AMD Radeon-partnern VTX3D lägger ned verksamheten

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon-partnern VTX3D lägger ned verksamheten

Grafikkortsmakaren VTX3D lägger ned verksamheten med omedelbar verkan. Samtidigt lovar Powercolor som ingår i samma koncern att hedra alla garantier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hårt slag för dom anställda
fint att Powercolor backar upp kunderna i garanti ärenden

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det är väl bara ett varumärke de lägger ner?

Permalänk
Medlem

Okej... ärlig fråga här.
Hur många känner till detta märket innan denna nyhet?

Jag gör det inte iaf.
Så det kanske har en del att göra med nedläggningen, då man måste synas för att sälja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Okej... ärlig fråga här.
Hur många känner till detta märket innan denna nyhet?

Jag gör det inte iaf.
Så det kanske har en del att göra med nedläggningen, då man måste synas för att sälja.

Dom kanske inte sålde i Europa.

EDIT: Yes, läste precis att dom var koncentrerade på asiatiska marknaden.

Permalänk
Avstängd

Tycker man väldigt sällan har sett dom så är inte så konstigt att dom gått lite krassligt i.a.f här i sverige och har ingen aning hur dom stått sig kvalitets mässigt men dom få jag sett har haft väldigt bra pris och borde varit prisvärda och rätt populära

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dom kanske inte sålde i Europa.

EDIT: Yes, läste precis att dom var koncentrerade på asiatiska marknaden.

Tror det är som du är inne på, säkert för den asiatiska marknaden.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dom kanske inte sålde i Europa.

EDIT: Yes, läste precis att dom var koncentrerade på asiatiska marknaden.

Skrivet av GarfieldPower:

Tror det är som du är inne på, säkert för den asiatiska marknaden.

Ahh, det förklarar en del. Missade det.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej... ärlig fråga här.
Hur många känner till detta märket innan denna nyhet?

Jag gör det inte iaf.
Så det kanske har en del att göra med nedläggningen, då man måste synas för att sälja.

Alla varumärken i världen finns inte i Sverige eller Europa.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Relik 📜

Åh, fina tider!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Alla varumärken i världen finns inte i Sverige eller Europa.

Nej, men nyheten ligger på en Svensk sida, och som jag sa, jag kände inte till den. Sa inte att de inte fanns, utan att jag inte visste om det och ställde en ärlig fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nej, men nyheten ligger på en Svensk sida, och som jag sa, jag kände inte till den. Sa inte att de inte fanns, utan att jag inte visste om det och ställde en ärlig fråga.

Kan hålla med om att det är lite av en "icke-nyhet" för oss här i Sverige.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Heller inte haft koll på dem alls. På prisjakt hittade jag två grafikkort från dem, sålda av Liontech. Men heller verkar de inte dras upp så mycket på amerikanska youtubekanaler så antar de är små där med.

I huvudet kan jag räkna upp EVGA, MSI, PowerColor, ASUS, Sapphire, Galaxy/KFA2, Palit, Gigabyte, Zotak, PNY, XFX, Club3D.. Ja alltså.. det finns en hel del. Kan tänka mig att det är rätt tuff konkurrens och hyfsat låga marginaler.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Paddanx @anon42512 @GarfieldPower @Stoff3th3m4n VTX3D har sålts i Sverige tidigare, nu senast med Radeon 300-serien och Fiji (R9 Nano). Däremot har de aldrig varit lika väl representerade hos svenska återförsäljare som andra märken.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Moderbolaget TUL står alltså även bakom Powercolor (och är OEM för Club3d?)? Beslutet verkar ju begripligt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lika spännande som att Asus och oculus delar bås på en mässa i Taipei...
http://www.sweclockers.com/nyhet/22433-asus-ingar-i-samarbete...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Ett väldigt okänt märke i Sverige, har sett det på en del mindre datorbutiker. Hittade aldrig några attraktiva priser i vettiga butiker så har aldrig ägt något från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@Paddanx @Loxus @GarfieldPower @Stoff3th3m4n VTX3D har sålts i Sverige tidigare, nu senast med Radeon 300-serien och Fiji (R9 Nano). Däremot har de aldrig varit lika väl representerade hos svenska återförsäljare som andra märken.

Tackar för det.

Som sagt, jag trodde jag visste alla AMD parters, men jag har uppenbarligen missat en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Heller inte haft koll på dem alls. På prisjakt hittade jag två grafikkort från dem, sålda av Liontech. Men heller verkar de inte dras upp så mycket på amerikanska youtubekanaler så antar de är små där med.

I huvudet kan jag räkna upp EVGA, MSI, PowerColor, ASUS, Sapphire, Galaxy/KFA2, Palit, Gigabyte, Zotak, PNY, XFX, Club3D.. Ja alltså.. det finns en hel del. Kan tänka mig att det är rätt tuff konkurrens och hyfsat låga marginaler.

HiS, Inno3D, Sparkle, Point Of View, Leadtek, Albatron, Jetway, Connect3D, Gecube och Matrox glömde du

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

HiS, Inno3D, Sparkle, Point Of View, Leadtek, Albatron, Jetway, Connect3D, Gecube och Matrox glömde du

Dessa känner jag till, inte Sparkle och Jetway dock, är de något litet Nvidia märke kanske, eller har jag missat fler små AMD märken?
Men PoW, Leadtek och Albatron gjorde väl bara Nvidia kort, eller?

Matrox är dock ett helt annat chip egentligen, men de 3:e part sålde väl också vill jag minnas.

Edit: Minns jag hade något GeCuve x1300 eller något sånt, som är sålt sedan ett tag tillbaka. His Radeon 9600... första med "Low-K" chip tillverkning. Inno3D hade jag nån 6800 (Nvidia) för länge sedan också.. minns en hel del av dessa olika faktiskt. Var en tid när grafikkort inte kostade såå mycket som de gör idag (titta på dig Nvidia och 10kkr+ kort) men du fick byta GPU var 6:e månad annars var du långt efter på 1 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dessa känner jag till, inte Sparkle och Jetway dock, är de något litet Nvidia märke kanske?
Men PoW, Leadtek och Albatron gjorde väl bara Nvidia kort, eller?

Matrox är dock ett helt annat chip egentligen, men de 3:e part sålde väl också vill jag minnas.

De är möjligt att dom gör Ingen aning, kom ihåg dom i huvet bara.

Sparkle är ett gammalt hederligt märke som va rätt "stora" här i norden förr iaf. För 15 år sen runt geforce 2/3/4 tiden hade jag ett par olika från Sparkle vet jag Kanske bara gör Nvidia dom också förresten.

Edit : Ja de va tider det. Minns när jag köpte mitt Nvidia 5900xt för surt intjänade sommarjobbspengar och va värst i klassen ett par månader, haha =D

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

HiS, Inno3D, Sparkle, Point Of View, Leadtek, Albatron, Jetway, Connect3D, Gecube och Matrox glömde du

Mja jag påstod inte att jag kände till alla Men Matrox är väl ingen partnertillverkare utan gör sina egna grafikchip (bl. annat) som de sen sätter på sina egna kort. (Sen försökte jag ju bara lista de som är kvar i detta nu och är inte så säker på att alla dina är det?)

"Gainward" trodde jag däremot att någon skulle anmärka att jag glömde! Orkade inte göra en edit när jag kom på.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Mja jag påstod inte att jag kände till alla Men Matrox är väl ingen partnertillverkare utan gör sina egna grafikchip (bl. annat) som de sen sätter på sina egna kort. (Sen försökte jag ju bara lista de som är kvar i detta nu och är inte så säker på att alla dina är det?)

"Gainward" trodde jag däremot att någon skulle anmärka att jag glömde! Orkade inte göra en edit när jag kom på.

Ska man vara "petig", så är gainward precis samma som palit, galax/kfa Så du får ett halvt rätt där

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Entusiast

Väldigt dåligt representerat i Sverige, men tråkigt att det försvinner partnertillverkare.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Har ett VTX3D HD5850. Jättenöjd med det kortet. Väldigt bra kylare på det kortet. Kör med 20% överklockning på både GPU och minne. Men lite gammalt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Har haft ett VTX3D 6970 funkade kanon
En utav få som det satt en backplate på 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dessa känner jag till, inte Sparkle och Jetway dock, är de något litet Nvidia märke kanske, eller har jag missat fler små AMD märken?
Men PoW, Leadtek och Albatron gjorde väl bara Nvidia kort, eller?

Matrox är dock ett helt annat chip egentligen, men de 3:e part sålde väl också vill jag minnas.

Edit: Minns jag hade något GeCuve x1300 eller något sånt, som är sålt sedan ett tag tillbaka. His Radeon 9600... första med "Low-K" chip tillverkning. Inno3D hade jag nån 6800 (Nvidia) för länge sedan också.. minns en hel del av dessa olika faktiskt. Var en tid när grafikkort inte kostade såå mycket som de gör idag (titta på dig Nvidia och 10kkr+ kort) men du fick byta GPU var 6:e månad annars var du långt efter på 1 år

Hmm...
Matrox C420LP och C680 = AMD Cape Verde.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Har kvar mitt vtx 5850. Har ett galleri

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Okej... ärlig fråga här.
Hur många känner till detta märket innan denna nyhet?

Jag gör det inte iaf.
Så det kanske har en del att göra med nedläggningen, då man måste synas för att sälja.

Finns väldigt många märken som inte syns här som gör väldigt bra ifrån sig. SKulle vilja påstå att Palit och Zotac inte syns så pass bra heller.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt ett VTX3D-kort från Amazon UK en gång till min sambo (pga att de hade en önskvärd speciell kylare som ingen annan partner hade någon motsvarighet till), men jag har aldrig sett till dem i svenska butiker.

Visa signatur

5950X, 3090