvänds av andra, så ser inte problemet med miljön.

Att handla sketna kinakopior som håller en vecka däremot, ser jag som ett större hot mot miljön......

Skrivet av Chibariku:

Finns ju Iphone SE, nästan samma yttermått 2 mm tunnare men 8 mm längre med 4" skärm.

Den fanns inte när jag köpte min 6S....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Hade en iFån i 2 veckor men vägrade gå med på att du måste uppge ett kontokort för att överhuvud kunna komma åt App store. Den fick gå. Så förtrollande tyckte jag inte att den var så att de ska få mina nummer de första de säger när man sätter på luren. Uppenbarligen finns det en miljard som inte har problem med det.. Go figure!

Behövde inte signa upp något kort alls.

Permalänk
Avstängd

En miljard kunder kan ha fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Yeeeeeeeeeeeeeey go go Iphone!!!

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Yay...

Vilken bedrift. Månlandningen släng dig i väggen! Nu kan en miljard hipster sitta och kladda på sin mobil när de sitter på dass inlåsta i sin facebook bubbla.

Permalänk
Permalänk

Stort grattis, Apple. Imponerande med tanke på deras priser /Iphone-användare x 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men det är ändå över 2 miljoner iphones bara där.
Och när man tittar på vad samsung, för att inte prata om "annat märke" tjänar per lur jämfört med apple är det rätt imponerande ändå.

0,7% till 2% är nästan 300% ökning btw, så vad för siffror tittar du på?

Apple kan ju ha ökat sin försäljning medan andra har minskat vilket skulle ge en större marknadsandelsökning än den faktiska enhetsökningen. Nåt sånt kanske? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

usch, helt horribelt. iphones är riktigt dåliga telefoner, men folk tror fortfarande på hypen. tss tss tss.

Itunes och den dåliga hårdvaran är anledningen jag aldrig ägt en iphone.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

usch, helt horribelt. iphones är riktigt dåliga telefoner, men folk tror fortfarande på hypen. tss tss tss.

Itunes och den dåliga hårdvaran är anledningen jag aldrig ägt en iphone.

Riktigt dåliga anledningar om du frågar mig...

Itunes är inget krav, men vill man ändå ha Itunes, så går det att synka via WiFi.. vilket är enkelt och smidigt. Annars fungerar iCloud väldigt bra..
Hårdvaran är så pass bra att allt flyter på väldigt fint, utan en massa lagg och telefoner som hänger sig.
Om du drar den myten om hårdvaran, så kan ju jag dra den sanna historien om tester där t.ex. Samsungs telefoner aktiverat full speed vid testet, men klockar ner sig vid normalt användande.
Men om vi tar rent vardagligt användande så märker du ingen skillnad prestandamässigt, om du har en 8-kärnig Galaxy S6 eller en 2-kärnig Iphone 6S. Du får en viss skillnad i olika testprogram, men rent krasst, noll skillnad i vardagen.

Sen allt eftersom nya telefoner hittar till marknaden, så är det ena märket snabbare och så byts det om till något annat när nästa produkt hittar ut. Rent generellt är dagens toppsegment ganska jämna prestandamässigt, så egentligen är ingen ett dåligt köp.
De är även bra på olika saker och alla konsumenter är inte ute efter den bästa skärmen, kameran eller processorn... utan kanske prioriterar andra saker. När det gäller Apples prylar så får man ett helt ekosystem, om man vill.. där datorer, surfplattor, telefoner och andra prylar fungerar ihop.

Personligen tycker jag valet av telefon är högst personligt och upp till var och en. För min del handlar det om ett lätthanterligt OS, stabilitet och att det bara ska flyta på utan en massa lagg och krångel. Då faller valet på en iPhone ganska lätt..
Kan inte säga att jag varit imponerad av mina vänners Android-lurar när det gäller detta, så om det är en sådan du gillar, så är det upp till dig..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD