Mata ut 4K@60Hz över ~20 meters distans, svårknäckt nöt?

Permalänk

Mata ut 4K@60Hz över ~20 meters distans, svårknäckt nöt?

Hej!

Har nyligen köpt mig en 4K TV (Samsung UE55JS8005) som jag vill koppla till datorn i rummet intill.
Just nu funkar min setup som betår av 2x15m HDMI +Repeater, men kan endast få up 1080p vilket är lite tråkigt.

  • För att jag skall kunna få ut 4K@60Hz ur min Dator måste jag mata ut det genom graffets Displayport.

  • Min TV stödjer 4K@60Hz men har ingen displayport så måste mata in det genom HDMI 2.0.

  • Och detta skall ske över en distans på mellan 18-20m.

Så min fråga är om någon skulle kunna hjälpa mig med göra en setup "så billig som möjligt" med kablar/adaptrar och repeaters för att göra detta möjligt.
Det vore dessutom ett stort plus om kablarna är i platt/flat utförande.

Ett förslag på setup:

Tack för svar!

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Rekordmedlem

Supra gör marknadens bästa hdmikablar men inte ens de garanterar att de klara det på den distansen så det behövs som sagt troligen nån aktiv lösning men vill du ha den bästa kabeln så >
http://www.jenving.se/products/view/hdmi-hdmi-hd-a-v-20m-1001...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att lösa detta tror jag är väldigt väldigt svårt.
Nästan läge att fundera på en ommöblering för att få komponenterna närmre varandra?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Funderar på om optiska kablar kan vara en lösning: http://www.corning.com/optical-cables-by-corning/worldwide/en...
vet dock för lite om hur thunderbolt och displayport fungerar tillsammans men det kanske kan vara värt att undersöka.

Permalänk
Medlem

Går det att göra hål i väggen för att korta ned avståndet? Går att få snyggt till några få kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Då behöver man antingen kontaktera HDMI, vilket inte är så enkelt. Eller göra ett mastodonthål som kontakterna går igenom.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Denna plus nätverksladd i valfri längd upp till 100m
https://www.startech.com/se/m/AV/Forlangare/HDMI/HDMI-over-Ca...
Finns säkert fler alternativ och märken men här är en i alla fall

Permalänk
Medlem

Har läst att HDMI över nätverkskabel ska vara riktigt buggit och inte alls fungera så bra. Så jag hade inte testat det. Jag skulle vilja köpa en 10 meters HDMI-kabel för samma användningsområde (4K, 60Hz, 4:4:4 chroma), men oklart om det går på den sträckan ens.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kanske inte är det billigaste alternativet men kolla in en Nvidia Shield TV. Den fixar 4k 60Hz HDR.

Permalänk
Medlem

HDMI över nätverk fungerar alldeles utmärkt. Har gjort flera lösningar i jobbet med just en sådan lösning som Fantomen hänvisar till.
Gäller bara att man tar vettiga kablar, helst skärmade cat6 och sen inte klämmer rj45-kontakter direkt på kabeln utan gör en riktigt kontraktering i ändarna och sen använder korta patchar mellan kontakterna och enheterna.

Tänk på att man behöver två stycken nätverkskablar för en överföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa347:

HDMI över nätverk fungerar alldeles utmärkt. Har gjort flera lösningar i jobbet med just en sådan lösning som Fantomen hänvisar till.
Gäller bara att man tar vettiga kablar, helst skärmade cat6 och sen inte klämmer rj45-kontakter direkt på kabeln utan gör en riktigt kontraktering i ändarna och sen använder korta patchar mellan kontakterna och enheterna.

Jaha okej. Testat med 4K och allt också?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsk:

Kanske inte är det billigaste alternativet men kolla in en Nvidia Shield TV. Den fixar 4k 60Hz HDR.

