Kan inte få mitt Wifi kort att fungera i linux mint

Permalänk
Medlem

Kan inte få mitt Wifi kort att fungera i linux mint

Hejsan alla ni Jo det är så här. Jag beslutade mig att lämna windows världen några dagar sedan. Jag tycker verkligen om Linux Mint Min dator tycker också om det! Det enda i min dator som inte tycker om det verkar vara mitt Asus PCE-N53 nätverkskort. Jag har provat med ndiswrapper och windows drivrutiner men det vill bara inte fungera och när jag bootar upp datorn från en cold boot så står det info att ndiswrapper inte kunde använda drivrutinen eller liknande. Jag har provat med flera olike drivrutiner för olika windows versioner men ingen av dem verkar att fungera på Linux Mint. Det spelar ingen roll vilken linux distro jag provar för jag provade med ubuntu innan Linux mint men jag kan bara inte bli vän med ubuntus unity desktop eller vad det heter. Jag föredrar linux mint Jag har även kört xubuntu på denna dator tidigare och nätverkskortet fungerar inte där heller. Och ja, jag har provat med ndiswrapper i alla linux distros som jag provat på denna dator och samma resultat. funkar inte. Skulle uppskatta hjälp just nu eftersom att det är lite jobbigt att behöva stoppa i mobiltetelfonen och tethera den för att få internet på datorn. oj glömde nämna att linux drivrutinen på asus hemsida är för linux kärnan 2.6 och jag tror det är 4. någonting nu. Well hoppas ni kan hjälpa mig bästa sweclockare

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

jo men om du kollar sa seer du ju tydligt att den ar for linux karna 2.6.X och INTE for linux mint 18 sarah som jag anvander. Jag tror att LM18 anvander linux karna 4.X.X

Mvh Dennis55

Skriver pa mitt eng tangentbord hopas att ni forstar anda

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Bara en chansning men har du tur så kan du ev nyttja chipdrivrutinen som ev redan finns i linux.
Dvs kolla om Ralink RT-3572 finns och se om den köper den.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Entusiast

Linux Mint 18 är ju ganska nytt, kanske är därför.
Du kan ju prova att boota upp i en Live-session av Linux Mint 17 på ett USB och se om det är likadant där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@Dennis55: den är från den linux kärnan och uppåt.

Det ska bara vara att följa instruktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

jo men om du kollar sa seer du ju tydligt att den ar for linux karna 2.6.X och INTE for linux mint 18 sarah som jag anvander. Jag tror att LM18 anvander linux karna 4.X.X

Mvh Dennis55

Skriver pa mitt eng tangentbord hopas att ni forstar anda

Har du testat länkade drivrutin, en äldre drivrutin för 2.x brukar fungera bra i nyare kärnor också.

Sen förstår jag inte varför du testar Windows drivrutiner i linux, det kommer ju självklart inte fungera det minsta.....
Windows drivare är för Windows, inte Linux.

Det är viktigt att man förstår att Windows och Linus är två olika OS, och drivrutiner för Windows passar inte Linux eller tvärtom.
Du kan heller inte köra Windows program under Linux rakt av, eller tvärtom..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@lordzehn: jag provar så får vi se vad som händer Återkommer med svar

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!