Sony presenterar rekommenderat utrymme för Playstation VR

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Sony presenterar rekommenderat utrymme för Playstation VR

Vad som kan ses som både en för- och nackdel är kravet på mycket utrymme med HTC Vive, något som nu också visar sig gälla för Sonys kommande Playstation VR.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Skulle nog köpa VR typ för att se på film med men vet inte om det i dagsläget är tillräckligt bra. Då slipper man oroa sig för utrymme

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Swedman18:

Skulle nog köpa VR typ för att se på film med men vet inte om det i dagsläget är tillräckligt bra. Då slipper man oroa sig för utrymme

Tyvärr för lågupplöst för det idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Tycker inte att sub 6kvm kraven var stora alls, men då bor man i hus, kanske kan bli svårare för folk i lägenheter men ett par tre meter kan säkerligen de flesta undvara om man skall ha någon VR lösning. Blir dock säkert svårare för folk som bor hemma hos föräldrarna eller studenter med små boytor etc.

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2002

Yta hade nog varit ett mer passande ordval Trodde först det var tal om diskutrymme

Datorer - Macbook Pro 13" late 2013 / MacBook Air 13" late 2013
Hörlurssystem - DacMagic Plus > Sennheiser HD650 / NAD HP50
Ljudsystem - HRT Music Streamer II+ > NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 911 Carrera S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aspergerland
Registrerad
Maj 2007

Var helt säker på att min SSD i min Playstation 4 hade för lite utrymme.

§3.3 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om/r3mpuh, överklockare

[e2160 1,8Ghz@3,33Ghz] ~ [Radeon HD5850@900/1200] ~ [4gb KingMax@1,11Ghz] ~ [LG W2363D] ~ [Denon AH-D1100] ~ [Naos 5000]
Överklocka: AMD Radeon HD3650
D A T O R B Y G G A R S K O L A N
Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Löjligt många stavfel mm i artikeln. Använder ni ingen stavningskontroll?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Hänger inte riktigt med, varför skulle man behöva så pass mycket utrymme om de flesta spelen och applikationerna ska spela sittandes?

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5,1Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Varför ska det behövas så mycket utrymme när det handlar om VR?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av kaimor:

Löjligt många stavfel mm i artikeln. Använder ni ingen stavningskontroll?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte först anmärka på det även jag, men vet själv hur det är att skriva med den "smarta telefonen", men anser att det borde korrekturläsas oftare då jag tycker en del artiklar har väldigt fel formulerad/missvisande rubrik i jämförelse med dess innehåll, som en tidigare artikel idag om Nvidias nya mobila grafikprocessorer ämnade för bärbara/släpbara, där det stod följande i rubriken: "Nvidia lanserar Geforce "Pascal" för bärbara datorer till Gamescom".

Men när man sedan läser i artikeln/nyheten/ryktet som det verkar vara av vad jag kan utläsa(?), så kan man läsa följande: Branschtidningen Digitimes rapporterar att Nvidia väntas släppa Pascal för bärbara speldatorer lagom till årets Gamescom, som pågår den 17–21 augusti i Tyskland. Till evenemanget väntas bland annat partnertillverkarna Asus, MSI, Gigabyte och Clevo visa upp nya designer med den nya Geforce-serien av mobila grafikkort.

Vilket sticker i mina medieögon.

Men det är bara att tänka att det är bara människor, inga robotar (än om jag tycker det är dumt sagt då robotar kan göra "misstag", då det kan vara "buggar" i mjukvaran exempelvis ), vad som helst gör mig gladare än IT-politiska nyheterna som jag numera glatt scrollar förbi i vart fall så jag klagar inte gärna

Än om jag inte kunde låta bli o klaga nu när jag såg ytterligare en lägga märke till stavfelen, men that's life

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2010

@Exxovion: För att man ska kunna röra sig ingame?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Z'ha'dum
Registrerad
Maj 2016

Så hur mycket utrymme behövs det i spellådan? Om nu Sweclockers tar upp frågan, fastän ändå inte.

What do you want?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av trickeh2k:

Hänger inte riktigt med, varför skulle man behöva så pass mycket utrymme om de flesta spelen och applikationerna ska spela sittandes?

Ingen som hänger med eftersom artikelförfattaren i huvud taget inte förstått den information som manualen visar.

SweC borde ta bort den här artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av ipac:

Ingen som hänger med eftersom artikelförfattaren i huvud taget inte förstått den information som manualen visar.

SweC borde ta bort den här artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt har artikelförfattaren fel med undantag för den förvirring som uppstod när ordet utrymme användes? Tycker för övrigt att artikeln känns relevant.

Som jag tolkar det behövs ytan om man vill använda tillbehör så som Playstation Move.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Cenorida:

På vilket sätt har artikelförfattaren fel med undantag för den förvirring som uppstod när ordet utrymme användes? Tycker för övrigt att artikeln känns relevant.

Som jag tolkar det behövs ytan om man vill använda tillbehör så som Playstation Move.

Ytan är inte "room scale" spel-yta på samma sätt som tex viven, det är mera typ spacen som kameran behöver ha fri sikt på headset/gamepad/move-kontrollers för att funka bra + ungefär den armbredd du behöver om du tänker att du sitter och fläktar med armarna rakt ut med en move-kontroller i varje hand (alltså ~1.9meter).
Alltså bilden visar mera "den här arean bör du vara inom" än "det här är arean som krävs för alla spel", kolla tex bilder/videos från sonys VR demo-setups från E3 i år, inga av dom förutom möjligtvis farpoint (där man ändå inte går runt) hade några större ytor tillgängliga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av flexm:

Ytan är inte "room scale" spel-yta på samma sätt som tex viven, det är mera typ spacen som kameran behöver ha fri sikt på headset/gamepad/move-kontrollers för att funka bra + ungefär den armbredd du behöver om du tänker att du sitter och fläktar med armarna rakt ut med en move-kontroller i varje hand (alltså ~1.9meter).
Alltså bilden visar mera "den här arean bör du vara inom" än "det här är arean som krävs för alla spel", kolla tex bilder/videos från sonys VR demo-setups från E3 i år, inga av dom förutom möjligtvis farpoint (där man ändå inte går runt) hade några större ytor tillgängliga.

Exakt så.

Och nyheten, eller snarare det ev problemet, ligger i att man bör vara inom 3 meter från Camera. Eftersom man som regel har Camera i närheten av tvn så är detta ett potentielt problem för de med stora vardagsrum.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av flexm:

Ytan är inte "room scale" spel-yta på samma sätt som tex viven, det är mera typ spacen som kameran behöver ha fri sikt på headset/gamepad/move-kontrollers för att funka bra + ungefär den armbredd du behöver om du tänker att du sitter och fläktar med armarna rakt ut med en move-kontroller i varje hand (alltså ~1.9meter).
Alltså bilden visar mera "den här arean bör du vara inom" än "det här är arean som krävs för alla spel", kolla tex bilder/videos från sonys VR demo-setups från E3 i år, inga av dom förutom möjligtvis farpoint (där man ändå inte går runt) hade några större ytor tillgängliga.

Exakt, du beskriver ju det lika bra som artikeln så varför vill du då mena på att artikeln borde tas bort?

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Cenorida:

Exakt, du beskriver ju det lika bra som artikeln så varför vill du då mena på att artikeln borde tas bort?

För att informationen handlar om "fungerar inom detta område" medans artikeln är skriven utifrån "behöver detta utrymme" vilket är två helt skillda saker.

Dvs, själva kärnan i informationen har missförståtts. Vilket Vive snacket redan i ingressen tydligt påvisar.

Och än viktigare, vad som borde lyftas fram är snarare Cameras begränsade aktionsradie, inte det fullständigt självklara utrymmeskravet.

Ja, tas bort kan ju förstås bytas ut mot redigeras...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av ipac:

För att informationen handlar om "fungerar inom detta område" medans artikeln är skriven utifrån "behöver detta utrymme" vilket är två helt skillda saker.

Dvs, själva kärnan i informationen har missförståtts. Vilket Vive snacket redan i ingressen tydligt påvisar.

Ja, tas bort kan ju förstås bytas ut mot redigeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Då tolkar vi artikeln på olika sätt, jag grundar mina resonemang på följande:

CITAT
"I dessa framgår rekommendationer för spelytan med Playstation VR, där ett djup på strax under tre meter (2,98 m) och två meter (1,88 m) på bredden ska behövas för att kunna nyttja VR-headsetet till fullo."

