Permalänk
Medlem

Välvd TV - pros/cons

Hej forumet!

Jag är på jakt efter en ny TV till vardagsrummet som används framförallt till PS4-spelande. Tjejen har fastnat helt för det här med välvd tv, men egentligen bara för att det "ser coolt ut". Själv är jag lite mer skeptisk och vet inte om det drar iväg priset helt i onödan.

Vad är fördelarna/nackdelarna med en välvd TV? Får man bättre bildkvalité för mindre pengar med en vanlig platt skärm?

Vi siktar på nåt runt 5-6 000 kronor. Har ni några övriga tips är det varmt välkommet!

Tack för att ni tar er tid!

Permalänk
Medlem

Finns inga fördelar me välvd TV. Det enda som händer är att om du inte sitter i mitten får du sämre bild än om du tittar på en platt TV.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Lego Master

Åk till en elektronikhandel och titta på några olika välvda TVs, och då inte bara sittandes i "sweet spot". Flytta runt i sidled och framåt/bakåt för att se hur bilden blir. Jag hade hellre lagt pengarna på en bättre platt TV och fått nån extra funktion eller tum, istället för det där krökta möget. Samma med 3D. Blä.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att det blir sämre bild om du sitter i mitten. Har själv en Samsung 9-serie. Egentligen blir den böjda skärmen bara märkbar om du sitter väldigt nära, en väldigt liten förbättring på bilden om man sitter lite snett också. Om det är bara den böjda skärmen som är skillnaden på tv-apparaterna ni väljer på ta en böjd så blir tjejen glad, annars välj funktion före design

Permalänk
Medlem

I den prisklassen skulle jag absolut kolla på en platt tv, i övriga prisklasser också iofs. Välvd tv kan iofs funka om alla kan sitta förhållandevis rakt framför TVn.