Xbox One S presterar bättre än Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Xbox One S presterar bättre än Xbox One

Med en högre klockad grafikdel och ökad minnesbandbredd presterar Xbox One S märkbart bättre i spel, där originalet har svårt att nå titelns utsatta målfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

De kunde gott ha höjd prestandan lite till och folk är vana med att applikationer rullar på lite snabbare på nya enheter. Det lär dock bli en liten andel som har den nya xboxen och då måste utvecklare ta hänsyn till den gamla. Men visst om de chocksänker priset på nya xboxen kanske den säljs mer.

Permalänk
Medlem

30 fps.... Wow! Dags att överge pcn.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Är detta ett skämt eller? En blygsam klockning av grafiken och det snackas om 4k ready?

Några futtiga fps extra i tester? Det måste väl bara vara ett knep från ms för att sälja fler xbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Är detta ett skämt eller? En blygsam klockning av grafiken och det snackas om 4k ready?

Några futtiga fps extra i tester? Det måste väl bara vara ett knep från ms för att sälja fler xbox?

För film ja. Det lär den nog klara utan några som helst problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Är detta ett skämt eller? En blygsam klockning av grafiken och det snackas om 4k ready?

Några futtiga fps extra i tester? Det måste väl bara vara ett knep från ms för att sälja fler xbox?

Den är inte 4k ready ur spelsynpunkt utan ut filmsynpukt det är likadant med playstation neo

EDIT: Svantesson666 hann före

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

"Xbox One S vara tillräcklig för att spelkonsolen oftare ska kunna hålla 30 fps stabilt."

Vilken bedrift!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Är detta ett skämt eller? En blygsam klockning av grafiken och det snackas om 4k ready?

Några futtiga fps extra i tester? Det måste väl bara vara ett knep från ms för att sälja fler xbox?

Ja syftet med One S är att sälja fler Xbox. Kom det som en överraskning?

Permalänk
Medlem

Breaking News: Vaz Lada deluxe klarar att åka 2 km/h snabbare än föregångaren...

Wow. Imponerande. Nu klarar den 30 km/h.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Nej detta är väl bara en bonus för dom som skaffar Slim modellen, 4K gäller endast film.
Scorpio kommer vara en next gen konsol som hanterar 4K i spel.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

wow! nästan 30 fps nu i 720p det går bra nu.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Är detta ett skämt eller? En blygsam klockning av grafiken och det snackas om 4k ready?

Några futtiga fps extra i tester? Det måste väl bara vara ett knep från ms för att sälja fler xbox?

Hallå! Allt handlar inte om "spel"... Du har missuppfattat detta helt hör jag.

Att kunna titta på t ex Blu-ray-filmer i enastående 4K Ultra HD med HDR (High Dynamic Range) är hur stort som helst! Med tanke på att en sådan spelare kostar kring 4000-7000 kr idag, vilket gör detta till ett revolutionerande kap! Gissar att det samma gäller för streaming? Bra jobbat Microsoft!

Permalänk

"Avslutningsvis framgår i en intervju med Digital Foundry att den nya systemkretsen i Xbox One S tillverkas på en 16-nanometerteknik från TSMC, vilket krympt kretsen från 363 mm2 i originalet till 240 mm2 och samtidigt pressat strömförbrukningen för att möjliggöra den mindre designen"

Detta borde kunna möjliggöra lägre priser längre fram. Det som mest lockar med denna är UHD Blu Ray och HDR till ett riktigt bra pris.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Alla prestanda är väl välkommen I guess, tycker det är skulle var mer intressant att se vad krympningen i tillverkningsprocess gjort för strömförbruningen. Och varför de inte använde 14nm som AMD numera använder.

***bort/mod***

Tagit bort meningslös och trollande bild i enlighet med §1.5 &§1.6 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av kiario:

Är detta ett skämt eller? En blygsam klockning av grafiken och det snackas om 4k ready?

Några futtiga fps extra i tester? Det måste väl bara vara ett knep från ms för att sälja fler xbox?

Suck...

Scorpio som kommer i slutet av nästa år är för 4K gaming/filmer med HDR. Xbox One S är för 4K filmer med HDR samt vanliga 1080p/900p spel med HDR. Den bumpade prestandan på Xbox One S är för att kunna spela upp BD filmer i 4K med HDR samt kommande spel som Gears of War 4 med HDR (OBS! ej 4K spel).

Det är självklart att de vill att folk köper fler Xboxar... Gnäller du äver att NVIDIA, AMD och Intel lanserar nya grafikkort och eller processorer lika ofta som man byter kallingar? Det är företag. De lever på att vi slösar våra pengar. Vill du inte köpa? Köp inte. Enkelt.

MS har själva sagt att idén med Xbox One S är inte att de med Xbox One ska uppgradera. Xbox One S är mer för de som inte äger en Xbox One än. Samt att Xbox One S är en billigare BD 4K spelare än en dedikerad BD 4K spelare och du får en fullt kapabel spelkonsol på köpet. Så varför gnälla? Glömde jag nämna att den även har stöd för HDR?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Imponerad att Microsoft lyckades komma före Sony med denna 4K-bluray uppdatering..