Känns som det sämsta alternativet för att föra över en AV-ström. Rejäla komprimeringsartefakter och fördröjning. Är även osäker hur det ser ut med ljudet, vet att steam in-home-streaming har väldigt hårda begränsningar för det. (Max 2 kanaler.) Ska han bara ha en media spelare så räcker troligen det inbyggda smart TV systemet. (Givet att det inbyggda klarar 3840x2160.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte fått chansen men borde inte vara några problem om enheterna är specificerade för 4k.

När det gäller HDMI så allt över 10m-15m är jobbigt om man inte har någon form av aktiv utrustning. Speciellt i lite högre upplösningar.

Sen finns ju såna här som man kan använda sig av. Vet tyvärr inte vart man kan få tag i dem i Sverige:

http://www.cabledepot.co.uk/hdmi-extender-hdmi-booster-p-3094...

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna använda nåt sånt här kanske http://www.xtreamer.net/whizz/

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nioreh83:

@Shakermaker: Då behöver man antingen kontaktera HDMI, vilket inte är så enkelt. Eller göra ett mastodonthål som kontakterna går igenom.

Supra har ett kontaktsystem som gör att man kan komma igenom mindre hål vid fast montering.

http://www.jenving.com/products/view/hdmi-hdmi-hd-a-v-1001100...

Skrivet av alex5555:

Har läst att HDMI över nätverkskabel ska vara riktigt buggit och inte alls fungera så bra. Så jag hade inte testat det. Jag skulle vilja köpa en 10 meters HDMI-kabel för samma användningsområde (4K, 60Hz, 4:4:4 chroma), men oklart om det går på den sträckan ens.

Det beror på vilka prylar man köper, bara för att man byter kabeltyp så minskar inte bandbreddskravet mellan adaptrarna om man ska överföra en opåverkad hdmisignal, signalen kräver fortfarande ca 4- 18 Gbit/s.
Man kan också komprimera hdmisignalen och packa upp den i mottagaränden men då förlorar man lite i kvalitet men man kan spara bandbredd så man kn klämma in signalen på 1Gbit/s elerl köra den över ett vanligt nätverk, Kramer gör bra länkar av den typen men räkna med att det kostar från ca 5000 kr.
Det finns alltså tekniskt bra prylar men inget som kostar "max 500 kr" oavsett vilken lösning man väljer.
http://www.kramerav.com/product/TP-581T
http://www.kramerav.com/product/PT-571
http://www.kramerav.com/Product/KDS-EN2T

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa347:

Tyvärr inte fått chansen men borde inte vara några problem om enheterna är specificerade för 4k.

När det gäller HDMI så allt över 10m-15m är jobbigt om man inte har någon form av aktiv utrustning. Speciellt i lite högre upplösningar.

1080p kan man nog få iväg 10-15 meter, men 4k @60hz ska man inte räkna med att komma nära de längderna av vad jag läst iallafall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

1080p kan man nog få iväg 10-15 meter, men 4k @60hz ska man inte räkna med att komma nära de längderna av vad jag läst iallafall.

Det beror på kabelkvaliten, Supra gör som sagt bra kablar med stabil kvalitet och de testar dem också, fysik och teknik och inget hokuspokus och marknadsföringsfloskler.
4K Ultra: 4096 x 2160 @ 60 Hz, 1-10 meter kabel; 4096 x 2160 @ 24 / 30Hz, 12-20 meter kabel, samt 1080P @ 30Hz, 20-30 meter kabel
http://www.jenving.se/products/view/hdmi-hdmi-hd-a-v-20m-1001...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på kabelkvaliten, Supra gör som sagt bra kablar med stabil kvalitet och de testar dem också, fysik och teknik och inget hokuspokus och marknadsföringsfloskler.
4K Ultra: 4096 x 2160 @ 60 Hz, 1-10 meter kabel; 4096 x 2160 @ 24 / 30Hz, 12-20 meter kabel, samt 1080P @ 30Hz, 20-30 meter kabel
http://www.jenving.se/products/view/hdmi-hdmi-hd-a-v-20m-1001...

