Philips BDM4350UC – datorskärm på 43 tum med 4K UHD och IPS-panel

Permalänk
Medlem

Synkningsfelet är ändå oförlåtligt här. Skärmen fungerar inte korrekt och det är definitivt något som märks av om skärmen hoppar till var 2,3 sekund.

GTX 670MX bör för övrigt fungera med Displayport 1.2, då det är en Keplerkrets. Om nu utgången sitter direkt till GPUn.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Synkningsfelet är ändå oförlåtligt här. Skärmen fungerar inte korrekt och det är definitivt något som märks av om skärmen hoppar till var 2,3 sekund.

GTX 670MX bör för övrigt fungera med Displayport 1.2, då det är en Keplerkrets. Om nu utgången sitter direkt till GPUn.

Fast det är det som ni stirrar er på, att den "hoppar". Fast du kan inte se "hoppet" med ögat för att ditt öga skiljer förmodligen inte mellan 59 och 60 fps/sec, och det lite då och då. Jag kan i alla fall inte se den :).

Du får gärna komma över och montera in en stor display port då Asus tyckte att det är bättre passande med en mini display port till en bärbar. Ja, miini dp är 1.2.,men den går i bara 30 hz på full resolution. Jag kunde få 60 när jag kopplade hdmi+dvi, fast då blev windows förvirrad. Det är annars förmodligen tänkt att det ska funka med den stora kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av memory_leak:

Fast det är det som ni stirrar er på, att den "hoppar". Fast du kan inte se "hoppet" med ögat för att ditt öga skiljer förmodligen inte mellan 59 och 60 fps/sec, och det lite då och då. Jag kan i alla fall inte se den :).

Du får gärna komma över och montera in en stor display port då Asus tyckte att det är bättre passande med en mini display port till en bärbar. Ja, miini dp är 1.2.,men den går i bara 30 hz på full resolution. Jag kunde få 60 när jag kopplade hdmi+dvi, fast då blev windows förvirrad. Det är annars förmodligen tänkt att det ska funka med den stora kontakten.

Fast det är inte att skärmen körs i 59Hz istället för 60Hz utan att den missar var 141:a bildruta. Det är garanterat något man märker vid något rörligt på skärmen.

Mini DisplayPort eller DisplayPort har ingen som helst betydelse när det gäller bandbredd. Det intressanta på en laptop är om bildanslutningen går direkt till grafikkortet eller till processorns interna grafikkort, typ med Ivy Bridge-processor eller tidigare som bara hade stöd för DisplayPort 1.1. På bärbara är det vanligt att alla bildanslutningar går till interna grafikkortet särskilt med Optimus, för att det diskreta och integrerade ska kunna samarbeta vilket den bland annat gör genom att kopiera över bilden från Nvidiakortet till Intel-grafiken. Leverantören slipper ha hårdvara för att mux:a portarna om allt bara är anslutet till Intel-grafiken. I det här fallet hade det inte varit något problem om processorn bara var Haswell eller nyare.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast det är inte att skärmen körs i 59Hz istället för 60Hz utan att den missar var 141:a bildruta. Det är garanterat något man märker vid något rörligt på skärmen.

Fast jag har inte heller sagt att det var det, eller hur? Jag är ganska medveten om att det handlade om varje 141:a ruta, jag har t o m skrivit upp det två gånger :-).

Skrivet av Petterk:

Mini DisplayPort eller DisplayPort har ingen som helst betydelse när det gäller bandbredd. Det intressanta på en laptop är om bildanslutningen går direkt till grafikkortet eller till processorns interna grafikkort, typ med Ivy Bridge-processor eller tidigare som bara hade stöd för DisplayPort 1.1. På bärbara är det vanligt att alla bildanslutningar går till interna grafikkortet särskilt med Optimus, för att det diskreta och integrerade ska kunna samarbeta vilket den bland annat gör genom att kopiera över bilden från Nvidiakortet till Intel-grafiken. Leverantören slipper ha hårdvara för att mux:a portarna om allt bara är anslutet till Intel-grafiken. I det här fallet hade det inte varit något problem om processorn bara var Haswell eller nyare.

Angående Optimus, så är det på denna laptop inte implementerat (G75VW), men det har inte större betydelse då Optimus är en teknik att kombinera två grafikkort för att spara ström. och oavsett om mini dp klarar av 3840x2160 i 60hz eller inte, så går det inte att ställa in på denna. Jag är ganska säker på att jag kan både koppla in en uttag i en dator och att använda mus att välja en item från en lista. Hade det funnits så hade jag ganska säker valt det.

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av memory_leak:

Fast jag har inte heller sagt att det var det, eller hur? Jag är ganska medveten om att det handlade om varje 141:a ruta, jag har t o m skrivit upp det två gånger :-).
Angående Optimus, så är det på denna laptop inte implementerat (G75VW), men det har inte större betydelse då Optimus är en teknik att kombinera två grafikkort för att spara ström. och oavsett om mini dp klarar av 3840x2160 i 60hz eller inte, så går det inte att ställa in på denna. Jag är ganska säker på att jag kan både koppla in en uttag i en dator och att använda mus att välja en item från en lista. Hade det funnits så hade jag ganska säker valt det.

Du säger inte vad du har för dator – då måste man nämligen förklara varför det kanske inte fungerar. Din dator har Thunderbolt och första generationen Thunderbolt-kretsar har inte stöd för DisplayPort 1.2. Porten går igenom Thunderbolt-kretsen och därför spelar det ingen roll om grafikkortet har stöd eller ej. Hade datorn saknat Thunderbolt eller/och Optimus så hade det fungerat fint med den GPUn. Oavsett om den har en fysisk mini DisplayPort eller stor DisplayPort. Sista kommen en laptop aldrig ha, det är inget den heller behöver ha för det kommer fungera med full bandbredd vilket som om inget annat begränsar – vilket också är det enda jag sade.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av memory_leak:

Vad jag försökte förmedla är att en frame varannan 2.5 sekunder kan förmodligen inte upptäckas av de flesta "normala" människor. De flesta kommer inte upptäcka med nakna ögat om en skärm går i 59 eller 60 frames per sekund, ännu mindre om den gör det då och då, varannan eller var tredje sekund.

Och med "normala människor" menar du naturligtvis dig själv eller hur?

Våra sinnen är finstämda på icke-linjära förändringar och avvikelser från mönster. Så 59 Hz bildfrekvens när skärmen synkar mot 60 Hz betyder ett tydligt hack i sekunden. Det är sådant som väldigt, väldigt många stör sig på och innebär att återförsäljarna får returer i drivor. Frågar du runt kommer du märka att alla tycker lite olika om vad som är värst. Finns de som hellre tar några trasiga pixlar än att det hackar till.

Som exempel har vi några av de första Blu-Rayspelarena som kom för kring tio år sedan. Normal bildfrekvens är 23,976 Hz men några spelare synkade mot 24,000 Hz. Det innebär att var 1000:e bildruta repeteras vilket ger ett hack med ca 42 sekunders mellanrum.

Vad tror du klagomålen handlade om? Vad tror du fick högsta prioritet i firmware-revisionerna?

Permalänk

***bort/mod***

Skrivet av Laxpudding:

Och med "normala människor" menar du naturligtvis dig själv eller hur?

Våra sinnen är finstämda på icke-linjära förändringar och avvikelser från mönster. Så 59 Hz bildfrekvens när skärmen synkar mot 60 Hz betyder ett tydligt hack i sekunden. Det är sådant som väldigt, väldigt många stör sig på och innebär att återförsäljarna får returer i drivor. Frågar du runt kommer du märka att alla tycker lite olika om vad som är värst. Finns de som hellre tar några trasiga pixlar än att det hackar till.

Som exempel har vi några av de första Blu-Rayspelarena som kom för kring tio år sedan. Normal bildfrekvens är 23,976 Hz men några spelare synkade mot 24,000 Hz. Det innebär att var 1000:e bildruta repeteras vilket ger ett hack med ca 42 sekunders mellanrum.

Vad tror du klagomålen handlade om? Vad tror du fick högsta prioritet i firmware-revisionerna?

Vad är du, en falk?

Då är jag nog glad att jag kan inte upptäcka att det saknas en bild efter varje 141 bilder. Nu har jag kört hela söndagen, tittat på en film och kollat en hel del twitch och youtube, och verkligen, jag kan inte märka någon hack. Däremot märker jag en rejäl ökning i yta i både Photoshop, Maya och programmerings verktyg.

Jag slår vad att 99,99% av er hade inte märkt något om ni inte visste att så är fallet, och förmodligen märker ni det inte i era TV:apparater som har betydligt lösare krav än datorskärmar, och panelen i denna är en omgjord tv panel, men whatever, låt oss inte bråka; personligen tycker jag det är enorm ökning av skärm yta, och bilden ser underbar ut, så den känns definitivt som mycket valuta för pengarna. Ingen behöver tycka så förstås, och jag lovar jag får inget betalt från phillips för detta

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av memory_leak:

Det är fullt relevant till denna tråd och till den andra tråden om BDM4350UC, då du i båda dessa kommer med påståenden som att det skulle vara mini DisplayPort det är fel på och liknande i båda trådarna. Det är relevant eftersom man behöver kunna köra Displayport 1.2 (om man ska köra över Displayport) för att köra UHD-skärmar i RGB/4:4:4 60 Hz.

Då behöver man vara ansluten till en port som går till en grafikkrets som klarar det samt inte ha något annat som kan hindra en från att köra Displayport 1.2, så som äldre thunderbolt-krets eller äldre Intel-processor via Optimus som inte kan kopplas förbi.

@Laxpudding

Vet du om den synkar och visar alla bildrutor i UHD@30 Hz?

För övrigt är det väl smått otroligt att skärmen inte kallas tillbaka när den har dessa problem, detta är ju problem man kan åberopa konsumentköplagen och göra en regelrätt reklamation för, om man nu inte kan leva med det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll en saklig och trevlig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Petterk: Har inte kollat på hur den beter sig i 30 Hz eftersom första prioritet i det läget är att få skärmen att fungera normalt, dvs i 60 Hz. Vid 30 Hz hackar det så mycket överlag att man inte märker ojämnheterna på samma sätt

Permalänk
Medlem

Ändå bra att den pixelmappat kan köra 1080p! Det verkar inte vara så vanligt, t.ex kan inte Asus PG27AQ göra det.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ändå bra att den pixelmappat kan köra 1080p! Det verkar inte vara så vanligt, t.ex kan inte Asus PG27AQ göra det.

Det är absolut en av sakerna som talar för dessa Philips-skärmar, men att den inte kan köra 1080p i 50Hz från t.ex. videokällor talar ju samtidigt emot att använda den som en ersättare för TV exempelvis. Mycket svenskproducerat kör 720/50p exempelvis, hade det gått att undvika någon form av pulldown eller omvandling (i digitalboxen om den kan, eftersom skärmen inte verkar göra det snyggt) hade det varit att föredra. Ska man använda den för video/film så skulle även korrekt 23.976Hz, 24Hz, 25Hz, 29.97Hz och 30Hz vara intressant. Fast allt är ju för mycket att hoppas på när den inte ens kan körs 60Hz korrekt. Så användningsområdet kanske redan minskat rejält? 50Hz är inget moderna skärmar brukar kunna visa korrekt.

@Laxpudding

Såg hos "PC Monitors" att den har samma problem på 30Hz också, och kan alltså inte heller visa det korrekt. 60Hz verkar dock vara det den visar "bäst" däremot. Undrar om det är något som kommer fixas eller om man får räkna med att modellen är på detta viset under sin livslängd. De har ändå vetat om problemen ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Våra sinnen är finstämda på icke-linjära förändringar och avvikelser från mönster. Så 59 Hz bildfrekvens när skärmen synkar mot 60 Hz betyder ett tydligt hack i sekunden.

Trist, jag som ville köpa denna. Blir till att avvakta nya produkter.

Hur kan skärmen egentligen få så goda omdömen av användare (exempelvis på Prisjakt)? Är det helt enkelt så att de blir så enögda för att rättfärdiga sitt inköp att de väljer att ignorera det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shakermaker:

Hur kan skärmen egentligen få så goda omdömen av användare (exempelvis på Prisjakt)? Är det helt enkelt så att de blir så enögda för att rättfärdiga sitt inköp att de väljer att ignorera det?

BDM4350UC är fortfarande en användbar skärm för rätt sorts uppgifter. Men skärmen gör fel på flera punkter den borde göra rätt på.

Sedan kanske man inte använder skärmen på sådant sätt att dessa fel blir uppenbara eller tydliga. Eller att man helt enkelt är lyckligt omedveten om de problem som finns. Det måste alltså inte nödvändigtvis handla om enögdhet.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg

Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

§ 11
Synpunkter på moderering eller webbplatsen

Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nya Philips BDM4350 eller gamla Philips BDM4065...?

Skrivet av Laxpudding:

BDM4350UC är fortfarande en användbar skärm för rätt sorts uppgifter. Men skärmen gör fel på flera punkter den borde göra rätt på.

