win10 + onkyoTX-SR606 + Samsung UE49KU6405 = ingen signal

Permalänk
Medlem

win10 + onkyoTX-SR606 + Samsung UE49KU6405 = ingen signal

Kopplar jag HDMI från dator direkt till TV så går det perfekt.
Dvs grafikkortet klarar av 4K-upplösningen.

Kopplar jag dator till Onkyo och vidare till TV så säger TVn att den inte får någon signal.
Ljudet plockas däremot upp av förstärkaren.
Har provat skala ner upplösningen från datorn till 1280x1024 men Samsung-TVn säger den inte får någon signal ändå.

Min gamla 46" platt-TV klarade fint att datorn kopplades till Onkyo-förstärkaren och så vidare till TVn.

Förstärkaren är satt på HDMI-through, vilket betyder att den inte ska röra bildsignalen.

Några tips på vad jag kan prova? Kan man installera någon samsung driver för att windows 10 bättre ska förstå vad den har att göra med?

Tack på förhand, Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Antagligen finns det buffertar i tvn så den påverkar nog alltid signalen men kan du få upp några menyer från förstärkaren på nått sätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, glömde skriva det. Förstärkaren och TV:n snackar fint om jag kopplar ur PC till förstärkare.

Då visar TVn förstärkarens default-blå skärm, och trycker jag på fjärrkontrollen till förstärkaren så kommer menyer upp och jag kan bläddra och ställa in saker på förstärkaren.

Efter vidare felsökning har jag lärt mig att om jag kopplar in min 24" monitor (displayport) och dessutom HDMI till förstärkaren (och därifrån vidare till TV:n) och kör en reboot på PCn så dyker all grafik stiligt upp på min 49" TV under uppstarten. "Gigabyte"-splashlogo visas, win10 loader visas, MEN så snart den kommer till inloggningsfönstret så blinkar det till och blir svart och sen säger samsung 49" att det inte längre finns någon inkommande bildsignal. Tar jag då och drar ut PC-->förstärkare och ändrar till PC-->TV så visas inloggningsfönstret utmärkt och fint.

Så sjukt skumt.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat vad tvn stödjer för upplösningar på ingångarna enligt manualen och vad receivern stödjer och provat alla kombinationer ?
Har du provat båda hdmikablarna och vet att de fungerar ?
Har du provat att inte ha receivern i throughläge ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har provat HDMI-kablarna, de fungerar.

Ja, provade ändra från "Through" till andra varianter, utan framgång.

Nja, har inte kollat vad för upplösningar ingångarna stödjer.
TV:n och datorn snackar ju fint med varann (4K).
Datorn och förstärkaren snackar fint i 1080p (och sen vidare till min gamla TV på 46")
Förstärkaren och min gamla TV snackade fint över 1080p.

Provade sänka datorns upplösning till 1080p men min samsung-TV förstod ändå inte...

Som sagt så får min samsung-TV bilden medan datorn startar. Den kommer så långt att den visar windowsloggan.
Sen när själva inloggningsfönstret skall visas så försvinner signalen enligt TVn.

Permalänk
Rekordmedlem

Datorn bootar troligen i lägre upplösning och din Onkyo verkar enligt manualen inte uttryckligen ha stöd för 4K.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Snäll du är som hjälper mig.

Ja, tänkte ju också att 4K-upplösningen kunde vara problemet.
Därför jag provade att ändra på min PC så det är 1920x1200 mot förstärkaren... då tänkte jag att den skulle klara det, men var samma resultat.

Får ta och experimentera mer runt det. Kanske behöver ändra till 1920x1200 och sen göra reboot. Är ju mycket handskakning mellan de olika hdmi-enheterna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av solidem:

Snäll du är som hjälper mig.

Ja, tänkte ju också att 4K-upplösningen kunde vara problemet.
Därför jag provade att ändra på min PC så det är 1920x1200 mot förstärkaren... då tänkte jag att den skulle klara det, men var samma resultat.

Får ta och experimentera mer runt det. Kanske behöver ändra till 1920x1200 och sen göra reboot. Är ju mycket handskakning mellan de olika hdmi-enheterna.

Den ska klara full hd 1920x1080 men tänk på att du kanske matar den med en bildfrekvens den inte gillar, det är ju ingen datamonitor utan du ska följa "filmstandard" för videosignalen så stabil 50 eller 60 Hz och inga 144Hz eller nån varierande frekvens osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.