Inget illa ment, men du börjar låta som en reklampelare för Supra
(visst, de har bra kablar, och jag har några från dem jag också)
Värt att notera är att de faktiskt bara skriver 24/30 hz i texten ovan för 1-10 meters kabeln för 4k.
Närmre 10 meter 4k @60hz är nog inget man ska ta för givet ens med en riktigt bra kabel!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Inget illa ment, men du börjar låta som en reklampelare för Supra
(visst, de har bra kablar, och jag har några från dem jag också)
Värt att notera är att de faktiskt bara skriver 24/30 hz i texten ovan för 1-10 meters kabeln för 4k.
Närmre 10 meter 4k @60hz är nog inget man ska ta för givet ens med en riktigt bra kabel!

Jag vet att Supra gör teknisk sunda kablar och håller de tekniska specar de anger, de är dessutom lång ifrån dyrkabel men de är inte heller budgetkabel med vilt spretande kvalitet från Kina, det är lokalproducerade Svenska prylar med stabil kvalitetsnivå vilket jag tycker ska premieras och de är dessutom en av få kabeltillverkare som verkligen tillverkar kabel och inte bara "märker om" och jag har besökt dem ett par gånger i Ljungskile.
De testar och anger att kablagen klarar 4K/60Hz vid 10m om du läser rätt, 30 Hz ska fungera upp till 20m, det kan ev fungera längre men de håller sig inom de toleranser för påverkan av signalkvalitet som finns vid de längderna så om det inte fungerar beror det inte på kablaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle man inte kunna använda nåt sånt här kanske http://www.xtreamer.net/whizz/

Den verkar trevlig! Någon som testat denna?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk

Jag skulle övervägt att göra hål i väggen om möjligt. Finns snygga infällda lösningar bland annat från keystone så du kan köra displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De testar och anger att kablagen klarar 4K/60Hz vid 10m om du läser rätt, 30 Hz ska fungera upp till 20m, det kan ev fungera längre men de håller sig inom de toleranser för påverkan av signalkvalitet som finns vid de längderna så om det inte fungerar beror det inte på kablaget.

Fel av mig! Jag misstolkade det du hade citerat från deras hemsida. Nu ser jag vad det står direkt på sidan.

Håller med om att det är trevligt med ett svenskt riktigt bolag som inte bara märker om kablar, och som står för kvalitetsprodukter! ... men jag är ändå tveksam till att man ska räkna med att 10 meter @ 4k, 60hz funkar smärtfritt ens med Supra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Fel av mig! Jag misstolkade det du hade citerat från deras hemsida. Nu ser jag vad det står direkt på sidan.

Håller med om att det är trevligt med ett svenskt riktigt bolag som inte bara märker om kablar, och som står för kvalitetsprodukter! ... men jag är ändå tveksam till att man ska räkna med att 10 meter @ 4k, 60hz funkar smärtfritt ens med Supra.

De mäter upp sina kablar vid de längder de säljer färdigkontakterade och där ska de hålla sig inom specen, det finns definitioner på hur kabeln får påverka olika parametrar och allt sånt är mätbart, om det inte fungerar så är det troligen inte kabelns fel men naturligtvis kan nån kabel gå sönder men det är rätt ovanligt det också när de är välbyggda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vill (återigen) påpeka att 4K i 60 Hz inte är något självklar. För det kan handla om 4K med 60 Hz i reducerad färgupplösning 4:2:0 som kräver 300 MHz bandbredd. Och det kan handla om 4K i 60 Hz med full färgupplösning (4:4:4) som kräver 600 MHz bandbredd. För datorbruk vill man uppnå det senare. För rent filmtittande är det ofta sak samma.

http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

När produkterna som nämns och det länkas i tråden enbart specar "4K" eller "3840x2160" är det alltså inte tydlig vilken bandbredd och därmed bildkvalitet som ges över kabeln eller den aktiva förlängningen.

Sedan finns det många andra sätt att lösa detta på. Ifall syftet enbart är att få datorbild, surf, filmspelning, youtube etc. på TV:n kan en enkel HTPC eller exempelvis en NUC vara en rimlig lösning.

Permalänk

Material i 4K är inte lätt att få till teven, är det egentligen inte enklare att vi erkänner bluffen?