Permalänk
Snusfri

Det är just 4K UHD BluRay samt Netflix/Youtube som gör mig intresserad av en Xbone S.
Nu skall man bara ha råd med en 4K projektor med

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

The new XBox One S(***s), now u can watch 4k movies on it... (u still cant play games on it but who the hell buys it to play games...).

Btw... 4k Netflix/Youtube... lol. Folk vet inte vad stenhård komprimering är. Ofta kan 1080p som är märkbart mindre komprimerad ge bättre kvalité.

Permalänk
Medlem

Va fan jag fick hem min one s igår och drog genast igång en uhd bd. Perfekt bild men kan inte xbox bitstreama? Jag ville ha atmos men den kan ju bara outputa 5.1 pcm eller dts bitstream. Blir lite ledsen och funderar på att returnera den.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Va fan jag fick hem min one s igår och drog genast igång en uhd bd. Perfekt bild men kan inte xbox bitstreama? Jag ville ha atmos men den kan ju bara outputa 5.1 pcm eller dts bitstream. Blir lite ledsen och funderar på att returnera den.

Detta har tagits upp på /r/xboxone och Major Nelson själv har nu tagit frågan vidare till MS ingenjörerna. Så med lite tur kanske vi får se stöd för detta i en senare uppdatering.

Jag har personligen ingen koll på detta men enligt vissa i tråden så är skillnaden minimal med det som redan finns. Som sagt, jag har noll koll och är inte så pass ljudintresserad.

Tråden jag talar om har du här: https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/4uhouq/the_xbox_one...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Alla prestanda är väl välkommen I guess, tycker det är skulle var mer intressant att se vad krympningen i tillverkningsprocess gjort för strömförbruningen. Och varför de inte använde 14nm som AMD numera använder.

Även om Scorpio kommer lösa 4K nästa år blir det 30fps igen gissningsvis Undrar vad det blir för krets som driver kalaset? Lär behövas 14nm för att hålla temperaturerna i schack.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Är detta ett skämt eller? En blygsam klockning av grafiken och det snackas om 4k ready?

Några futtiga fps extra i tester? Det måste väl bara vara ett knep från ms för att sälja fler xbox?

När man snackar om 4k på nuvarande konsoler har det aldrig handlat om att spel ska kunna rulla på i den upplösningen, handlar främst om film som kräver långt mindre prestanda för ändamålet än spel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mocka:

Även om Scorpio kommer lösa 4K nästa år blir det 30fps igen gissningsvis

Själv hoppas jag på 3840x1634 (2.35:1) @ 24 fps, stilfullt letterboxat på vanliga TV-apparater. Mer cinematiskt™ kan det knappast bli.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Btw... 4k Netflix/Youtube... lol. Folk vet inte vad stenhård komprimering är. Ofta kan 1080p som är märkbart mindre komprimerad ge bättre kvalité.

antar att du inte riktigt kollat 4k netflix eller rippar gjorda från netflix i 4k. det är märkbar skillnad på en 4k tv

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Giantbomb hade en väldigt bra intervju med Phil Spencer ( xbox chefen ) under E3

Där Phil bland annat förklarar varför S är lite snabbare

Citat:

The thing i want to make clear to people is, they shouldn't buy an Xbox One S thinking it is going to run xbox one games faster, cause we didnt design it to do that

det intressanta börjar ungefär 2:30.

Det handlar bland annat om att olika komponenter byts ut pga att kostnader för produktion minskar, och ibland råkar det då vara en gnutta snabbare här och var.

Som sagt, väldigt bra intervju om Xbox one S, Scorpio, PC och en massa annat.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Va fan jag fick hem min one s igår och drog genast igång en uhd bd. Perfekt bild men kan inte xbox bitstreama? Jag ville ha atmos men den kan ju bara outputa 5.1 pcm eller dts bitstream. Blir lite ledsen och funderar på att returnera den.

Du får gå in och ändra i xbox-ens ljud inställningar. Jag kan till och med få ut DTS med den vanliga xbox ONE. Finns ett bistream alternativ bland ljud inställningarna

http://support.xbox.com/sv-SE/xbox-one/console/configure-audi... .

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslösa och provocerande memebilder i enlighet med §1.5 & §1.6 i forumreglerna.

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kevlarheart: ja? DTS vet jag finns men jag vill ha Atmos, dts hd och dolby true hd när jag kollar på bluray inte DTS.

Nu tror jag att pcm skickar ut dom formaten bara att jag inte kan se det på recivern men den klarar iaf inte atmos för dom är döda.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Själv hoppas jag på 3840x1634 (2.35:1) @ 24 fps, stilfullt letterboxat på vanliga TV-apparater. Mer cinematiskt™ kan det knappast bli.

Skulle kunna bli en möjlighet. Som sagt känns det som ett tufft mål att kunna erbjuda 4K @ 30fps i en liten konsol.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Alla prestanda är väl välkommen I guess, tycker det är skulle var mer intressant att se vad krympningen i tillverkningsprocess gjort för strömförbruningen. Och varför de inte använde 14nm som AMD numera använder.

***bort/mod***

TSMC 16nm är mer strömeffektiv?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"