Det som framgår är helt korrekt, instämmer dock att rubriken hade kunnat göras bättre.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Cenorida:

Då tolkar vi artikeln på olika sätt, jag grundar mina resonemang på följande:

CITAT
"I dessa framgår rekommendationer för spelytan med Playstation VR, där ett djup på strax under tre meter (2,98 m) och två meter (1,88 m) på bredden ska behövas för att kunna nyttja VR-headsetet till fullo."

Det som framgår är helt korrekt, instämmer dock att rubriken hade kunnat göras bättre.

Det är ett fall av att inte kunna göra en korrekt analys av den info man själv presenterar.

Rubrik och ingress och hela första stycket är helt enkelt på fel spår vilket är mer än tillräckligt för att peka på att hela artikeln inte håller måttet.

Vidare, kärnan med Cinematic mode är förövrigt inte film. Det är att visa "icke VR content" (som förstås kan vara film men likväll något annat, inkl vanliga ps4 spel) så det är tittbart via headsetet.

Så det enda som blev rätt var väl de siffror som är en copy paste från manualen....

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Cenorida:

Exakt, du beskriver ju det lika bra som artikeln så varför vill du då mena på att artikeln borde tas bort?

Vill bara förtydliga helt i onödan att det inte var jag som sa något om att artikeln skulle tas bort.
Försökte i min post enbart highlighta det som faktiskt står i den länkade bilden (dimensioner som visar vad kameran kan täcka samt text som säger håll dig inom denna yta).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av ipac:

Rubrik och ingress är helt enkelt på fel spår vilka borde bytas ut mot något bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man läser hela texten så borde det till synes inte vara några problem att förstå vad författaren vill nå fram. Som jag ser det innehåller texten två fel:

"Sony presenterar utrymmeskraven för Playstation VR"
"Information om vilka krav Playstation VR ställer på spel i rumskala har varit sparsmakat, men ny information pekar på stora krav på spelyta."

Förmodar att orden "krav" och "utrymme" förvirrar för många.

Skrivet av flexm:

Vill bara förtydliga helt i onödan att det inte var jag som sa något om att artikeln skulle tas bort.
Försökte i min post enbart highlighta det som faktiskt står i den länkade bilden (dimensioner som visar vad kameran kan täcka samt text som säger håll dig inom denna yta).

Det har du rätt i, då ingen av er har upplagd profil-bild var det enkelt att förväxla er båda. Ursäktar mitt misstag!

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Cenorida:

Om man läser hela texten så borde det till synes inte vara några problem att förstå vad författaren vill nå fram. Som jag ser det innehåller texten två fel:

"Sony presenterar utrymmeskraven för Playstation VR"
"Information om vilka krav Playstation VR ställer på spel i rumskala har varit sparsmakat, men ny information pekar på stora krav på spelyta."

Förmodar att orden "krav" och "utrymme" förvirrar för många.

Förvirrar vet jag inte, det är helt enkelt en dåligt skriven artikel.

Återigen. Nära på det ENDA som blev rätt i artikeln var siffrorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Cenorida:

Om man läser hela texten så borde det till synes inte vara några problem att förstå vad författaren vill nå fram.

Nu är du naiv... "internet" förstod i huvud taget INTE kärnan i manual informationen. Och varför skulle de när ett antal internet skribenter uppenbarligen heller inte gör det?

Ursprunget till denna artikel är säkerligen den lika dåligt skriva artikeln hos Polygon, som så att säga initierade denna felaktiga vinkling av informationen i manualen:
http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1254747&page=1

Ny spreds samma feltänk vidare till artikelförfattaren och vips så sprids det vidare till nästa individ...och nästa. Därför är det bättre att artikeln, i dess nuvarande form, tas bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Exxovion:

Varför ska det behövas så mycket utrymme när det handlar om VR?

Nej just precis, behöver ju bara en *bioport*

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@ipac: Du får gärna förtydliga exakt vad det är du anser vara faktamässigt fel i artikeln. Vi använde felaktigt uttrycket krav istället för rekommendation, och det har korrigerats i artikeln.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas