Permalänk
Avstängd

Vilket skärm hade ni valt?

Behöver införskaffa mig en skärm och när det gäller den biten har jag dålig koll på vad man ska ha och vad man ska akta sig för.

Grafikkort: Sapphire r9 390
Budget: 2000-3000 kr (gärna mer åt 2000)

Spel jag spelar: Hearthstone, Witcher 3, World of Warcraft, och kommer troligtvis spela Battlefield 1 när det kommer.

Så min fråga är, vad bör jag köpa?

G-sync och freesync har jag dålig koll på. Bör jag köpa en skärm med Freesync (för det är för AMD?) eller är det inte värt pengarna?

Kom gärna med fler än ett förslag då min budget är lite rörlig.

Tack på förhand

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Behöver införskaffa mig en skärm och när det gäller den biten har jag dålig koll på vad man ska ha och vad man ska akta sig för.

Grafikkort: Sapphire r9 390
Budget: 2000-3000 kr (gärna mer åt 2000)

Spel jag spelar: Hearthstone, Witcher 3, World of Warcraft, och kommer troligtvis spela Battlefield 1 när det kommer.

Så min fråga är, vad bör jag köpa?

G-sync och freesync har jag dålig koll på. Bör jag köpa en skärm med Freesync (för det är för AMD?) eller är det inte värt pengarna?

Kom gärna med fler än ett förslag då min budget är lite rörlig.

Tack på förhand

Har du ett AMD kort så ja då ska du ha freesync, är du dock som jag och inte håller dig till ett lag så välj en utan gsync och freesync. Hade ju vart förjävligt att ha en skärm på 3k och sen måste du köra med AMD kort för att utnyttja allt.

Personligen hade jag valt:
https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe
https://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z (kör själv med denna)

Hade inte valt Acer om du vill ha tillgång till att luta skärmen, sen har jag bara haft strul med dom skärmarna med döda pixlar och skit.

Permalänk
Medlem

jag klickade bokstabligen precis hem en

https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe/#merinfo

tror det kommer bli ett lyckad köp! kan dock inte rekommendera än då jag inte provat den
kollar man specsen o jämför med andra skärmar så tycker jag denna verkar "bäst"
Displayport, hdmi höj/sänkbar, pivot, vesa m.m.
Enda nakdelen jag kan se är att den har högtalare och väger då lite mer.

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Avstängd

@Snauz @HaggeMan

Det är de skärmarna jag kollat på. Det jag funderar på är om jag ska lägga till några hundralappar och köpa en https://www.inet.se/produkt/2205510/asus-24-mg248q/#merinfo

Får i princip en nyare skärm som också har freesync.

Asusen och benQ skärmen ni länkade saknar ju det.

Jag var dock helt inställd på ASUS VG248QE men webhallens erbjudande har gått ut. Tror den kostade 2200 kr där.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

du har MG248Q på komplett för samma pris som VG248QE... Själv märkde jag det precis efter jag fått ett mail från Inet att min order har skickats...
https://www.komplett.se/product/886848/datorutrustning/bildsk...

Edit: Länk

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av tilted0113:

Behöver införskaffa mig en skärm och när det gäller den biten har jag dålig koll på vad man ska ha och vad man ska akta sig för.

Grafikkort: Sapphire r9 390
Budget: 2000-3000 kr (gärna mer åt 2000)

Spel jag spelar: Hearthstone, Witcher 3, World of Warcraft, och kommer troligtvis spela Battlefield 1 när det kommer.

Så min fråga är, vad bör jag köpa?

G-sync och freesync har jag dålig koll på. Bör jag köpa en skärm med Freesync (för det är för AMD?) eller är det inte värt pengarna?

Kom gärna med fler än ett förslag då min budget är lite rörlig.

Tack på förhand

Köpte en Asus vg248qe igår, och är nöjd nu.
Hade stora problem med huvudvärk och näst intill illamående första timmarna. Detta på grund av pwm (tror jag). Riktigt grym skärm när man vant sig däremot!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HaggeMan:

jag klickade bokstabligen precis hem en

https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe/#merinfo

tror det kommer bli ett lyckad köp! kan dock inte rekommendera än då jag inte provat den
kollar man specsen o jämför med andra skärmar så tycker jag denna verkar "bäst"
Displayport, hdmi höj/sänkbar, pivot, vesa m.m.
Enda nakdelen jag kan se är att den har högtalare och väger då lite mer.

