Nvidia lanserar Geforce "Pascal" för bärbara datorer till Gamescom

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Geforce "Pascal" för bärbara datorer till Gamescom

Efter en fullspäckad sommar för stationära datorer är det dags för bärbara att ta del av Nvidias energieffektiva arkitektur Pascal, där suffixet "M" försvinner från modellnamnen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lanseras 17-21 augusti 2016, levereras stegvis under 2018-2019.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv

Hur ska man hålla reda på korten utan suffixet? Laptop varianten har alltid varit sämre än desktop. Verkar som att Nvidia vill lura kunder till att tro att man får samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Lanseras 17-21 augusti 2016, levereras stegvis under 2018-2019.

erhm, va?

Skrivet av anon185723:

Hur ska man hålla reda på korten utan suffixet? Laptop varianten har alltid varit sämre än desktop. Verkar som att Nvidia vill lura kunder till att tro att man får samma prestanda.

Citat:

som enligt rapporten ska ha liknande eller rentutav samma prestanda som sina stationära motsvarigheter.

Återstår väl att se hur det blir med den saken dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad som gömmer sig bakom "samma eller liknande prestanda".
Det är ju väldigt stort hopp från 980M till 1080.

Permalänk
Inaktiv

@anon185723:

jo precis. en bärbar med ett grafikkort som drar 180w känns ju ganska osannolikt.

lika bra att sälja den utan batteri i såfall

Permalänk
Medlem

Det är ju inte första gången de lanserar ett grafikkort för bärbara utan "M". Antar att de gör motsvarande för alla kort i serien den här gången.
http://www.geforce.com/hardware/notebook-gpus/geforce-gtx-980

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag undrar vad som gömmer sig bakom "samma eller liknande prestanda".
Det är ju väldigt stort hopp från 980M till 1080.

Lägre klockfrekvenser, vad annars? Gtx 1080 runt basfrekvensen 1607Mhz är väldigt sval och effektiv, ännu mer än 980 som gick att baka in i laptops utan större bekymmer.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hur ska man hålla reda på korten utan suffixet? Laptop varianten har alltid varit sämre än desktop. Verkar som att Nvidia vill lura kunder till att tro att man får samma prestanda.

Jag tolkar det tvärtemot. För en konsument så har ju "GTX 980M" i princip låtit som att man får ett GTX 980 i sin laptop, medan detta inte stämde. Nu verkar tanken vara att en notebook 1080 ska motsvara en desktop 1080, och förhoppningsvis håller sig detta hela vägen ner i ledet. Då vet man lättare vilken prestanda man kommer få oavsett om man köper mobilt eller inte.

Är så fallet så är det tummen upp till Nvidia för detta. Det ger troligtvis inte dem någon fördel, eftersom det innebär att exempelvis numret "GTX 1050" blir en vanlig syn på de flesta mindre gaming-laptopar istället för något högt som "GTX 1070M" hade låtit.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hur ska man hålla reda på korten utan suffixet? Laptop varianten har alltid varit sämre än desktop. Verkar som att Nvidia vill lura kunder till att tro att man får samma prestanda.

Båda två lurar sina kunder.
AMD har t.ex. samma toppkort i 3 serier. HD 7970M, HD 8970M och R9 M290X är alla samma krets med samma frekvens (enda skillnaden är att det första saknar turbo). Fastän de har "M" så trodde folk att det var VR-kort, men de är egentligen lägre klockade versioner av HD 7870/HD 8870/R9 270/R9 270X/R9 370X.
Laptop-Maxwell presterar väl ändå närmare desktopversionen än vad AMD gör.

Om det är samma krets med samma antal kärnor tycker jag att det är ok att lämna bort "M", fastän de är lägre klockade. T.ex. Nano tappade inte så mycket prestanda trots lägre frekvens och betydligt lägre förbrukning.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArcticFire:

Båda två lurar sina kunder.
AMD har t.ex. samma toppkort i 3 serier. HD 7970M, HD 8970M och R9 M290X är alla samma krets med samma frekvens (enda skillnaden är att det första saknar turbo). Fastän de har "M" så trodde folk att det var VR-kort, men de är egentligen lägre klockade versioner av HD 7870/HD 8870/R9 270/R9 270X/R9 370X.
Laptop-Maxwell presterar väl ändå närmare desktopversionen än vad AMD gör.

