Permalänk

Misstag i kabeldragningen?

Hoppas på att kunna få "rätt" svar här. Fick tag i en rulle UTP-installationskabel som är solid så klart och tänkte att den gick att använda till min installation. Har dragit från nätverksuttag till router i källaren (direkt in via rj45-kontakt) och från routern till två nätverksuttag. Läste av en slump att denna kabel absolut bara ska användas till patchboxar och dylikt.

Min fråga är om jag måste dra om dessa eller om det funkar bra.

Har inte riktigt behov av matchbox eller förstått vad man ska ha det till i hemmiljö.

Red gärna ut det för mig den som vill. Viktigaste funderingen är dock om jag kan ha kvar befintlig dragning eller om jag måste köpa ny kabel och dra om....

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Det fungerar jättebra (kabel som kabel). Kör på!

Permalänk
Rekordmedlem

Så länge kabeln är fast förlagd och korrekt terminerad i plint är det rätt och vad är en matchbox ? Det begreppet används ibland på utrustning för impedansanpassning men du kanske menar patchbox ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej

Det kommer funka ett tag. Eftersom ledaren är solid kommer den kanske med tiden nötas av i kontakten(rj45:an). Detta sker fortare om du drar in och ur kontakten ofta. Detta undviker du om du gör en "fast" installation. Du behöver inte dra om hela kabeln utan endast kontakters om i ändarna. Eller kör så länge det håller och kontaktera sen om.

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det fungerar jättebra (kabel som kabel). Kör på!

Hoppas du har rätt. Vidareutveckla gärna

Skrivet av mrqaffe:

Så länge kabeln är fast förlagd och korrekt terminerad i plint är det rätt och vad är en matchbox ? Det begreppet används ibland på utrustning för impedansanpassning men du kanske menar patchbox ?

Jag menade så klart patchbox. Rättat det nu

Skrivet av marangen72:

Hej

Det kommer funka ett tag. Eftersom ledaren är solid kommer den kanske med tiden nötas av i kontakten(rj45:an). Detta sker fortare om du drar in och ur kontakten ofta. Detta undviker du om du gör en "fast" installation. Du behöver inte dra om hela kabeln utan endast kontakters om i ändarna. Eller kör så länge det håller och kontaktera sen om.

Aha, det var som tusan. Någon speciell kontakt som passar till den och går bra in i vanliga konsumentswitchar och routers? Kommer att sitta rätt orört både switch och router. I uttagen bör det inte vara någon fara alltså? Även över tid?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Warmaster:

Hoppas du har rätt. Vidareutveckla gärna

Jag menade så klart patchbox. Rättat det nu

Aha, det var som tusan. Någon speciell kontakt som passar till den och går bra in i vanliga konsumentswitchar och routers? Kommer att sitta rätt orört både switch och router. I uttagen bör det inte vara någon fara alltså? Även över tid?

Installationskabel termineras i fast monterade honor (vägguttag/patchpaneler) sedan drar du en lös patchkabel sista biten till klienten du sätter alltså aldrig hanar på en installationskabel utan kabeln ska verkligen sitta fast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Warmaster:

Hoppas du har rätt. Vidareutveckla gärna

Det enda negativa är som någon nämnt att då du sätter på kontakter på kabeln och pluggar ut och in den ofta så kommer den eventuellt att slitas.

Då kabeln du "monterat" i routern i princip kan ses som fast monterad är detta inget problem. I andra änden förstod jag det som att du monterat uttag, då kommer du ju inte slita på kardelerna utan på uttaget.

Så du har negerat alla negativa effekter du är orolig för.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är också svårt, närmast omöjligt att krimpa korrekt på en massiv ledare så kontakteringen blir inte lika bra heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Installationskabel termineras i fast monterade honor (vägguttag/patchpaneler) sedan drar du en lös patchkabel sista biten till klienten du sätter alltså aldrig hanar på en installationskabel utan kabeln ska verkligen sitta fast.

Ok, då var det ungefär som jag trodde. Inga större anledningar att tillämpa i mindre heminstallationer antar jag?

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det enda negativa är som någon nämnt att då du sätter på kontakter på kabeln och pluggar ut och in den ofta så kommer den eventuellt att slitas.

