Har jag rätt hastighet på nätverkskortet?

Permalänk
Medlem

Har jag rätt hastighet på nätverkskortet?

Tjena!

Jag har en Asus G751 laptop som har nätverkskortet:

Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260

Och jag sitter i vardagsrummet med en AP i taket samma rum ifrån:

Ubiquiti Networks Unifi AP AC

och min anslutning som man kan går in och kolla under egenskap så står att jag är på 400mbi/ts.

grejen är att jag ha läst att just det kortet klara 800mbit/s plus och jag vet min ap ska klara mer. men grejen när jag testar flytta en fil ifrån min nas så ligger jag max 100mbit/s.

och alla kablar jag dra mellan är 1gbit/s

har ni några tips hur jag kan göra?

mvh:

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad använder vi för prefix?

1Gb/s är 125MB/s.

Vilken modell av Unifi har du? Alla klarar max 450 Mb/s på 2.4Ghz och 867Mb/s på 5Ghz för UAP-AC-LITE och UAP-AC-LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad använder vi för prefix?

1Gb/s är 125MB/s.

Vilken modell av Unifi har du? Alla klarar max 450 Mb/s på 2.4Ghz och 867Mb/s på 5Ghz för UAP-AC-LITE och UAP-AC-LR

jag får ca 11.5MB/s på 100mb/s

sen min ap är:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1828791

alltså med andra ord jag får max 100Mb/s på 5Ghz band

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

jag får ca 11.5MB/s på 100mb/s

sen min ap är:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1828791

alltså med andra ord jag får max 100Mb/s på 5Ghz band

Hur mäter du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Hur mäter du?

via aktivitetshantare?

plus via windows rutan som kommer upp som står hur snabb filerna överförs?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

via aktivitetshantare?

plus via windows rutan som kommer upp som står hur snabb filerna överförs?

Vart ifrån och till vart kopierar du filer?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Vart ifrån och till vart kopierar du filer?

ifrån min nas till min bärbar

står i första inlägget.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

ifrån min nas till min bärbar

står i första inlägget.

Prova o kopiera filerna via ftp istället om det är möjligt.. Jag får ut max 11 - 13Mb/s via Samba när ja kopierar till min nas, Men 95 - 110Mb/s när ja kör över Filezilla..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

@Nevil:

hmm får kanske testa nångång.

glömde att skriva att min nas är synology 214play.

jag har inte gjort nånting mer än bara plugga in den i router och låta allt via windows inställningar.

vet inte om det har med det att göra.. men med kabeln så får jag ut full hastighet. så därför jag undra om det är nåt fel på just nätverkskortet.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva ladda ned filer trådlöst från andra sidor eller välseedade torrents.. Byt successivt ut pröva andra prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Pröva ladda ned filer trådlöst från andra sidor eller välseedade torrents.. Byt successivt ut pröva andra prylar.

Men jag ha bara ADSL med 30 ner så blir lite svårt att får nåt av den metoden..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Tjena!

Jag har en Asus G751 laptop som har nätverkskortet:

Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260

Och jag sitter i vardagsrummet med en AP i taket samma rum ifrån:

Ubiquiti Networks Unifi AP AC

och min anslutning som man kan går in och kolla under egenskap så står att jag är på 400mbi/ts.

grejen är att jag ha läst att just det kortet klara 800mbit/s plus och jag vet min ap ska klara mer. men grejen när jag testar flytta en fil ifrån min nas så ligger jag max 100mbit/s.

och alla kablar jag dra mellan är 1gbit/s

har ni några tips hur jag kan göra?

mvh:

Länkhastigheten varierar naturligtvis på givna förutsättningar. 433 Mbit är max för en kanal för vanlig AC.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Länkhastigheten varierar naturligtvis på givna förutsättningar. 433 Mbit är max för en kanal för vanlig AC.

Ja men hur kan det vara så att jag bara får ut 100mbit?

Kanske ska skriva hur jag ha kopplat.

Modem- router- ap- ut till bärbar

Så har jag nås in i routern

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Ja men hur kan det vara så att jag bara får ut 100mbit?

Kanske ska skriva hur jag ha kopplat.

Modem- router- ap- ut till bärbar

Så har jag nås in i routern

Skickades från m.sweclockers.com

Då lutar det åt att du har en 100Mbit länk där till APn. om det är exakt 100Mbit.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Då lutar det åt att du har en 100Mbit länk där till APn. om det är exakt 100Mbit.

hmm japp det stämde!

ifrån router ut till POE injecktor var det en 100mbits kabel som var felet. jag loggade in på routern och såg det.;) tack för det!!!

mvh:

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

nu står det att jag har 1000 ifrån router.

och det märks oxå när man kopiera att det går mer dubbel så fort.

ca 230mbits är väl inte helt 100% nöjd men det får går ändå. får kanske ändra när man får fiber nästa år.

tack alla som har visat intresse..:D

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

OK!

efter en kort tid testandet så beslöt jag att kontakta ASUS support om varför jag inte kan ansluta till mer än de 400 Mbits/s som jag hela tiden ligger på.

och så sa den killen i telefonen att när man kopplar in en AP mot en router så kan man förlorar mer än halva hastigheten!
och det bästa är att kopplar upp den mot router direkt men (jag har inte AC standard på min router).

då var jag typ VA FAN??!!!

litar inte helt på han därför jag tar upp frågan är detta sant???

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av minh:

OK!

efter en kort tid testandet så beslöt jag att kontakta ASUS support om varför jag inte kan ansluta till mer än de 400 Mbits/s som jag hela tiden ligger på.

och så sa den killen i telefonen att när man kopplar in en AP mot en router så kan man förlorar mer än halva hastigheten!
och det bästa är att kopplar upp den mot router direkt men (jag har inte AC standard på min router).

då var jag typ VA FAN??!!!

litar inte helt på han därför jag tar upp frågan är detta sant???

Om du har gigabit uppkoppling från din AP till Routern och Routern klarar av Gigabit hastigheter trådat så ska du kunna maxa hastigheten på din AP utan att Routern har någon som helst inverkan på detta.

Sen måste du tänka på att det kan finnas störningar på det bandet du sänder på som gör att du inte kan komma nära den teoretiska maximala hastigheten trådlöst. Tillverkarna mäter upp dessa hastigheter i helt isolerad miljöer där det inte finns någon som helst annan störning. Vilket är fullständigt bortkopplat från ett verkligt scenario.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

hej

tack för svar!

jag har trådat från router till min AP. och den klara gigabit så klart...:D

så kort sagt man får vara nöjd med den hastighet man har då? hehe

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk

Du kanske har någon bekant som har en Asus AC router du kan testa hos.
Fungerar det mot Asus AC-produkter gissar jag på att de är utanför standard.
Som tidigare har skrivits i tråden är det max 450 Mbit på 2.4 Ghz bandat på den APn och det ligger du ganska nära.

Permalänk
Medlem

@Lavaguden:

nope har inte inga teknik intresserad kompisar tyvärr..:(

Jag använder bara 5Ghz AC på laptopen.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

OK!

efter en kort tid testandet så beslöt jag att kontakta ASUS support om varför jag inte kan ansluta till mer än de 400 Mbits/s som jag hela tiden ligger på.

och så sa den killen i telefonen att när man kopplar in en AP mot en router så kan man förlorar mer än halva hastigheten!
och det bästa är att kopplar upp den mot router direkt men (jag har inte AC standard på min router).

då var jag typ VA FAN??!!!

litar inte helt på han därför jag tar upp frågan är detta sant???

Killen i telefonen blandade nog ihop repeater och AP. Kör man med repeater tappar man halva hastigheten och dubblerar latensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Jag använder bara 5Ghz AC på laptopen.

Det är ganska så enkelt, din Ubiquiti AP levererar bara 400 Mbit på 5Ghz, iofs så är väl inte "bara" rätt ord för 400Mbit är mycket bandbredd, särskilt för en laptop.

Permalänk
Medlem

@VexedRelic:

va??!!!

står klart att den kan klara upp till 1300 Mbit/s på spec...

hmm blir ju bara mer och mer förvirrad. haha

får testa om det är nåt skillnad på 80 Mhz då

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

@Gaist:

kanske det jag har ingen aning.

men asus support ha alltid varit värdelös.

vet inte varför de finns.

alla mina har typ bara köpt asus produkter (vilket är inte lite.) och varje gg man ska komma och be om hjälp så är det jobbigt...

undra hur de väljer ut sina personal.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk

@minh: Ja tyvärr är ju de tråslösa siffrorna glädjesiffror men om du sitter några meter från tycker jag du borde ha lite mer än ~halv hastighet. Har en Linksys själv med ca 800Mbit max och då får jag runt 600 Mbit i länkhastighet i rummet i jämte på min sony z3 compact HP Elitebook laptop.
Dock får jag inte ut mycket mer än du så det spelar ju mindre roll.

Hans Ubiquiti AP ska enligt spec kunna länka på 1300Mbit på 5Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Hans Ubiquiti AP ska enligt spec kunna länka på 1300Mbit på 5Ghz.

Kolla upp, och kortet som sitter i den laptopen klarar max 867Mbit. Om AP'n är inställd på 40Mhz av någon anledningen så blir det nog bara runt 400 Mbit. Inte enkelt att säga vad felet är rent specifikt på ett forum, särskilt när det gäller trådlöst.

Men vi kan iaf säga med säkerhet att du inte kommer upp i 1 Gbit med den laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

@minh: Ja tyvärr är ju de tråslösa siffrorna glädjesiffror men om du sitter några meter från tycker jag du borde ha lite mer än ~halv hastighet. Har en Linksys själv med ca 800Mbit max och då får jag runt 600 Mbit i länkhastighet i rummet i jämte på min sony z3 compact HP Elitebook laptop.
Dock får jag inte ut mycket mer än du så det spelar ju mindre roll.

Hans Ubiquiti AP ska enligt spec kunna länka på 1300Mbit på 5Ghz.

Ja det var ingen tröst som svar kan jag säga då jag är i samma anstånd som dig.

Jag ha min ap i taket och jag sitter precis under den. Haha

Men ju mer man tänker på det ju mer huvudvärk får man och blir knäpp men stör mig iaf.

Kollade på min HTC 10 på hastighet länk ligger bara på 400 Mbit/s den oxå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk

@VexedRelic: Jag håller med dig. I de bästa förutsättningarna kan man få ut halva länkhastigheten.

Ditt resultat verkar ligga i nivå med denna Test

Gillar deras testmetoder där de börjar med att länka ihop antennerna fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

@VexedRelic: Jag håller med dig. I de bästa förutsättningarna kan man få ut halva länkhastigheten.

Ditt resultat verkar ligga i nivå med denna Test

Gillar deras testmetoder där de börjar med att länka ihop antennerna fysiskt.

Konstig att man kan får marknadsföra på detta sättet.

Ja men då kan det vara så att om jag skulle säga köpa en ny router kan det vara så kan får inte bättre hastighet än det jag har idag.

Och vad är då meningen med en ny router som kostar typ 4500kr som då Asus '' värsting'' världens snabbaste router.

Fan man känner sig så blåst på dessa tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |