Hallonpaj till mormor, så enkelt som möjligt

Permalänk
Medlem

Hallonpaj till mormor, så enkelt som möjligt

Så min mormor kör för närvarande på en fantastisk setup som var gammal redan när win95 kom. Diskettstation och hela rubbet ni vet. Tänkte att hon skulle få en hallonpaj samt en ny skärm, mus, tangentbord och rubbet till julklapp, hur ska jag göra för att den ska vara så enkelt som möjligt att använda? Det enda hon gör med datorn är att spela Harpan och gå ut på nätet för att betala räkningar och kolla symaskinsdelar. Den får inte vara svårare än en DORO-telefon att manövrera, hur gör man med lagring etc? Tänkte att det blir lättare med fysisk lagring än med molnlagring då nätet är lite halvstabilt. OS, funkar bara hallonpajens OS eller kan man lägga på typ ubuntu?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

känns som ett enklare alternativ med en billig laptop

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Så min mormor kör för närvarande på en fantastisk setup som var gammal redan när win95 kom. Diskettstation och hela rubbet ni vet. Tänkte att hon skulle få en hallonpaj samt en ny skärm, mus, tangentbord och rubbet till julklapp, hur ska jag göra för att den ska vara så enkelt som möjligt att använda? Det enda hon gör med datorn är att spela Harpan och gå ut på nätet för att betala räkningar och kolla symaskinsdelar. Den får inte vara svårare än en DORO-telefon att manövrera, hur gör man med lagring etc? Tänkte att det blir lättare med fysisk lagring än med molnlagring då nätet är lite halvstabilt. OS, funkar bara hallonpajens OS eller kan man lägga på typ ubuntu?

Många OS fungerar; men de måste vara kompilerade för den processorarkitekturen Raspberryn använder.

Jag har inte provat, men det finns ett bygge av ubuntu specifikt för raspberryn här.

Ubuntu är annars ett derivat av Debian, och det är även Raspbian (som är väldigt avskalat och lätt att använda imho). Snåla inte på minneskortet, för det märks rätt fort.

Hur mycket ska din mormor lagra? Vad för typ av data? Hur ofta ska hon komma åt den? Har hon backup?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Så min mormor kör för närvarande på en fantastisk setup som var gammal redan när win95 kom. Diskettstation och hela rubbet ni vet. Tänkte att hon skulle få en hallonpaj samt en ny skärm, mus, tangentbord och rubbet till julklapp, hur ska jag göra för att den ska vara så enkelt som möjligt att använda? Det enda hon gör med datorn är att spela Harpan och gå ut på nätet för att betala räkningar och kolla symaskinsdelar. Den får inte vara svårare än en DORO-telefon att manövrera, hur gör man med lagring etc? Tänkte att det blir lättare med fysisk lagring än med molnlagring då nätet är lite halvstabilt. OS, funkar bara hallonpajens OS eller kan man lägga på typ ubuntu?

Hur betalar hon räkningar, bankID eller dosa? Kompatibilitet för bankID, hur är det i säg Raspbian etc?

Permalänk
Medlem

Bättre med en billig laptop.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt.
Begagnad laptop, bästa alternativet.

Tom en gammal Core2Duo laptop för 500-1000kr är mer vettig. (undvik Atom/Netbook CPUerna bara)
Vill du får den att bli snabb, lägg till en budget 120GB SSD för 400-500kr (eller tom billigare från ebay om du vet vad du ska leta efter, långt från alla är bra).
Släng in lite mer RAM i den om du kan hitta och sen är den klar, oavsett om du vill köra Windows eller Linux under huven.

Pajen är bra till mycket, men det finns bättre alternativ om du ska köpa skärmar, tangentbord och allt.

Permalänk
Medlem

Håller med om att en billig laptop låter som ett bättre alternativ.

Vill du ha det riktigt billigt tror jag begagnat är bäst, nya budgetlatops må ha "moderna" specs men hemsk kvalitet i allt annat. Om din mormor har en stenålders-setup är ju en välbyggd laptop från medelåldern fortfarande ett rejält lyft, speciellt uppgraderad med en billig SSD.

Permalänk

Har haft flera uppdrag hos äldre familjemedlemmar och bekanta med att ersätta gamla win95 burkar.
Själv föredrar jag en Ubuntu setup men har kommit fram till att det billigaste och minst struliga alternativet är en billig miniPC från Kina med Win8 / Win10.

Enkelt att montera bakom monitorn, minimalt med sladdar och ljudlöst från 650kr, see mitt inlägg:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1436345-billing-minipc-...

Drömmen är att köra en stabil version av Ubuntu på en miniPC för dom som klarar av att använda Linux ist för Win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cngadgetse:

Enkelt att montera bakom monitorn, minimalt med sladdar och ljudlöst från 650kr, see mitt inlägg:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1436345-billing-minipc-...

Den där processorn är ju rejält långsam, lär inte gå som en dröm på aftonbladet.se direkt?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Den där processorn är ju rejält långsam, lär inte gå som en dröm på aftonbladet.se direkt?

Rejält långsam??
Vet inte riktigt vad du gemför med, en gammal pentium tower PC med Win95 eller en gamal Atom netbook?
Isf, så laddar den aftonbladet xtremt snabbt.

Gemför du dock med en Macbook Pro för 15000 kr eller en i7 latop så ja, då är den rejält långsam.

Allt beror på hur mycket du vill betala och vad användaren har för krav, själv tycker jag att en Intel miniPC räcker gott och väl för äldre användare.

Har du aldrig testat en sådan miniPC så tycker jag att du borde, var själv rätt skeptiskt innan.

Btw.

Har själv aldrig tetsat att surfa på en Hallonpaj, vet du hur bra aftonbladet laddar på den?

Permalänk
Medlem

Nu kunde iofs min farmor inte någonting om datorer men hon ville skaffa facebook för att ha koll på alla barnbarn. Och efter mycket testande med både laptops och stationära kom vi fram till att en surfplatta var enklast. Något att överväga kanske?

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Nu kunde iofs min farmor inte någonting om datorer men hon ville skaffa facebook för att ha koll på alla barnbarn. Och efter mycket testande med både laptops och stationära kom vi fram till att en surfplatta var enklast. Något att överväga kanske?

Platta lär ju vara enklast om användaren inte har någon datorvana, dock så har vissa äldre problem med synen på mindre skärmar och skriva går ju långrammare.

Permalänk
Medlem

en laptop är ju enkelt men en hallonpaj är ju mycket roligare raspbian fungerar väldigt bra som skrivbordsOS. hade xfce. snabbt och responsivt.
arch har nog än fler paket tror jag om man tycker om att pyssla lite mer.

klart du ska ge henne en paj om du känner för det. gör alla knappar stora!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cngadgetse:

Rejält långsam??
Vet inte riktigt vad du gemför med, en gammal pentium tower PC med Win95 eller en gamal Atom netbook?
Isf, så laddar den aftonbladet xtremt snabbt.

Gemför du dock med en Macbook Pro för 15000 kr eller en i7 latop så ja, då är den rejält långsam.

Den dator jag byggde åt min mormor för åtta år sedan är 3,5 ggr snabbare än den där boxen i singeltrådprestanda. Det var knappast en i7.

Skrivet av Emrik:

en laptop är ju enkelt men en hallonpaj är ju mycket roligare

Inte för den som ska surfa med eländet...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

känns som ett enklare alternativ med en billig laptop

Jo, det verkar luta mer åt det. Saken är den att jag ville slippa docka i en skärm då hon redan ser dåligt och ska hålla koll på små knappar, den ska laddas osv. Senaste gången hon hade en laptop så tog hon ur den ur laddaren för hon skulle använda den i köket till något recept för en kaka och kom tillbaka och ringde efter någon dag om att "den funkar inte längre" varpå hon hade glömt sätta i strömkabeln. Vill hellre ha en stationär lösning. NUC kanske?

Skrivet av Chibariku:

Nu kunde iofs min farmor inte någonting om datorer men hon ville skaffa facebook för att ha koll på alla barnbarn. Och efter mycket testande med både laptops och stationära kom vi fram till att en surfplatta var enklast. Något att överväga kanske?

Hon ser redan dåligt som det är, plus att hon fick en gammal surfplatta som hon dels tappade bort och dels glömde ladda så den dog rätt fort. En gång när jag kom hem låg grytunderlägget i soffan och gissa vad som låg under kastrullen?

Nej, en stationär lösning är vad som gäller.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Jo, det verkar luta mer åt det. Saken är den att jag ville slippa docka i en skärm då hon redan ser dåligt och ska hålla koll på små knappar, den ska laddas osv. Senaste gången hon hade en laptop så tog hon ur den ur laddaren för hon skulle använda den i köket till något recept för en kaka och kom tillbaka och ringde efter någon dag om att "den funkar inte längre" varpå hon hade glömt sätta i strömkabeln. Vill hellre ha en stationär lösning. NUC kanske?

Hon ser redan dåligt som det är, plus att hon fick en gammal surfplatta som hon dels tappade bort och dels glömde ladda så den dog rätt fort. En gång när jag kom hem låg grytunderlägget i soffan och gissa vad som låg under kastrullen?

Nej, en stationär lösning är vad som gäller.

NUC är en trevlig masking enligt mig. Jag säger om du är teknisk så installera Linux åt henne. Då mindre chans att hon får den ner smittad av virus. Jämfört med Windows. sen enligt mig så är det lättare att få den mer anpassad för folk som har svårt att se.
Men det är upp till dig om du känner att du är tillräckligt kunnig för linux.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Kör på t.ex. en billig Intel NUC:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3201954

Därefter installerar du t.ex. Linux Mint med MATE (eller Ubuntu eller någon annan, lättare distribution) och vips så har du något väldigt enkelt!

Raspberry Pi är en god tanke, men det finns en risk för att innehåller på SD-kortet rensas. Vet inte om så är fallet med nyare RPi 2/3 men detta är något jag varit med om med bl.a. RPi Model B+

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Intel Compute Stick?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

NUC är en trevlig masking enligt mig. Jag säger om du är teknisk så installera Linux åt henne. Då mindre chans att hon får den ner smittad av virus. Jämfört med Windows. sen enligt mig så är det lättare att få den mer anpassad för folk som har svårt att se.
Men det är upp till dig om du känner att du är tillräckligt kunnig för linux.

Mina Linux-kunskaper sträcker sig inte längre än en 15p kurs på högskola, windows blir nog bättre. Ett bra virusskydd och en "kom-ihåg-lapp" om att inte ladda ner toolbars räcker nog en bra bit

Skrivet av Icte:

Kör på t.ex. en billig Intel NUC:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3201954

Därefter installerar du t.ex. Linux Mint med MATE (eller Ubuntu eller någon annan, lättare distribution) och vips så har du något väldigt enkelt!

Raspberry Pi är en god tanke, men det finns en risk för att innehåller på SD-kortet rensas. Vet inte om så är fallet med nyare RPi 2/3 men detta är något jag varit med om med bl.a. RPi Model B+

Jo, intels NUC är vad jag hade tänkt mig. Bara något enkelt med en bra SSD i så kommer man långt.

Skrivet av LudvigLindell:

Intel Compute Stick?

Lutade faktiskt också åt det. Men jag ville ha något som inte bara har anslutningar via Bluetooth, som sagt så kommer hon glömma att ladda enheterna och då är det bättre att de faktiskt sitter fast i burken hela tiden och inte behöver laddas.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Entusiast

Jag vet inte varför alla är så insatta i att en laptop är det som gäller.

Även om man får tag på en begagnad för under 1K så lär den inte vara ett monster på webben och troligtvis dra en del ström ihop med ett döende batteri.
SD-lagring är kanske inte det snabbaste men väljer man rätt kort så slår de även de snabbaste HDD'erna som sitter i en begagnad laptop och processorn har blivit ganska mycket bättre i RP3 faktiskt.

Titta på den här videon och få en idé om hur den presterar: https://youtu.be/ZYPATphfGY4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag vet inte varför alla är så insatta i att en laptop är det som gäller.

Även om man får tag på en begagnad för under 1K så lär den inte vara ett monster på webben och troligtvis dra en del ström ihop med ett döende batteri.
SD-lagring är kanske inte det snabbaste men väljer man rätt kort så slår de även de snabbaste HDD'erna som sitter i en begagnad laptop och processorn har blivit ganska mycket bättre i RP3 faktiskt.

Sjävklart är en laptop ett kasst val för en äldre människa, dels är skärmen ofta dålig och sen är den ergonomiskt en katastrof med ett litet ihoptryckt tangentbort och en musplatta. Det är mycket bättre att köpa en billig 23"-skärm och ett riktigt tangentbord och mus plus en NUC eller annan riktig dator.

Ett monster på webben är ju knappast RP3 heller. Att rekommendera Atom/ARM-lösningar är minst lika dåligt som att rekommendera laptops, dessa duger inte för en bra desktopupplevelse.

Lustigt att så många på SC tror att Atom eller ARM duger för en bra desktop när de själv bara kört i7or...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Sjävklart är en laptop ett kasst val för en äldre människa, dels är skärmen ofta dålig och sen är den ergonomiskt en katastrof med ett litet ihoptryckt tangentbort och en musplatta. Det är mycket bättre att köpa en billig 23"-skärm och ett riktigt tangentbord och mus plus en NUC eller annan riktig dator.

Ett monster på webben är ju knappast RP3 heller. Att rekommendera Atom/ARM-lösningar är minst lika dåligt som att rekommendera laptops, dessa duger inte för en bra desktopupplevelse.

Lustigt att så många på SC tror att Atom eller ARM duger för en bra desktop när de själv bara kört i7or...

Skulle ju iofs kunna vara så att det är du som har en annorlunda ide om vad som är en bra desktopupplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Mina Linux-kunskaper sträcker sig inte längre än en 15p kurs på högskola, windows blir nog bättre. Ett bra virusskydd och en "kom-ihåg-lapp" om att inte ladda ner toolbars räcker nog en bra bit

Jo, intels NUC är vad jag hade tänkt mig. Bara något enkelt med en bra SSD i så kommer man långt.

Lutade faktiskt också åt det. Men jag ville ha något som inte bara har anslutningar via Bluetooth, som sagt så kommer hon glömma att ladda enheterna och då är det bättre att de faktiskt sitter fast i burken hela tiden och inte behöver laddas.

Ja dom där "kom-ihåg-lappen" Fungerar knappt med toolbar. Men du kan ju låsa ner windowsen så att det inte går att installera program. Är ju ett alternativ och sen installerar du Teamviewer så om hon behöver hjälp så kan du bara logga in på teamviewer och installera det åt henne. Sen får du förklara att inte lyssna på windows tech call samtalen att hon bara ska lägga på när det ringer.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Skrivet av mfm:

Den där processorn är ju rejält långsam, lär inte gå som en dröm på aftonbladet.se direkt?

Var tvungen att testa detta ordentligt.
aftonbladet.se är alltid en mardröm att surfa in på från en klen dator men T10an klarade detta ganska bra tycker jag, även under hög belastning på morgonen. Brave var klart snabbast.
Du kan se videon här:
https://www.youtube.com/watch?v=TuvDBM7gvRM

Permalänk
Medlem

Någon hallonpaj-klon som kan köra android kanske?