Men lite mer on topic då: ladda hem ditt 4K-material, koppla ur och lyft in datorn till teven, koppla upp med valfri kabel bredvid teven. Hallelujah.

Men jag förstår din nyfikenhet, jag köpte en billig 4K, självklart provade jag några demos via USB i 4K.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

Tack så himla mycket för allt engegemang!!
Blir ju lite nyfiken på supra när folk talar så varmt om dem Fast svider ju som fan i plånboken förståss =/ Googlade lite på thunderbolt men ser bara massa snack om mac så jag vet inte om det är kompatibelt? Angående nätverksbaserade repteaters och streamingboxar så är det säkert ett intressant alternativ, men får "humma å googla" på det lite till.

Angående kabeldragningen så har jag nog kanske överdrivit måttet något, men jag utgick från min gamla kabel på 15m som inte nådde fram alenas och adderade därför några meter. Men enligt tumstocken så skall distansen vara mellan ca 12-13m, vilket sätter lite myror i huvudet. Visst hade fågelvägen varit optimal, och jag har visserligen redan gjort ett hål i väggen/garderoben, men vill gärna dra kablarna längs golvlisterna för att inte göra fruntimmret skvatt galen.
Men jag fortsatte min jakt på kablar och lyckades hitta några kablar(Nikabe) som skall leva upp till kraven, på pappret iallafall. Och så hittade jag en HDMI repeater från tyskland som verkar lovande

Displayport -> HDMI
Club 3D Displayport™ 1.2 Till 4K HDMI™ 2.0 Adapter

HDMI 2.0 10m
Nikabe HDMI-kabel High Speed 10 m

HDMI Repeater 4K@60Hz
FoxUn SX-EX29 HDMI2.0 Repeater, support 4k@60hz YUV4:4:4 and up to 25 m

HDMI 2.0 7,5m
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/hdmi/hdmi-kablar/nikabe-hdmi-kabel-high-speed-7-5-m-p69156

*OBS. Jag har inte köpt dessa grejjer utan är fortfarande intresserad av alterativa lösningar som är antingen stabilare eller billigare*

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

1080p kan man nog få iväg 10-15 meter, men 4k @60hz ska man inte räkna med att komma nära de längderna av vad jag läst iallafall.

Beror på vilken enhet som ska skicka signalen. Har varit med om datorer som funkar prima med 15 m kabel. Så byter man dator å så får man ingen bild alls. Likaså om man har en 10 m kabel i sämre kvalitet.

Permalänk
Medlem

@Cane-force:

Från beskrivningen på Nikabe kabeln:

Längder upp t.o.m. 3 m kan överföra upp till 21 Gb/s felfritt, vilket är mer data än den mest svåröverförda signalen från en HDMI 2.0-källa (18 Gb/s). Längder upp t.o.m. 5 m kan överföra upp till 18 Gb/s. Längder upp t.o.m. 10 m kan överföra mellan 10,2 Gb/s och 18 Gb/s beroende på utrustning.

Skulle inte chansa på att en 10m kabel klarar 4K@60Hz. Men förutom det så är Nikabe kablarna helt ok, har själv en tremeters från min burk in till TVn.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa347:

Beror på vilken enhet som ska skicka signalen. Har varit med om datorer som funkar prima med 15 m kabel.

15 meters kabel, i 4k @ 60hz med 4:4:4 färg??? Återigen är jag skeptisk.
(Beror ju på vad man ska ha TV:n till förstås)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

15 meters kabel, i 4k @ 60hz med 4:4:4 färg??? Återigen är jag skeptisk.
(Beror ju på vad man ska ha TV:n till förstås)

Precis det jag menar med att det kan vara problem med att köra långa HDMI-kablar. (Kolla mitt förra inlägg vilket du citerade en vissa meningar från) Varit med om problem med olika enheter när det kommer till 1080p och lite längre kablar vilket inte borde vara några problem egentligen men enheterna skickar med för svag signal och resultatet blir antingen ingen bild alls eller en massa artefakter och störningar i bilden.