Då kabeln du "monterat" i routern i princip kan ses som fast monterad är detta inget problem. I andra änden förstod jag det som att du monterat uttag, då kommer du ju inte slita på kardelerna utan på uttaget.

Så du har negerat alla negativa effekter du är orolig för.

Skrivet av mrqaffe:

Det är också svårt, närmast omöjligt att krimpa korrekt på en massiv ledare så kontakteringen blir inte lika bra heller.

Oj, två rätt olika bud. Nu blev jag rätt splittrad....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Warmaster:

Oj, två rätt olika bud. Nu blev jag rätt splittrad....

Det är inte olika bud. @mrqaffe säger att det kan vara svårt att krimpa själv, jag berättar att om du gör rätt kommer det fungera.

Jag personligen håller däremot inte med om att det är svårt att krimpa enkardeliga kablar. Visst, det är lite svårare men efter 3 - 4 stycken borde man inte göra några fel. Har själv monterat upp nätverk med flera kilometer kabel och hundratals kontakter utan minsta problem. Då använde vi enbart sån kabel som TS har.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Warmaster:

Oj, två rätt olika bud. Nu blev jag rätt splittrad....

Chansen är liten att du kan krimpa på en hankontakt med en handtång, jag tror helt enkelt inte att du orkar eller att kontakten deformeras, att det är kontakt innebär inte att det är rätt gjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det är inte olika bud. @mrqaffe säger att det kan vara svårt att krimpa själv, jag berättar att om du gör rätt kommer det fungera.

Jag personligen håller däremot inte med om att det är svårt att krimpa enkardeliga kablar. Visst, det är lite svårare men efter 3 - 4 stycken borde man inte göra några fel. Har själv monterat upp nätverk med flera kilometer kabel och hundratals kontakter utan minsta problem. Då använde vi enbart sån kabel som TS har.

Skrivet av mrqaffe:

Chansen är liten att du kan krimpa på en hankontakt med en handtång, jag tror helt enkelt inte att du orkar eller att kontakten deformeras, att det är kontakt innebär inte att det är rätt gjort.

Ah, feltänk av mig. Grejen är den att kablarna redan är krimpade och inkopplade och fungerar. Dock ej mätt hastighet då jag inte riktigt vet/har grejor för att mäta LAN-speeden.

Om det funkar så bör det alltså vara ok?

Permalänk

Jag förespråkar inte att montera proppar direkt på kabeln, vare sig det är solid eller flerkardelig ledare i kabeln.

Men om du nu av någon anledning ändå vill sätta modularproppar direkt på kabeln så se bara till att det är rätt propp. Jag vet inte om du kan hitta de rätta i konsumentbutiker. Kjell o co o liknande kedjor verkar inte speca propparna, så man får väl utgå från att dessa är för flerkardelig ledare.

Rätt propp är inga konstigheter att montera på en kabel med solida ledare. Du använder samma presstång som till flerkardelig kabel. Det är proppens uppbyggnad som är annorlunda för att få en korrekt pressning mellan stift och ledare.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Warmaster:

Ah, feltänk av mig. Grejen är den att kablarna redan är krimpade och inkopplade och fungerar. Dock ej mätt hastighet då jag inte riktigt vet/har grejor för att mäta LAN-speeden.

Om det funkar så bör det alltså vara ok?

Absolut. Har du kontakt kan jag i princip lova att du har full hastighet.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är också svårt, närmast omöjligt att krimpa korrekt på en massiv ledare så kontakteringen blir inte lika bra heller.

Tjaa....

Jag jobbar som elektriker och har byggt en del nätverk och visst är det sant att solid kabel endast skall användas till fast installation.

Med det sagt!

Jag har gjort alla mina egna patch-kablar själv av solid kabel som har "blivit över" på jobbet, d.v.s. pressat RJ45 direkt på solid kabel.
Så mycket kan jag ju säga att det är lite pilligare att få det bra än med flertrådiga kablar, men jag använder fortfarande kablar som jag pressade för 15 år sen (länkar fortfarande 1Git på CAT5E).

Skrivet av mrqaffe:

Chansen är liten att du kan krimpa på en hankontakt med en handtång, jag tror helt enkelt inte att du orkar eller att kontakten deformeras, att det är kontakt innebär inte att det är rätt gjort.

Har pressat alla mina kablar även med handtång (finns det ngt annt för RJ45?), var varken speciellt tungt eller uppstod någon deformering (kan tillägga att jag faktiskt aldrig lyckats deformera en RJ45 om det inte har varit mitt specifika mål)
Men jag kan ju hålla med om att det finns en viss risk att kontakteringen blir gastät, skulle det hända kan man ju när det börjar bli dags att felsöka p.g.a. ev. ärjning klippa bort nån cm och kontaktera om...

Men som sagt har aldrig haft några problem med de kablar jag har pressat och då bor jag även på västkusten där luften är lite aggressivare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Warmaster:

Ah, feltänk av mig. Grejen är den att kablarna redan är krimpade och inkopplade och fungerar. Dock ej mätt hastighet då jag inte riktigt vet/har grejor för att mäta LAN-speeden.

Om det funkar så bör det alltså vara ok?

Det första du kan kolla på är länkhastigheten som nätverkskortet rapporterar, den borde vara 1Gbit/s och ska du sen mäta verklig hastighet så finns det programvara, då mäter man mellan 2 datorer tex med >
https://iperf.fr/
http://totusoft.com/lanspeed/
Då får du fram nätverkets verkliga prestanda mellan just de datorerna, om du överför filer på normalt sätt mellan datorerna så mäter du inte bara nätverkets hastighet eftersom du blandar in filsystemet också.
Det finns många inställningar man kan göra vid mätningarna så du kan få flera olika svar beroende på hur du kombinerar inställningarna och alla svaren är rätt men för den kombination av parametrar du valde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Warmaster:
CAT6 får böjas max diameter som en snusdosa. Och de tål inte nypningar av klammers.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

Tack alla för alla kanonbra svar! Orkar inte citera alla just nu Får fundera hur jag gör. Redan dragit en några kablar å satt kontakt så det känns lite jobbigt köpa ny kabel å göra om allt. Fräst spår i golvet osv och dragit i väggen. Kanske kör en speedtest och ser vad det leder till......

Tusen tack än en gång, alla som svarat å fortsätt gärna köra på med input den som vill. Riktigt kul att lära sig mer.....

Permalänk
Medlem

Ganska kass produktion, men han förklarar rätt tydligt varför man ska använda rätt RJ45-kontakt till rätt kabel.

I mitten av videon med kablar i genomskärning

Dock inte sagt att det fungerar alldeles utmärkt att använda "fel" kontakt. Det har jag också gjort massor med gånger.

Det enda som är viktigt nu är att inte glömma bort att det är gjort på detta sett, om det skulle dyka upp intermittenta och mystiska fel i nätverket framöver, om du behöver felsöka. Men antagligen så uppstår inga och allt kommer vara frid och fröjd.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk

Rätt propp är kontakterna som klarar både solid och flerkardelig ledare. Då har man alltid rätt propp oavsett kabeltyp. På t.ex. Kjell o co så specar man inte sina proppar. Tidigare har man iaf haft för flerkardelig ledare. Proppens stift deformeras då mot en solid ledare och blir antingen som ett dragspel ovanpå ledaren, eller tvingas ner på sidan av ledaren och utan garanterad elektrisk kontakt. I värsta fall fäster inte stiftet alls och ligger löst i sin infästning.

Oavsett vilket så blir det då en anslutning man inte kan lita på.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Solida ledare är till för fast installation. Så de slits mer av att vara lösa, dras in och ut ur saker och så. Men fungerar det så som du har gjort så kör på. Men i framtiden när det börjar strula så vet du var du ska felsöka.

Personligen tycker jag det blir mycket mer ordning och snyggare med riktiga uttag och patchpanel/-box

Permalänk
Skrivet av LoseMyMind:

Ganska kass produktion, men han förklarar rätt tydligt varför man ska använda rätt RJ45-kontakt till rätt kabel.

I mitten av videon med kablar i genomskärning

Dock inte sagt att det fungerar alldeles utmärkt att använda "fel" kontakt. Det har jag också gjort massor med gånger.

Det enda som är viktigt nu är att inte glömma bort att det är gjort på detta sett, om det skulle dyka upp intermittenta och mystiska fel i nätverket framöver, om du behöver felsöka. Men antagligen så uppstår inga och allt kommer vara frid och fröjd.

Tack för videolänken. Börjar bli sugen på att kanske byta ut ändå. Känns jobbigt att göra om allt senare och kabeln i sig kommer inte gå byta då jag fräst spår i gamla trägolvet och ska lägga nytt klickgolv på..... Uttagen verkar det ju inte spela någon roll på då kabeln går mellan två pinnar och borde klara vilken kabel som helst.....?

Permalänk
Skrivet av Andreas Epradius:

Rätt propp är kontakterna som klarar både solid och flerkardelig ledare. Då har man alltid rätt propp oavsett kabeltyp. På t.ex. Kjell o co så specar man inte sina proppar. Tidigare har man iaf haft för flerkardelig ledare. Proppens stift deformeras då mot en solid ledare och blir antingen som ett dragspel ovanpå ledaren, eller tvingas ner på sidan av ledaren och utan garanterad elektrisk kontakt. I värsta fall fäster inte stiftet alls och ligger löst i sin infästning.

Oavsett vilket så blir det då en anslutning man inte kan lita på.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Hur vet man om den klarar båda typen av ledare? Kontakten jag använt...

Svårt att se nåt på pdf:en men den här sidan verkar speca den som "kontaktdon för patchkabel". Kan jag ha haft tur...?

Permalänk
Medlem

@Warmaster:

Njae, Slitsanslutning är gjord för solida ledare. Samma där, det fungerar oftast, men kan fallera. Speciellt om några kardeler går av när man pressar i kabeln.

Om du ni vill göra om så kan du köpa honkontakter att terminera kabeln med och sen köpa 0,25/0,10 m patchkablar att ansluta till routern. Om du vill sen så kan du komplettera med en kapsling för dessa honkontakter (finns både singel och dubbel). Man måste inte ha en patchpanel, den blir bra först när man har många kablar.

/Hasse

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warmaster:

Hur vet man om den klarar båda typen av ledare? Kontakten jag använt...

Svårt att se nåt på pdf:en men den här sidan verkar speca den som "kontaktdon för patchkabel". Kan jag ha haft tur...?

Patchkabel = flerkardeliga ledare

Installationskabel = enkardeliga(solid) ledare

Så tyvärr...

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av LoseMyMind:

@Warmaster:

Njae, Slitsanslutning är gjord för solida ledare. Samma där, det fungerar oftast, men kan fallera. Speciellt om några kardeler går av när man pressar i kabeln.

Om du ni vill göra om så kan du köpa honkontakter att terminera kabeln med och sen köpa 0,25/0,10 m patchkablar att ansluta till routern. Om du vill sen så kan du komplettera med en kapsling för dessa honkontakter (finns både singel och dubbel). Man måste inte ha en patchpanel, den blir bra först när man har många kablar.

/Hasse

Jag förstår. Har du ork att länka till produkt? Behöver bara till två kabeländar så box eller skåp känns overkill och kommer inte heller att vara synligt. Uttagen måste väl gå bra att ha kvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av LoseMyMind:

Patchkabel = flerkardeliga ledare

Installationskabel = enkardeliga(solid) ledare

Så tyvärr...

Surt:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Warmaster:

Jag förstår. Har du ork att länka till produkt? Behöver bara till två kabeländar så box eller skåp känns overkill och kommer inte heller att vara synligt. Uttagen måste väl gå bra att ha kvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har lite svårt att förstå vad du menar just nu enär du skriver att uttagen både ska vara kvar och bytas men du kan söka på keystone.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har lite svårt att förstå vad du menar just nu enär du skriver att uttagen både ska vara kvar och bytas men du kan söka på keystone.

I en ände sitter ett uttag och andra en kontakt som går till routern. Uttaget bör väl fungera? I änden med kontakten kanske går knipsa och sätta "hona" för installationskabel och sätta en kort vanlig nätverkskabel mellan den och routern. Börjar undra om det nästa är enklast att köpa ny kabel å dra om allt :-S

Kabeln mellan inkommande och routern in är även den installationskabel med vanliga kontakter i varje ände, den måste ju bytas hur som....

Kan en sådan här fungera att sätta istället för kontakten och sedan sätta en kort kabel från den till routern?