Detta är inte samma sak som jag talar om. Korten du talar om urskiljer sig med suffixet. Utan M suffix så har korten samma namn som desktop varianterna. Konsumenterna tror att samma namn är lika med samma produkt. Nvidias avsaknad av suffixet kommer göra namnen identiska, vilket är det stora problemet.

Jag är inte tillräckligt religös för att tro att Nvidia kan ta bort 100 watt i strömförbrukning utan en prestandaförlust. Det blir förmodligen samma krets med super låga frekvenser som sänker prestandan enormt.

Nvidia vet att den vanliga konsumenten tror att samma namn är lika med samma produkt. Utan suffix så blir den vanliga konsumenten missled om dess prestanda. Det räcker med en snabb googling för att konsumenten ska få ett felaktigt prestandaresultat.

Lättare att läsa.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Detta är inte samma sak som jag talar om. Korten du talar om urskiljer sig med suffixet. Utan M suffix så har korten samma namn som desktop varianterna. Problemet är avsaknaden utav suffixet som gör att korten går att urskilja.

Den vanliga konsumenten kommer att förvänta sig samma prestanda då namnet är identiska. Googlar konsumenten efter benchmark så blir den tack vare Nvidia missled. Jag är inte tillräckligt religös för att kunna tro att Nvidia kan ta bort 100 watt strömförbrukning utan prestandaförlust.

Nu återstår det ju att se, men enligt artikeln så handlar det ju alltså om att äkta 1080 desktop möjlitgtvis blir äkta 1080 mobilt.

Glöm inte att 980 icke-M gick att få i laptopar. Vissa fall upp till 200w specificerat.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-980-Notebook....

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Skönt att "M"skrotas, väldigt förvirrande och missvisande imo.

Hoppas inte detta gör att jag måste vänta ännu längre på mitt 1080.. Känns ju som många kort kommer gå åt till laptops nu, och finns ju ett väldigt begränsat antal..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Förutsätter att det inte kommer att stoppas i något optimus skit med en tre år gammal Intel HD som körs över allt och buggar med diverse tillämpningar (VR till exempel).

Permalänk
Medlem

Samma prestanda med laddaren inkopplad är väl inte så konstigt..Skulle dom däremot lyckas med det på batteridrift vore allt annat än ett mirakel..Maxa Crysis i 5 min

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Samma prestanda med laddaren inkopplad är väl inte så konstigt..Skulle dom däremot lyckas med det på batteridrift vore allt annat än ett mirakel..Maxa Crysis i 5 min

Nja , du ska bli av med värmen också.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Så prisen för de bärbara lär alltså bli 20 000kr, 30 000kr och 40 000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Samma prestanda med laddaren inkopplad är väl inte så konstigt..Skulle dom däremot lyckas med det på batteridrift vore allt annat än ett mirakel..Maxa Crysis i 5 min

Tänk om man får samma prestanda som ett stationärt GTX 1080 de första 5 minuterna, sen allt efter att kylaren blir varmare och varmare så sänks prestandan, tills den efter en timme planar ut på 20% av prestandan.

Om man verkligen kan få samma prestanda i en bärbar som en stationär med I7 och GTX 1080 så är det imponerande.
Hade nästan trott att ett mobilt 1080 mer skulle motsvara ett stationärt 1060, vilket inte hade varit så dåligt ändå.

Sen är det skillnad på bärbar och bärbar också...
Ett Obsidian 900D med en skärm och ett tangentbord fastnitat och något handtag skulle med GOOOD vilja kunna kallas "bärbar".
Då kan man ha både 8 kärnig i7 och 1080 SLI och ändå ha tillräcklig kylning.

