Rapport: "Internetoperatörer tjänar miljarder på piratkopiering"

Permalänk
Medlem

Eh, Netflix och andra lagliga strömmande play tjänster kräver ju bättre uppkoppling än piratkopiering.

Med dålig uppkoppling kan du inte se dom alls utan konstant buffrande och/eller usel kvalitet.

Med dålig uppkoppling kan du se hur bra kvalitet som helst piratkopierat, det tar bara lite längre tid i förberedelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asconakille:

Då borde ju den bästa lösningen vara att sänka hastigheten till 56k för alla

´
LOOOL Ladda ner ett 60gb spel från steam med 56k lina vi ses om några år spel

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv

Börjar inte piratkopieringen inom media dö ut när allt mer och bättre lagliga alternativ växer fram?
Sedan mjukvaror är en annan femma då dessa brukar vara dyra och folk kan spara mycket pengar på att vara olagliga.

I vilket fall så tror jag skaran som idag skaffar extremt snabba bredband främst för piratkopieringen är ytterst liten.

Permalänk
Inaktiv

Oj, vad bra att vi redan förberett för att tillåta obegränsad trafik från netflix, spotify, facebook och andra väl valda källor. Då är det bara att lägga cap på allas internet på 100 MB icke godkänd trafik och alla är nöjda och glada!

#sarkasm

Permalänk
Medlem

Visst, utan piratkopiering skulle alla klara sig med ett gammalt analogt modem. För man strömmar ju aldrig laglig film eller laddar ner stora spel på Steam eller något sådant.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Hastigheter över 100 mbit känns nog onödigt om det inte varit för piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storm72:

Hastigheter över 100 mbit känns nog onödigt om det inte varit för piratkopiering.

Sarkasm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

alltså kan hollywoods lobbyistverksamhet bara lägga ner

Detta börjar bli skrattretande nu

De beter sig som ouppfostrade ungar

Detta är business, dom ser en chans att hämta säckvis med pengar här så kommer snarare bara bli värre och värre och spelar ingen roll hur skrattretande det hela ter sig för oss vanligt folk, dessa typer ser inget av det enbart $ tecken och därmed..

Skrivet av Pepsin:

Visst, utan piratkopiering skulle alla klara sig med ett gammalt analogt modem. För man strömmar ju aldrig laglig film eller laddar ner stora spel på Steam eller något sådant.

Haha, ja folk tänker med ars-et ibland och sprutar ur sig saker innan dom ens låtit ars-et få "tänka" klart, ups får man uttrycka sig så?

Permalänk
Medlem

Retoriken är intressant, eftersom den de facto säger att de som skaffar snabbare internet gör det för att piratkopiera. Det måste vara den ihåligaste argumentation jag läst på mycket länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storm72:

Poes Lag?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av storm72:

Dropbox? Videoövervakning i hd? Teamviewer? Citrix? Youtube4k? Netflix4k? OSpatchar? Finns MASSOR med exempel på program/plattformar som det behövs mer än 100/100.

Permalänk
Medlem

Men vad är detta! De här lobbyorganisationerna är ju självklart inte faktaorienterade utan existerar ju för att framföra sina beställda uppdrag - men det här...

Det går ju nya rapporter hela tiden om hur piratkopieringen i princip är utdöd tack vare populära och folkliga strömningstjänster för både musik och film. Inte att nämna att internet-uppkopplingarna i vårt avlånga land nu är snabba nog för att göra tjänsterna snabba och tillförlitliga. Trots detta vill dessa pajasar nu trycka för att peka ut internetleverantörerna för att tjäna pengar på piratkopiering? Vilket piratkopiering?

Helt obegripligt. För om nu internetleverantörerna har så enormt många tunga piratkopierande kunder som lustar efter högre bandbredd så bör väl dessa kunder också vara de dyraste kunderna då de rimligtvis också står för en opropertionerlig användning. Men, men. Det är väl lättare att leka med tanken att vi fortfarande lever under mitten av 90-talet.

Permalänk
Medlem

Aaah, så nu utvidgas strategin då. Först var det Piratebay som tjänade miljarders miljarder på ett par porrbanners som ingen klickade på, och då gick det bra att utan vidare klämma grundarna på miljonskadestånd. Nu jagas nästa potentiella kassako med glödande högaffel.

