Permalänk
Medlem

Böja HDMI kabel

Kan man böja HDMI kabel 90 grader? Jag tänker på denna kabel för att vara exakt.

Permalänk
Medlem

Om du syftar på själva kabeln så kan du böja den utan problem. Har själv en 5m deltaco hdmi-kabel och den är jag böjt över 90 grader utan några problem.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem

Annars kan du skaffa sån av dessa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Du får allt skriva ut med vilken radie du tänkt böja den också annars säger det inget.
Du påverkar dess egenskaper om du böjer den tvärt så den kan sluta fungera, normalt sett bör man inte böja kablage tvärare än med en radie som är minst 5 ggr kabelns diameter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaoen:

Om du syftar på själva kabeln så kan du böja den utan problem. Har själv en 5m deltaco hdmi-kabel och den är jag böjt över 90 grader utan några problem.

Ja själva kabeln. Har läst runt lite att det inte är alls bra.

Skrivet av bärplockaren:

Annars kan du skaffa sån av dessa.

Blir billigare och köpa nya.

Skrivet av mrqaffe:

Du får allt skriva ut med vilken radie du tänkt böja den också annars säger det inget.
Du påverkar dess egenskaper om du böjer den tvärt så den kan sluta fungera, normalt sett bör man inte böja kablage tvärare än med en radie som är minst 5 ggr kabelns diameter.

Det ska böjas direkt efter kontakten.

Permalänk
Medlem

På andra hdmi sladdar som är 28 gauge så rekommenderas en böjradie större än 8cm.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DPG:

Ja själva kabeln. Har läst runt lite att det inte är alls bra.

Blir billigare och köpa nya.

Det ska böjas direkt efter kontakten.

Det kommer inte att gå bra att böja direkt efter kontakten, det kan ibland fungera mitt på men direkt efter kontakten kan ledarna inte flytta sig nått alls utan att direkt dra i lödningarna i kontakten, det går kanske inte ens att böja den rent mekaniskt där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kommer inte att gå bra att böja direkt efter kontakten, det kan ibland fungera mitt på men direkt efter kontakten kan ledarna inte flytta sig nått alls utan att direkt dra i lödningarna i kontakten, det går kanske inte ens att böja den rent mekaniskt där.

Jag testade böja direkt efter kontakten 90 grader bara för att om jag kunde gömma den bakom en pryl. Har jag förstört kabeln nu som kanske inte kommer fungera lika bra som innan?

Sen undrar jag om en kabel blir förstört som har dålig signal. Kan den förstöra apparaterna man använder den på?

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har vid ett par tillfällen använt en av min testverktyg, en Quantum Data 780A som kan testa bitöverföringen på HDMI-kablar. Där har jag vid flera tillfällen demonstrerat hur kablar blir sämre när man böjer dem för mycket. Man får bitfel och det kan vara bitfel som inträffar redan vid ganska låga bandbredder, likt 148 MHz som används för 8-bitars 1080p i 60 Hz. Talar vi om 4K-signal och liknande med 300 till 600 MHz bandbredd lär det märkas som störningar eller att bilden faller bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har vid ett par tillfällen använt en av min testverktyg, en Quantum Data 780A som kan testa bitöverföringen på HDMI-kablar. Där har jag vid flera tillfällen demonstrerat hur kablar blir sämre när man böjer dem för mycket. Man får bitfel och det kan vara bitfel som inträffar redan vid ganska låga bandbredder, likt 148 MHz som används för 8-bitars 1080p i 60 Hz. Talar vi om 4K-signal och liknande med 300 till 600 MHz bandbredd lär det märkas som störningar eller att bilden faller bort.

Kul med en expert i tråden

Jag är lite orolig eftersom jag böjde den 90 grader några centimeter efter kontakten. Tror du jag har "ärrad" den och kommer inte vara detsamma som innan? Jag har ingen koll på hur man testar signalen så den levererar vad den ska enligt specs.

Permalänk
Medlem

@DPG: Blir det fel på kabeln så garanterar jag att du märker det. Antingen genom att det blir ingen bild alls eller väldigt synliga artefakter!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

En vinklad adapter då? typ http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel/...

Bättre än att tvärböja sladden, dessutom lär det ju bli belastning på själva kontakten.

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DPG:

Jag är lite orolig eftersom jag böjde den 90 grader några centimeter efter kontakten. Tror du jag har "ärrad" den och kommer inte vara detsamma som innan?

Har kabeln blivit deformerad och det inte får tillbaka så har du fått nån mekanisk skada på den, det kan tex ofta bli rynkor och sträckningar där man böjt eller att man ser att det hänt nått inuti kabeln så den får ojämn yta under höljet, om man böjjer tvärt nära en kontakt kan det också hända tt man skadar övergången mellan kabel och kontakt så har du några bestående märken på kabeln så har du garanterat skadat den men det kan ändå ha hänt nått inuti den.

Därför så >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DPG:

Tror du jag har "ärrad" den och kommer inte vara detsamma som innan?

Det är ju omöjligt att svara på. Ibland tappar man prylar i golvet. Ibland går de sönder. Ibland böjer man kablar. Ibland går de sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worfarn:

En vinklad adapter då? typ http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel/...

Bättre än att tvärböja sladden, dessutom lär det ju bli belastning på själva kontakten.

Tror du den stödjer HDMI 2.0?

Skrivet av mrqaffe:

Har kabeln blivit deformerad och det inte får tillbaka så har du fått nån mekanisk skada på den, det kan tex ofta bli rynkor och sträckningar där man böjt eller att man ser att det hänt nått inuti kabeln så den får ojämn yta under höljet, om man böjjer tvärt nära en kontakt kan det också hända tt man skadar övergången mellan kabel och kontakt så har du några bestående märken på kabeln så har du garanterat skadat den men det kan ändå ha hänt nått inuti den.
https://www.tlc-direct.co.uk/Figures/4.16b.gif

Därför så >
http://enginemechanics.tpub.com/14105/img/14105_66_2.jpg

Jag har kollat på kabeln och ser inga yttre skador på den och även känt på den men känner inte att något inuti gått sönder. Jag får testa kabeln med något pryl och se.

Skrivet av Laxpudding:

Det är ju omöjligt att svara på. Ibland tappar man prylar i golvet. Ibland går de sönder. Ibland böjer man kablar. Ibland går de sönder.

Jag förstår det. Får testa kabeln med något och se.