Jag har haft en sådan och skulle inte välja en sådan nu.
Den har pwm dimming som gör skärmen flimmrar lite som gör ögonen trötta och irriterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snauz:

Har du ett AMD kort så ja då ska du ha freesync, är du dock som jag och inte håller dig till ett lag så välj en utan gsync och freesync. Hade ju vart förjävligt att ha en skärm på 3k och sen måste du köra med AMD kort för att utnyttja allt.

Personligen hade jag valt:
https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe
https://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z (kör själv med denna)

Hade inte valt Acer om du vill ha tillgång till att luta skärmen, sen har jag bara haft strul med dom skärmarna med döda pixlar och skit.

Skrivet av HaggeMan:

jag klickade bokstabligen precis hem en

https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe/#merinfo

tror det kommer bli ett lyckad köp! kan dock inte rekommendera än då jag inte provat den
kollar man specsen o jämför med andra skärmar så tycker jag denna verkar "bäst"
Displayport, hdmi höj/sänkbar, pivot, vesa m.m.
Enda nakdelen jag kan se är att den har högtalare och väger då lite mer.

Skrivet av HaggeMan:

du har MG248Q på komplett för samma pris som VG248QE... Själv märkde jag det precis efter jag fått ett mail från Inet att min order har skickats...
https://www.komplett.se/product/886848/datorutrustning/bildsk...

Edit: Länk

Alltså förlåt, men det här är ju ett klockrent exempel på Inet-fanboy-ism som hoppar upp och träffar en i ansiktet, riktigt underhållande, haha Edit: I synnerhet då VG248QE också är 200kr billigare hos Komplett.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snauz:

Har du ett AMD kort så ja då ska du ha freesync, är du dock som jag och inte håller dig till ett lag så välj en utan gsync och freesync. Hade ju vart förjävligt att ha en skärm på 3k och sen måste du köra med AMD kort för att utnyttja allt.

Rätt underligt resonemang där. Freesync skärmar kostar inte mer än dem utan, så varför skulle man välja en utan då? Dem flesta skärmar som idag inte har G/Free-sync är antingen äldre modeller eller skärmar vars användningsområde är polära motsatsen till spel. (Mao bildbearbetningsskärmar etc.) Visst, hittar man ett schysst pris på en äldre skärm kan man skippa det men annars är det bara konstigt. Hela grejen med freesync är ju att tillverkningskostnaderna inte ökar och utvecklingskostnaderna ökar minimalt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@suzieq: Va insnöad på just den modellen och enligt komplett ger dom 2 års garanti, Inet ger 3år. Där av tyckte jag 200:- va värt för 1 extra års garanti. Så jag kollade faktiskt upp de

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

@suzieq: Va insnöad på just den modellen och enligt komplett ger dom 2 års garanti, Inet ger 3år. Där av tyckte jag 200:- va värt för 1 extra års garanti. Så jag kollade faktiskt upp de

Tror faktiskt komplett har skrivit fel då jag är nästan säker på att garantin som nämns är tillverkarens. Återförsäljare utav data elektronik har knappast råd att ge egna garantier.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Jag skrev till deras live-chat och han sa att det stämde att dom gav bara 2 år. sedan om asus själva ger det sista året de vet jag inte. Men jo, lite underligt

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Rätt underligt resonemang där. Freesync skärmar kostar inte mer än dem utan, så varför skulle man välja en utan då? Dem flesta skärmar som idag inte har G/Free-sync är antingen äldre modeller eller skärmar vars användningsområde är polära motsatsen till spel. (Mao bildbearbetningsskärmar etc.) Visst, hittar man ett schysst pris på en äldre skärm kan man skippa det men annars är det bara konstigt. Hela grejen med freesync är ju att tillverkningskostnaderna inte ökar och utvecklingskostnaderna ökar minimalt.

Vet inte vart jag skrev att det kostar mer? Jag tycker bara det är dumt att köpa en skärm som bara kan vara till ett kort ifall man nu skulle vilja testa ett annat kort av ett annat märke. Så för att slippa att vara bunden till tex AMD så är det ju dumt att köpa en freesync skärm som bara kommer funka till AMD kort eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snauz:

Vet inte vart jag skrev att det kostar mer? Jag tycker bara det är dumt att köpa en skärm som bara kan vara till ett kort ifall man nu skulle vilja testa ett annat kort av ett annat märke. Så för att slippa att vara bunden till tex AMD så är det ju dumt att köpa en freesync skärm som bara kommer funka till AMD kort eller hur?

Fast Freesync skärmar fungerar med Nvidia kort också? Man får bara inte freesync funktionen men skärmen fungerar istället då exakt som den skulle göra utan freesync. Alltså är worst case scenario där du vill vara direkt?

Om det då inte kostar mer så finns det ingen anledning till att välja en skärm utan det? (Givet att det finns en variant med önskade specifikationer och freesync.) Man blir inte låst till AMD för att ens skärm stödjer freesync eller låst till Nvidia för att ens skärm stödjer G-Sync. Skillnaden däremot mellan freesync och G-Sync är att G-Sync ger ett prispåslag på 1-2 KKR gentemot en vanlig panel och G-Sync skärmarna har bara en enda port. Båda ökar däremot andrahandsvärdet rejält, och freesync gör det utan högre inköpspris.

Jag förstår ärligt talat inte hur du resonerar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Har ännu mer beslutsångest nu. Vet verkligen inte vad jag borde "nöja" mig med.

Tusen frågor. Freesync eller ej tex.

Bör man satsa på en IPS-skärm med tex 5ms och utan freesync? De finns att få för samma pris som skärmarna som det talats om här.

Vet inte helt enkelt. Hur ska man kunna bestämma sig?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Har ännu mer beslutsångest nu. Vet verkligen inte vad jag borde "nöja" mig med.

Tusen frågor. Freesync eller ej tex.

Bör man satsa på en IPS-skärm med tex 5ms och utan freesync? De finns att få för samma pris som skärmarna som det talats om här.

Vet inte helt enkelt. Hur ska man kunna bestämma sig?

Jag kör på en Asus vq248qe och är riktigt nöjd med denna skärm. Spelar just nu bara BF4 och det fungerar riktigt bra.
Sen om den är bättre än andra det vet jag inte , men bra är den.
https://www.komplett.se/product/774683/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Asus MG248Q får jag för typ 200kr mer så ser ingen anledning att köpa en äldre skärm som inte har freesync.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Asus MG248Q får jag för typ 200kr mer så ser ingen anledning att köpa en äldre skärm som inte har freesync.

Okej.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Fast Freesync skärmar fungerar med Nvidia kort också? Man får bara inte freesync funktionen men skärmen fungerar istället då exakt som den skulle göra utan freesync. Alltså är worst case scenario där du vill vara direkt?

Om det då inte kostar mer så finns det ingen anledning till att välja en skärm utan det? (Givet att det finns en variant med önskade specifikationer och freesync.) Man blir inte låst till AMD för att ens skärm stödjer freesync eller låst till Nvidia för att ens skärm stödjer G-Sync. Skillnaden däremot mellan freesync och G-Sync är att G-Sync ger ett prispåslag på 1-2 KKR gentemot en vanlig panel och G-Sync skärmarna har bara en enda port. Båda ökar däremot andrahandsvärdet rejält, och freesync gör det utan högre inköpspris.

Jag förstår ärligt talat inte hur du resonerar.

Då ber jag om ursäkt som jag har fattat det fungerar inte nvidia kort med freesync funktionen.

Permalänk
Medlem

@Snauz: Tror du missuppfattade vad han skrev. Själva Freesync funktionen funkar inte på Nvidia korten, men skärmen i sig går ju att använda med dom.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Dell U2515H. Den ligger dock lite över din budget på 3090 kr. Det är en 1440p IPS-skärm som Sweclockers har recenserat. Underbara färger och hög pixeldensitet med 1440p på 25".

http://www.sweclockers.com/test/21606-dell-ultrasharp-u2515h-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paiytor:

Ta en titt på Dell U2515H. Den ligger dock lite över din budget på 3090 kr. Det är en 1440p IPS-skärm som Sweclockers har recenserat. Underbara färger och hög pixeldensitet med 1440p på 25".

http://www.sweclockers.com/test/21606-dell-ultrasharp-u2515h-...

Bra pris för en sådan skärm, men det är ju ingen gaming skärm med sina 60hz och 8ms.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Bra pris för en sådan skärm, men det är ju ingen gaming skärm med sina 60hz och 8ms.

Nej inte riktigt. Men tänkte att om du spelade långsamma spel som WoW och hearthstone så kanske upplösningen och färgerna uppväger latensen vid snabbare spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snauz:

Då ber jag om ursäkt som jag har fattat det fungerar inte nvidia kort med freesync funktionen.

Skrivet av Ulayo:

@Snauz: Tror du missuppfattade vad han skrev. Själva Freesync funktionen funkar inte på Nvidia korten, men skärmen i sig går ju att använda med dom.

Menade det exakt som @Ulayo säger.

Skrivet av philipborg:

Fast Freesync skärmar fungerar med Nvidia kort också? Man får bara inte freesync funktionen men skärmen fungerar istället då exakt som den skulle göra utan freesync.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.