Vad blir nästa steg? Utökning av Copyswede till en motsvarande organisation som ska samla pengar från alla som tillverkar hård och mjukvara till en dator? Gå på utvecklare av tv-apparater och bildskärmar med? Dessa används ju i hög utsträckning för konsumtion utav upphovsrättsskyddat material.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanSnabb:

Dropbox? Videoövervakning i hd? Teamviewer? Citrix? Youtube4k? Netflix4k? OSpatchar? Finns MASSOR med exempel på program/plattformar som det behövs mer än 100/100.

Vad gör du med teamviewer och citrix som behöver 100/100 eller mer? ospatchar fungerade utmärkt innan det blev poppis med snabbt internet, tog bara några minuter längre tid.

Jag tror nog att folk klarar sig utmärkt på lite lägre hastigheter, man får sluta vara så stressad bara

Med detta sagt så är jag inte emot snabba hastigheter och jag vill ha snabbare och snabbare själv.. Men nog fan skulle de flesta privatpersoner klara sig ändå.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

Bullshit "host" Bullshit.

de hade bara tjänat på det om vi betalade per byte.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av storm72:

Jag piratkopierar inte.
Men skulle gärna haft ett 250 mbit abonnemang istället för 100 mbit.
Men kan ej få det där jag bor.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att alla satt på 100+ Mbit för att läsa nyheterna och titta på Netflix-serier i låg bitrate....

Klart som korvspad att operatörer tjänar pengar på piratkopiering. De tjänar till och med pengar på barnporr. Allt som flödar genom deras nät tjänar de pengar på, och när det kommer till nätpirater så är det pris/hastighet som avgör, och av denna anledning så erbjuder Bahnhof, som påstår att detta bara är trams, 1 Gbit för 500kr samtidigt som de gör allt som står i deras makt för att skydda sina kunder/brottslingar. Piratkopiering och Darknet-aktivitet är Bahnhofs viktigaste byggklossar.

Dock har filmbolagen sig själva att skylla för piratkopiering. Är man så gammalmodig som fortfarande kör med regionsskydd så förtjänar man att förlora pengar till internetoperatörerna. Varför ska jag vänta på att få se min favoritserie och riskera att få allt spoilat när jag kan se det samtidigt som de i USA?

Jag hade mer än gärna betalat ~100kr för att få tillgång till tjänster som Hulu, men som det ser ut idag så måste jag betala 50-100kr för en snabb och säker VPN, plus avgiften för Hulu. Nej tack, då fortsätter jag hellre att använda Exodus, som än så länge är lagligt i Sverige.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Börjar inte piratkopieringen inom media dö ut när allt mer och bättre lagliga alternativ växer fram?
Sedan mjukvaror är en annan femma då dessa brukar vara dyra och folk kan spara mycket pengar på att vara olagliga.

I vilket fall så tror jag skaran som idag skaffar extremt snabba bredband främst för piratkopieringen är ytterst liten.

Även om mjukvaror inte har lika bra alternativ idag så finns det potential även där.
Dels har vi app-marknaden där det med tiden lär utvecklas allt mer kraftfulla appar, och de behöver ju uppenbarligen inte vara särskilt dyra. Sedan skulle man kunna ha prenumerationstjänster med ett samlat utbud.
Jag skulle tex gissa att Adobe vunnit många kunder på sitt Creative Cloud. Nu funkar det förstås inte att betala en hundring i månaden för alla program man vill ha, men affärsmodellen skulle kunna utvecklas mot att bli billigare och tjänster som erbjuder prenumeration av olika programpaket. Tänk motsvarande ett kanalutbud för TV.

Fast det är klart, det skulle ju kräva ganska bra uppkopplingar. Enligt den där studien är ju bra uppkopplingar reserverade för pirater, så det går ju inte.

Permalänk
Medlem

"Samt att en tredjedel av svenska befolkningen medger att de konsumerar innehåll som film antingen via strömning eller nedladdning."

Begåvad 3:del som bekänner vad dom sysslar med...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

En sak som är lite kul är att de tror att folk helt magiskt kommer att sluta piratkopiera så fort de fått fram bättre övervakning och lagar...

Saken är ju den att de som håller på med denna typ av illegala verksamhet nog aldrig ens planerade att köpa produkten, så man borde sluta fokusera på "förlorade intäkter". Bara för att man gör stängslet högre kommer inte folk helt magiskt att börja forsa in genom huvudentrén.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Precis! De skiter fullständigt i all annan brottslighet, må det vara terrorism eller vad fasen somhelst. Ungefär lika hederliga som dagens feminister med sin "jämställdhet".

Hade hållit med förutom den konstiga politiska kopplingen. Ska man kontra med: Ungefär lika hederliga som dagens "höger,"1 med sitt: "Jag är inte rasist, men...". För det är ju också relevant i sammanhanget, eller?

Min åsikt är ju inte heller särskilt relevant, men jag har svårt att inte reagera på de, som jag ser det, onödiga påhoppen på generell "feminism", som för mig bara står för vanlig jämställdhet, rättvisa och sunt förnuft.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Logiken bakom deras argument är att folk skulle leva utan fast internet om piratkopiering inte existerade. Urdumt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiggin:

Hade hållit med förutom den konstiga politiska kopplingen. Ska man kontra med: Ungefär lika hederliga som dagens "höger,"1 med sitt: "Jag är inte rasist, men...". För det är ju också relevant i sammanhanget, eller?

Min åsikt är ju inte heller särskilt relevant, men jag har svårt att inte reagera på de, som jag ser det, onödiga påhoppen på generell "feminism", som för mig bara står för vanlig jämställdhet, rättvisa och sunt förnuft.

Feminism har inget med något av ovanstående att göra. det är bara hittepå för att försöka indoktrinera fler.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Aaah, så nu utvidgas strategin då. Först var det Piratebay som tjänade miljarders miljarder på ett par porrbanners som ingen klickade på, och då gick det bra att utan vidare klämma grundarna på miljonskadestånd. Nu jagas nästa potentiella kassako med glödande högaffel.

Vad blir nästa steg? Utökning av Copyswede till en motsvarande organisation som ska samla pengar från alla som tillverkar hård och mjukvara till en dator? Gå på utvecklare av tv-apparater och bildskärmar med? Dessa används ju i hög utsträckning för konsumtion utav upphovsrättsskyddat material.

Shhhh, ge dom inga ideer nu, inga förslag är för dumma när $ och inte minst en organisations överlevnad och tillväxt på lång sikt står på spel.

Permalänk
Medlem

Tips till Film- och TV-branschens samarbetskommitté, kika lite närmre på optikerna.
Dom tillhandahåller redskap som gör det möjligt att konsumera media och förutom det lagliga användandet förekommer säkerligen även en hel del konsumtion av olagligt anskaffat digitalt media.

Möjligtvis skulle man även ta en liten titt på audionomer, hörapparater används ju förutom för att förstärka tal även för att lyssna på musik och se film / tv. Visserligen handlar det här främst om åldersgrupper som är benägna att betala för sin konsumtion men den yngre uppkopplade generationen blir äldre även dom så lika bra att mota Olle i grind.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Entusiast

Bilstölder är alltså trafikverkets ansvar?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Påstådda rapporter

Självklart att det står så i en rapport från media maffian de gör ju allt för att tjäna pengar.
Skulle vara kul o se själva rapporten i sig o se vilka nuffror de har svamlat ihop som lögn.
Men den lär aldrig komma ut åt vanliga folket för de är så hemliga så.

Därför är jag Piratpartist för vi bryr oss om internet o rättvis demokrati !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Eh, Netflix och andra lagliga strömmande play tjänster kräver ju bättre uppkoppling än piratkopiering.

Med dålig uppkoppling kan du inte se dom alls utan konstant buffrande och/eller usel kvalitet.

Med dålig uppkoppling kan du se hur bra kvalitet som helst piratkopierat, det tar bara lite längre tid i förberedelse.

Detta är nog bästa beskrivningen på det här icke problemet, viktigaste här är nog att begränsad hastighet inte motverkar någonting.

Det jag använder bandbredden till är Steam/PSN/Xbox live nedladdningar, vet inte hur många gånger man sett/hört folk klaga över att det tar 10-30 timmar att ladda ner spel/patchar.

Man får ju i princip en tom skiva nuförtiden när man köper en fysisk kopia, patchar på 40-60GB är vardagsmat.

Betalar lätt för en snabbare hastighet för detta, speciellt vid ominstallationer, behöver man det? Kanske inte, men sitta och vänta på nedladdningar i timmar/dagar känns inte som 2016 direkt.

Permalänk
Medlem

Får mig osökt att tänka på Rob Reid: The $8 billion iPod
https://www.youtube.com/watch?v=GZadCj8O1-0

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Detta är väl ett försök att även lägga på en privatkopieringsavgift på bredbandsuppkopplingar, så att CopySwede får 1 Kr per Gigabyte data som överförs på abonnemangen,

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”