Sedan kanske man inte använder skärmen på sådant sätt att dessa fel blir uppenbara eller tydliga. Eller att man helt enkelt är lyckligt omedveten om de problem som finns. Det måste alltså inte nödvändigtvis handla om enögdhet.

Ni som har erfarenhet av de båda UHD-skärmarna BDM4350 (IPS 43") och BDM4065 (VA 40"); kan nå'n kanske hjälpa mig välja vilken som borde passa mig bäst (eftersom jag inte lyckas hitta någon återförsäljare som kan visa mig en, ännu mindre båda två sids-vid-sida)?

Jag kommer i huvudsak att använda för mitt arbete med min DAW med Cubase (alltså en datorbaserad musikstudio) på skrivbordsavstånd samt lite SVTplay-tittande i hemgymmet som står 3m ifrån.

Att jag överhuvudtaget vill byta ut mina två 24" HP LP2465 som jag trivs med, mot en UHD-skärm, är för att slippa skarven mellan skärmarna och dessutom få dubbelt så stor arbetsyta.

Mvh/swerome

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mvh/swerome

Permalänk
Bildexpert 📺

@swerome: Skulle säga att båda är som klippta och skurna för det du tänker använda den till. De problem som finns med BDM4350UC är inte särskilt tillämpliga för dig, utan då gäller det jag tar upp längst ned i sammanfattningen: förmågan att överblicka information.

Finns två bildexempel i Forum-tråden om skärmen: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420025-philips-bdm4350... där den längst ned lär vara rätt relevant för dig.

Fördelen med BDM4350UC över den gamla varianten är att den nya inte flimrar när du reglerar ljusstyrkan. Eftersom du lär stirra in i skärmarna koncentrerat kan det vara en den enskilt största fördelen för dig.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svar, Laxpudding! Bilden du hänvisar till var klockren och jag ska tänka på flimmret som kan finnas på 4065 om man drar ner ljusstyrkan.

Visa signatur

Mvh/swerome

Permalänk
Medlem

Mysko gröna flimrande vertikala linjer

@Laxpudding (och alla andra): Nu är skärmen hemma och jag har provkört den ett par dagar.
Överblicken i hemstudio-miljön är helt överväldigande till en början, men jag vänjer mig snabbt. Och som vanligt blir jag snabbt bortskämd och undrar hur jag kunnat klara mig utan denna skärm (eller dess föregångare) Stort tack för hjälpen, fantastisk!

En egenskap som dock förbryllar mig är att den visar konstiga gröna flimrande vertikala linjer vid film-visning (se länk till dropbox-bilderna nedan). Jag undrar om du erfarenhetsmässigt kan säga att det är något som kommer från skärmen, filmvisningsprogrammet (MPC-HC utan extra filter och VLC) eller skärmkortet? Det jag är ute efter är om skärmen kanske har en defekt som skulle försvinna med ett byte? Jag ser inte motsvarande ränder i Cubase eller andra applikationer på denna skärm, men däremot på Förhandsvisningen (Extra stora ikoner) av bilderna i Utforskaren...

När jag ser samma filmfil i min hembio (inhandlad med tacksamma råd från dig och Per) med MPC-HC, Sony VW500 och ClearPix finns inga ränder att se (men däremot övriga artefakter som posteringar etc). Därför utesluter jag filmfilen.

Bilder tagna med en enkel mobilkamera (Samsung A3) kan hjälpa: https://www.dropbox.com/sh/1yhu13rvx1mal3p/AAC33ogF2Ohu3Xrlsn...

Tack på förhand/swerome

Visa signatur

Mvh/swerome

Permalänk
Bildexpert 📺

@swerome: Uteslutningsmetoden där. Kör samma fil via någon annan uppspelare i annan hårdvara mot skärmen. Uppträder det då? Uppträder felen med andra källor öht?

Permalänk
Medlem

Slut på idéer

@Laxpudding: Tack för tipset, jag provade just det (ledsen att jag inte gjorde det direkt innan jag postade)

Jag provade att flytta BDM4350-skärmen till min andra dator som jag har i hembion. Den datorn spelar upp samma fil felfritt på projjen. Tyvärr är det samma fel på skärmen på den datorn också.

Jag har också provat att byta HDMI-sladd från original-HDMI-sladden som följer i förpackningen och med en lika lång 1.5m HDMI-kabel från netonnet med guldpläterade kontakter (Andersson) och tyvärr är de gröna flimrande vertikala linjerna kvar

Felet syns främst och är direkt störande på filmerna via VLC pch MPC-HC; på stillbilderna jag har lagt upp på dropbox visade med Windows Fotovisare, osv. Det är alltså mest framträdande på bild och film med gradienter.

Inget uppenbart fel syns i MS Office-produkterna som Word, Powerpoint, Cubase, Line 6, Wavelab.
Men, när jag provar att göra en "gradient-boll" i Powerpoint så syns felet på endast "en gradient". Även skrivbordets miniatyr-ikon av gradientbollen visar felet, men eftersom den ikonen är så liten så är det bara flimrande prickar.

En annan sak som jag ser är att prickarna eller lodräta strecken sitter med ~4mm avstånd från varandra. Eftersom skärmen är ~937mm bred med 2160 pixlar så borde avståndet mellan prickarna/linjerna vara ~ (4/937)*2160 ~ 9 pixlar om det kan vara någon hjälp? För nu har jag slut på idéer...

Bilder på gradientboll och ikonbild där den sista bilden är tagen på väldigt när håll mot gråskiftande bakgrund och väldigt tydligt beskriver felet: https://www.dropbox.com/sh/1yhu13rvx1mal3p/AAC33ogF2Ohu3Xrlsn...

All hjälp mottages tacksamt!

Mvh/swerome

Visa signatur

Mvh/swerome

Permalänk
Medlem

En ledtråd till: den störande gröna linjerna dyker inte upp om monitorn är kall, dvs datorn har varit avstängd ett par timmar och skärmen släckt ner sig (i.e. stått i Stand-by läge).
När jag startar datorn igen så är de gröna linjerna borta i ungefär 10 minuter, sedan dyker de upp igen...

Mvh/swerome

Visa signatur

Mvh/swerome

Permalänk
Bildexpert 📺

Återstår att testa med displayport och att köra 4K i 30 Hz över HDMI. Du kan du utesluta problem med kablar och/eller bandbreddsproblem över HDMI.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack, nu är det gjort också och samma fel kvarstår, så nu har jag varit till Elgiganten Ea som tar hem en ny och byter ut den defekta jag råkat fått (vilka för övrigt skött sig utmärkt i ärendet, stor eloge även där).
Jag ser dessutom att felet verkar accelerera med tydligare linjer och nu både gröna och röda linjer.

Tack Laxpudding för all hjälp, jag är dig evigt tacksam!

Mvh/swerome

Visa signatur

Mvh/swerome

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Efter mycket smidigt och tacksamt handlande av Per och Jimmy på Elgiganten i Eskilstuna så byttes skärmen smärtfritt mot en ny likadan skärm. Den har jag nu använt felfritt sedan dess och jag kan verkligen intyga dina ord Laxpudding: till rätt uppgift är denna skärm helt fantastisk. Mitt hobbystudio har nått en helt ny dimension av effektivitet och njutning. Stort tack!!

Mvh/swerome

Dubbelt så mycket information mot min två gamla skärmar, dessutom ingen irriterande skarv i mitten!

Visa signatur

Mvh/swerome

Permalänk

Vilken skärm ska en sikta på istället?

Hade också siktat in mig på denna. Men problemen med att säkerhetsställa färger gör att den är obruklig för mig som ska ha den till designjobb och Skyrim/Witcher etc.

Ni som är sugna på en stor 4K skärm, har ni några alternativ ni vill dela med er av?

Acer har en jätte på G in Acer 43" ET430K UHD/4K (https://www.inet.se/produkt/2205517/acer-43-et430k-uhd-4k#mer...) Som jag hoppas på, någon som vet något om den eller har någon föraning om hur den kommer prestera?

Permalänk
Medlem

Det finns uppdaterad SW till skärmen på Philips produktsida.
https://www.philips.com.au/c-p/BDM4350UC_75/brilliance-4k-ult...

"SmartControl Software
version:v1.3.0.6, zip file , 8.6 MB, published April 26, 2017 "

Vet någon om den löser menyproblemen när man gör färginställningar?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Bildexpert 📺

@FatherOfThree: Smartcontrol är ett program till Windows som används med flera av Philips skärmar. Så det fixar inga buggar i skärmen men kan vara ett sätt att påverka skärmens inställningar utan att behöva hoppa runt i menyerna.