Permalänk
Digital fyndjägare

Oj, vad folk klagar istället för att se fördelar med nya utsläpp. En sak som kan vara bra är att bärbara "spel"datorer kanske går ner i pris och de kan börja slåss bland konsoler. Hoppas verkligen på bra bärbart och mer som utvecklas i den fronten. Kanske kommer dessa kunna klockas också en liten bit, eller så tar det en generation till så har vi mycket bra bärbara speldatorer för humanare priser. Någonstans bör de börja, och hoppas de gör det nu. Jag ser mycket positivt till denna utveckling. Gsync, IPS med 1080 bärbart... Mumms ju.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Oj, vad folk klagar istället för att se fördelar med nya utsläpp. En sak som kan vara bra är att bärbara "spel"datorer kanske går ner i pris och de kan börja slåss bland konsoler. Hoppas verkligen på bra bärbart och mer som utvecklas i den fronten. Kanske kommer dessa kunna klockas också en liten bit, eller så tar det en generation till så har vi mycket bra bärbara speldatorer för humanare priser. Någonstans bör de börja, och hoppas de gör det nu. Jag ser mycket positivt till denna utveckling. Gsync, IPS med 1080 bärbart... Mumms ju.

Det är lättare att lova mycket än att hålla det också.
Så det är upp till bevis nu (eller snart) för Nvidia och dess partnertillverkare.
Ska bli intressant att kolla recensioner sen och se hur bra det blir i verkligheten.

> Någonstans bör de börja, och hoppas de gör det nu.

Fenomenet bärbara speldatorer är inte nytt.
Men om de mer och mer närmar sig stationära utan att behöva vara någon 10kg+ klump med 24" skärm så blir de intressantare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag undrar vad som gömmer sig bakom "samma eller liknande prestanda".
Det är ju väldigt stort hopp från 980M till 1080.

Lägre klockfrekvenser bara, detta är en "gammal" nyhet. Tror att Nvidia kommer skina mest på den bärbara fronten denna generationen eftersom man kommer kunna få sådan bra prestanda. Hoppas bara att bärbara med 1060 inte kommer kosta mer än vad en dator med 970m kostar idag.

Permalänk
Avstängd

Nvidia har länge kunnat leverera rena desktopversioner av GPU:er till laptops.. men problemet har alltid varit kylning och pris. Förstår inte denna hype. Antingen kommer de gå svinvarma eller så kommer det handla om ganska tjocka laptops med en batteritid på typ 3 minuter vid load. Samtidigt kommer de även låta en hel del.

Skrivet av henkiii:

Jag undrar vad som gömmer sig bakom "samma eller liknande prestanda".
Det är ju väldigt stort hopp från 980M till 1080.

Skulle nog gissa på att det handlar om samma lösning som när GTX 980 lanserades till laptops (alltså inte 980m). Med andra ord så är det upp till olika laptoptillverkare att bestämma vilken frekvens och volt de tuffar på i. Alltså kan man få en 1080 som går i full stock men är tjockare än en cementklump eller så får man underklockade GTX 1080 som sitter i smalare laptops. Dessa kommer självfallet att inte prestera i närheten av identiskt.

Skrivet av FlygarStenen:

Det är ju inte första gången de lanserar ett grafikkort för bärbara utan "M". Antar att de gör motsvarande för alla kort i serien den här gången.
http://www.geforce.com/hardware/notebook-gpus/geforce-gtx-980

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det blir exakt samma lösning när det kommer till GTX 1080.

Skrivet av xcluzive:

Skönt att "M"skrotas, väldigt förvirrande och missvisande imo.

Hoppas inte detta gör att jag måste vänta ännu längre på mitt 1080.. Känns ju som många kort kommer gå åt till laptops nu, och finns ju ett väldigt begränsat antal..

Skickades från m.sweclockers.com

Och detta kommer inte att bli missvisande menar du? M-surfixed visade iallafall att man inte kunde förvänta sig full prestanda som ett "icke M" kort. Nu kommer man antagligen istället få "gimpade" GTX 1080 lösningar där de klockas ned enormt för att de ska gå att kyla och då "lurar" man istället kunden ännu mer genom att vara ännu mer missvisande.

Skrivet av GuessWho:

Tänk om man får samma prestanda som ett stationärt GTX 1080 de första 5 minuterna, sen allt efter att kylaren blir varmare och varmare så sänks prestandan, tills den efter en timme planar ut på 20% av prestandan.

Om man verkligen kan få samma prestanda i en bärbar som en stationär med I7 och GTX 1080 så är det imponerande.
Hade nästan trott att ett mobilt 1080 mer skulle motsvara ett stationärt 1060, vilket inte hade varit så dåligt ändå.

Sen är det skillnad på bärbar och bärbar också...
Ett Obsidian 900D med en skärm och ett tangentbord fastnitat och något handtag skulle med GOOOD vilja kunna kallas "bärbar".
Då kan man ha både 8 kärnig i7 och 1080 SLI och ändå ha tillräcklig kylning.

Problemet är att Intel CPUn antagligen kommer att flaska sönder. Om de nu inte slänger in en desktop CPU i laptopen dvs. men då får du nog räkna med att laptopen inte hamnar på södra sidan av 20.000:- sträcket.

Skrivet av GuessWho:

Det är lättare att lova mycket än att hålla det också.
Så det är upp till bevis nu (eller snart) för Nvidia och dess partnertillverkare.
Ska bli intressant att kolla recensioner sen och se hur bra det blir i verkligheten.

> Någonstans bör de börja, och hoppas de gör det nu.

Fenomenet bärbara speldatorer är inte nytt.
Men om de mer och mer närmar sig stationära utan att behöva vara någon 10kg+ klump med 24" skärm så blir de intressantare.

Låter som du har överdrivna förväntningar. Ju mer kraft = ju större kylning = ju större laptop. Ju mer kraft = större batteri = större laptop. Vi snackar alltså om att man måste tumma antingen på storleken eller på prestandan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bra att dom tar bort M beteckning den är bara förvirrande. Det får en att tro att man med 980M får en krets med 980 specs.

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag att Gigabyte gör en Brix med ett 1060. Skulle köpt den med en gång.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tycker att det är bra att dom tar bort M beteckning den är bara förvirrande. Det får en att tro att man med 980M får en krets med 980 specs.

Fast nu kommer man ju verkligen tro att man får samma prestanda när inte ens m finns med. Nu återstår det att se hur det faktiskt kommer prestera också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Prissättningen blir det som är intressantast här. Bort med M suffix, även bort med M priser?

Om man kan få 980 desktop prestanda med 1060 i en laptop för runt 3000 är det ju en smärre revolution (idag kostar ett 980m kort löst runt 6000/7000)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast nu kommer man ju verkligen tro att man får samma prestanda när inte ens m finns med. Nu återstår det att se hur det faktiskt kommer prestera också.

Jag tänker lite så här att om jag går och köper en laptop med ett 960M i så vet jag inte vilken krets den skulle motsvara i desktop version. Skulle jag däremot köpa en laptop med en 1060 så vet jag att den har en 1060 men med något sämre prestanda så klart på grund av den är lägre klockad.

Permalänk
Avstängd

1070 kan drivas med 150w och prestandan är som Maxwell´s Titan X. Priset kommer förhoppningsvis inte att överstiga 20000kr. 6820hk är en mycket bra processor till bärbara som inte kräver mycket. Väldigt praktiskt att kunna ta med sig en högpresterande spellaptop när man reser. Batteritiden är inte så viktig. Det viktigaste är smidigheten att ha skärm, tangentbord osv i ett bärbart format.

Permalänk

Hoppas att 1060 kan leverera vettig prestanda i en bärbar. Är sugen på att göra mig av med en stationär, men 960m har inte alls upphetsande prestanda och sen blir det för dyrt.

Förhoppningsvis kommer man (vid rea iaf) kunna köpa en bärbar med quad-core och 1060 för 10k.

Kanske dock krävs att Trump vinner valet och dollarn störtdyker först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och detta kommer inte att bli missvisande menar du? M-surfixed visade iallafall att man inte kunde förvänta sig full prestanda som ett "icke M" kort. Nu kommer man antagligen istället få "gimpade" GTX 1080 lösningar där de klockas ned enormt för att de ska gå att kyla och då "lurar" man istället kunden ännu mer genom att vara ännu mer missvisande.

Ska citera artikeln åt dig:

"...enligt rapporten ska ha liknande eller rentutav samma prestanda som sina stationära motsvarigheter". Hade de haft samma nedgradering som M varianterna så hade ditt argument hållit, ja. Inte helt orimligt då det gått att kyla 980 utan M i laptop. 1080 är ännu svalare, speciellt om den inte är överklockad. Men time will tell. Men kul med alla nissar på swec som är så pessimistiska här i livet till allt och alla

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR